قصر الامير محمد على بالمنيل

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
قصر الامير محمد على بالمنيل
 

البلد
مصر   تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
التقسيم الادارى محافظة القاهره   تعديل قيمة خاصية بتقع فى التقسيم الادارى (P131) في ويكي بيانات
الطراز المعمارى ارت نوفو   تعديل قيمة خاصية الطراز المعماري (P149) في ويكي بيانات
الموقع الرسمى الموقع الرسمى (انجليزى )  تعديل قيمة خاصية الويبسايت الرسمى (P856) في ويكي بيانات
إحداثيات: 30°01′39″N 31°13′49″E / 30.0274785°N 31.230244388889°E / 30.0274785; 31.230244388889   تعديل قيمة خاصية الإحداثيات (P625) في ويكي بيانات
[[تصنيف: غلط فى قوالب ويكى بيانات|]]
خريطة

قصر الامير محمد على بالمنيل او قصر المنيل او متحف قصر محمد على بالمنيل او متحف قصر المنيل هوا واحد من قصور العهد الملكى فى مصر اللى ليها طابع معمارى خاص.

بدء بناءالقصر سنة 1901, بجزيره منيل الروضه بالقاهره على مساحة 61711 متر² منها 5000 متر و القصر تحفه معماريه فريده لانه بيضم طرز فنون اسلاميه متنوعه ما بين فاطمى و مملوكى و عثمانى و اندلسى و فارسى و شامى, و بيشمل القصر تلات سرايات هيا: سراى الاقامه و سراى الاستقبال و سراى العرش و الجامع و المتحف الخاص و متحف الصيد و برج الساعه.

الموقع[تعديل]

يطل قصر الأمير محمد على توفيق المعروف بمتحف قصر المنيل على جزيرة روضة المنيل على شاطئ النيل يواجه مستشفى القصر العيني، بدء تشييد القصر سنة 1901م واكتمل بنائه سنة 1938م.

المنشئ[تعديل]

أنشائه الأمير محمد على ابن الخديوى محمد توفيق ولد الأمير فى القاهرة سنة 1875م وتوفى سنة 1954م نال الأمير ثقافات عربية و أجنبية رفيعة المستوى وتقلد مناصب هامة على المستوى السياسي، فقد كان وصى على العرش بعد وفاة عمه الملك فؤاد الاولانى سنة 1936م، لحد تولى ابن عمه الملك فاروق الاولانى حكم مصر سنة 1937م، وفى نفس السنه نصب الأمير ولى للعهد لحد أنجب الملك فاروق أبنه الأمير أحمد فؤاد سنة 1951م، و كان الأمير شغوف بالفنون الاسلامية وبجمع التحف والآثار لذا أوصى بتحويل قصره لمتحف بعد وفاته. كمان انعكست شخصية الملك على قصره فخرج قصرا فريدا فى طرازه متميزاً عن قصور أفراد أسرته الملكيةووضع الأمير كل التصميمات الهندسية والزخرفية و أشرف عليها بنفسه.

محتويات المتحف[تعديل]

يضم المتحف "السور الخارجى المحيط بالقصر، مدخل القصر، برج الساعة، السبيل، الجامع، متحف الصيد، المتحف الخاص، القاعة الذهبية، الجنينة المحيطة بالقصر، وعدة مبانى تانيه يطلق عليهم اسم "السرايات" زى سراى الاقامة، سراى العرش"

سور القصر[تعديل]

شُيد السور على طراز أسوار حصون القرون الوسطى؛ فهو مبنى من الحجر الجيرى ومكسو بقطع مستطيلة مسنمه من الحجر الرملى شديد الصلابة، يُزين السور آيات قرآنية منفذه بالخط الكوفى البارز، ويعلو السور من الجهة الشمالية شرفات الحراسة، والواجهة بصفة عامة تشبه واجهات مداخل المساجد والمدارس الايرانية فى القرن الــ 14م.

سراى الاستقبال[تعديل]

تقع أعلى المدخل، هيا مخصصة لاستقبال الضيوف الرسميين اللى يقومون بزيارة الأمير فى قصره، وتتكون من دورين بينهما سلم خشبي.

  • الدور الأول:يشتمل على حجرتين: الأولى: حجرة التشريفات هيا مخصصة لاستقبال الشخصيات الرسمية وتحوى مقتنيات ثمينة، ويوجد فى أقصى الحجرة خزانة مرايا عليها سجلات التشريفات حيث يسجل الزائر اسمه فيها، كما فيه أريكتان منجدتان بالجلد ومزخرفتان بالصدف والأبنوس وخشب الخرط، وعلى الجدران علقت صور لبعض الحصنه.

أما التانيه حجرة كبار المصلين وملاصقة لحجرة التشريفات حيث كان الأمير يستقبل فيها كبار الشخصيات اللى كانت تحضر لالقصر لأداء صلاة الجمعة بجامعه و أهم ما يميز دى الحجرة و زخارفها وجود خزانتين للكتب جوه الجدران بدرف مزخرفة.

  • الدور العلوي: فيه نموذج رائع ومدهش لجامع السلطان قايتباى المحمودى مصنوع من الصدف الأصلي، موجود على المصطبة اللى تتوسط السلم المؤدى للدور العلوى اللى يتكون من قاعتين الأولى: القاعة الشامية: و سُميت بده الاسم علشان كل جدرانها وسقفها متغطيه بخشب جلبه الأمير من واحد من البيوت الأثرية بدمشق، كما تتميز دى ال اوضه بوجود شبابيك من الزجاج الملون المعشق بالجص المنفذ بدقة رائعة، و لاليمين توجد حجرة تانيه صغيرة كانت مخصصة لجلوس الحريم اللائى يحضرن مع ضيوف الأمير.

الثانيه :القاعة المغربية: توجد فى مواجهة القاعة الشامية و صممت على الطراز المغربى وتنتشر داخلها مناضد صغيرة مغربية الطراز والأرض مكسوة بسجاجيد تركية مختلفة الطرز.

برج الساعة[تعديل]

يوجد بين سراى الاستقبال وبين الجامع، مبنى على طراز الأبراج فى المغرب والاندلس اللى تستخدم للحراس والمراقبة وبه ساعة عقاربها على هيئة أفاعي.

الجامع[تعديل]

يتوسط القصر و هو تحفة معمارية وزخرفية، زُينت جدران الجامع من الخارج بعرائس من الحجر الرملى على شكل رؤوس حيات و أسفلها شريط من الكتابة القرآنية لسورة الفتح، فى الوقت نفسه كسيت الجدران الداخلية لوحات من البلاط القشانى بعضها يحمل اسماء الله الحسنى.

يتكون الجامع من ايوانين: غطى سقف الايوان الشرقى بقباب صغيرة من الزجاج الملون اللى يعكس الضوء مزخرفة بكتابات تتضمن بعض اسماء الله الحسنى بالخط التركى والثلث والديواني، أما سقف الايوان الغربى ينتشر به قرص الشمس رمز الامبراطورية العثمانية، ويتوسط الايوانين مع مقعد خاص بقارئ القرآن الكريم يغطى نقوشه ميه الذهب.

السبيل[تعديل]

يقع بين برج الساعة والجامع ملاصق للسور الشمالى للقصر و عنى الأمير بزخرفته، حيث توجد زخارف كتابية كلمة زمزم مكررة كذلك نقش اسمى محمد وعلي.

متحف الصيد[تعديل]

يضم الكتير من المقتنيات أغلبها لحيوانات وطيور وزواحف محنطة وقرون لغزلان وحيوانات جبلية تانيه كما فيه تماثيل لطيور وحيوانات من البرونز والصينى والعاج و وجود لوحات زيتية كتيرة.

سراى الاقامة[تعديل]

كان الامير محمد على توفيق يُقيم بيها لحد سنة 1952م انشئت السراى على منوال قصور السلاطين العثمانيين فى اسطنبول، وبجوار الباب الخارجى توجد لوحة مكتوبة بالخط الكوفى تقول: «أنشأ ده القصر دولت البرنس محمد على باشا سنة 1321هـ الموافق 1902م››

تتكون السراى من دورين وملحق بيها برج يطل على مناظر القاهرة والجيزة، الدور الاولانى يضم بهو "النافورة" و سمى بده الاسم لوجود نافورة من الآلبستر تتوسط القاعة تم تنفيذها على الطراز الأندلسى وينتشر داخلها الزخارف والكتابات الاسلامية، وحجرة الحريم، والصالون الأزرق، حجرة الطعام، وحجرة المدفئة، ومكتب ومكتبة الأمير، أما الدور التانى فيضم حجرات للنوم و قابل الأمير فى دى السرايا بكل من تشرشل وروزفلت ابان الحرب العالمية الثانية.

سراى العرش[تعديل]

صُممت السراى على الطراز العثمانى المعروف باسم "الكشك" تتكون من دورين الدور الأرضى يطلق عليه "قاعة العرش" هيا قاعة كبيرة بيها طاقم خشبى مذهب من الكنب والكراسى المكسوة بالقطيفة، ويُزين الجدران مجموعة صور لحكام مصر من عيله محمد علي، بجانب صور لمناظر طبيعية.

أما الدور العلوى فمكون من قاعتين للجلسات الشتوية وحجرة الأوبيسون سميت بده الاسم علشان جدرانها متغطيه بنسيج الأوبيسون الفرنسي، هيا مخصصة لمقتنيات الهامى باشا "جد الأمير محمد على لأمه".

المتحف الخاص[تعديل]

يتكون من 15 قاعة يتوسطها حوش به جنينة صغيرة، يضم المتحف كل ما جمعه الأمير من مقتنيات اسلامية وتحف من اماكن العالم، كما يضم مخطوطات نادرة ومصاحف و أدوات كتابة وسجادًا نادر.

لينكات برانيه[تعديل]

مصادر[تعديل]


قصر الامير محمد على بالمنيل على مواقع التواصل الاجتماعى