متحف جاير اندرسون

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
متحف جاير اندرسون
 

التأسيس 1945  تعديل قيمة خاصية البدايه (P571) في ويكي بيانات
البلد
مصر  تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
التقسيم الادارى محافظة القاهره  تعديل قيمة خاصية بتقع فى التقسيم الادارى (P131) في ويكي بيانات
المكان القاهره  تعديل قيمة خاصية المكان (P276) في ويكي بيانات
رمز جيونيمز 8630310  تعديل قيمة خاصية مُعرِّف الأسماء الأرضية (GeoNames) (P1566) في ويكي بيانات
الموقع الرسمى الموقع الرسمى (عربى)  تعديل قيمة خاصية الويبسايت الرسمى (P856) في ويكي بيانات
إحداثيات: 30°01′42″N 31°15′03″E / 30.0284°N 31.2507°E / 30.0284; 31.2507  تعديل قيمة خاصية الإحداثيات (P625) في ويكي بيانات
[[تصنيف: غلط فى قوالب ويكى بيانات|]]
خريطة
The Gayer-Anderson Museum
The Egyptian roof terrace of the Gayer-Anderson Museum
المكانCairo, Egypt
النوعart museum

بيت الكريتلية أو بيت الكريدلية أو الجريدلية أو سبيل ومنزل محمد بن الحاج سالم الجزار أو حالياً متحف جاير أندرسون. يتكون المتحف من بيتين هم بيت محمد بن الحاج سالم وبيت السيدة آمنة بنت سالم وتم الربط بينهم بممر (قنطرة) ويعد البيتان من الآثار الإسلامية النادرة والثمينة وتنتمي إلى العصر المملوكى والعثمانى. ويقع بيت الكريتلية في أحد أعرق شوارع القاهرة القديمة شارع وميدان احمد بن طولون في حى السيده زينب.

جاير أندرسون[تعديل]

اتولد جاير أندرسون (en: Gayer Anderson) في بريطانيا سنة 1881م, وعمل طبيب في الجيش الإنجليزي وكان من بين الضباط اللى خدموا في الجيش الإنجليزي والجيش المصري في وادي النيل. استقر أندرسون بمصر اللي حبًّا ٬ت سنة 1908م, واعتير أندرسون مصر وطنة الثاني, فذكر في مذكراتة المحفوظة بمتحف فيكتوريا والبرت بلندن "مصر احب الأرض إلى قلبي لذلك لم أفارقها لأني قضيت بها أسعد أيامي منذ مولدي" وكان أندرسون مهتماً بالأثار من العصور المختلفة وخصوصاً الفن الإسلامي فقام بتجميع مجموعات نادرة تعرض حالياً في المتحف.

البيت الأول[تعديل]

من إنشاء المعلم عبد القادر الحداد سنة 1540 وهو المعروف باسم بيت آمنة بنت سالم ونسب إليها البيت حيث إنها آخر من امتلكته والتي يظن أنها من أسرة أصحاب المنزل الثاني.

البيت التانى[تعديل]

بناه أحد أعيان القاهرة وهو محمد بن الحاج سالك بن جلمام سنة 1631م وتعاقبت الأسر الثرية على سكنة حتى سكنتة سيدة من جزيرة كريت, فعرف منذ ذلك الحين ببيت الكريتلية.

تاريخ[تعديل]

ساءت حالة البيتين على مر السنين وكاد أن يتم هدمهما أثناء مشروع التوسع حول جامع أحمد ابن طولون في ثلاثينيات القرن الماضي (1930-1935م) فسارعت لجنة حفظ الآثار العربية بترميم وإصلاح البيتين ليصبحا من أبدع الأمثلة القائمة علي طراز العمارة في العصر العثماني. في عام 1935م تقدم الميجور جاير أندرسون الي كان من الضباط الإنجليز في مصر بطلب الي لجنة حفظ الآثار العربية بأن يسكن في البيتين وأن يقوم بتاثيثهما على الطراز الإسلامي العربي ويعرض فيهما مجموعتة الأثرية من مقتنيات أثرية إسلامية وحتى فرعونية وأسيوية على ان يصبح هذا الأثاث ومجموعتة من الآثار ملكاً للشعب المصري بعد وفاتة أو حين يغادر مصر نهائياً فوافقت اللحنة, وبالفعل لم يدخر جهد في تنظيم البيتين ولم يبخل بإنفاق المال على شراء الآثاث والمتحف من البيوت الآثرية ومن أسواق العاديات في مصر وغيرها من القطع الفنية التي تنتمي للعصور الإسلامية. منها صناعات عربية, ومن الصين, وفارس, والقوقاز, ومن آسيا الصغرى والشرق الاقصى, وهذا علاوة على بعض التحف من اوروبا. وما ان توفي أندرسون حتي نفذت الوصية وآل البيتين وما فيهما إلى مصلحة الآثار العربية اللي جعلت منها متحفاً باسم جاير أندرسون.

معرض صور[تعديل]

مراجع[تعديل]

  1. محمود أحمد، "دليل موجز لأشهر الآثار العربية بالقاهرة"، طبعة 1938، 229 صفحة، المطبعة الأميرية.
  2. مصطفى محمد نبيل، "دراسة تحليلية للعمارة الداخلية والأثاث لبيت الكريدلية وأثرها على التصميم الداخلي والأثاث في المدن الجديدة"، طبعة 2002، 511 صفحة، كلية الفنون التطبيقية - جامعة حلوان.
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: