ويكيبيديا:تنازل عن مسئوليه عمومى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره

ويكيبيديا ما بتضمنش صلاحيه مضمونها كلى

ويكيبيديا ها موسوعه انترنت تعاونيه مفتوحة المحتوى, و هيا شراكه بين المتطوعين الافراد و المجموعات و اللى بيشتغلو على تطوير مصدر معرفى بشرى عام. بتسمح بنية المشروع لكل شخص متصل بالانترنت يعدل المحتوى. لازم تعرف ان مافيش فى المشروع داه حاجه بتلزم انه تمت مصادرته من اهل الخبره المؤهلين لتزويدك بمعلومات معتمده او دقيقه او كامله.

داه ما بيعنيش انك مش هتلاقى معلومات قيمه و دقيقه فى ويكيبيديا, بالعكس فيه كتير منها, بس بالرغم من داه ويكيبيديا ما بتضمنش صحة المعلومات الموجوده فيها, محتوى كل مقاله ممكن يكون اتعدل او اتخرب او اتغير من افراد ما بتتطابقش آرائهم مع النصوص المعرفيه فى المجالات المتعلقه بالمقاله. لاحظ ان اكتر الموسوعات و المصادر فيها اخلاء مسؤوليه كمان.

مافيش مراجعه رسميه

محررو مجتمع ويكيبيديا النشطين بيستعملو ادوات زى تغذيات احدث التغييرات و صفحات جديده عشان يراقبو تعديلات المحتوى و المحتوى الجديد, و بالرغم من دا ويكيبيديا مافيهاش مصادرة اقران رسميه, القراء ممكن يصححو الاخطاء او يشتركو فى الاراء, بس مش مجبرين بدا و بالتالى كل المعلومات هنا مالهاش اى ضمانات دايما, و حتى المقالات اللى تمت مراجعتها عبر الاقران الرسميه او هيا مقالات مختاره, ممكن يحصل عليها تعديل مش مناسب قبل ما تقراها.

المساهمين او الاداريين او غيرهم من اللى ليهم صله بويكيبيديا, مش مسؤولين عن وجود اى معلومات مش صحيحه او تشهيريه, و كمان مش مسؤولين عن استعمالك لمعلومات الموسوعه و لا للصفحات المرتبطه بيها.

لا تعاقد, رخصه محدوده

المعلومات هنا باتقدم بشكل حر, و مافيش عقد بينك و بين مستخدمين او مسؤولين الموقع داه او مسؤولين الخوادم اللى بتستضيف معلومات الموقع, و لا الافراد المساهمين و لا اداريين المشاريع و لا مشغلين النظام, و لا كل مين ليه صله بالمشروع داه مهما كانت, و لا بالمشاريع الشقيقه, كمان هما مش عرضه لادعاءاتك المباشره ضدهم. ليك رخصه محدوده بنسخ اى حاجه من الموقع داه, و الرخصه ما بتدلش لا تصريحا او تلميحا على اى التزام تعاقدى او غير تعاقدى من جهة ويكيبيديا او واحد من وكلائها او اعضائها او منظميها او مستخدمين تانيين.

بخصوص استعمالك او تعديلك للمعلومات, مافيش اتفاق او تفاهم بينك و بين ويكيبيديا الا حسب رخصة المشاع الابداعى النسبه-الترخيص بالمثل 3.0 (CC-BY-SA) و رخصه جنو للوثائق الحره (GFDL), و ما بيتحملش اى شخص فى ويكيبيديا مسؤولية تغيير او تنقيح او تعديل او حذف معلومات ممكن تنشرها انت على ويكيبيديا او اى من المشاريع المرتبطه بيها.

العلامه التجاريه

كل علامه تجاريه او علامه خدمه او علامه جماعيه او حقوق تصميم و و الى زييها من الحقوق المشار ليها او المستعمله او المستشهد بيها فى مقالات ويكيبيديا هيا ملك لاصحابها بالكامل, دا ما بيستلزمش انه جايز ليك تستعملها لاى غرض غير الاستعمال المعلوماتى المماثل او المشابه للى كان بيقصده المؤلفين الاصليين للمقالات فى ويكيبيديا حسب رخصة المشاع الابداعى النسبه-الترخيص بالمثل 3.0 (CC-BY-SA) و رخصه جنو للوثائق الحره (GFDL). مواقع ويكيبيديا و ويكيميديا ما بتديش تاييد من اصحاب الحقوق و لا المشاركه معهم, و ويكيبيديا مالهاش انها تمنح حقوق استعمال المواد المحميه الا حسب الرخص المذكوره. استخدامك لاى من المواد دى او اللى شبهها هيكون على مسؤوليتك الخاصه.

الحقوق الشخصيه

ويكيبيديا بتحتوى مواد ممكن تظهر فيها صور اشخاص ممكن التعرف عليهم سواء كانوا عايشيين او اتوفو مؤخرا. استعمال صور الاحياء او اللى اتوفو, كلها مقيده حسب ضوابط حقوق الشخصيه فى بعض النظم القضائيه, بمعزل عن حالة حقوق النشر الخاصه بيها. قبل استعمال الانواع دى من المحتوى, لو سمحت التاكد من حصولك على حق استعمالها حسب القانون اللى بيتطابق مع الظروف المطلوبه لاستعمالك. انت وحدك المسؤول عن ضمان عدم خرق الحقوق الشخصيه للغير.

القضاء و مشروعية المحتوى

ممكن تقرا فى ويكيبيديا معلومات و انت فى دوله او بعض المناطق اللى ما بتسمحش بنشر المعلومات دى. لازم تعرف ان قاعدة بيانات ويكيبيديا موجوده فى الولايات المتحده الامريكيه, و بيحافظ عليها بموجب الحمايه اللى بتسمح بيها القوانين المحليه و الفدراليه هناك. القوانين اللى فى دولتك او بعض مناطقها ممكن ما تحميش او ما بتسمحش ببعض الانواع من المواد او التوزيع. ويكيبيديا ما بتشجعش على خرق القوانين, و ما تقدرش تتحمل مسؤولية اى خروقات للقوانين دى.

لا للمشوره المهنيه

لو احتجت مشوره اختصاصيه (زى مشوره طبيه او قانونيه او ماليه او ادارة مخاطر), لازم تطلبها من اهل الاختصاص المرخصين او المعروفين فى مجالهم.