متحف اسكندريه القومى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث
منظر للمتحف
شوية من تماثيل المتحف

متحف الإسكندريه القومى هوا واحد من المتاحف الموجوده فى اسكندريه, مصر. المتحف فيه أحوالى من 1800 حته أثريه بتمسل معظم العصور إللى مرت على المدينه من ساعت تأسيسها سنة 332 ق.م لحد العصور الحديثه المتحف موجود فى شارع الحريه.

تاريخ[تعديل]

المبنى اللى هوا المتحف دلوقتى اتبنى اصلا على إنه قصر على الطراز الإيطالى اتبنى لصاحبه تاجر الخشب أسعد باسيلى و إللى فضل عايش فيه لحد سنة 1954 وبعد كده باعه للسفارة الأمريكية وفضل المبنى على كده لحد مااشتراه المجلس الأعلى للاثار اللى تبع وزارة الثقافه سنة 1996 وبعد كده اتعمله ترميمات و تجديدات لحد ما افتتحه رئيس مصر السابق حسنى مبارك

محتويات المتحف[تعديل]

المتحف فيه بتاع 1800 حته بيمثلوا عصور مختلفه و معظمهم من متاحف تانيه, المتحف فيه اثار مصر الفرعونية و مصر القبطية و مصر الإسلامية . المتحف فيه قاعه خاصة بالاثار الغرقانة إللى انتشلت من البحر. المتحف كمان فيه قاعة للعملة بتضم عملات من عصور مختلفه, منها مجموعة لقوها تحت الميه فى خليج أبو قير و مجموعة تانيه من العصر البيزنطى والإسلامى. فيه كمان أسلحة من العصر الإسلامى وحبة زجاج وخزف. بالنسبة للعصور الحديثة فيه مجموعة دهب و مجوهرات كانت مملوكة الأسرة العلوية.

وصلات خارجيه[تعديل]

معلومات عن المتحف