دار ابن لقمان

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
دار ابن لقمان
 

البلد
مصر   تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
التقسيم الادارى المنصوره   تعديل قيمة خاصية بتقع فى التقسيم الادارى (P131) في ويكي بيانات
إحداثيات: 31°02′43″N 31°22′48″E / 31.045218°N 31.379952°E / 31.045218; 31.379952   تعديل قيمة خاصية الإحداثيات (P625) في ويكي بيانات
[[تصنيف: غلط فى قوالب ويكى بيانات|]]
خريطة
ساحة دار ابن لقمان بالمنصورة
تمثال للملك لويس التاسع وخلفه الطواشي صبيح
البوابة

دار ابن لقمان هو متحف فى مدينة المنصورة أشهر دار ارتبط بيها التاريخ الإسلامي، فهذه الدار شافت أسر الملك لويس التاسع ملك فرنسا بعد معركة شرسة بالقرب من المنصوره. تنسب دى الدار لقاضي المدينة فى الوقت ده وهو القاضي المصري ابراهيم بن لقمان اللى هو من مدينة القاهرة كما تذكر ذلك كتب التراجم.

الأهمية التاريخية للدار[تعديل]

تأتي الأهمية التاريخية لدار ابن لقمان من كونها شافت نهاية الحروب الصليبية على الشرق العربي، أعلن لويس التاسع ملك فرنسا أنه سيقود غزوة صليبية هائلة (الحمله الصليبيه السابعه) وأن هدفه هو الاستيلاء على مصر اللى كانت تمثل العقبة الكبرى فى طريق استرداده لبيت المقدس وتجمعت جيوش دى الحملة فى قبرص فى ربيع سنة 1248م وعلى رأسها الملك لويس التاسع نفسه ولكنها تأخرت هناك لمدة 8 شهور وصلت أثناءها أخبار الحملة ل مصر عن طريق الإمبراطور فريدريك التالت.

كان الملك الصالح نجم الدين أيوب بدمشق حين وصلت الحملة ل دمياط فلما علم بأخبارها عاد مسرعاً ل مصر، وتحركت الحملة بعد نزولها ل جيزة دمياط باتجاه فارسكور لكن الملك الصالح نجم الدين أيوب وافته المنية فأخفت زوجته شجر الدر خبر وفاته لحين عودة ابنه توران شاه من حصن كيفا الواقع على ضفاف دجلة. تولى المملوك بيبرس البندقداري قيادة قوات المسلمين وإنزال الهزيمة بالفرنج فى معركة المنصورة اللى أبلى العامة فيها بلاء حسنا واتقتل فى دى المعركة روبرت كونت أرتوا أخو الملك لويس التاسع اللى كان على رأس الجيش فى الوقت نفسه كان لويس التاسع عند مخاضة سلمون على بحر أشموم طناح فى طريقه ل المنصورة.

وصل الملك توران شاه وتسلم قيادة الجيش المصرى، وبدأ أعماله الحربية بالاستيلاء على كل المراكب الفرنسية اللى تحمل المؤن للمعتدين، وبكده عرقل خطوط إمدادهم، فاضطرهم ل التقهقر بعد ما نفدت ذخيرتهم وعتادهم الحربي فقرر لويس التاسع الرجوع ل دمياط والتحصن بيها لكن قوات المسلمين قطعت الطريق عليهم وطاردوهم وأخذ يغير على الجيش الصليبي وقت انسحابه تجاه دمياط، بعدين طوقهم وسد عليهم طريق الانسحاب وانقضت عليهم قوات المسلمين قرب بلدة ميت الخولي عبد الله بالقرب من المنصورة وتم أسر لويس التاسع ملك فرنسا ونقله ل دار كاتب الإنشاء فخر الدين بن لقمان. بلغ قتلى الصليبيين فى دى المعركة - كما يذكر المؤرخون - ثلاثين ألفا، فعرض التسليم وطلب الأمان لنفسه ولمن بقى معه من خاصة عساكره وحاشيته، فأجابه ل الأمان اللى طلب.

استسلم لويس الحزين لمصيره أُرسل أسيرا ل دار ابراهيم بن لقمان قاضي المنصورة، وأشترط المصريون تسليم دمياط، وجلاء الحملة عن مصر قبل إطلاق سراح الملك الأسير و غيره من كبار الأسرى، كما اشترطوا دفع فدية كبيرة للملك ولكبار ظباطه، وماكانش قدام لويس إلا الإذعان فافتدى نفسه وبقية جنده بفدية كبيرة قدرت بعشرة ملايين من الفرنكات.

موقع الدار[تعديل]

يقع دار بن لقمان فى نص شارع بورسعيد فى الجهة المقابلة لشارع الثورة (السكة الجديدة) بالمنصوره بمحافظة الدقهليه.

أقيمت الدار على شاطىْ النيل حينئذ لكن بمرور الزمن ابتعد النيل عنها مسافة حوالى 500 متر[1]، هيا دار قد بنيت على الطراز العربي القديم المكون من السلاملك وهو سكن الرجال والحرملك وهو سكن الستات.

يرجع تاريخ بناء دى الدار الي ما يربو عن 1100 سنة أقيمت مع بدايات إنشاء الكامل محمد بن العادل لمدينة المنصورة سنة 975م تقريبا كانت المدينة عبارة عن جزيرة صغيرة بتتسما جزيرة الورد، ابتدا العمران بيها وبقت مُلتقى للتجارة بين الأقاليم.

كان يجاور دى الدار عند بنائها جامع كبير يطلق عليه جامع الموافي نسبة للشيخ الموافي اللى كان يقيم حلقة علم به ودفن به، علما بأن اللى بناه هو الملك الكامل مع بداية تكوين المدينة، ولسه ده الجامع موجوداً للآن ونجد أن قبلة الجامع لسه تدخل فى حائط دار ابن لقمان مما يدل على قدم دى الدار وكونها من عهد بناء ده الجامع.

وصف الدار[تعديل]

تتكون الدار من دورين على الطراز الإسلامي نجد أن باب الدار عبارة عن باب كبير يصل طوله ل ما يزيد عن مترين ومنقسم ل باب آخر يحويه لا يتجاوز طوله الأربعين سنتيمتر ويقال أن الباب الصغير أنشئ خصيصا فى قلب ده الباب لكي يدخل الملك لويس محني الظهر ل الأسر.

الدور الاولانى[تعديل]

يتكون الدور الاولانى من قسمين، القسم الاولانى عبارة عن غرفتين على يمين الداخل بكل منهما كوة صغيرة كانت عبارة عن نافذة تطل على الطريق ولكنها أغلقت من أمد طويل.

القسم التانى وهو على يسار الداخل وكان مكون من غرفتين كمان لكن نظرا لتهدمهما فقد أعيد بنائهما على هيئة صالة متسعة اتخذت متحف يؤرخ لتاريخ الحملات الصليبية فيه به صورة ضخمة تمثل معركة المنصورة قدام الصليبيين وكمان تمثال نصفي لصلاح الدين الايوبى كمان مجموعة من الأسلحة المستخدمة فى ده العصر من رماح وأسهم وخناجر ودروع.

صحن الدار[تعديل]

يتوسط القسمين صحن كبير للدار به سلّم خشبي يصعد للدور الثاني

الدور التانى[تعديل]

وده الدور يتكون من اوضه واحد هيا ال اوضه اللى أُسر بيها لويس التاسع وتتكون من أريكة خشبية وخزانة فى الحائط ونافذة مطلة على الخارج وكرسي ضخم، وأهم ما يميز ال اوضه هو تمثال بالحجم الطبيعي للملك لويس والأغلال فى يده وخلفه الطواشي صبيح المعظمي وهو حارس كان يقوم بحراسته.

وصلات برانيه[تعديل]

مجلة الآثار: دار بن لقمان وأسطورة نصر فى مصر[permanent dead link]

مصادر[تعديل]

  1. http://www.archaeologic.net/cmds.php?action=newsopen&id=2047[permanent dead link][وصله مكسوره] مجلة الآثار: دار بن لقمان... وأسطورة نصر فى مصر