متحف مطار القاهره الدولى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
متحف مطار القاهره الدولى

[[تصنيف: غلط فى قوالب ويكى بيانات|]]

متحف مطار القاهره الدولى هوا متحف انشأ فى مطار القاهره الدولى فى القاهره و يعرض المُتْحَف مجموعة من أبرز القِطَع الأثرية اللى يستطيع من خلالها الزائر أن يحيا فى عبق تاريخ مِصر الخالد فى مختلف عصوره المتتابعة. تلك القِطَع اللى تُمَـثِّل مرآة لحضارات وفنون مِصر المختلفة بدايةً من العصر الفرعونيّ مرور بالعصرين اليونانيّ الرومانيّ فضل عن الفن القبطيّ نهايةً بالعصر الإسلاميّ والحديث.

وصف المتحف[تعديل]

متحف صالة 2 يضم حوالى 304 قطع أثرية فريدة تبرز المميزات الفنية والتاريخية لكل حقبة من حقب مصر التاريخية بداية من العصور المصرية القديمة مرورا بالعصر اليونانى الرومانى والقبطى والإسلامى وعصر العيله العلوية.

متحف صالة 2 يضم حوالى 304 قطع أثرية فريدة تبرز المميزات الفنية والتاريخية لكل حقبة من حقب مصر التاريخية بداية من العصور المصرية القديمة مرورا بالعصر اليونانى الرومانى والقبطى والإسلامى وعصر العيله العلوية، و فاتيرينة الأديان والتى تعبر عن مدى التسامح الدينى الذى شهدته مصر مهبط الأديان السماوية حيث يعرض بيها المصحف الشريف من عصر الخديوى توفيق ومخطوطة صفر ايستر وكتاب تسابيح "إبصلمودية" خاص بشهر كيهك ويحتوى على منظر مصور لأدم وحواء.

ويضم متحف صالة 3 حوالى 60 قطعة أثرية من مختلف حقب التاريخ المصرى القديم بدءا من عصر الدولة القديمة وحتى العصر الإسلامى، منها تمثال الكاتب المصرى يرجع لعصر الدولة قديمة، نموذج خشبى للحياة اليومية فى مصر القديمة وتماثيل لمعبودات من العصر اليونانى الرومانى، أيقونة قبطية تمثل السيدة العذراء مريم وهى تحمل السيد المسيح طفل ويتوجها ملكان، ومشكاة من العصر المملوكى ودينار من الذهب عليه اسم السلطان المملوكى الظاهر بيبرس ولقبه "قسيم أمير المؤمنين".

لينكات برانيه[تعديل]

  • المقال ده مش مرتبط بويكى داتا

مصادر[تعديل]


متحف مطار القاهره الدولى على مواقع التواصل الاجتماعى