متحف ركن فاروق

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الصفحه دى ممكن تحتاج تتويك علشان تبقا حسب معايير ويكيپيديا كمان يمكن الصفحه مافيهاش لينكات لصفحات تانيه, حاول تضيف فيها لينكات لصفحات تانيه متعلقه بيها او تحسين تنسيق الصفحه.

متحف ركن فاروق
[[تصنيف: غلط فى قوالب ويكى بيانات|]]

متحف ركن فاروق هوا متحف فى مصر فى منطقة حلوان على نهر النيل اتبنا الاستراحة الملكية بين 1941- 1942م على ايد وزير الاشغال الملكية "مصطفى باشا فهمي" وصممت على شكل قارب يرسو على شاطئ النيل، كما تٌثبت فى الاعمدة الحديدية بالسطح ستائر تعطى شكل أشرعة المركب، وحرص الملك فاروق على تزويد الاستراحة بكل ما هو نفيس وثمين، واحيطت بيها جنينة ضمت نباتات نادره، ونافورة عليها تماثيل من المرر الأبيض بتتسما "نافورة الحب" كما حددت الاستراحة بسور من الحجر يعلوه سور حديدى يحمل اسم فاروق بشكل زخرفي.

تتكون الاستراحة من 3 طوابق[تعديل]

  • الدور الأرضي: يضم المطبخ وحجرات إقامة الخدم وملحقاتها.

الدور الأول: و هو الدور الرئيسي، يستقبلك فيه تمثال من البرونز لإمرأة بالحجم الطبيعى محلاه بحلى فرعونية تعزف على آلة الهارب، ويقف التمثال على قاعدة من الرخام، كما فيه ساعة مكتب مصنوعة من الذهب بيها 12 فص من الزمرد النادر، وشرائح ذهب، مكتوب عليها باللغة الفرنسية إهداء للملك بمناسبة عيد جلوسه على العرش، ويضمن الدور 3 قاعات رئيسية "الاستقبال، والطعام، والدفايه"، و غرف النوم الخاصة بالملك فاروق وزوجته الملكة ناريمان وبها سرير ولى العهد " أحمد فؤاد"، و اوضه أخته الملكة فوزية مرات شاه إيران "محمد رضا بهلوي".

ومن العلامات المميزة للدور : لوحة " الموناليزا المصرية" هيا نسخة مقلده من لوحة الموناليزا لكن لفلاحة مصرية، ولوحة فنية تانيه نادرة تمثل خروج "موكب المحمل الشريف" اللى يحمل كسوة الكعبة على الجمال من مصر لمكة المكرمة و هو يمر بأحياء القاهرة. وأثمن ما يضمه ده الدور ساعة أهدتها الملكة "أوچينى" لالخديوى إسماعيل بمناسبة افتتاح قناة السويس، علشان وصلت لالملك فاروق. كما نقل للاستراحة كرسى العرش المذهب وكرسى ولى العهد وهما نسخة مقلدة بإتقان لكرسى عرش الملك "توت عنخ آمون" الأصلى الموجودة فى المتحف المصري.

  • الدور الثاني: فيوصل الزائر ليه عن طريق سلم رخامى يؤدى لالسطح و هو يعتبر مساحة واسعة أو ما يطلق عليه "الروف" فيه به اوضه للتدخين وتانيه للطعام و اوضه الشمس "حمام الشمس" هيا للاسترخاء وعمل المساج للملك، بالإضافة لتراس شرقى و أخر غربى لتناول الشاي.

لينكات برانيه[تعديل]

  • المقال ده مش مرتبط بويكى داتا

مصادر[تعديل]


متحف ركن فاروق على مواقع التواصل الاجتماعى