قصر عائشه فهمى (اسكندريه)

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث
ARZWikify.png الصفحه دى ممكن تحتاج تتويك علشان تبقا حسب معايير ويكيبيديا كمان يمكن الصفحه مافيهاش لينكات لصفحات تانيه, حاول تضيف فيها لينكات لصفحات تانيه متعلقه بيها او تحسين تنسيق الصفحه.

قصر عائشه فهمى (اسكندريه)
AlexRoyalJewelleryMusLeft.jpg

تم بناء القصر سنة 1905 على يد مهندس إيطالي مشهور يدعى “جرانتا ”، كما انه نفس المهندس اللى قام ببناء قصر اختها زينب فهمى فى نفس المنطقة ولكنه الأن أصبح قصر للمجوهرات، وبناءا على ذلك كان القصرين أشبه ببعضهما كثيرا من حيث البناء والتصميم، فقد تم إنشاء القصر على الطراز النيو كلاسيكي وهو طراز معماري مقتبس من أوروبا.

وصف قصر عزيزة فهمى[تعديل]

يتكون القصر من بدروم ودورين. يتكون الدور الأول من أربعة غرف. ويتكون الدور الثانى من أربعة غرف أيضا. يوجد مصعد داخل القصر.

خلافات حول القصر[تعديل]

ييتسائل عدد كبير من الأشخاص وهي هل القصر تابع لوزارة الأثار، رفعت وزارة الأثار يدها عن القصر ولكنه مدرج فى لجنة حفظ التراث، ويوجد عليه نزاع وخلاف قضائى منذ عدة سنوات بين الدولة وبالتحديد شركة ايجوث للسياحة وبين ورثة عزيزة فهمى، ففى سنة 1963 تم نزع ملكية القصر من الورثة بعد التأميم. قالت الدولة أنها عوضت ورثة القصر بمبلغ قدره حوالى 100 ألف جنيها، لذلك عرضته فى مزاد ورسى على شركة ايجوث للسياحة على أساس أنها تملك الأرض وتقيم حول القصر فندق على شكل حرف “U”، ولكن لم تستطع الشركة إنشاء الفندق بسبب رفع ورثة القصر قضية عليها لحفظ حقهما فى الأرض ورفع القصر من لجنة حفظ التراث، ولكنهم خسروا القضية. وفى سنة 2015 ظهر وريث أخر رفع قضية أخرى تثبت أنه يمتلك 18 قيراط من الأرض وبالفعل كسب القضية، ولكن فى سنة 2017 تمت الوصول إلى تسوية من شركة السياحة و الورثة الشرعيين بأن يتم تقسيم الأرض بالتساوي، وبالفعل تم الإتفاق على أن تكون مساحة شركة «ايجوث» 8 آلاف متر مربع و 6984 م2 للورثة.

شوف[تعديل]

ليستة معالم مصريه