قصر محمد على بالسويس

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
قصر محمد على بالسويس

يقع قصر محمد علي باشا بالقرب من شاطئ الكورنيش القديم بالسويس أو "الخور"، كما يطلق عليه ولاد محافظة السويس. تم تشييده من حوالى 155 سنة، فى سنة 1812، فى عهد محمد على باشا. أنشئ القصر مباشرة على البحر بمنطقة الخور بشارع النبي موسى.يتكون القصر من دورين وقبة عالية على أفخم طراز على التصميم التركي.

القصر كان مقررا لعيله محمد علي، للإشراف على إنشاء أول ترسانة بحرية فى مصر وكان محمد علي باشا يقضي فيه بعض من شهور السنة، وكان مقر لإبراهيم باشا ابن محمد علي، علشان التخطيط للحملات المصرية فى السودان والحجاز، وأشرف منه على سفر جنود الحملة.

خصص إبراهيم باشا جانب من القصر لإنشاء تانى أقدم محكمة شرعية فى مصر خلال الحكم العثماني، واللى تم افتتاحها سنة 1868، ولسه اللوحة الرخامية تحمل تاريخ افتتاح المحكمة، هيا معلقة أعلى مبنى القصر حاليا.

القصر عاصر الكثير من الصراعات والتدهور بعد ما استولت عليه الحكومة، وتحول ل ديوان عام المحافظة لحد قيام ثورة 1952.لما صدر قرار جمهورى بتحويل ممتلكات العيلة المالكة ل الدولة، بقا القصر رسميا، مقرا لديوان عام محافظة السويس سنة 1958.

تم تقسيم القصر ل 3 أقسام؛ الدور الأرضي لإدارة المرور، وقسم السويس، والمحكمة الشرعية، أما الدور العلوي فتم تخصيصه لقسم السويس والمباحث الجنائية فى سنة 1962.