قصر الاميره عزيزه فهمى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
قصر الاميره عزيزه فهمى

قصر عزيزه فهمى فى مدينة اسكندريه

عزيزة هانم هيا واحده من كريمات علي باشا فهمي بن عوض بن شافعي واحد من كبار مهندسي القصر الملكي اللى كان كبير مهندسي القصر، فى عهد الملك فؤاد ملك مصر فى ذلك الوقت.

وعيلة فهمي باشا هيا عيلة مصرية أرستقراطية من اكبر العائلات الأرستقراطية المصرية فى ذلك الوقت ، واتجوزت عزيزة هانم فهمي من محمد باشا رفعت الروزنامجي وأنجبوا ابنتين: منيرة هانم، وقدرية هانم مرات الدبلوماسي حسين ذو الفقار

بناء القصر[تعديل]

قام محمد باشا رفعت الروزنامجي زوج عزيزة هانم ببناء القصر علشان أن يكون مصيف لزوجته وذلك من اكتر من قرن من الزمان وبالتحديد فى سنة 1905 واتبنا القصر على مساحة تقدر بــ 15000 ألف متر مربع وتبلغ المساحة البنائية للقصر 670 متر بس من المساحة الكلية.

قام المهندس المعماري الإيطالي جرانتوا بتصميم القصر على الطراز المعماري النيو كلاسيكي الخاص بعصر النهضة والمستوحى من الطراز المعماري الكلاسيكي الروماني اللى كان منتشر وقتها.

وقد قام المصمم المعماري الإيطالي جرانتوا كمان بتصميم قصر زينب هانم فهمى اخت عزيزة فهمي فى نفس المنطقة واللى تم تحويله بعدين ل قصر المجوهرات الشهير أو كما يعرف الايام دى بمتحف المجوهرات الملكيه.

قصر عزيزة هانم فهمي من الداخل[تعديل]

القصر مكون من دورين وقبو أو بدروم وقاعة – هوول – وتراس و المصعد الموجود داخل القصر القبو أو البدروم: مقسم ل مطابخ + غرف الخدم + ملحقات والدور الاولانى كما الدور الثاني: يحتوي كل دور على عدد أربع غرف رئيسية + غرف معيشة + غرف استقبال + حمامات.

شوف[تعديل]

ليستة معالم مصريه