قيافا

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
قيافا
 

معلومات شخصيه
تاريخ الميلاد القرن 1  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات
تاريخ الوفاة القرن 1  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات
مناصب
الكاهن الاعظم لبنى اسرائيل   تعديل قيمة خاصية المنصب (P39) في ويكي بيانات
في المنصب
18  – 36 
الحياه العمليه
المهنه كهنة هارونيون ،  وسياسى   تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات

يوسف بن قيافا أو بالعبريّة: יוסף בַּר קַיָּפָא والإسم الأكثر تدولاً قيافا (باليونانيّة: Καϊάφας). وهو حسب الكتاب المقدس من اعضاء السنهدرين ومن اللى شاركوا في محاكمة يسوع.[1]

معنى الاسم[تعديل]

اسم آرامي ربما كان معناه "صخرة" وهو رئيس كهنة لليهود سنة 18-36 ميلادية وكان حاضرا وقت الحكم على المسيح بالصلب" فَقَالَ لَهُمْ وَاحِدٌ مِنْهُمْ، وَهُوَ قَيَافَا، كَانَ رَئِيسًا لِلْكَهَنَةِ فِي تِلْكَ السَّنَةِ: «أَنْتُمْ لَسْتُمْ تَعْرِفُونَ شَيْئًا،" (يو 11: 49) وكانت هذه الوظيفة في ابتداء أمرها تدوم مدة حياة متقلدها إلا ان الدولة الرومانية في ذلك الوقت كانت تنصب رئيس الكهنة أو تعزله حسب مشيئتها.

بعد المحاكمة[تعديل]

وبعد القبض على المسيح أُتي به أمامه وبعدما حاول أعداؤه عبثاً أن يجدوا شهادة تكفي لإثبات حكم الموت عليه سأله قيافا: "أأنت هو المسيح ابن الله ؟" فلما أجاب يسوع بالإيجاب تظاهر قيافا بالاشمئزاز من جوابه وحسبه تجديفاً وقال إنه غير محتاج إلى شهود بعد، فحكموا عليه بصوت واحد بالموت (مت 26: 65-68). غير أنه إذ لم يكن لهم أو لرئيسهم قوة لتنفيذ هذا الحكم أخذوا المسيح إلى بيلاطس البنطى الحاكم الروماني (يو 18: 28) لكي يأمر بصلبه. وقيافا بعد القيامة كان من جملة اللى أُتي ببطرس ويوحنا أمامهم للحكم عليهم (اع 4: 6). وقد طرده الرومانيون من وظيفته سنة 36 م.

مراجع[تعديل]

  1. Metzger & Coogan Oxford Companion to the Bible, 1993. p 97
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: