فيلبس

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
فيلبس

معلومات شخصيه
الميلاد 5


بيت صيدا

الوفاة سنة 80 (74–75 سنة)[1]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات
سبب الوفاة صلب (حكم)   تعديل قيمة خاصية سبب الوفاة (P509) في ويكي بيانات
مواطنه روما القديمه   تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
الديانه مسيحية
رتبة التقديس قديس   تعديل قيمة خاصية رتبة التقديس (P411) في ويكي بيانات
يوم العيد 14 نوفمبر   تعديل قيمة خاصية يوم العيد (P841) في ويكي بيانات
الحياه العمليه
اتعلم عند يسوع   تعديل قيمة خاصية تتلمذ على يد (P1066) في ويكي بيانات
اللغات المحكيه او المكتوبه الاراميه ،  واليونانيه العاميه المختلطه   تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات

فيلبس ويعرف كمان بالقديس فيلبس، هو واحد من رسل المسيح الإثني عشر، وكان مثل بطرس واندراوس من سكان بيت صيدا الواقعة على بحيرة جنيسارات ـ (بحيرة طبريه) ـ [2]، وبحسب إنجيل يوحنا [3] فإن يسوع دعاه ليكون واحداً من أتباعه وهو قام بدوره بدعوة نثنائيل (الذي ممكن يكون برثولماوس)، وقد ورد ذكره فى عدة مواقف يذكرها إنجيل يوحنا ففي (6 : 5 – 7) سأل يسوع فيلبس كم سيكلف ثمن الخبز لإطعام خمسة آلاف رجل، وفي (12 : 20 – 50) قام فيلبس بتقديم مجموعة من الهيلينيين إلى يسوع استجابة لطلبهم، وفي العشاء الأخير [4] سأل فيلبس يسوع بأن يريه الآب فأجابه يسوع (أَنَا مَعَكُمْ زَمَاناً هَذِهِ مُدَّتُهُ وَلَمْ تَعْرِفْنِي يَا فِيلُبُّسُ! اَلَّذِي رَآنِي فَقَدْ رَأَى الآبَ، فَكَيْفَ تَقُولُ أَنْتَ: أَرِنَا الآبَ؟).

بحسب اكليمندس السكندرى – عاش فى القرنين التانى والتالت – أن فيلبس كان متجوز ولديه أولاد، وبحسب التقليد الكنسي فإنه بعد صعود يسوع للسماء وحصول تلاميذه على قوة الروح القدس لصنع المعجزات انطلق فيلبس ليبشر فى الجليل بعدين بلاد اليونان وسوريا وفريجيا فى اسيا الصغرى، ويستشهد المؤرخ الكنسي اوسابيوس القيصرى بحديث لبوليكراتوس – من القرن التانى - عن أن فيلبس دفن فى مدينة هيرابوليس، وفي فريجيا كان فيلبس يبشر برفقة برثولماوس وهناك قاما بالصلاة فأمات الله ثعباناً عظيماً كان يعيش فى معبد مخصص لعبادة الثعابين وشفيا الكثير من الناس اللى تعرضوا للدغات الأفاعي، فأمر حاكم المدينة ورئيس كهنة الأوثان بقتل فيلبس وبرثولماوس صلباً، وأثناء صلبهما تزلزلت الأرض بقوة كبيرة فصلى فيلبس ليحفظ الله الناس من الأذى فهدأ الزلزال عندها طالبت الجموع بإطلاق سراح الرسولين، لكن رغم اننجاة برثولماوس من الموت فأن فيلبس وحاكم المدينة ورئيس كهنة الأوثان ماتوا جميعاً فى ذلك اليوم.

نسب الغنوسطيين إلى فيلبس الكتير من كتبهم، ككتاب انجيل فيلبس اللى اكتُشف فى منطقة نجع حمادى فى مصر سنة 1945 م. يُخلط أحياناً بين فيلبس واحد من رسل المسيح الإثنا عشر وبين الشماس فيلبس المذكور فى سفر اعمال الرسل فى كتاب العهد الجديد.

المراجع[تعديل]

  1. مُعرِّف الضَّبط الاستناديِّ في قاعدة البيانات الوطنية التشيكية (NLCR AUT): https://aleph.nkp.cz/F/?func=find-c&local_base=aut&ccl_term=ica=mzk20231209641 — تاريخ الاطلاع: 6 ديسمبر 2023
  2. (يوحنا 1 : 14)
  3. (1 : 43)
  4. (14 : 8 – 21)

مصادر[تعديل]

استشهاد القديس فيلبس للرسام الإسباني خوسيه ريبيرا 1639 م
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: