العصر الرسولى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
رسم يمثل ظهور المسيح بعد القيامة

العصر الرسولي، بحسب التاريخ المسيحي، هى الفترة اللى تبدأ من الإرسالية الكبرى اللى أعلنت بقيامة المسيح سنة 33م وانتهت مع موت آخر الرسل والمعتقد أنه يوحنا الرسول حوالي سنة 100م. من المتفق عليه أن الرسل انطلقوا من أورشليم[1] وأخذوا يؤسسون كنائس الكرسي الرسولي في مناطق حوض البحر المتوسط. وأهمية الفتره أن كل شخصياتها هم رسل عايشوا المسيح بشكل مباشر كتلاميذه.

تأتي المصادر الأساسية لأحداث العصر الرسولي من إنجيل أعمال الرسل واللى يشك بدقته بعض علماء التاريخ . يعتقد معظم المؤرخين أن أتباع المسيح الأولين كانوا يهود يؤمنون بقرب نهاية العالم عاشوا خلال فترة الهيكل الثانيه المتأخرة. وكانت المجموعات المسيحية الأولى من اليهود فقط زى الأبونيين لذلك يسمى رواد المسيحية بالمسيحيين اليهود وكان يقودهم يعقوب البار. أما بولس الرسول فكان رسول المسيح إلى العوام الغير يهود. لهذا، عمل بولس على إقناع قادة الكنيسه في أورشليم على السماح للعوام بعدم تطبيق الشعائر اليهودية اللى كانت تخالف قيمهم المجتمعية، كالختان، وذلك في مجمع أورشليم اللى انعقد سنة 50م.

وتخلى القادة المسيحيون عن أورشليم كمركز للديانة عقب تدمير الهيكل سنة 70م خلال الحرب اليهودية الرومانيه وانتقلوا إلى قيصريه اللى أصبحت مركز لبطاركة الكنيسة.[2] وفي القرن الثاني، أصبحت المسيحيه دينا للعوام الغير يهود وانتشرت في مناطق الإمبراطورية الرومانية وما بعدها.

المراجع[تعديل]

  1. Catholic Encyclopedia. Dispersion of the Apostles (إنطلاق الرسل. موقع الموسوعة الكاثوليكية). ولوج 30 ديسمبر2014. Archived 2017-07-14 at the Wayback Machine
  2. Catholic Encyclopedia. Jerusalem (A.D. 71-1099) (أورشليم بين عاني 71 و 1099. موقع الموسوعة الكاثوليكية). ولوج 30 ديسمبر2014. Archived 2017-06-30 at the Wayback Machine