كليوباس

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث
ARZWikify.png الصفحه دى ممكن تحتاج تتويك علشان تبقا حسب معايير ويكيبيديا كمان يمكن الصفحه مافيهاش لينكات لصفحات تانيه, حاول تضيف فيها لينكات لصفحات تانيه متعلقه بيها او تحسين تنسيق الصفحه.

Cleopas
Hanfthal Pfarrkirche7.jpg

معلومات شخصيه
الميلاد القرن 1  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات
الديانه مسيحيه
الحياه العمليه
المهنه مبشر
اعمال بارزه واحد من تلميذي عمواس

كيلوباس اسم يونانى احتمال أختصار كليوباتروس ومعناه: أب مشهور (لو 24: 13 -34)

كليوباس هو واحد من تلميذي عمواس، بشر في بلاد عديدة ثم مات.

(لو 24: 18 فاجاب احدهما الذي اسمه كليوباس وقال له هل أنت متغرب وحدك في اورشليم ولم تعلم الامور اللى حدثت فيها في هذه الايام.)

حياته[تعديل]

هو سيمون ابن يوسف أخو يعقوب ثاني اساقفة اورشليم. صار اسقفا بعد يعقوب اخية وقد عاش 120 سنة وهو أحد تلميذى عمواس حيث ظهرله السيد المسيح وهو ورفيقة في أثناء رحلتهما الى عمواس عشية القيامة وقد كانا قد انتابهم الخوف والرعب بعد موت المخلص. وبظهورالرب لهما صار هذا الرسول أحد السبعين رسولا. وقاسى شدائد كثيرة من قبل طوماتيانوس الملك. وأخيراً صلب في ايام ترايانو الملك. وتعيد له الكنيسة القبطية تحت اليوم الاولانى من شهر هاتور.

في اليوم الاولانى من شهر هاتور تحتفل الكنيسة بتذكار القديسَين كليوباس الرسول ورفيقه، وهما من الاثنين وسبعين رسولاً. كانا منطلقين الى قرية عمواس. وفيما هما يتكلمان ويتحاوران اقترب اليهما السيد المسيح نفسه، ولما لم يعرفاه قال لهما: "أيها الغبيان والبطيئا القلوب في الايمان بجميع ما تكلم به الأنبياء، أما كان ينبغي أن المسيح يتألم بهذا ويدخل الى مجده؟" ولما اتكأ معهما أخذ خبزًا وبارك وكسر وناولهما فانفتحت أعينهما وعرفاه ثم اختفى عنهما.

المسيح يظهر للكليوباس ورفقيه في عمواس.
Commons-logo.svg
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: