حسن شاه

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الصفحه دى ممكن تحتاج تتويك علشان تبقا حسب معايير ويكيپيديا كمان يمكن الصفحه مافيهاش لينكات لصفحات تانيه, حاول تضيف فيها لينكات لصفحات تانيه متعلقه بيها او تحسين تنسيق الصفحه.

حسن شاه
معلومات شخصيه
الميلاد سنة 1931  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات


القاهره  تعديل قيمة خاصية مكان الولاده (P19) في ويكي بيانات

تاريخ الوفاة 14 يوليه 2012 (80–81 سنة)  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات
مواطنه
مصر  تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
الحياه العمليه
المدرسه الام جامعة اسكندريه  تعديل قيمة خاصية اتعلم فى (P69) في ويكي بيانات
المهنه كاتبه  تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات

اتولدت حُسن شاه صالح أحمد الهاكع فى اغسطس سنة 1931 بمحافظة الإسكندرية.

انضمت حُسن شاه لعيله أخبار اليوم سنة 1955 لما اختارها على أمين، و كانت فى الفتره دى تعمل محامية بمكتب أنطون لكح بالإسكندرية. ابتدت حُسن شاه عملها فى أخبار اليوم بمجلة الجيل اللى كان يشرف عليها على أمين، و كان أحمد رجب هو نائب رئيس التحرير ساعتها . أول خبطة صحفية حققتها حُسن شاه على مدار مشوارها الصحفى كانت من فكرة على أمين، و كان ذلك بعد شهور من عملها فى مجلة الجيل، فكان على أمين يحاول عن طريق الموضوعات الصحفية أن يُبشر بفتح مجالات جديدة للعمل للمرأة المصرية، و كان المجال الاولانى اللى فكر على أمين فى أن تقتحمه المرأة هو مجال الشغل كمسارية على خطوط الأتوبيسات كما يحدث فى أوروبا. اختار على أمين حُسن شاه لكى تقوم بالتجربة عملى واختار المصور أحمد يوسف لكى يقوم بتصويرها هيا تقوم بدور الكمسارية، واتصل على أمين بالمليونير عبد اللطيف أبو رجيلة اللى كان يملك شركة أتوبيس قطاع خاص، واتفق معه على أن يسمح لحُسن شاه بالشغل لمدة يوم واحد على واحد من خطوط الأتوبيس، وارتدت حُسن شاه بدلة الكمسارى ووضعت الصفارة حول رقبتها، وقام واحد من مفتشى الأتوبيس بتدريبها والمصور أحمد يوسف بتصويرها، نُشر الموضوع بعد كده فى مجلة الجيل على 8 صفحات، و أثار ضجة كبيرة.

ذهبت بعد كده حُسن شاه لالمليونير أبو رجيلة و جابت معها فتاة ترغب فى الشغل كمسارية وتحمل شهادة الثانوية العامة، وتمت الموافقة على تعيين أول كمسارية مصرية، وحملت حُسن شاه الخبر وصورة قرار تعيين الكمسارية وذهبت بيها لعلى أمين اللى قرر نشر الخبر فى الصفحة الأولى بأخبار اليوم، وانهالت الطلبات بعد كده على شركة أبو رجيلة من الفتيات الراغبات فى الشغل كمساريات، وتحمس واحد من منتجى السينما للفكرة وقام بإنتاج فيلم عنوانه "الكمساريات الفاتنات" لعبت بطولته المطربة اللبنانية نجاح سلام. انتهت دى التجربة بالفشل حيث قام عمال النقل بمظاهرات وطالبوا بإنهاء دى التجربة خوف من تعميم الفكرة فى كل محطات الأتوبيس، و أن تكتسح المرأة وظيفة الكمساري، و رغم فشل التجربة فى مصر لكن حُسن شاه استطاعت أن تحقق نصر صحفى. وقت عمل حُسن شاه بأخبار اليوم تولت الكتير من المناصب فقد عملت نائب رئيس تحرير جورنال الأخبار، ونائب رئيس تحرير مجلة آخر ساعة، ومجلة الجيل، كما تولت رئاسة قسم دخليقات الصحفية.