ابراهيم شوقى سالم

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث
ARZWikify.png الصفحه دى ممكن تحتاج تتويك علشان تبقا حسب معايير ويكيبيديا كمان يمكن الصفحه مافيهاش لينكات لصفحات تانيه, حاول تضيف فيها لينكات لصفحات تانيه متعلقه بيها او تحسين تنسيق الصفحه.

ابراهيم شوقى سالم
معلومات شخصيه

ابراهيم شوقى سالم ( - 2003) منتج افلام مصرى ، وهو ابو المنتج امير ابراهيم شوقى

هو منتج مصري. أسس شركة الأهرام للسينما والفيديو والتي تعتبر واحدة من أقدم الشركات العاملة في مجال الإنتاج السينمائي و التلفزيوني عام 1987، وقد انتج أفلام سينمائية ومسلسلات تلفزيونية عديدة. وهو والد المنتج أمير شوقي.

مؤسسة الاهرام للسينما والفيديو[تعديل]

تاسست مؤسسة الاهرام للسينما والفيديو كواحدة من اقدم الشركات العاملة في مجال الإنتاج السينمائي و التلفزيوني عام 1987 لصاحبها ومؤسسها المرحوم / إبراهيم شوقي سالم بهدف إنتاج أفلام سينمائية ومسلسلات تلفزيونية وبرامج تتميز بالمستوي الرفيع . انتجت الشركة اكثر من 120 فيلم سينمائي خلال الفترة من 1987 وحتي 1994 بعدها تحول مسار العمل داخل الشركة من الإنتاج السينمائي الي الانتاج التلفزيوني بعد أزمة صناعة السينما المصرية كما أنة من نشاط الشركة شراء حقوق الأستغلال للأعمال السينمائية و التلفزيونية من أنتاج الغير لتسويقها داخل و خارج القطر المصري . وبدأت من سنة 1995 في انتاج البرامج والمسلسلات التلفزيونية اللى وصل عددها اكثر من 15 برنامج تلفزيوني وأكثر من 50 مسلسل منها الدرامي ومنها الكوميدي ، أستمرت الشركة في انتاج الاعمال التلفزيونية و تنتج الشركة حالياً من ثلاث الي اربع مسلسلات سنويا بأعلي التقنيات و ألمع النجوم .

فيلموجرافيا[تعديل]

انتاج (12)

هي والعاصفة 1995 - مسلسل منتج

وداعا للعزوبية 1995 - فيلم إنتاج

طريق الشيطان 1993 - فيلم منتج

العذراء والعقرب 1990 - فيلم إنتاج

انا وحماتي والزمن 1990 - فيلم منتج

انتبهوا أيها الأزواج 1990 - فيلم إنتاج

بلاغ للرأي العام 1990 - فيلم إنتاج

العجوز والبلطجي 1989 - فيلم منتج

الفلوس والوحوش 1988 - فيلم منتج

شباب فى الجحيم 1988 - فيلم منتج

الذكاء المدمر 1987 - فيلم إنتاج

دنيا وفيها العجب 0 - سهرة تليفزيونية مشرف على الإنتاج

Wiki letter w.svg الصفحه دى فيها تقاوى مقاله, و انت ممكن تساعد ويكيپيديا مصرى علشان تكبرها.