احمد عبد الله السيد

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
أحمد عبد الله السيد Ahmad Abdalla
(بالمصرى: احمد عبد الله السيد تعديل قيمة خاصية الاسم باللغه الأصليه (P1559) في ويكي بيانات

معلومات شخصيه
اسم الولاده أحمد عبد الله السيد
الميلاد 19 ديسمبر 1979


القاهرة (مصر)

الاقامه القاهره  تعديل قيمة خاصية الاقامه (P551) في ويكي بيانات
الجنسيه  مصر
الحياه العمليه
المهنه مخرج افلام،  ومنتج افلام،  وسيناريست،  ومونتير،  وكاتب  تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
اللغات المحكيه او المكتوبه عربى  تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات
بداية فترة العمل 2009  تعديل قيمة خاصية فترة الشغل (البدايه) (P2031) في ويكي بيانات
اعمال بارزه هليوبوليس (فيلم) - ميكروفون (فيلم)
المواقع
الموقع الموقع الرسمي
IMDB صفحته على IMDB  تعديل قيمة خاصية مُعرِّف قاعدة بيانات الأفلام على الإنترنت (IMDb) (P345) في ويكي بيانات

مخرج و مونتير مصرى - درس المزيكا تخرج فى كلية التربية المزيكاالقاهرة. عمل فى المونتاچ من نهايات التسعينيات فى الإعلانات، وبعض الأفلام الدعائية. بدأ فى مونتاچ الأفلام الروائية الطويلة من العام ٢٠٠٢ ، قام بمونتاچ عدد من الأفلام ، فضلا عن عمله كمشرف على أعمال ما بعد التصوير وتوليف النيجاتيف ، والخدع الرقمية ، كذلك قام بعمل الكتير من تترات الأفلام.

فيلم هليوبوليس[تعديل]

تدور أحداث فيلم هليوبوليس فى ليلة واحدة فى حى مصر الجديدة، تتنقل بين حيوات ستة من أهل الحى أو مرتاديه خلال اليوم ده، ولا يجمع دى الشخصيات – فضلا عن الحى محور الأحداث. سيناريو الفيلم اخد جايزة مؤسسة ساويرس لأحسن سيناريو سنة ٢٠٠٧ كما حصل الفيلم على تقدير خاص من مهرجان القاهرة السينمائى الدولى سنة ٢٠٠٩

فيلم ميكروفون[تعديل]

تانى أفلامه هو “ميكروفون” عن المزيكا المستقلة بالإسكندرية، حصل الفيلم على جايزة مهرجان قرطاج الكبرى و هو أول فيلم مصرى يحصل عليها، كذلك هو أول فيلم مصرى ياخد ذهبية مهرجان اسطنبول، وذهبية مهرجان تاريفا، كما اخد جايزة احسن فيلم عربى فى مهرجان القاهرة السينمائى. هليوبوليس هو فيلمه الاولانى الطويل كمخرج. اختير رسميا فى مهرجانات زى مهرجان تورونتو السينمائى الدولى ، مهرجان سالونيك الدولى ، مهرجان القاهرة السينمائى الدولى، مهرجان دبى السينمائى الدولى، ستوكهولم. ڤانكوڤر وغيرهم.

فيلم فرش وغطا[تعديل]

فيلم فرش وغطا هو تالت أفلامه ، بطولة آسر ياسين ، عمرو عابد ، يارا جبران ، محمد ممدوح، ومن إنتاج محمد حفظى. افتتح فى مهرجان تورونتو السينمائى الدولى سبتمبر ٢٠١٣ و العرض الاوربى الاولانى فى المسابقة الرسمية بمهرجان لندن السينمائى الدولى.