علاء الدين كجك

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير

الملك الأشرف علاء الدين كجك بن الناصر محمد بن قلاوون (اتولد في القاهرة 1334 - إتوفى في سرياقوس، شمال القاهره 1345). تانى اللي قعدوا على عرش السلطنة من ولاد السلطان الناصر محمد بن قلاوون و سلطان الدولة المملوكية الأربعتاشر [1]. الأمرا بزعامة الأمير قوصون الناصرى نصبوه سلطان سنة 1341[2] بعد ما خلعوا أخوه سيف الدين أبو بكر، و كان عمره و قتها بتاع خمس و لا سبع سنين [3] . فضل على تخت السلطنة بتاع خمس شهور. إسمه " كجك " لفظ أعجمى معناه " صغير " [4][5].

الدوله المملوكيه فى أكبر توسع ليها

اصله[تعديل]

كچك كان إبن السلطان الناصر محمد بن قلاوون [6] وحفيد السلطان المنصور قلاوون. أمه كانت مغوليه اسمها " أردو " [7]. بعد ما الأمير قوصون خلع أخوه أبو بكر وقبض عليه وعلى إخوته السته وسجنهم في قوص إتفق مع الأمرا على تنصيب كجك بلقب " الملك الأشرف ". الأمرا كانو عايزين يعينو الأمير أيدغمش نايب للسلطنه لكن مارضيش ، لكن قوصون وافق انه يبقى النايب بشرط انه يسكن فى [[قلعة الجبل]

الأمير قوصون[تعديل]

بكده الأمير قوصون بقى هو حاكم مصر الحقيقى و السلطان الصغير مجرد لعبه كان بيمسك ايدها و يخليها تمضى على مستندات الدوله [8][9]. قوصون قبض على الأمرا ورجال الدوله المواليين للسلطان المخلوع أبو بكر و حط مكانهم مماليك بقو مواليين ليه بعد ما اداهم هدايا كتيره و رقاهم و عملهم امرا [10]. عامة الناس اللى كانو بيكرهو قوصون زعلو على اللى بيحصل فى البلد و كتب شاعر : " سلطاننا اليوم طفل والأكابر في خلف " [11]. لكن الأمير أحمد، اخو السلطان المخلوع أبو بكر والسلطان الحالى كچك، و اللى كان عايش فى بالكرك [12] ، كان هو مصدر التهديد الرئيسى لقوصون فبقى عايز يجيبه مصر عشان يقدر يقبض عليه ز يسجنه مع اخواته السته [10] ، فبعت الأمير طوغان على الكرك عشان يقول للأمير أحمد انه لازم يرجع مصر. لكن الأمير أحمد اللى افتكر إن قوصون عايز يجيبه مصر عشان يسلطنه رد بقوله إنه مش حا يرجع مصر إلا لما يطلعو اخواته من السجن و بعت الأمرا الكبار على الكرك عشان يبايعةوه. فرد عليه قوصون و قاله إنه مش عايزه يرجع مصر عشان ينصبه سلطان لكن للتحقيق فى شكاوى شوية أمرا من الكرك منه ، و حاول يغريه بالرجوع و قاله انه مستنيه عشان يديله هدايا. لكن فيه ناس حذرو الأمير أحمد و نصحوه بإنه ما يرجعش مصر. فلما عرف قوصون و الأمرا بتوعه إنه مش عايز يرجع راحو باعتين قوه على الكرك عشان يقبضو عليه[13].

عملات علاء الدين كچك[تعديل]

فيه عملات لسه موجوده من ايام علاء الدين كچك منقوش عليهاألقابه دى : " السلطان الملك الأشرف علاء الدنيا والدين " [14].

مصطلحات مملوكيه جت فى المقاله[تعديل]

  • أتابك : القائد العام للجيش.
  • أستاذ : ولى نعمة المملوك يعنى سلطانه أو أميره اللى بيدين له بالولاء.
  • نايب السلطنه: نايب السلطان فى القاهره وكان من ألقابه " كافل الممالك الشريفة الإسلامية الأمير الأمرى" و ده بيوضح مركزه الكبيره.
  • خشداش : مفرد خشداشيه و دول كانو مماليك بينتمو لنفس السلطان أو الأمير.
  • نابب : كان أمير بيعينهالسلطان نايب ليه فى مدينه أو منطقه. زى نايب الشام أو نايب الكرك أو نايب الشوبك. وهو مش نايب السلطنه المباشر اللى موجود فى القاهره.
  • دار النيابه : مكان شغل و مكاتب نايب السلطان.

شوف كمان[تعديل]

فهرست وملحوظات[تعديل]

  1. فيه مؤرخين بيعتبروا شجر الدر أول سلاطين الدوله المملوكيه. في الحاله دي يبقى الأشرف علاء الدين كچك السلطان المملوكى الخمستاشر مش الأربعتاشر (قاسم، 22 ) - .( الشيال، 2/108).
  2. الأمير قوصون الناصرى: من أهم الأمرا في عهد السلطان الناصر محمد و ولاده سيف الدين أبو بكر و علاء الدين كچك. جه مصر من بلاد الترك مع خند بنت أزبك خان التى إتجوزها الناصر محمد. و مع إنه ما كانش مملوك لكن الناصر محمد اللي أعجب بيه إشتراه من أخوه صوصون و شغله ساقي في البلاط، وبعدين رقاه لدرجة أمير، و بقى من خاصكيته، و جوزه بنت من بناته. العامه نهبت بيته و ممتلاكاته في القاهرة وقت صراعه مع مجموعه من كبارالأمرا، و مات مخنوق في سجنه في إسكندريه. خلف كذا عيل من بنت الناصر محمد . - (ابن تغرى، أصل قوصون)
  3. ابن تغرى، سلطنة الأشرف علاء الدين كجك
  4. ابن إياس ، 105
  5. شفيق مهدى، 120-119
  6. تمانيه من ولاد الملك الناصر و اربعه من احفاده اتسلطنو .(الشيال، 2/192
  7. المقريزى،3/238
  8. شفيق مهدى، 119
  9. بيحكى المقريزى: " وكان إذا حضرت العلامة أعطى قلما في يده، وجاء فقيهه الذى يقرىء أولاد السلطان، فكيف العلامة والقلم في يد السلطان (أى كچك). - ( المقريزى، 3/355 )
  10. ^ 10.0 10.1 المقريزى، 3/340
  11. المقريزى، 3/339
  12. الأمير أحمد اللى اتسلطن بعدين كان عايش فى الكرك بعد ما ابوه الملك الناصر بعته هناك عشان يتعلم الفروسيه.
  13. المقريزى، 3/341
  14. شفيق مهدى، 119-118

المراجع[تعديل]

  • ابن إياس : بدائع الزهور في وقائع الدهور، تحقيق محمد مصطفى - جمعية المستشرقين الألمانية، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة 1982.
  • ابن تغري: النجوم الزاهرة في ملوك مصر و القاهرة، دار الكتب و الوثائق القومية، مركز تحقيق التراث، القاهرة 2005
  • أبو الفداء : المختصر في أخبار البشر ، القاهرة 1325هـ.
  • أبو بكر بن عبد الله بن أيبك الدواداري : كنز الدرر وجامع الغرر،المعهد الألماني للآثار الإسلامية، القاهرة 1971.
  • جمال الدين الشيال (أستاذ التاريخ الاسلامى) : تاريخ مصر الاسلامية, دار المعارف ، القاهرة 1966.
  • المقريزي : السلوك لمعرفة دول الملوك ، دار الكتب, القاهرة 1996.
  • المقريزى : المواعظ والاعتبار بذكر الخطط والأثار، مطبعة الأدب, القاهرة 1968.
  • شفيق مهدى ( دكتور) : مماليك مصر و الشام, الدار العربية للموسوعات, بيروت 2008.
  • عز الدين بن شداد : تاريخ الملك الظاهر، دار نشر فرانز شتاينر، فيسبادن 1983.
  • قاسم عبده قاسم (دكتور) : عصر سلاطين المماليك - التاريخ السياسى و الاجتماعى, عين للدراسات الانسانية و الاجتماعية, القاهرة 2007.
Mameluke Flag unframed.png
شوف كمان
مسك قبله
المماليك
مسك بعده
سيف الدين أبو بكر مدة الحكم: حوالي خمس تشهر شهاب الدين أحمد