شادى جميل

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
شادى جميل
معلومات شخصيه
الميلاد 22 سبتمبر 1955 (69 سنة)  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات
مواطنه
سوريا  تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
الحياه العمليه
المهنه مغنى  تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
الآلات الموسيقيه صوت بشرى  تعديل قيمة خاصية الآلة الموسيقية (P1303) في ويكي بيانات
المهنه مغنى  تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
اللغات المحكيه او المكتوبه عربى  تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات

شادى جميل (1955 - ) مطرب سورى من مدينة حلب. اتولد في 22 سبتمبر سنة 1955 فى مدينة حلب واتسجل فى نقابة الفنانين في يناير سنة 1983.

بيعتبر شادي جميل من مغنين الطرب العربي الأصيل فيمتاز بخامة صوت مميزة ورائعة، أتقن وأبدع بغناء القدود الحلبية، كمان بيعتبر من عمالقة الفن والطرب في البلاد العربيه. واسمه الاصلى جورج جبران.

حياته[تعديل]

اسمه الاصلى جورج جميل جبران هو مطرب سوري من مدينة حلب اتولد في 22 سبتمبر سنة 1955 فى مدينة حلب و انتسب الى نقابة الفنانين في يناير سنة 1983.

- يعتبر شادي جميل من فئة مغني الطرب العربي الأصيل حيث يمتاز بخامة صوت مميزة ورائعة، أتقن وأبدع بغناء القدود الحلبية، كما وأنه يعتبر من عمالقة الفن والطرب في الوطن العربي.

- منذ نعومة أظفاره نهل من الكنيسة أصول الغناء والتراتيل ، وفي المرحلة الابتدائية اهتم كثيراً بالموشحات الأندلسية، ثم انتسب الى المركز الثقافي في مدينة حلب، وهناك تتلمذ على يد كبار الاساتذة، منهم: بهجت سليمان، والشيخ نديم الدرويش، وتعلم على رقص السماح و«السولفيج»، وحمل كل ذلك في صوته الرائع نحو أرجاء العالم، مؤكداً أن هذا النوع من الفن لا يمكن أن يتقنه الا ابن حلب..

-تعاون الفنان شادي جميل مع عدد كبير من المؤلفين من امثال : صفوح شغالة، محمد البابا، وميشال جحا. أما الملحنون فمنهم جوزيف جحا، فتحي الجراح، جورج مردبسيان وايلي شويري.

وصلات برانيه[تعديل]

سيريا نيوز حوار مع المطرب شادي جميل Archived 2012-11-02 at the Wayback Machine

الصفحه دى فيها تقاوى مقاله, و انت ممكن تساعد ويكيپيديا مصرى علشان تكبرها.