هيفاء وهبى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث
هيفاء وهبى
Haifa Wahbe.jpg
 

معلومات شخصية
الميلاد 10 مارس 1972 (47 سنة)[1]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الميلاد (P569) في ويكي بيانات


محرونة  تعديل قيمة خاصية مكان الولادة (P19) في ويكي بيانات

مواطنة
Flag of Lebanon.svg
لبنان
Flag of Egypt.svg
مصر  تعديل قيمة خاصية بلد المواطنة (P27) في ويكي بيانات
لون الشعر شعر بني  تعديل قيمة خاصية لون الشعر (P1884) في ويكي بيانات
أخوة وأخوات
أليا،  ورولا يموت  تعديل قيمة خاصية إخوة وأخوات (P3373) في ويكي بيانات
الحياة الفنية
النوع بوب،  وموسيقى العالم  تعديل قيمة خاصية النوع الفني (P136) في ويكي بيانات
الآلات الموسيقية صوت  تعديل قيمة خاصية الآلة الموسيقية (P1303) في ويكي بيانات
شركة الإنتاج روتانا  تعديل قيمة خاصية شركة التسجيلات (P264) في ويكي بيانات
المهنة ممثلة،  ومغنية،  وعارضة  تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
المواقع
الموقع الموقع الرسمي  تعديل قيمة خاصية الويبسايت الرسمى (P856) في ويكي بيانات
IMDB صفحتها على IMDB  تعديل قيمة خاصية معرف قاعدة بيانات الأفلام على الإنترنت (P345) في ويكي بيانات

هيفاء وهبى (اتولدت فى بيروت، لبنان، 10 مارس 1969مغنية، وممثلة، وفنانه استعراضيه لبنانية من اب لبنانى وام مصريه. اتلقبت بـ "عطر الليل"، و"فراشة الوادى". اتولدت هيفا سنة 1969 من اب من جنوب لبنان وام مصرية، ونشئت فى بيروت. وهى صغيره اشتغلت فى محل بيع مجوهرات، ومانيكان، وفى الاعلانات. اتجوزت ابن عمتها، وخلفت منه بنت اسمها زينب، وانفصلت عنه. كسبت مسابقة جمال جنوب لبنان، لكن اتسحبت منها الجايزة بسبب ان عندها بنت ودة كان ضد شروط المسابقه. حبت وغوت المزيكا، والعزف على البيانو من صغرها. ومن حوالى سنة 1996 عملت اغانى، وكليبات كتيرة، وعملت استعراضات جميلة، واتشهرت شهرة كبيرة بعد ما اتجهت للغنا فى مصر، واشتركت باُغنيتها "واوا" فى فيلم "مرجان احمد مرجان" مع الممثل المصرى عادل إمام، ومثلت في فيلم "دكان شحاته".

WPLEBANON.svg

حصلت هيفا على تكريم واسع، وجوايز كتيرة، وغنت فى بلاد كتيره، وفى 24 ابريل 2009 اتجوزت من رجل الاعمال المصرى احمد ابو هشيمة، فى حفله كبيرة، وانفصلت عنه في 2012. وشاركت هيفا بلجنة تحكيم برنامج شكلك مش غريب اللى بيتعرض على "MBC 1"، و"MBC مصر".

هيفاء فى مواجهة العنف والتخلف

رفعت هيفاء وهبى علم مصر فإتهددت.

هيفا مغنية حديثة متطورة من لبنان، اللى اتعرفت بالتوليرانسيه، والانفتاح الحضارى، لكن بتغنى وسط منطقه منغلقه فكرياً، ومتخلفة من العالم، بيسود فيها التطرف والعنف، فيها ناس كتيرة ما بتحترمش الستات، وبتعتبرهم عورة، وبتحرم الغنا والفن، وعندها تبيين الدراع عرا، عشان كده اتعرضت لحملات تشهير كتيرة زى غيرها من الفنانات فى المنطقه دى، واتمنعت من الغنا فى كذا بلد، لكن شخصيتها قوية وبتقدر تعرض وجهة نظرها بقوة وشجاعة، وبترفض الابتزاز. اتعرضت هيفا هى والمغنيه اللبنانية نانسى عجرم بعد مباراة كوره بين مصر والجزاير يوم 18 نوفمبر 2009 فى تصفيات كاس العالم لحملة شرسه من الجزاير واطراف عربية اكمنهم شجعو مصر! واتهاجمو فى الجرانيل الجزايرية بالبربرى والعربى والفرنساوى. ووصل الهجوم لحد التهديد. عن الموضوع ده قالت هيفا إنهم زجو بإسمها لما رفعت علم مصر، وغنت لكاس العالم فى حفله ولكن ما يهمهاش رأيهم فى الموضوع دة، وما يهمهاش قرار منعها من الغنا فى الجزاير (هى ونانسى عجرم اتمنعو من الغنا فى الجزاير لتشجيعهم فريق مصر!). غنت هيفا اغنيه لمصر اسمها "80 مليون إحساس" من كلمات بهاء الدين محمد، وألحان محمد الصاوى، وتوزيع احمد ابراهيم.

WPLEBANON.svg

ملاحظات

  1. وصلة : nm4285378  — تاريخ الاطلاع: 25 يونيه 2019

لينكات تانيه

Commons-logo.svg
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: