دير

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
دير
(باللاتينى: monasterium تعديل قيمة خاصية الاسم الأصل (P1705) في ويكي بيانات
،  و
 

بيتكون من مايده  تعديل قيمة خاصية بيتكون من (P527) في ويكي بيانات
تطابق تام http://wordnet-rdf.princeton.edu/wn30/03781244-n
http://wordnet-rdf.princeton.edu/wn31/103739774-n  تعديل قيمة خاصية تطابق تام (P2888) في ويكي بيانات
معرض صور دير  - ويكيميديا كومنز  تعديل قيمة خاصية معرض كومنز (P935) في ويكي بيانات
دير مصرى فى الصعيد

دير، مبنى متجهز لسكنة الرهبان و الراهبات اللى كرسوا حياتهم للزهد و التعبد. بيبقى ملحق بيه كنيسه للصلا، اتبنت فى مصر اعداد كبيره من الأديره فى الصحارى لكن معظمها اتخرب و ما فضلش منها الا عدد صغير فى مناطق متفرقه اتجددت على مر السنين، من اشهرها دير سانت كاترين فى سينا (من القرن 6)، و دير انطونيوس فى وادى عربة (من اواخر القرن 4)، و دير المحرق فى نزالى جنوب، ودير سمعان فى أسوان.

أديرة الراهبات فى مصر بترجع للقرن الخامس، و اهمها دير مار جرجس و دير ابو سيفين فى مصر القديمه فى القاهرة.

بتحتفظ الأديره بمجموعات من الايقونات و المخطوطات التاريخيه المهمه.

الدير الملكى فى سان لورينزو دى ال اسكوريال ، اسبانيا . بنيت فى 1563-1584.
New Valamo ، دير أرثوذكسى شرقى فى Heinävesi ، فنلندا .
دير هونغان فى كيوتو ، اليابان .
دير Gračanica ، صيربيا .

الدير هو بنا أو مجمع من المبانى اللى تضم أماكن منزلية و أماكن عمل الرهبان أو الرهبان أو الراهبات ، سواء كانو يعيشو فى مجتمعات أو لوحدهم ( النساك ). يتضمن الدير عموم مكان مخصص للصلاة اللى ممكن يكون كنيسة صغيرة أو كنيسة أو معبدًا ، وممكن يكون كمان يعتبر مصلى ، أو فى حالة المجتمعات ، أى شيء من مبنى واحد يضم واحد كبير بس واثنين أو 3 من الرهبان أو الراهبات المبتدئين ، لالمجمعات والممتلكات الشاسعة اللى تضم عشرات أو مئات. يتألف مجمع الدير فى العاده من عدد من المبانى اللى تشمل الكنيسة ، عنبر للنوم ، الدير ، اوضه الطعام ، المكتبة ، دار الاستراحة والمستوصف ، والغران البعيدة. اعتمادًا على الموقع والنظام الرهبانى واحتلال سكانه ، قد يشتمل المجمع كمان على مجموعة واسعة من المبانى اللى تسهل الاكتفاء الذاتى وخدمة المجتمع. قد تشمل دى تكية ، ومدرسة ، و مجموعة من المبانى الزراعية و التصنيعية زى زريبه ، أو ورشة حدادة ، أو مصنع البيره .فى اللغة الانجليزية ، يستخدم مصطلح دير للاشارة لمبانى مجتمع الرهبان. فى الاستخدام الحديث ، يميل الدير أن يتم تطبيقه بس على مؤسسات الرهبانيات (الراهبات) ، وبالخصوص مجتمعات التدريس أو التمريض الراهبات . تاريخى ، كان الدير يشير لمنزل الرهبان (يعكس اللاتينية) ، اللى يُطلق عليه دلوقتى اسم فريري . قد تطبق الديانات المختلفة دى الشروط بطرق اكتر تحديد.

الحياة الرهبانية[تعديل]

فى معظم الأديان ، تخضع الحياة جوه الأديرة لقواعد المجتمع اللى تنص على جنس السكان وتطلب منهم البقاء عازب وامتلاك القليل من الممتلكات الشخصية أو عدم امتلاكها على الاطلاق. ممكن كمان أن تختلف الدرجة اللى تكون فيها الحياة جوه دير معين منفصلة اجتماعى عن السكان المحيطين بيها ؛ تفرض بعض التقاليد الدينية العزلة لأغراض التأمل بعيد عن العالم اليومى ، وفى دى الحالة قد يقضى أعضاء المجتمع الرهبانى معظم وقتهم معزولين لحد عن بعضهم البعض. يركز تانيين على التفاعل مع المجتمعات المحلية لتقديم الخدمات ، زى التدريس أو الرعاية الطبية أو الكرازة . بعض المجتمعات الرهبانية مشغولة بشكل موسمى بس ، اعتمادًا على التقاليد المعنية والطقس المحلى ، وممكن يكون الناس جزء من مجتمع رهبانى لفترات تتراوح من شوية أيام فى كل مرة لعمر كامل بالتقريب . ممكن دعم الحياة جوه جدران الدير بعدة طرق: عن طريق تصنيع وبيع البضائع ، وفى الغالب المنتجات الزراعية ؛ عن طريق التبرعات أو الصدقات ؛ عن طريق مداخيل الايجار أو الاستثمار ؛ وبتمويل من منظمات تانيه جوه الدين ، اللى شكلت فى الماضى الدعم التقليدى للأديرة. لطالما كان فيه تقليد طويل للأديرة المسيحية فى تقديم الخدمات المضيافة والخيرية والمستشفيات. فى الغالب ما ارتبطت الأديرة بماتر التعليم وتشجيع المنح الدراسية والبحثية ، مما اتسبب فى انشاء المدارس والكليات والارتباط بالجامعات. تكيفت الحياة الرهبانية المسيحية مع المجتمع الحديث من فى تقديم خدمات الكمبيوتر وخدمات المحاسبة والادارة و ادارة المستشفيات والتعليم الحديثة.

البوذية[تعديل]

ظهرت الأديرة البوذية ، المعروفة باسم vihāra فى بالى والسنسكريتية ، فى وقت ما فى القرن الرابع قبل الميلاد بالتقريب من ممارسة vassa ، و هو تراجع قامت به الرهبان البوذيون فى موسم الأمطار فى جنوب آسيا. لمنع الرهبان والراهبات المتجولين من ازعاج نمو النبات الجديد أو تقطعت بهم السبل فى طقس عاصف ، صدرت تعليمات لهم بالبقاء فى مكان ثابت لمدة 3 أشهر بالتقريب تبدأ فى العاده فى نص يوليه .اتعملت دى الخلوات المبكرة الثابتة فى الأجنحة والمتنزهات اللى تبرع بيها أنصار الاغنيا لسانغا . على مر السنين ، تطورت فى العاده الاقامة فى الممتلكات المشتركة بين سانغا ككل فى تراجع فاسا لرهبنة رهبانية ، حيث أقام الرهبان والراهبات على مدار السنة فى الأديرة.

فى الهند ، تطورت الأديرة البوذية بالتدريج لمراكز تعليمية حيث تم تطوير ومناقشة المبادئ الفلسفية ؛ يستمر ده التقليد فى الجامعات الرهبانية لبوذيين فاجرايانا ، كمان فى المدارس والجامعات الدينية اللى أسستها أوامر دينية عبر العالم البوذي. فى العصر الحديث ، بقا العيش حياة مستقرة فى بيئة الدير أسلوب الحياة الاكتر شيوع للرهبان والراهبات البوذيين فى كل اماكن العالم.

فى حين تعتبر الأديرة المبكرة  كانت مشتركة بين السانغا كلها ، وفى السنين اللى بعد كده تباعد ده التقليد فى عدد من البلاد. رغم حظر فينايا لامتلاك الثروة ، بقا الكتير من الأديرة ملاك كبير للأراضى ، زى الأديرة فى اوروبا المسيحية فى العصور الوسطى. فى البوذية الصينية ، عملت عائلات الفلاحين فى الأراضى المملوكة للرهبان مقابل دفع جزء من محصولهم السنوى للرهبان المقيمين فى الدير ، تمام كما يفعلون للمالك الاقطاعى . فى سري فى لانكا والبوذية التبتية ، فى الغالب ما بتتمنح ملكية الدير لراهب واحد ، اللى فى الغالب ما يحتفظ بالممتلكات جوه العيله عن طريق نقلها لابن أخ رُسِمَ راهب . فى اليابان ، حيث سمحت السلطات المدنية للرهبان البوذيين بالجواز ، بقا منصب رئيس المعبد أو الدير ساعات وراثى ، ونقل من الأب لالابن على مدى أجيال كتيرة.

أديرة الغابات - الاكتر شيوع فى تقاليد ثيرافادا فى جنوب شرق آسيا وسرى لانكا - هيا أديرة مخصصة فى المقام الاولانى لدراسة وتنمية التأمل البوذى ، بدل المنح الدراسية أو الواجبات الاحتفالية. فى الغالب ما تعمل أديرة الغابات زى الأديرة المسيحية المبكرة ، حيث تتجمع مجموعات صغيرة من الرهبان اللى يعيشو حياة تشبه حياة الناسك بشكل فضفاض حول معلم مسن محترم. أسلوب الحياة المتجول اللى يمارسه بوذا وتلاميذه لسه يمثل النموذج المثالى لرهبان تقاليد الغابات فى تايلاند وميانمار وسريلانكا و أماكن تانيه ، المخاوف العملية - بما فيها تقلص المناطق البرية ، وعدم الوصول لالمؤيدين العاديين ، والحياة البرية الخطرة ، والصراعات الحدودية الخطيرة - تملى أن يعيش عدد متزايد من رهبان "التأمل" فى الأديرة ، بدل التجول. معروفه الأديرة البوذية التبتية أو gompas ساعات باسم lamaseries ، ويُعرف رهبانها ساعات (عن طريق الخطأ) باسم lamas . أطلقت جمعية هيلينا بلافاتسكى الثيوصوفية على مكان اجتماعها الأولى فى مدينة نيو يورك اسم "اللاماسري".

تشمل الأديرة البوذية الشهيرة :

اتجاهات[تعديل]

تضم الأديرة البوذية بعض من اكبر الأديرة فى العالم. كان دير دريبونغ فى التبت يأوى حوالى 10000 راهب قبل الغزو الصينى [1] فى 1950-1951. الدير اللى تم نقله فى الهند يضم حوالى 8000. 

المسيحيه[تعديل]

حسب   للتقاليد ، ابتدت الرهبنة المسيحية فى مصر مع أنطونيوس الكبير . فى الأصل ، كان كل الرهبان المسيحيين نسّاك نادر ما يلتقون بأشخاص تانيين . اتعمل شكل انتقالى من الرهبنة  بعدين  على ايد أموناس حيث يعيش الرهبان "الانفراديون"  قرب  بعضهم البعض لتقديم الدعم المتبادل كمان التجمعمع بعضفى أيام ال واحد من علشان الخدمات المشتركة. باخوميوس الكبير طور فكرة الرهبنة الصخرية : حيث يعيش المتخلفونمع بعضويعبدونمع بعضتحت سقف واحد. يعزو البعض أسلوبه فى العيش الجماعى لثكنات الجيش الرومانى اللى خدم فيها باخوميوس كشاب.[2] بسرعه  ازدهرت الصحراء المصرية بالأديرة ، بالخصوص حول نيتريا ( وادى النطرون ) ، اللى كانت تسمى "المدينة المقدسة". تشير التقديرات علشان اكتر من 50000 راهب عاشوا فى دى المنطقة فى وقت واحد. بس ، لم ينقرض الناسك أبدًا ، ولكنه كان مخصص بس لدول الرهبان المتقدمين اللى  عملوا على حل مشاكلهم جوه دير رهباني.

انتشرت الفكرة ، و تبعتها أماكن تانيه:

اوروبا الغربية فى العصور الوسطى[تعديل]

دير مونتى كاسينو ، اللى بناه فى الأصل بنديكت نورسيا ، يظهر هنا على أنه أعيد بناؤه بعد الحرب العالمية ثانى

كانت حياة الصلاة والعيش الجماعى واحدة من المواعيد الصارمة والتضحية بالنفس. كانت الصلاة هيا عملهم ، واستغرقت صلاة المكتب الكثير من ساعات يقظة الراهب - Matins ، و Lauds ، و Prime ، و Terce ، و Daily Mass ، و Sext ، و None ، و Vespers ، و Compline . فى الفترات الفاصلة بين الصلوات ، سُمح للرهبان بالجلوس فى الدير والشغل على مشاريعهم فى كتابة الكتب أو نسخها أو تزيينها. كان من الممكن تعيين دى بناء على قدرات الراهب ومصالحه. تم تخصيص الأنواع غير المدرسية للعمل البدنى بدرجات متفاوتة.كانت الوجبة الرئيسية فى النهارده تقترب من الظهيرة ، وفى الغالب ما يتم تناولها على طاولة طعام ، وتتألف من أبسط الأطعمة و أكثرها رقة ، على سبيل المثال ، سمك مسلوق ، شوفان مسلوق. فى الوقت نفسه هم يأكلون ، كان يقرأ الكتاب المقدس من على منبر فوقهم. نظر لعدم السماح بأى كلمات تانيه ، طور الرهبان ايماءات تواصلية. تم تكريم رؤساء الأديرة والضيوف البارزين بمقعد على الطاولة العالية ، فى الوقت نفسه جلس الجميع بشكل عمودى على ذلك فى ترتيب الأقدمية. بقيت دى الممارسة لما بقت بعض الأديرة جامعات بعد الألفية الأولى ، ولسه من الممكن رؤيتها فى جامعة أكسفورد و جامعة كامبريدج .

كانت الأديرة مساهمين مهمين فى المجتمع المحيط. كانو مراكز للتقدم الفكرى والتعليم. رحبوا بالكهنة الطامحين ليأتوا ويدرسوا ويتعلموا ، مما سمح لهم لحد بتحدى العقيدة فى حوار مع رؤسائهم. تُنسب أقدم أشكال التدوين المزيكا لراهب يدعى Notker of St Gall ، وانتشر للموسيقيين فى كل اماكن أوروبا عن طريق الأديرة المترابطة. علشان الأديرة توفر فترة راحة للمسافرين المرهقين ، فقد كان الرهبان ملزمين كمان برعاية اصاباتهم أو احتياجاتهم العاطفية. بمرور الوقت ، ابتدا الناس العاديون فى القيام بالحج ل الأديرة بدل مجرد استخدامها كمحطة توقف. بحلول الوقت ده ، كان عندهم مكتبات كبيرة جذبت السياح المتعلمين. ستتبرع العائلات بابنها مقابل البركات. فى الأوبئة ، ساعد الرهبان فى حرث الحقول وماتر الطعام للمرضى.البيت الدافئ هو جزء منتشر من دير من القرون الوسطى ، حيث ذهب الرهبان لتدفئة أنفسهم. فى الغالب ما كانت ال اوضه الوحيدة فى الدير اللى تُشعل فيها النار.

كاثوليك[تعديل]

تم تطوير عدد من الرهبانيات المتميزة جوه الكنيسة الرومانية الكاثوليكية:

  • رهبان Camaldolese
  • شرائع رهبانية الصليب المقدس ، كهنة و اخوة ، اللى يعيشو جميعمع بعضكرهبان حسب لقاعدة القديس أغسطينوس ؛
  • النساك الكرمل والراهبات الكرمل (من التقاليد القديمة وفرع Discalced ) ؛
  • النظام السيسترسى ، مع الرهبان والراهبات (كلا من الاحتفال الأصلى و اصلاح Trappist ) ؛
  • رهبان و أخوات بيت لحم
  • وسام مينيمس ، أسسه فرانسيس باولا
  • يشدد نظام القديس بنديكت ، المعروف باسم الرهبان والراهبات البينديكتين ، اللى أسسه بنديكت نورسيا مع سكولاستيكا ، على الشغل اليدوى فى الأديرة القائمة بذاتها. أنظر أيضا: اصلاحات كلونياك .
  • وسام القديسة كلير ، المعروف باسم Poor Clares (من بين كل الاحتفالات) ؛
  • وسام القديس جيروم ، مستوحى من جيروم وبولا من روما ، المعروفين باسم الرهبان والراهبات هيرونيميت ؛
  • وسام القديس بولس الاولانى الناسك المعروف بآباء بولين ؛
  • وسام البشارة للسيدة العذراء مريم ، المعروف كمان باسم راهبات البشارة أو الذكرى ، أسسته جان من فرنسا ؛
  • رهبنة الكارثوسيين ، هيا طائفة دينية نسوية أسسها برونو من كولونيا ؛
  • وسام الحبل بلا دنس ، المعروف كمان باسم المفكرين ، أسسته بياتريس دى سيلفا ؛
  • وسام البشارة المقدسة ، المعروف كمان باسم الراهبات التركينات أو الراهبات الزرق ، أسسته ماريا فيتوريا دى فورنارى ستراتا ؛
  • وسام المخلص الأقدس ، المعروف باسم الراهبات والرهبان بريدجيتين ، أسسته بريدجيت السويدية ؛
  • وسام زيارة القديسة مريم ، المعروف باسم الراهبات الزائريات ، أسسه فرانسيس دى سال وجين فرانسيس دى شانتال ؛
  • المتحمسون
  • شرائع Premonstratensian ("الشرائع البيضاء")
  • رهبان Tironensian ("الرهبان الرماديون")
  • رهبان فاليسكوليان

بينما فى اللغة الانجليزية تستخدم معظم الطوايف المتسولة المصطلحات الرهبانية للدير أو الدير ، فى اللغات اللاتينية ، المصطلح اللى يستخدمه الرهبان لبيوتهم هو الدير ، من الدير اللاتينى ، على سبيل المثال ، ( Italian: convento ) أو ( فرنساوى: [couvent] Error: {{Lang}}: text has italic markup (help) ) ، يعنى "مكان التجمع". نادر ما يستخدم الفرنسيسكان مصطلح "دير" فى الوقت الحاضر ، مفضلين تسمية بيتهم بـ "دير".

الأرثوذكسية الشرقية[تعديل]

فى الكنيسة الأرثوذكسية الشرقية والكنيسة الكاثوليكية الشرقية ، يتبع الرهبان والراهبات نظام نسكى مشابه ، وحتى عادتهم الدينية هيا نفسها ( رغم أن الراهبات يرتدين حجاب اضافى ، يسمى أبوستولنيك ). على عكس الرهبنة الكاثوليكية الرومانية ، مش عند الأرثوذكس الشرقيين أوامر دينية مميزة ، لكن عندهم شكل رهبانى واحد فى كل اماكن الكنيسة الأرثوذكسية الشرقية. الرهبان ، ذكرا كان أو أنثى ، يعيشو بعيدا عن العالم ، علشان الصلاة علشان العالم.تختلف الأديرة من الكبيرة اوى للصغيرة جدًا. توجد 3 أنواع من البيوت الرهبانية فى الكنيسة الأرثوذكسية الشرقية:

  • Cenobium هو مجتمع رهبانى حيث يعيش الرهبانمع بعضويعملونمع بعضويصلونمع بعض، حسب لتوجيهات رئيس الدير والرهبان الاكبر سن. ان مفهوم الحياة الرهبانية هو أنه لما يعيش الكتير من الرجال (أو الستات)مع بعضفى سياق رهبانى ، زى الصخور اللى ليها الحواف الحادة ، تتآكل "حدتها" وتصبح ناعمة ومصقولة. ممكن أن تستوعب اكبر الأديرة شوية آلاف من الرهبان وتسمى لافراس . فى cenobium ، يتم عمل المكتب والشغل والوجبات اليومية بشكل مشترك.
  • السكيت هيا مؤسسة رهبانية صغيرة تتكون فى العاده من شيخ واحد واثنين أو 3 تلاميذ. تتم معظم الصلاة والشغل فى الأسطوانة على انفراد ، حيث يجتمعون فى أيام ال واحد من و أيام الأعياد . و كده ، الحياة الأسطورية ليها عناصر من العزلة والمجتمع ، ولده السبب تسمى "الطريق الوسط".
  • الناسك هو راهب يمارس الزهد ولكنه يعيش فى عزلة مش فى مجتمع رهباني.

يعد جبل آثوس فى اليونان واحد من أعظم مراكز الرهبنة الأرثوذكسية الشرقية ، و هو زى مدينة الفاتيكان ، يتمتع بالحكم الذاتي. فى شبه جزيرة معزولة بحوالى 20 miles (32 km) طويلة و 5 miles (8.0 km) واسعة ، ويديرها رؤساء الأديرة العشرين. عدد سكان الجبل المقدس النهارده حوالى 2200 رجل بس و مش ممكن زيارتهم الا على ايد الرجال باذن خاص ممنوح على ايد الحكومة اليونانية وحكومة الجبل المقدس نفسها.

الأرثوذكسية الشرقية[تعديل]

تتكون الكنائس الأرثوذكسية الشرقية ، المتميزة بمعتقداتها الميافزية ، من الكنيسة الأرمنية الرسولية ، والكنيسة القبطية الأرثوذكسية بالاسكندرية (التى يعتبر بطريركها الاولانى بين الكنائس اللى بعد كده ) ، وكنيسة التوحيد الأرثوذكسية الاثيوبية ، وكنيسة التوحيد الأرثوذكسية الاريترية ، والكنيسة الأرثوذكسية الهندية ، وكنيسة أنطاكية للسريان الأرثوذكس .

أديرتا القديس مقاريوس ( دير أبو مكارية ) والقديس أنطونيوس ( دير مار أنطونيوس ) هيا أقدم أديرة فى العالم و تحت رعاية بطريرك الكنيسة القبطية الأرثوذكسية.

تانيين[تعديل]

السنين الأخيرة من التمنتاشر شهد القرن فى الكنيسة المسيحية بدايات نمو الرهبنة بين الطوايف البروتستانتية . كان مركز دى الحركة فى امريكا وكندا بداية بكنيسة شاكر اللى اتأسست فى انجلترا بعدين نقلت لامريكا. فى التسعتاشر اتأسست الكتير من دى المجتمعات الرهبانية فى القرن العشرين كمجتمعات طوباوية قائمة على النموذج الرهبانى فى كثير من الحالات. وبصرف النظر عن Shakers ، كان فيه Amanna ، قائلون بتجديد عماد ، وغيرهم. سمح الكثيرون بالجواز ، لكن معظمهم كان عندهم سياسة العزوبة والحياة المجتمعية حيث يشارك الأعضاء كل الأشياء بشكل جماعى ويتنصلون من الملكية الشخصية.فى القرن التسعتاشر ، تم احياء الرهبنة فى كنيسة انجلترا ، ده وصل لتأسيس مؤسسات زى بيت القيامة ، وميرفيلد ( جماعة القيامة ) ، ودير نشوم ( البينديكتين ) ، وكليف بريورى ( جماعة الصعود المجيد) ودير ايويل (الرهبنة السسترسية ) ، و أوامر الرهبان الفرنسيسكان ، و أوامر القديس فرنسيسكان. هيلينا. الطوايف المسيحية البروتستانتية التانيه تشارك كمان فى الرهبنة ، وبالخصوص اللوثرية فى اوروبا و أمريكا الشمالية. على سبيل المثال ، النظام البينديكتينى للصليب المقدس فى St Augustine House فى ميشيجان هو أمر لوثرى من الرهبان وهناك مجتمعات دينية اللوثرية فى السويد و ألمانيا. فى الستينيات ، تم تشكيل مجموعات رهبانية تجريبية كان الرجال والستات فيها أعضاء فى نفس البيت ، كما سُمح لهم بالجواز و انجاب الأطفال - تم اجراء دى المجموعات فى شكل جماعي.

اتجاهات[تعديل]

أعيد بناء دير باكفاست ، ديفون ، انجلترا ، و الدير المحيط بيها فى القرن العشرين.

هناك تزايد فى الرهبنة المسيحية الجديدة ، خصوصا بين المسيحيين الانجيليين.[4]

الهندوسية[تعديل]

أدفايتا فيدانتا[تعديل]

ماثا الهندوسية ، معبد Vidyasankara

من عصر الفيدا (من c. 1500 قبل الميلاد) ، كان الناس يتبعون أساليب الحياة الرهبانية موجودة فى شبه القارة الهندية . فى ما يسمى دلوقتى بالهندوسية ، كان الرهبان موجودين لفترة طويلة ، ومعهم ، كانت أديرةهم تسمى ماثاس . من بينها ماثاس chatur-amnaya اللى أنشأها Adi Shankara اللى شكلت المراكز العقدية اللى تحت قيادتها أعيد تنظيم رهبان Advaitin القدام تحت عشرة أسماء من Dashanami Sampradaya .

  • راماكريشنا رياضيات

سرى فايشنافا[تعديل]

باراكالا موت - كما هيا اليوم

بشرت Ramanuja بعصر جديد فى عالم الهندوسية من فى احياء الايمان المفقود بيها وادا أساس عقائدى ثابت لفلسفة Vishishtadvaita اللى كانت موجودة من زمن سحيق. كفل انشاء عدد من mathas من عقيدة Sri Vaishnava فى مختلف مراكز الحج الهامة.

  • امار ماثا فى بورى
  • Sriranga Narayana Jeeyar Mutt فى Srirangam
  • تيرومالا بيدا جييانجار موت فى تيروباتي

بعد كده ، أنشأ اللاهوتيين والرؤسا الدينيين المشهوروى من سرى فايشنافا ماثا كتير مهمه مثل

  • Vanamamalai Mutt
  • باراكالا موت
  • أهوبيلا موت

نيمباركا فايشنافا[تعديل]

Ukhra Nimbarka Peeth Mahanta Asthal

Nimbarka Sampradaya من Nimbarkacharya شعبية فى شمال وغرب وشرق الهند و عندهاالكتير من ماثاس الهامة.

  • Nimbarakacharya Peeth فى سالم أباد ، راجستان
  • كاثيا بابا كا ستان فى فريندافان
  • Ukhra Mahanta Asthal فى Ukhra فى غرب البنغال
  • هوراه نيمباركا الأشرم فى هوراه

دفيتا فيدانتا[تعديل]

أشتا ماثا (ثمانية أديرة) من أودوبى أسسها مادفاشاريا (مادوا أشاريا) ، الفيلسوف الدويثا .

  • Gaud Saraswat Math
  • كاشى الرياضيات فى فاراناسى ، أوتار براديش
  • جوكارنا الرياضيات فى كاناكونا ، جوا

اليانية[تعديل]

الجاينية ، اللى أسسها مهافيرا حوالى 570 قبل الميلاد ، كان ليها أديرة بالخصوص بيها من القرن الخامس قبل الميلاد.

التصوف[تعديل]

لا يشجع الاسلام الرهبنة اللى يشار ليها فى القرآن على أنها "اختراع".[5][6] بس ، مصطلح "صوفي" ينطبق على المسلمين المتصوفة اللى ، كوسيلة لتحقيق الاتحاد بالله ، اتبعوا ممارسات التقشف بما فيها ارتداء ثوب مصنوع من الصوف الخشن يسمى "sf".[7] مصطلح " الصوفية " ييجى من "sf" أى الشخص اللى يرتدى "sf".[8] لكن بمرور الوقت ، جه الصوفية لتسمية كل المسلمين المؤمنين بالاتحاد الصوفي.[9]

شوف كمان[تعديل]

لينكات برانيه[تعديل]

فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن:
Wiktionary
Wiktionary
دور على دير فى
ويكشينارى, القاموس الحر.
  • دير – صور وتسجيلات صوتيه و مرئيه على ويكيميديا كومونزعدل على Wikidata
  • دير على موقع كيورا - Quoraعدل على Wikidata
  • دير معرف مخطط فريبيس للمعارف الحرهعدل على Wikidata
  • دير معرف جران منشورات الموسوعه الكتالانيهعدل على Wikidata
  • دير معرف قاعده بيانات الضبط الوطنيه التشيكيهعدل على Wikidata
  • دير معرف مكتبه الكونجرس (LCAuth)عدل على Wikidata
  • دير معرف ملف استنادى متكاملعدل على Wikidata
  • دير معرف مورد فى مركز الموارد البوذيه التبتيهعدل على Wikidata

مصادر[تعديل]

  1. "Tibet in Louisville". Spiritual Travels. Lori. Archived from the original on 2017-11-07. Retrieved 2013-02-11.
  2. Dunn, Marilyn. The Emergence of Monasticism: From the Desert Fathers to the Early Middle Ages. Malden, Mass.: Blackwell Publishers, 2000. p29.
  3. "Манастирът в с. Златна Ливада – най-старият в Европа" (in البلغارية). LiterNet. 30 April 2004. Retrieved 18 May 2012.
  4. Bill Tenny-Brittian, Hitchhiker's Guide to Evangelism, page 134 (Chalice Press, 2008). ISBN 978-0-8272-1454-5
  5. "The Quran, sura 57, verse 27". www.perseus.tufts.edu. Retrieved 2017-11-02.
  6. "The Quranic Arabic Corpus - Translation". corpus.quran.com. Retrieved 2017-11-02.
  7. Christopher Melchert, "Origins and Early Sufism", in Lloyd Ridgeon, ed., Cambridge Companion to Sufism (2014), 3-23. DOI: https://doi.org/10.1017/CCO9781139087599.003
  8. Khanam, Dr (2011-06-01). "The Origin and Evolution of Sufism". الايضاح. 22.
  9. "The Neoplatonist Roots of Sufi Philosophy" by Kamuran Godelek,20th World Congress of Philosophy,
دير على مواقع التواصل الاجتماعى