سويسرا

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير
Schweizerische Eidgenossenschaft Confédération suisse Confederazione Svizzera Confederaziun Svizra
الاتحاد السويسري oli
شعار سويسرا
علم سويسرا
اللغة الرسمية المانى، فرنساوى، ايطالى و رومانشى
العاصمه حسب القانون لا توجد عاصمة لسويسرا,
لكن إدارة البلاد فى برن
أكبر مدينه زيورخ
نظام الحكم نظام اتحادى برلمانى
المساحه 41,285 كم²
عدد السكان 7,399,100 (2003)
الكثافة السكانية 179 نسمة لكل كم²
العملة الفرنك السويسري (CHF)
الناتج القومي الاجمالي 226 مليار دولار أمريكي (2005)
الناتج القومى للفرد 30,366 دولار أمريكي (2005)
فرق التوقيت UTC+1
النشيد الوطني Psalm
رمز السيارات CH
رمز الانترنت الدولى .ch
رقم التليفون الدولى +41
مكان سويسرا فى اوروبا

سويسرا هيا جمهوريه اتحاديه من 26 كانتون في اوروبا الغربيه. حدودها ألمانيا من الشمال، فرنسا من الغرب، إيطاليا من الجنوب، النمسا و ليختنشتاين من الشرق. سياسة سويسرا الخارجيه محايده جدا بيرجع تاريخها لسنة 1515. و سويسرا واحده من أغنى دول العالم. و خدت مدينة زيورخ السويسرية أفضل مدينة ممكن تعيش فيها فى العالم لتلات أعوام على التوال. [1] برن مقر السلطات الاتحاديه. سويسرا بلد بدون سواحل أراضيها متقسمه بين جبال الألب و الهضبة الوسطانيه و جبال جورا و مجموع مساحتها 41285 كم 2 (15940 ميل مربع). سكان سويسرا حوالى 7.8 مليون شخص معظمهم متركز على الهضبة الوسطانيه. الاتحاد السويسري ليه تاريخ طويل من الحياد المسلح ، و ما دخلش من سنة 1815 ، و ما إنضممش للأمم المتحدة إلا سنة 2002.

تاريخ[تعديل]

أقدم آثار وجود بشر فى تاريخ سويسرا عمرها حوالى 150،000 سنة.

الأرض[تعديل]

أرض سويسرا جبلية في معظمها ، حوالي 7% من مساحتها من المرتفعات الألبية ، و القطاع يتضمن 30% من السكان و فيها عدد من البحيرات ، وبتنقسم جبال الألب لشوية سلاسل ، وأعلى قمة فيها الألب السويسرية (مونتى روزا ) وبتشغل سويسرا قسم من جبال جورا و بيتبعها القسم الجنوبي الشرقي من الجبل ده ، و فيها وديان و ، و فيها ممرات ، وبتمتد الهضبة السويسرية على شكل ممر بين جبال الألب وجبال جورا ، وبيختلف ارتفاع الهضبة من مكان لمكان تاني ، و طبيعتها الجبلية الغنية بالغابات إدتها قيمة سياحية كبيرة .وبتنحصر الجبال دي كلها بكتير من الثلاجات مثل (الينش ) و(جورنرفيزتش) ، و التلاجات دي مصدر سياحي مهم اوي ، و سويسرا فيها بحيرات ميه حلوه كتير .

المناخ[تعديل]

جو و مناخ سويسرا من نوع جو و مناخ وسط أوروبا اللى ممكن يتسمى (المناخ الألبي ) والمناخ بارد ده بصفة سائدة بيغطي أرض سويسرا في الشتا وبتتحول لتلاجات بيستغلها السويسريين في السياحة و خصوصا الزحلقة على الجليد ، و كمان فيه رياح بتيجي من الجبال او (الفهن ) للوديان ، و بتأثر في مناخ المناطئ المنخفضة ، و الشتا بيكون غزير هناك، وعموما هناك صيف دافي في مناطق الهضبان وعلى الوديان السفلية . بس المناخ بصفه سنةه مناخ رائع و حلو اوي سواء كان بارد في الشتاء او دافي في الصيف و الطبيعه الخلابه والمناظر الرائعه بتسحر عيونك فى كل مكان , فهناك عينيك متشوفش الا الجمال و مبتحسش ان الجو بيقلب .

السكان[تعديل]

بيعيش معظم سكان سويسرا في مناطق الهضبان و في المدن المشهورة ، زى زيورخ ،و بازل ، و جنيف ، و لوزان ، وبتقل كثافة السكان على المناطق العالية جدا ، وبينتمي السكان للجماعات الألمانية ، وبيشكلوا أغلب سكان سويسرا ، وبيتكلم 75% من السكان الألماني ،ومن بين السكان دول فئة فرنساوية حوالي 20% من كل السكان بيتكلموا الفرنساوي ، و كمان فيه فئات طليان وحوالي 4% من السكان بيتكلموا الإيطالي ، و موجود فى سويسرا عدد كبير من الأجانب اللى تقريبا عددهم مليون 80% منهم جايين من دول الاتحاد الأوروبي. و حسب تقارير الامم المتحدة بتعاني طبقة الأجانب اللى مش اوروبيين من العنصرية، و خصوصا في السنين الاخرانية و ده بعد فوز حزب الشعب السويسري في الانتخابات الفدرالية، و اللى بعدها نزل الحزب قوانين ضد الاجانب اللى مش أوروبيين، وعمل اتفاقات مع دول الاتحاد الأوروبي عشان يفضلوا الاجانب الاوربيين في سوق العمل السويسري.

النشاط البشري[تعديل]

سويسرا دولة متقدمة ، ترتفع دخول الفرد إلى مستوي عال ، ويعود هذا لكثرة الأنشطة الاقتصادية متمارس الزراعة في الوديان المنخفضة وفوق الهضبة الوسطي ، وتبلغ نسبة ال سنةلين بالزراعة حوالي 4% من القوة ال سنةلة ، وتنتج سويسرا 50% من حاجتها من المواد الزراعية ، وأهم الغلات الحبوب ، مثل القمح والشيلم والجودار والبطاطس والفاكهه مثل التفاح والعنب والزراعة مختلطة أي تربي الحيوانات في مناطق الزراعة ، مما يزيد س دخل المزارعين وهناك حركة الرعي على سفوح الجبال في فصل الصيف ، وتشتهر سويسرا بمنتجات الألبان ، وتصدر للخارج كميات كبيرة ، ولاتفي الزراعة بحاجة السكان ، وتغطي الغابات مساحات كبيرة في الأراضي السويسرية ، غير أن البلاد فقيرة الثروة المعدنية ، وكذلك وضعها في مواد الطاقة ، غير أنها غنية بالقوة الكهربائية المولدة من المساقط المائية ، وتشتهر بالصناعات الدقيقة كالساعات ، والآلات الدقيقة ،والأدوات الطبية ، والكيميائيات ، والأدوات الكهربائية ، وتعتبر الصناعة د سنةة الدخل القومي السويسري ، وتشكل السياحة موردا هاما في الدخل السويسري .

الدراسة في سويسرا[تعديل]

تحتل سويسرا المركز الأول في أوروبا من حيث أكبر عدد للطلاب الأجانب وثاني دولة في العالم بالنسبة لإجمالي عدد الطلبة في البلاد [2] وتضم أكبر عدد من المبدعين الحائزين على جوائز نوبل (بالنسبة لعدد السكان) وتحتل سويسرا المرتبة الأولى في العالم من حيث المنشورات العلمية.

تصل نسبة الطلبة الأجانب في الجامعات السويسرية إلى 23% [3]

وهم على الشكل التالي

  • من أوروبا 73%
  1. من ألمانيا 24%
  2. من فرنسا 14%
  3. من إيطاليا 7%
  4. من النمسا 2%
  5. من إمارة ليختينشتاين 2%
  6. من باقي دول أوروبا 24%
  • من إفريقيا 10%
  • من آسيا 9%
  • من العالم الجديد 8%

اللغة[تعديل]

يوجد في سويسرا أربع لغات رسمية: الألمانية، الفرنسية، الإيطالية، الرومانشية. يتحدث غالبية سكان شمال ووسط سويسرا بالألمانية في الغرب، و هناك القليل ممن يتحدثون الفرنسية و الايطالية في الجنوب و مناطق الجبال لكن تعتبر سويسرا من دول ال دوتشا (deutch) و هم من سلالات ألمانية

الديانات في سويسرا[تعديل]

سويسرا هي بلد علماني بطبيعته ولكن دستورها الفدرالي مازال مُستهلا بعبارة "باسم الرب"[4]، والديانة الشائعة فيها هي المسيحية بكلا المذهبين البروتستانتي والكاثوليكي، ولكن الأغلبية في سويسرا هم من الكاثوليك 41.8 % ثم البروتستانت 35.3 % ، وتوجد نسبة 11.1 % لاتدين بعقيدة معينة.

وتأتي بعد الديانة المسيحية الاسلام بنسبة 4.3 %، وأكبر الجاليات الإسلامية هي تلك القادمة من البوسنة والهرسك و كوسوفو وألبانيا تتبعها الجالية التركية والعربية القادمة من شمال أفريقيا، أغلب المسلمين السويسريين يتبعون المذهب السني مع وجود أقليات شيعية وعلوية.

وتتوزع النسبة الباقية 4 % على الجماعات المسيحية الأخرى و أتباع الديانات اليهودية والبوذية والهندوسية.[5]

الأعياد و العطل[تعديل]

تختلف أيام العطل الرسمية في سويسرا من كانتون إلى آخر. واليك أدناه لائحة تتضمن أهم الأعياد في الكونفدرالية. الفاتح من يناير / كانون الثاني. يوم الجمعة الحزين. أحد الفصح. اثنين الفصح. الفاتح من مايو/أيار. يحتفل به فقط في بعض الكانتونات مثل مدينة بازل وجنيف وزيوريخ. عيد الصعود أو خميس الصعود. أحد العنصرة. اثنين العنصرة. (عيد الجسد أو عيد القربان) تحتفل به الكانتونات الكاثوليكية فقط. (الفاتح من أغسطس آب. ) العيد الوطني للكونفدرالية. (الـ15 من أغسطس/آب ) عيد الصعود في الكانتونات الكاثوليكية. (الأحد الثاني من شهر سبتمبر/ أيلول ) اليوم الفدرالي للصلاة. (الفاتح من نوفمبر/ تشرين الثاني ) عيد جميع القديسين، فقط في الكانتونات الكاثوليكية. الـ25 من ديسمبر/ كانون الأول. الـ26 من ديسمبر/ كانون الأول.

التاريخ[تعديل]

اتحدت مناطق شفوتز، اونترفالدن و أوري سنة 1291 و شكلت سويسرا. سويسرا استقلت عن الامبراطوريه الرومانيه المقدسه سنة 1499. سياسة سويسرا محايده من سنة 1515،بعد هزيمتها أمام فرنسا في معركة مارينيانو. أُعلنت سويسرا سنة 1848 دولة اتحادية. حافظت الدولة السويسرية على حيادها في الحروب العالمية الأولى و الثانية. أصبحت جنيف سنة 1919 مقر عصبة الامم المتحدة. أُصدرت سنة 1949 معاهدة جنيف الدولية، لحماية المدنيين أثناء الحروب. أُدخلت تعديلات عدة على الدستور السويسري سنة 1999.

السياسة[تعديل]

النظام السياسي[تعديل]

في سويسرا، كما في معظم دول سيادة القانون، تفصل السلطات بين ثلاث مجالات: التشريعي، والتنفيذي والقضائي.

السلطة التشريعية (البرلمان) هي المُشرع. غرفتا البرلمان (مجلس النواب ومجلس الشيوخ) تناقشان تعديلات الدستور، وتصدران القوانين الفدرالية، والمراسيم الفدرالية، وتقبلان معاهدات القانون ال سنة. كما تنتخبان أعضاء الحكومة الفدرالية وتراقبان الإدارة الفدرالية.

تتكون السلطة التنفيذية من الحكومة الفدرالية وإدارتها. تمثل أعلى سلطة قيادية في البلاد وهي مسؤولة عن النشاط الحكومي. تشارك أيضا في العملية التشريعية بتوجيه المرحة التحضيرية خلال بلورة القوانين، وبتقديم القوانين والمراسيم الفدرالية إلى البرلمان.

أما السلطة القضائية، التي تسمى أيضا السلطة الثالثة، فهي تتألف من المحاكم. وعلى المستوى الفدرالي، يتعلق الأمر بالمحكمة الفدرالية والمحكمة الجنائية الفدرالية والمحكمة الإدارية الفدراليية

السياسة الخارجية[تعديل]

حمت السياسة الخارجية المحايدة الصارمة سويسرا من ويلات الحروب اللتي عصفت بأوروبا على مدى القرون الماضية. أصبحت سويسرا عضواً سنة 1960 في لمنظمة التجارة الحرة الأوروبية (EFTA) و سنة 1963 في المجلس الأوروبي. رفض السويسريون الانضمام إلى الاتحاد الأوروبي في إستفتاء أُقيم سنة 1992

المصدر[تعديل]

  • الاقليات المسلمة في أوروبا –سيد عبد المجيد بكر

وصلات خارجية[تعديل]

بلاد فى اوروبا
Flag of Iceland.svg آيسلندا  · Flag of Azerbaijan.svg اذيربايجان  · Flag of Armenia.svg أرمينيا  · Espagne اسپانيا  · Flag of Estonia.svg استونيا  · Flag of Albania.svg ألبانيا  · Flag of Germany.svg  المانيا  · Flag of Andorra.svg اندورا  · Flag of Ukraine.svg اوكرانيا  · Flag of Ireland.svg ايرلاندا  · Flag of Italy.svg ايطاليا  · Flag of Portugal.svg البرتغال  · Belgique بلجيكا  · Flag of Bulgaria.svg بلجاريا  · Flag of Bosnia and Herzegovina.svg البوسنة و الهرسك  · Flag of Poland.svg بولندا  · Flag of Turkey.svg توركيا  · Flag of the Czech Republic.svg تشيكيا  · Flag of Montenegro.svg مونتنيجرو  · Flag of Georgia.svg جورجيا  · Flag of Denmark.svg الدنمارك  · Flag of Russia.svg روسيا  · Flag of Belarus.svg بيلاروسيا  · Flag of Romania.svg رومانيا  · Flag of San Marino.svg سان مارينو  · Flag of Slovakia.svg سلوفاكيا  · Flag of Slovenia.svg سلوفينيا  · Flag of Switzerland.svg سويسرا  · Flag of Sweden.svg السويد  · Flag of Serbia.svg صربيا  · Flag of the Vatican City.svg الڤاتيكان  · Flag of France.svg فرنسا  · Flag of Finland.svg فينلاندا  · Flag of Cyprus.svg قبرص  · Flag of Kazakhstan.svg كازاخستان  · Flag of Croatia.svg كرواتيا  · Flag of Kosovo.svg كوسوفو  · Flag of Latvia.svg لاتڤيا  · Flag of Lithuania.svg ليتوانيا  · Flag of Luxembourg.svg لوكسيمبورج  · Flag of Liechtenstein.svg ليختنشتاين  · Flag of Malta.svg مالطا  · Flag of Hungary.svg المجر  · Flag of Macedonia.svg مقدونيا  · Flag of the United Kingdom.svg المملكه المتحده  · Flag of Moldova.svg مولدوڤا  · Flag of Monaco.svg موناكو  · Flag of Norway.svg النرويج  · Flag of Austria.svg النمسا  · Flag of the Netherlands.svg نيديرلاند  · Flag of Greece.svg اليونان
Commons-logo.svg
فيه فايلات فى ويكيميديا كومونز عن:
Switzerland
Commons-logo.svg
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن:
سويسرا