بهائيه

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير
النجمة التساعية رمز الديانة البهائية
بيت العدل الاعظم على جبل الكرمل في إسرائيل

البهائيه هي الديانة اللي اسسها حسين علي النوري اللى لقبه بهاء الله في ايران في القرن التسعتاشر ودلوقتي في تقريبا ما بين خمسة و ستة مليون شخص بهائي على مستوى العالم متوزعين على اكتر من 235 دولة. اهم تعاليم الديانة البهائية هي الوحدة الروحية لكل البشر و على ان كل الاديان الكبيرة في العالم جاية من اصل واحد. بيؤمن البهائيين ان الله يبعت كل شوية رسول للناس بيوصلهم رسالة مناسبة لعصرهم، و عشان كدة بيؤمن البهائيين بمجموعة كبيرة من الرسل منهم محمد .يسوع المسيح، موسى، ابراهيم بالاضافة لزرادوشت و بوذا و كريشنا و الباب و طبعا بهاء الله بتدعو البهائية كل البشرية لتحقيق السلام و العدل و الوحدة و بتأكد على حاجة البشر للتلات حاجات دول دلوقتي اكتر من اي و قت قبل كدة.

العقيدة

ممكن تلخيص تعاليم البهائية في تلات مبادئ:

  • وحدة الله
  • وحدة الاديان
  • وحدة الجنس البشري

القوانين

قوانين الديانة البهائية متاخدة من الكتاب الاقدس و دي بعض الامثلة:

  • في تلات انواع من الصلاة و كل واحد بهائي لازم يصلي واحدة منهم يوميا اذا كان عمره 15 سنة او اكتر
  • تحريم النميمة و نشر الاشاعات
  • صيام تسعتاشر يوم في السنة من 2 مارس لحد20 مارس من شروق الشمس لحد ما تغرب
  • تحريم شرب الكحوليات و اتعاطي المخدرات
  • تحريم اي علاقة جنسية ماعدا اللي بين الزوج و الزوجة
  • تحريم تعدد الزوجات و كره الطلاق و و اخد موافقة الاب و الام قبل الجواز ما يتم
  • تحريم القمار

الطوائف

الاضطهاد

البهائيين اتعرضوا لكل انواع و اشكال التعذيب و القتل و الاضطهاد من اول السنين الاولانية للدعوة سواء في ايران او في بقية الدول اللي فيها اغلبية مسلمة.

البهائيين فى مصر

واجه البهائين فى مصر حملة شرسة في التلفزيون و الصحافة اتهمتهم بالكفر واباحة الزنا و خلافة. الحكومة المصرية بترفض اصدار بطاقات شخصية او شهادات ميلاد او حتا قسيمة جواز للبهائيين المصريين, وده علشان الازهر فى مصر عمل فتوى سنه 1980 ايام حكم جمال عبد الناصر قالو فيها ان البهائيه متعتبرش دين ومش معترف بيها. وسنه 1975 المحكمه العليا فى مصر منعت كل نشاطات البهائيين فى مصر وقالت ان مصر بلد اسلامى وبتعترف بالمسيحيه واليهوديه وبس. وفى وفى سنه 1985 حكومه مصر مسكت 48 واحد بهائى وكان كبيرهم واحد فنان اسمه حسين بيكار و اعترف حسين انه كان بيشتغل لحساب بيت العدل الإسرائيلى علشان يكون مسئول عن اماكن عباده البهائيين.[1].

في مصر بيواجه البهائيين حملة شرسة في التلفزيون و الصحافة بتتهمهم بالكفر واباحة الزنا و خلافة. من 2000 لـ ابريل 2009, الحكومة المصرية كانت بترفض اصدار بطاقات شخصية او شهادات ميلاد او حتا قسيمة جواز للبهائيين المصريين, لكن من 19 مارس 2009, بقى مسموح إصدار الوثايق الثبوتيه زى شهادات الميلاد و بطايق الرقم القومى وغيرها لأتباع الديانات اللى الدوله مابتعترفش بيها رسمياً.[2][3]

فى اغسطس 2009 قررت مصر, بناء على حكم للقضاء المصرى, اصدار بطاقات شخصيه للبهائيين. و اعتبر البهائيين الخطوه دى شىء ايجابى.[4]

بهائيين مصريين

مصادر

مراجع

Commons-logo.svg
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن:
بهائيه