ديانات دارميه

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير
شعارات الديانات الدارمية .. الاوم شعار الهندوسية (أعلى اليسار) كانجا شعار السيخية (أعلى اليمين) عجلة دارما رمز البوذية (تحت يمين) وشعار الجاينية (تحت يسار)

الديانات الدارمية او الديانات الهندية Dharmic faiths or religions هى واحدة من أكبر العائلات الدينية فى العالم مع الديانات الابراهيميه والديانات الطاويه,, نشأت اساسا في شبه القارة الهندية....وتتضمن الديانات الفيدية vedic religion وتعرف بالديانات الهندوسية. مصطلح ديانات دارمية بيشير للهندوسية والبوذية والجاينيه [1][2] كتصنيف أول,, والسيخية تصنيف تاني وده عشان السيخيه ديانه جديدة مستحدثه اتأسست في القرن الخمستاشر الميلادي.

معنى الكلمة

كلمة دارما (Dharma) كلمة باللغة السنكسريتية معناها (القانون الثابت والواجب الثابت) يعني ممكن تترجم الكلمة ويكون معناها (دين)

فى السيخيه

مصطلح دارما فى السيخية معناه "الطريق الاصلاحي" والقيام بالاعمال الدينية

فى الجاينيه

فى الجاينيه مصطلح دارما معناه (الطبيعه) وكمان بيعرفوه على انه (القيام بأوامر معلمين الدين)

عجلة دارما

عجلة دارما رمز البوذيه

او عجلة القانون هى الرمز اللى بيمثل دارما او تدريس بوذا للطريق للتنوير ،ظهر الرمز ده مع بداية ظهور البوذيه فى الهند. عجلة دارما بيستعملوها كمان رمز فى الديانة الجاينية. وهو واحد من رموز الأشتامانكالا التمانية.

الديانات الدارمية القديمه

الهندوسية

الهندوسية هى أكبر دين دارمي فى العالم وتالت دين فى عدد المعتقدين بعد المسيحية والاسلام.. بيتقدر عدد الهندوس فى العالم من 900 مليون شخص الى مليار.

تعتبر الهندوسية اقدم الاديان الموجوده دلوقتي بحيث يرجع تاريخها لاكتر من 7000 سنة قبل الميلاد.

الهندوسية ملهاش مؤسس معين زي البوذية مثلا اللى اسسها بوذا او حتى السيخية اللى اسسها جورو ناناك.

البوذية

البوذية نسبة لبوذا اللى اسمه الحقيقي سيدارتا جوتاما,, عدد البوذيين فى العالم حوالي 500 مليون شخص وبيرجع تاريخ البوذيه لحوالي 483 سنة قبل الميلاد.

بوذا مش معروف انه اصلا اسس دين ولا لا,, وبعدين مش معروف فى التاريخ الفعلي ان كان فى الشخصية دي ولا لا بس اعماله اتجمعت بعد وجوده تقريبا ب400 سنة وتعتبر تعاليم بوذا من اهم الفلسفات فى العالم.

الجاينية

الجاينية (معروفة بأسم "جاين دارما") واحدة الديانات الدارمية اللي ليها الطابع الفلسفي نشأت في الهند القديمة تبعا لتعاليم ماهافيرا (حوالي القرن السادس قبل الميلاد). أتباع هذه الديانة دي دلوقتي بيشكلوا أقلية في الهند.. وده بالإضافة للتجمعات المهاجرة المتزايدة في الولايات المتحدة، غرب أوروبا، أفريقيا، الشرق الأقصى وأمكان تانيه. تحافظ الجاينية على تقاليد الشرمان القديمة.

العباده

بتختلف طرق العبادة فى الديانات الدارميه من دين للتاني

فى الهندوسية

بدأ تاريخ الهندوسيه بالتوحيد للاله الواحد وانتهى بالتعدديه ولكنهم مؤمنين ان كل الالهة دي تحت سيطرة الاله الخالق الواحد الاوحد

بدأ مفهوم الهنوسية بالتوحيد ثم التعددية ثم وحدة الوجود ثم الالحاد ثم مفاهيم تانية

الهندوسية بتؤمن بآلهة كتير والالهة دي متقسمة لتلات انواع

  1. الهة مذكرة: زي براهما وكرشنا وديو
  2. الهة مؤنثة: زي ديوي ولكشمي وستي
  3. افاتار: زي مانسيا وكورما

فى البوذية

البوذيه بطبيعتها ديانة فلسفية متأسسه على تعاليم بوذا المتنور

البوذية من شده فلسفتها وبذات فلسفة الانا رفضت التوحيد الازلي للخالق الواحد,, تعتبر البوذية هى كمان تعددية الالهة شبه الهندوسية بس الالهة فى البوذيه اهملت اهمية الالهة وتعتبر اهميتها اقل من اهميتها فى الهندوسية

الاصول الاولى للبوذيه:معتمده على قصه حياه بوذا,,وتعاليم بوذا اهم حاجة فى العقيدة البوذية وأهما الحقائق النبيله الاربعه اللى هما

  1. المعاناه
  2. اصل المعاناه
  3. توقيف المعاناه
  4. الطريق لتوقيف المعاناه: وبتتكون من 8 حاجات اسمهم الدرب الثماني النبيل
    1. الفهم السوي
    2. القول السوي
    3. التفكير السوي
    4. الفعل السوي
    5. الارتزاق السوي
    6. الجهد السوي
    7. الانتباه السوي
    8. التركيز السوي

فى الجاينيه

بتتركز الفلسفة الجاينية حول الحقائق الكونية الخالدة، مع الوقت بتختفى الحقائق دي وترجع للظهور من خلال التعليمات الخاصة بالمتنورين من البشر، اللي وصلوا للمعرفة الكاملة أو التنوير الكامل (كيفل كينان)، بيعتقد المتبعين لديانه دي بان لورد ريشبها هو أول من عرف الحقيقة الكونية وجا بعد كده لورد برشفا 877 - 777 قبل الميلاد، وبعديه لورد فاردهمانا أو مهافيرا 599 - 527 قبل الميلاد. تُعلم الجاينية أن الإنسان مسؤول عن تصرفاته وأن كل كائن حي ليه روح خالدة، أو جيفا. تصر الجينية على التفكير والعيش والعمل بشرف وباحترام للطبيعة الروحية لكل الحياة.

فى السيخية

السيخية ديانة دارمية جديدة متأثرة بتعاليم الاسلام ودمجت معاها عناصر هندوسية ,بتؤمن السيخية بالاله الواحد ولكن بتنكر الوحي والنبوه وغيره

فى السيخية مش بتفرق معاهم لفظ تسمية الاله باختلاف اللغات وبيحرموا رسم الاله فى صور

الكتب المقدسة

نسخة من كتاب سوترا بيتاكا

الهندوسية

اهم الكتب المقدسة فى الهندوسية هما الشروتي والإسميراتي ونظام أسبقية السلطة

البوذية

فى البوذية كتاب سوترا بيتاكا اللى يعتبر فيه الحوارات بين بوذا واتباعه وفينايا بيتاكا اللى هى بتتكلم عن تنظيم الحياه والرهبنة وكده وأبهيدارما بيتاكا اللى فيها مناقشات فى الفلسفة والعقائد وغيرها من المواضيع التي بترتبط بالعقيدة البوذية

الجاينية

المخطوطات الجاينية المقدسة اتكتبت في وقت كبير وأكتر الكتب دي قدسية اتذكر هو كتاب تاتفارثا سوترا المعروف بكتاب الواقعية واللي كتبه اوماسفاتى والأخير هناك اختلاف على الفترة اللي عاش فيها وفى تاريخه

السيخية

جورو جرانث صاحب (Guru Granth Sahib) أو أدي جرانث هو كتاب مقدس في السيخية. وهو نص أنجس (Angs) ضخم يرجع تاريخه لعام 1430، تم تجميعه وتأليفه في عهد الغورو السيخ (Sikh gurus)، من سنة 1469 لغاية سنة 1708. وهو عبارة عن مجموعة من تراتيل (شابدا (shabda)) أو باني (baani) توضح صفات الإله وطريقة تأمل العبد في اسم الإله.

السيخ كمان بيقدسوا كتاب تاني اسمه داسم جرانت اللى كتبه الغورو العاشر (الغورو غوبند سنغ)

انتشار

الخريطة بتبين انتشار الديانات الدارمية باللون الاصفر الغامق والابراهيمية بالبنفسجي والطاوية بالاصفر الفاتح

اكبر انتشار للديانات الدارمية فى شبه القاره الهنديه عشان هى اصلا متكونة هناك

اكبر تجمع للهندوس فى الهند وبيشكلوا نسبة 80% وبعديها النيبال وبنجلادش واندونيسيا

اكبر تعداد للبوذيين فى العالم موجود فى الصين وبيمثل عددهم 244,130,000 نسمة بنسبة 18.2% من سكان الصين وبنسبة 50.1% من تعداد البوذيين فى العالم.

اكتر الدول اللى فيها بوذيين فى العالم هى الصين وتايلاند واليابان وبورما وسيريلانكا وفيتنام.

تعداد السيخ اكتر من 23 مليون نسمه اغلبهم فى الهند وبيشكلوا 2% من سكان الهند وليهم تجمعات فى باكستان و افغانستان ,,,بالاضافة للهجرة بقى موجود سيخ فى كندا وامريكا واوروبا واستراليا وسيريلانكا.

بتشكل الجاينية أقلية في الهند بالاضافة للتجمعات المهاجرة كتير في امريكا، غرب أوروبا، أفريقيا، الشرق الأقصى وأمكان تانيه, وبيتراوح اعداد اتباع الجاينية ما بين 5 إلى 6 مليون شخص.

السيخية والطاوية

  • الطاوية على الرغم من انها تعتبر عائلة دينية منفصله لوحدها زي الدارمية والابراهيمية الا انها دلوقتي بيعتبروها ديانة دارمية.
  • السيخية ديانه دارمية جديدة ظهرت فى القرن الخمستاشر وتعتبر فيها صفات ابراهيمية لأن مؤسسها غورو ناناك جمع فيها الصفات الهندوسية على الاسلامية تحت شعار لا هندوس لا مسلمون

السيخية

شعار الكانجا اشهر شعار للسيخية

ظهرت السيخية على ايد غورو ناناك اللى اتولد سنة 1469م ,, تعتبر السيخية ديانه توحيدية بتؤمن بالاله الواحد.

الجورو ناناك كان هندوسي واتولد فى بيئة مسلمة وكان شغال عند ناس مسلمين فتأثر بتعاليم الاسلام وخصوصا موضوع التوحيد وانه لقى فى الاسلام صفات كويسة على عكس الهندوسية زي موضوع الطبقية اللى فى الهندوسية على عكس الاسلام اللى بيساوي بين الغني والفقير

انشأ الجورو ناناك الديانة السيخية فيها دمج من الاسلام والهندوسية تحت شعار لا هندوس لا مسلمون وحط مبادئ للديانة بسيطة قبل موضوع الصلاة والصوم والحج , اهم المبادئ اللى حطها الغورو ناناك هى::-

  1. بذل الجهد فى العمل
  2. انكار الوحي وان بينور قلب الانسان بطريقته
  3. تحريم تصوير الاله فى صور وتماثيل
  4. الايمان بان الله واحد لا يوصف ولا يرى ولا يتجسد
  5. لا فرق بين تسمية الاله الواحد فى اللفظ مهما كانت البيئة او القبيلة اللى بتسمي الاله بلغتها
  6. الزهد
  7. الاحسان والبر
  8. التأمل الروحي

لقب جورو او (غورو) باللغة الهندية معناها (المعلم) ,,, فى السيخية 10 غورو اولهم الغورو ناناك مؤسس الديانة واخرهم الغورو جوفند سنج

النصوص المقدسة

  1. الغورو جرانت صاحب ومعناها (الكتاب الاول) ,,اللى كتب الكتاب ده هو الغورو الخامس للسيخية (الغورو أرجان)
  2. داسم جرانت اللى كتبه الغورو العاشر (الغورو غوبند سنغ)

اعياد السيخ

  • عيد البيساكي
  • عيد ميلاد الغورو ناناك
  • عيد ميلاد الغورو غوباند سينج

الطاوية

شوف كمان ديانات صينيه

الـ"يين واليانغ" في التايجيتو، شعار الفلسفة.

الطاوية (بالـصينية: 道教 = Dàojiào) هي في الاصل تعتبر عائله دينية لوحدها شبه الدارمية والابراهيمية لكن الاكاديميين ساعات بيعتبرها ديانه دارمية عشان فيها شبه كبير بينها وبين الهندوسية والبوذية والجاينية ,,,الطاوية من ضمن الديانات الصينية.

تعتبر الطاوية عبارة عن مجموعة من المبادئ، بتتقسم لفلسفة وعقيدة دينية، مشتقة من المعتقدات الصينية القديمه. من بين كل المدارس العقلية اللي عرفتها الصين، تعتبر الطاوية التانية من حيث تأثيرها على المجتمع الصيني بعد الكونفشيوسية.

تعريب كلمه ظاوية (الهدي،) الطريقة أو الطريق، اللي يمشيه أتباع الديانة، اسمهم المهديين أتباع الهدي، وديانتهم الهداية.

شوف كمان


RELIGIONES.png

بوابة الاديان

مصادر

  1. Frawley, David. From the River of Heaven: Hindu and Vedic Knowledge for the Modern Age. Pg 27. Berkeley, California: Book Passage Press, 1990. ISBN 1-878423-01-0.
  2. York, Michael.Pagan Theology: Paganism as a World Religion. Pg 166. New York: NYU Press, 2005. ISBN 0-8147-9708-3.