دين

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير

الدين أو الدِيانه هو مجموعة من النظم الثقافية ، نظم المعتقدات ، و وجهات نظر عالميه اللى بتحدد الرموز اللى بتتواصل بين الإنسانية والقيم الروحانية و الأخلاقية[1]

كتير من الديانات فيها حكايات ، رموز ، تقاليد و تاريخ مقدس هدفها إنها تدى معنى للحياه ، أو تفسير أصل الحياه أو الكون . الديانات بتميل انها تحدد الأخلاق ، القوانين الدينية أو أسلوب مفضل من أفكارهم عن الكون و الطبيعة البشرية.

كلمة الدين بتستخدم أحيانا بالتبادل مع كلمة الإيمان أو نظام الاعتقاد ، لكن الدين بيختلف عن الاعتقاد الخاص فى ان الدين بيكون له جانب جماعى. و معظم الأديان نظمت السلوكيات ، بما فيها التسلسل الهرمى الدينى و تعريف و تحديد إيه اللى بيشكل الانضمام أو العضويه فى دين معين و التجمعات من العلمانيين ، و عمل اجتماعات منتظمة أو الخدمات لأغراض تبجيل الاله المعبود أو علشان الصلاه.

تطور الدين حصل بطرق مختلفة فى ثقافات مختلفة. بعض الديانات بتركز على الاعتقاد ، و بعض الديانات بتركز على الأفعال.

مصادر[تعديل]

  1. While religion is difficult to define, one standard model of religion, used in religious studies courses, was proposed by Clifford Geertz, who simply called it a "cultural system" (Clifford Geertz, Religion as a Cultural System, 1973). A critique of Geertz's model by Talal Asad categorized religion as "an anthropological category." (Talal Asad, The Construction of Religion as an Anthropological Category, 1982.)