ويكيبيديا:صالون المناقشه/ارشيف 5

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث

1 - 2 - 3 - 4 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12



ارشيف دى صفحة أرشيف فيها مناقشات قديمه. ماتعدلش محتويات الصفحه دى لو عايز تبتدى مناقشه جديده، لو سمحت روح على الصفحه الاصليه.

صراحة أنا متفاجئ من المصريين

هو إيه الي جرى للناس نفسي أفهم إزاي يبقى فيه لغة مصرية لو في لغة مصرية بجد ما كانش الخليجي و اللبناني و المغربي فهم و لا كلمة من اللهجة العربية المصرية و أساساً كل الي مكتوب في ويكيبيديا عربي موجود زيو بالزبط في ويكيبيديا مصري

مصر عربية و طول عمرها هتبقى عربية غصبن عن عين أي حد يكره

يا جماعة إحنا مش ناقصين تفرقة كفاية السياسيين فرقونا هتيجوا تفرقونا في الي مجمع كل العرب مع بعض و هي لغتهم

إرحموووووووووووووووووووووووووونا من التفرقة نقاش المستخدم:Www cniyh com 20:41، 30 مايو 2009 (UTC)

إحنا لغتنا عربية --نقاش المستخدم:77.31.83.71

اسئلو نفسكو لى المسلسلات المصرية ليها شعبية عند العرب؟ لان همه بيفهموها لانها زى العربى تقريبا وهى لهجة مش لغة؟ والسؤال التانى همة لى بيفهموهه مين الى علمهم؟ محدش علمهم همه بيعرفوها لانها زى العربى بالظبط.--المترجم الوافي (مناقشه) 20:44، 6 مارس 2009 (يو تى سى)

  • أحب أسألك انت, ليه إحنا المصريين مابنفهمش الحوارات الطويله اللى بـ الخليجى ولا التونسى و الجزايرى و التشادى و السودانى و غيرهُ؟ --Mahmudmasri (مناقشه) 13:05، 9 مارس 2009 (يو تى سى)
  • العامية في بلدان المغرب العربي غير مفهومة من قبل العرب في البلدان الاخرى نحن نعترف بهذا أما المصرية الكل يفهمها الصغير قبل الكبير و هذه حقيقة واضحة وضوح الشمس في رابعة النهار ولا جدال فيها إن كان الكبار قد تعلموها بطريقة ما من علم الصغار الذين يشاهدون افلام الكارتون المدبلجة باللهجة المصرية ويفهموها بكل تفاصيلها. على فكرة أنت أكثر المساهمين هنا تطرفاً لكن هذا لا يعني أن الآخرين غير متطرفين الكل هنا متطرف لكن أنت الأكثر ربما هي تعليمات من عرابكم غالي.--المترجم الوافي (مناقشه) 13:57، 9 مارس 2009 (يو تى سى)

انا مؤيدة لكلامك كله وفعلا احنا مش ناقصين تفرقة --نقاش المستخدم:Nesma mostafa 16:07، 29 مارس 2009

  • الكل بيفهم المصريه لانها اسهل من العربيه(الفصحى او غرها) من حيث القواعد و النطق, و لهيمنة اللغه/اللهجه المصريه فالاعلام عامةً, انا مش مع الناس البتقول ان المصريه لغه مش لهجه (أو العكس), و لكن معنديش مانع انها تاخد مكانه خاصه وسط اللهجات العربيه التانيه, لأنها حقيقي متميزه عانهم بشكل كبير (فرقيي مش كفايه لدرجة انها تبقا لغه لوحديها, بس داه رقيي انا بس), و ممكن يبقى لها دور اجابي فتنمية القوميه المصريه كبديل للقوميه العربيه(الاثبتت فشلها ميت مره). انا عايز اقول بس ان المصريه اسهل فالتعلم حتى للمبيتكلموش عربي خالص (للاسباب القولتها فالاول), لاي واحد شايف ان عمل وكيبيديا خاصه بالمصري غلط ياريت يبص على وكيبيديا سيمبل انجليش, وايخلي دماغو اكبر شويه. Gwash (مناقشه) 15:47، 25 ابريل 2009 (يو تى سى)

اللغة العربية الفصحى هي الاساس وليست اللغة المصرية والتي هي لغة معفنه اصلا نقاش المستخدم:Www cniyh com 20:41، 30 مايو 2009 (UTC)

موسوعة

هذه أول زيارة لي لموقع ويكيبيديا المصرية .... بصراحة لا أريد انتقاد فكرة إنشاء ويكيبيديا بالمصري فالموضوع أبشع بحثا و هناك الكثير من المعترضين أعلاه ... لا يهمني أيضا أن تعتبروا أنفسكم عربا أومصريين

لا يهمني حتى أن تنقلوا مصر إلى القمر لكي تتخلصوا مما تخالونه سبب تخلفكم ... ما يهمني أنكم عندما تريدون أن تدعوا تأليف موسوعة أن تكون لديكم أدنى درجة من الدقة و العلمية و الموسوعية ....

يهولني حين أقرأ المقال الذي يعتبر المؤسس لفكرة الموسوعة : اللغه المصريه الحديثه كمية الأخطاء و الإدعاءات الموجودة فيه ... لو فكر كاتب المقال بها لدقيقة لتراجع عن مقولاته ... عينة بسيطة : المصرية لغة مستقلة حامية الأصل ... معنى هذا أن علاقة لها بالعربية مع أنها مصنفة حسب تقسيم الإيزو الذي هو مرجعكم على أنها إحدى فروع العربية ... تساءلت وقتها كيف لي أن أفهم هذه اللغة المستقلة دون حتى أن أتعلمها و رغم أنني لست مصريا و لم أزر مصر و مرة ... هل السبب انتشار ثقافة مصر الإعلامية الواسعة .... قمت بإحصائية بسيطة في المقالة نفسها جد أن 80% من الكلمات في المقال هي كلمات عربية ....

بعد ذلك تلطمني سيل الإدعاءات أن مصر كانت مصرية ثم جاء فجأة عبد الناصر فعربهاو أسلمها ... و خلال عشرة أو عشرين عاما مسح عبد الناصر عقول الناس ليقنعهم أنهم عرب و ليسوا مصر ... أي مجرم بحق مصر عبد الناصر هذا ؟؟

تعجبت وقتها لماذا كان شوقي يكتب شعره بالعربية الفصحى و هل كان حافظ ابراهيم مصريا أم سوريا ؟؟؟ النقطة التي أردت أن أثيرها أن القائمين على الفكرة مهما كانت نواياهم يجب أن يؤسسوا فكارهم بشكل سليم كي تصبح مقنعة ... مجرد تجميع أفكار إيديولوجية نتيجة سخط للوضع المتردي للمصريين و العرب لا يحل المشكلة.... و لا يجلب تطورا لأحد البعض هنا يكتب فعلا بشكل موضوعي مثل سام سام و هو مجرد كاتب للغة بالشكل المحكي دون محاولة أدلجة لفصل العربي المصري عن أصله كما يحاول البعض الآخر هنا... و كما تقول صفحتكم الرئيسية : من لم يعرف لغته لم يعرف الهدف من وجوده ... فهل عرفتم يا ترى لغتكم ؟!! أشوف وشكم بخير--Chaos (مناقشه) 21:28، 14 مارس 2009 (يو تى سى)

  • اولاً المقال عن اللغه المصريه الحديثه مايزيدش فالمغلطات (سواء التاريخيه او الواقعيه) عن نفس المقال فوكيبيديا "عربي", انا مبقلش انك غلطان, بس مش شايفك بتنقض التهجيص الموجود فالمقال البقا ساحه عرض لاراء و نظريات المعارضين لعتبار المصريه لغه, واضح ان الناس كلها نسيت لزمت المحيده فوكيبيديا.

ايواً, عبد الناصر (و الثوره عمةً) كان و مزال نقطة تحول فتاريخ الشخصيه المصريه (للأسوء فرقيي), تعريب مصر (بمعنى فرض "القوميه العربيه", وان مصر جزء من كل مش حاله خاصه قايمه بذتها) حصل فعصر عبد الناصر على عكس الاتجاه الثقافي فنفس الفتره, ودا مكنش التغيير الوحيد الإتفرض على مصر على ايد عبد الناصر, عبد الناصر كمان دمر الاحزاب السياسيه المصريه و عمل حدود عالحريه الفكريه و الابداعيه و سجن المثقفين و المعارضيين, ودخل المصريين فحروب ملهومش فيها ناقا ولا جمل باسم "العروبه" (السبب فالاخر فتفليس مصر تماماً) و بلاوي غرها كتير. الحجات دي كلها خلت (بعض) المثقفيين المصريين يربطوا مبين "القوميه العربيه" و اضمحلال مصر الثقافي و الاقتصادي و السياسي, وانا مقدرش اللمهم. و اما اسلمت مصر فدا حصل فعهد السادات, و ده موضوع تاني مش هتكلم فيه دلوقتي.

شوقي و حافظ ابرهيم كانوا تبع مدرسه شعريه مختلفه عن شعر المصريه العاميه, و الاعتراف بالمصريه كاللغه مش معناه الاعتراض على العربيه الفصحى كالغه ابداعيه. سلام! Gwash (مناقشه) 13:58، 25 ابريل 2009 (يو تى سى)

لازم تتحملو اللي حيتقال على الويكيبديا بتاعتكو دي!!!

الوكيبديا دي تهريج

بدل ما تعملو البتاع الي بالمصري دي كنت حسنه وحررو في الويكي العربي دي ناقصها كتير

بس بجد انت بتوجعو دماغكو بالهلس ده

واحب اعرفكم ان الويكي المصري دي بقت اصعب عليا من العربي ف القراياه...تخيلو

يعني مش مكتفين بتفسيم الدول العربيه,وبتقسمونا في الويكي كمان

دي مسخره...وعيب عليكم

اخوكم:[1]

  • انت مش مولود فى مصر.اظن اللى بيكتبوا هنا مولودين فيها :) ما يهمنيش طبعاً انت و لاهما مولودين فين و العربى و المصرى عندى سيان كأشخاص . بس أحب الناس اللى تحترم الرأى التانى، و بتدرك إن الإختلاف فى الأراء مش معناه التهجم على الناس و التهكم. النقطه التانيه ان الموسوعه المصريه بتكمل العربيه مش ضدها. فى العربيه مثلاً فيه مقاله عن سقوط بغداد و انا كتبت هنا عن سقوط بغداد بطريقه و معلومات تانيه مش موجوده هناك ممكن المصريين و العرب يستفيدوا منها سقوط بغداد (1258) و ده بيتعمل فى مقالات كتيره . تحياتى Samsam22 (مناقشه) 23:39، 14 مارس 2009 (يو تى سى)

"ان الموسوعه المصريه بتكمل العربيه " لا داعي لإنشاء موسوعات مكملة إذا كانت هناك معلومات ناقصة كما تدعي عليك إضافتها وتوثيقها بمصادر وليس إنشاء موسوعات مكملة.--المترجم الوافي (مناقشه) 10:15، 15 مارس 2009 (يو تى سى)

  • الموسوعه المصريه مش مكمله للعربيه بالمعنى اللى انت فهمته. لكن المصريه منفصله عن العربيه و مواضيعها بتتكتب بلغه و بطريقه تانيه. حا أقولك حاجه بصراحه انا لغاية دلوقتى ما قلتهاش، هى إن مش كل المصريين مسلمين لكن الموسوعه العربيه للأسف بتخاطب المسلمين فى المقام الأول و ده بينفر غير المسلمين من قرايتها و انا قلت للإخوه هناك قبل كده لازم يخلوا بالهم ان الموسوعه العربيه ما يطغاش عليها الطابع الدينى عشان تبقى موضوعيه و بتخاطب الكل، لانها أولا و أخيرا موسوعة معلومات مش موسوعة وجهات نظر و معتقدات . هنا فى الموسوعه المصريه فيها حياديه و مفيش خلط مواضيع بالدين و الكلام عام للكل. Samsam22 (مناقشه) 16:04، 15 مارس 2009 (يو تى سى)

دعني اتفق معك جزءياً ولأول مرة الموسوعة العربية فيها نفس طائفي أكثر مما هو ديني ، لكن هذا لا يعني إنها كذلك بالمطلق ، وانا أتحدث عن مقالات لم يثر حولها نقاش كثير وانا لم اشأ اثارته لكرهي بالمواضيع الطائفية ، لكن هذا لا يبرر جعلكم المواطن المصري يعتاد على القراءة بالعامية ولن يبرر تسميتكم اللهجة المصرية لغة ولن يبرر افتتاحكم لموسوعة مؤدلجة تنعت العرب بالمحتلين وتسلب فضائلم وتعجم رموزهم وتهدم لغتهم ،وهناك أمر آخر ان كانت الموسوعة العربية تخاطب المسلمين كما تفضلت موسوعتكم تسخر من الإسلام إقرأ مقالة الإسلام عندكم ، ولا تقول لي أين اعتراضك و (اي الي مش عاجبك قولنة واحنة انغيرو). انت تعلم في أعماق نفسك ان ما أقوله صحيح وان كنت من المدافعين عنها والقائلين بحلالها والنافحين عنها كيد اعدائها لكنك في أعماق نفسك تعلم مثالب هذه الموسوعة التي تكاد تغرق بها.--المترجم الوافي (مناقشه) 22:01، 15 مارس 2009 (يو تى سى)

  • كويس انك بتكره الطائفيه و الكلام الفاضى و المضر ده. بس مفيش حد من حقه يقرر للمصرى يقرا ايه و يكتب ازاى و يقرا إزاى. ده حق مصرى صميم مش ممكن المصرى يسمح بحشر انف حد فيه. قيمة مصر و قوتها فى تنوع ثقافتها و زى ما فى فى مصر شعر عربى فصيح فيها شعر بالمصرى ما بيقلش جوده عنه و المصريين بيحبوه جداً. المشكله ان فيه ناس بتفتكر ان من حقها التدخل فى الشئون المصريه و تحديد شكل ثقافتها و لغتها. لما مصريين يقرروا الكتابه بلغتهم اللى بيتكلموا بيها فى حياتهم اليوميه فده شأنهم و حقهم و مش ممكن التدخل فى حياتهم و خصوصياتهم بحجج دينيه أو حجج تاريخيه. النقطه التانيه دى موسوعه مفتوحه واذا كنت شايف فيها معلومات مش صح فممكن انك تغيرها. مفيش حجر على الحريه الفكريه . العصر ده انتهى و ولى و من حقك انت و غيرك انك تكتب هنا و تقول معلوماتك بحريه مطلقه. و ما تقوليش ايه اللى فى قرارة نفسى لإن ما حدش يعرف ايه اللى فى قرارة نفس التانيين. انا مش من حقى ادعى معرفة ما فى قرارة نفسك أو نفس حد تانى و اظن مش مطلوب منك التدخل حتى فى قرارة نفس الناس. زى ما قلت لك قبل كده انت بتتكلم بخلفيه ما تمتش لثقافة المصريين. لو فيه معلومات شايفها غلط فى أى مقالة صححها فتكون بكده قدمت خدمه للقرأ و المعرفه. Samsam22 (مناقشه) 22:24، 15 مارس 2009 (يو تى سى)
  • على فكره كمان انا لم أفتتح موسوعه اللى فتح الموسوعه مؤسسة ويكيبيديا. انا مجرد واحد بيكتب مقالات زى أى واحد فى أى ويكيبيديا بأى لغه. و لو أعرف صينى كويس كنت كتبت هناك كمان . Samsam22 (مناقشه) 22:33، 15 مارس 2009 (يو تى سى)
  • بالنسبه للمعلومات اللى تشوفها غلط المفروض تصححها بدل من الإكتفاء بترديد إتهامات مبنيه على أسس غلط. و انا بأعمل كده لما ألاقى حد شطح و اتجاوز المعلومات و دخل فى كلام بيسيء لدين أو خلافه بأغيره بمعلومه صح ، و ده عملته فى الإنجليزيه و العربيه و هنا. و ده أفيد للكل لإن الهدف هو نشر المعرفه مش الدخول فى مهاترات و خلق عداوات ضاره. Samsam22 (مناقشه) 22:45، 15 مارس 2009 (يو تى سى)

أولاً الموسوعة مؤدلجة وهدف تأسيسها هو هو ما ذكرته انا اعلاه ، والأمر الاهم كلامك هذا "بالنسبه للمعلومات اللى تشوفها غلط المفروض تصححها بدل من الإكتفاء بترديد إتهامات مبنيه على أسس غلط." كله مردود عليك لاني سأرد بنفس الطريقة واقول "اذا كانت الموسوعة العربية فيها كلام تظنون انه خطأ عليكم بتغييره بدلاً من افتتاح نسخة اخرى" . وانا لست منجما لكي اعرف ما في اعماق نفسك لكني اجده في ثنايا كلامك انت لا تلبث الا وتقول هذه النسخة باللغة المصرية مكتوبة للمصريين إذاً هدف تأسيسها او دعمكم لها ليس بسسب عيوب النسخة العربية وانما لدعم ما تسموه اللغة المصرية ، اذا هي مؤدلجة كما قلت مراراً ، والمسألة الاخرى هي عن التدخل في الشؤون الداخلية اتمنى ان لا تصابون بعدوى مرض السياسيين في العراق .--المترجم الوافي (مناقشه) 23:24، 15 مارس 2009 (يو تى سى)

  • طيب ما هو ده اللى باعمله و بيعمله غيرى من الإخوه فى الموسوعه العربيه، لما بنشوف حاجه غلط بنصححها. لاء انا بعيد عن السياسه و الدين و ماليش غير فى التاريخ :) Samsam22 (مناقشه) 23:31، 15 مارس 2009 (يو تى سى)
  • جميل جداً إذاً اتفقنا انه لا علاقة بعيوب الويكيبيديا العربية بافتتاح هذه النسخة--المترجم الوافي (مناقشه) 23:35، 15 مارس 2009 (يو تى سى)
  • مفيش حاجه خاليه من العيب. كل الموسوعات فيها عيوب. كل اللى نقدر نعمله اننا نحاول نصحح اللى يصادفنا. بس انا شايفك مكبر الموضوع قوى أكتر من اللازم فبأقولك بدل الشكوى المره و تكرير الكلام يومياً من صباحية ربنا لمساه صحح اللى تلاقيه غلط فتبقى أديت خدمه بجد. Samsam22 (مناقشه) 23:41، 15 مارس 2009 (يو تى سى)
  • عارف فيه شخصيتين عراقييتين معجب بيهم هما ابن دانيال و نجيب الريحانى ( نصه عراقى و نصه مصرى ). أهم الإتنين دول واحد فيهم راح مصر و التانى اتولد فيها من أب موصلى و عملوا حاجتهم بالمصرى و ما قالوش يا بالعربى الفصيح يابلاش. شوف الحاجات الجميله اللى عملوها و ازاى اسعدوا الناس و كانوا مفيدين ! Samsam22 (مناقشه) 23:52، 15 مارس 2009 (يو تى سى)

سؤال بسيط ؟ هل هناك من يتكلم العربية، لا يفهم اللهجة المصرية ؟ الأغلبية الساحقة من العرب تستطيع. سؤال ثان، هل هناك مصري يتكلم """"مصري"""" لا يفهم اللغة العربية الفصحى ؟ الأغلبية الساحقة تستطيع (القلة التى لا تستطيع، لا تستطيع بسبب نقص التعليم الدراسي). اذا يا جمـــــــــــــــــــــاعة الخير، ما داع وضع موسوعة مستقلة ؟

وان كنتم مصرين (بشد الراء) ما عنديش حاجة الا good luck على اعراب اللغة المصرية. مثال: سييف الصفحة (اعراب سييف: كلمة مشتقة من save استعملت هنا لنقص اللغة المصرية من كلمه مثل احفظ التى لم تستعمل في هذا السياق خوفاً من انها ستقلل من "مصرية" الجملة، وايضا تعرب فعل أمر) --نقاش المستخدم:195.194.50.3


  • حتى لا نبقى نجتر نفس الكلمات ونلوك بها سأقول لك شيئين:
  1. اعتراضنا على هذه الموسوعة لأن أساسها خطأ وهو تبني العامية وترك الفصحى التي هي اصلاً تعاني بحسب تقارير اليونسكو .
  2. والسبب الآخر هو ان جل مقالاتها مؤدلجة ولا يمكن لي أو لأي أحد تغيير أيدلوجيتها، مثلاً في مقالة (اللغة المصرية) أنظر إلى المصادر فقط وهذا على سبيل المثال لا الحصر.

على كل حال أقرأ أبيات الجواهري في صفحتي هي تنطبق تماما على ما يجري.--المترجم الوافي (مناقشه) 11:11، 16 مارس 2009 (يو تى سى)

Translatewiki.net update

  • Currently 98.58% of the MediaWiki messages and 83.72% of the messages of the extensions used by the Wikimedia Foundation projects have been localised. Please help us help your language by localising and proof reading at Betawiki. This is the recent localisation activity for your language. Thanks, GerardM (مناقشه) 08:55، 12 ابريل 2009 (يو تى سى)
  • Currently 96.91% of the MediaWiki messages and 82.99% of the messages of the extensions used by the Wikimedia Foundation projects have been localised. Please help us help your language by localising and proof reading at Betawiki. This is the recent localisation activity for your language. Thanks,

من احسن الاخبار اللى سمعتها لما عرفت ان بقى فيه ويكيبيديا مصرى واتمنى انها تبقى اللغه الرسميه فى مصر لان اى واحد دارس لغات هيعرف انها لغه مستقله. واتمنى حاجه تانيه اننا نبدا نكتب اللغه المصريه بالحروف اللاتينيه علشان نتفصل عن المحيط العربى اللى حولينا ذى ما تركيا عملت وحولت حروف اللغه بتاعتها. وبتمنى ان ربنا يسكت المتعصبين ونكمل اكتر واكتر --نقاش المستخدم:41.233.42.238 13:45، 12 ابريل 2009 (UTC)

اقتراح

مساء الخير يا غالى ، من فضلك شوف الإقتراح ده :

Hello Samsam22, yes, I have seen that, his IP is dynamic but recently he uses open proxies too, arz.wiki could think of blocking open proxies, m:User:DerHexer does that with a script (since there would be hundreds of blocks to do), he already helped ml.wiki with that [7] and some others I don't recall, but of course only if the arz-wiki community wants that and contacts him. Many helpful people are watching this wiki a bit to keep the damage low, best regards, --طير (:> )=| 22:16، 15 ابريل 2009 (يو تى سى)

تحياتى. Samsam22 (مناقشه) 22:40، 15 ابريل 2009 (يو تى سى)

  • Ok , I will try to get in touch with m:User:DerHexer , in case we get an agreement on the Village puump. Ghaly (مناقشه) 09:19، 16 ابريل 2009 (يو تى سى)
  1. Symbol support vote.svg مع I am supprting this proposal and can get in touch withm:User:DerHexer , in case you agree. Ghaly (مناقشه) 09:21، 16 ابريل 2009 (يو تى سى)
  2. Symbol support vote.svg مع Samsam22 (مناقشه) 12:08، 16 ابريل 2009 (يو تى سى)
  3. Symbol support vote.svg مع Totally agree & I was waiting for something like that long ago. --Mahmudmasri (مناقشه) 21:05، 18 ابريل 2009 (يو تى سى)
  • بيقول : I have a bot which easily could block those dozens open proxies which are listed at the english category. ,

Samsam22 (مناقشه) 21:19، 18 ابريل 2009 (يو تى سى)

  • طلبت من DerHexer يمنع البركسيهات المفتوحه.Ghaly (مناقشه) 23:29، 18 ابريل 2009 (يو تى سى)
I'll do these blocks now. Kind regards, DerHexer (مناقشه) 10:02، 19 ابريل 2009 (يو تى سى)
Done. DerHexer (مناقشه) 19:54، 22 ابريل 2009 (يو تى سى)

حماية

باقترح حماية الصفحات,خصوصا اللى بتتخرب. Ghaly (مناقشه) 11:43، 19 ابريل 2009 (يو تى سى)

  • رأيى ان مافيش صفح معينه بتتخرب. المخربين بيخربو أى صفحه. و انا قلقان كل الصفح بتاعتنا تبقى محميه, بعدين مانلاقيش حد خالص يعرف يعدّل إلا المتسجل. --Mahmudmasri (مناقشه) 13:31، 19 ابريل 2009 (يو تى سى)
  • كبدايه حماية المقالات القيمه اللى كده كده مش أى حد يقدر يعدلها، اذا كان حد فى امكانه تعديل مقاله قيمه فأكيد حايكون شخص مثقف و مش حا يمانع يسجل نفسه أو يقول رأيه فى صفحة المناقشه. و بعدين حماية المقالات اللى بتخص مصر و الأعلام المصرين الكبار لإنهم هدف للمخربيين من الجهال. بعد كده بعد ما يبقى ممكن قفل الطريق للبروكسيهات المفتوحه عن طريق هارى بوتر شويه شويه نشيل الحمايه. Samsam22 (مناقشه) 14:27، 19 ابريل 2009 (يو تى سى)
  • مع حماية جميع الصفحات لانهم بيدخلو على اى صفحة يخربوها، والتسجيل مش هيبقى مشكله قدام اللي عايز يساهم بحاجه ليها قيمة.Partofwhole (مناقشه) 19:14، 22 ابريل 2009 (يو تى سى)

صراحة لم أر في حياتي شعبا مخدوعا في نفسه مثل الشعب المصري ، عنطزة وخيلة كذابة على الفاضي ،شوفينية مقرفة ومثيرة للغثيان : فالمصري لا يخجل من التأكيد بكل ثقة أنه أصل الوجود وأن الكون خلق لأجله وغير ذلك من الكلام الأهبل بتاع الفراعنة والنيل إلخ ...بل وغالبا ما يسارع إلى الاستشهاد بالأحاديث النبوية التي تتحدث عن مصر ، التي هي أساسا إما ضعيفة أو موضوعة ، أوعن ورود ذكر اسم مصر في القرآن الكريم ، متناسيا أنها ذكرت على هوامش قصة بني اسرائيل بدون أي توصيف.... لكن نظرة بسيطة وموجزة للتاريخ ، الذي لم يكتبه المصريون طبعا ، تظهر أن مصر وشعبها لعبا دورا أقل من العادي ، فإذا استتنينا النهضة الثقافية التي عرفتها مصر انطلاقا من عهد محمد علي باشا ، وفترة القائد العظيم جمال عبد الناصر ، فإن مصر كانت دائما تلعب دور الكومبارس ، وكانت تعتبر مجرد بوابة تفصل مشرق العالم الإسلامي عن مغربه.....صدق من قال :"تجمعهم الطبلة وتفرقهم العصا" مع الاعتذار للمصريين الشرفاء ، بس الشوفينيين لأ --نقاش المستخدم:41.249.36.208 21:07، 20 ابريل 2009 (UTC)

  • اهو يعملوا ايه بقى ماانتوا اخدتوا التاريخ و ماخلتولهمش حاجه. Samsam22 (مناقشه) 22:26، 20 ابريل 2009 (يو تى سى)
  • اللى فاكر نفسه اصل الوجود والكون موجود علشان سواد عيون اللى خلفوه فهو مجرد شخص متخلف عقليا مش اكتر سواء كان مصرى او من اى جنسيه تانيه او حتى نسناس من جنينة الحيوانات. اما الكلام عن حضارة المصريين القدام فالغرب المتحضر والعالم كله عارفين تاريخها وقيمتها كويس اللي عرفوه من دراسة اثارها مش من كلام الكتب عنها بس، وذكر مصر فى القران او الاحاديث مالوش قيمة اصلا بالنسبة لقيمة حضارتها القديمة فما يعتد به فى مثل هذه الامور هو الكتب العلمية فقط.Partofwhole (مناقشه) 19:28، 22 ابريل 2009 (يو تى سى)

سلام

  • أؤكدلك اننا (او اي حد اعرفه) عمري مستشهدت بلحديث ولا قرآن ولا انجيل لما بتكلم عن مصر (فرايي الفرعنا مكانوش كفره ولاد ستين كلب), تاريخ مصر بيتكلم عن نفسه وكل العالم عارف كده (معدا البهاييم المبيقروش من اصله), و جمال عبد الناصر هو أسوء من حكموا مصر..و سلملي عالجزيره.. Gwash (مناقشه) 15:52، 25 ابريل 2009 (يو تى سى)
  • عاوز أعمل ويكي سعودي منفصل عن التانيين

زيكو كده وشكرا --نقاش المستخدم:78.129.202.33 05:50، 22 ابريل 2009 (UTC)

مجنونة يا أوووووووطة

بصفتي طالب سنة نهائية طب نفسي تخصص ميغالومانيا ، فإن أطروحتي تدور حول الشوفينية المصرية وطرق علاجها ، وبعد بحث طويل في طرق العلاج ، وبعد استبعاد أسلوب "تغيير النمط الغذائي" عن طريق استبدال الفول المدمس والفسيخ بأغذية ذات مخزون بروتيني ومحفزة للذكاء عالي كاللحوم (مش لحوم الحمير طبعا) ، استنتجت طريقة جديدة للعلاج تتمثل في "الصدمة الثقافية" الشبيهة بالصدمة الكهربائية وذلك بأن تعرض أمام المصريين حقيقتهم "الحقيقية" لعل وعسى.....الطريقة سهلة وواضحة : على كل مصري اشتراء كتاب تاريخ محترم وقراءة صفحتين بعد كل وجبة غذائية ثلاث مرات في اليوم ، ولا ينسى أن ينظر ، قبل النوم ، في مرآة ويردد بصوت عالي : "فراعنة إيه وبدنجان إيه ، فراعنة إيه وبدنجان إيه ، فراعنة إيه وبدنجان إيه ............." --نقاش المستخدم:41.249.94.75 18:50، 22 ابريل 2009 (UTC)

  • بس المشكله تلت تربع كتب التاريخ بتتكلم عن مصر بالزاف :) Samsam22 (مناقشه) 19:47، 22 ابريل 2009 (يو تى سى)
  • أعتذر لأني لم أقصد مسح الصفحات ، بس الاعتذار ده لا يفسد للخلاف قضية --نقاش المستخدم:41.249.40.215 11:42، 22 ابريل 2009 (UTC)
  • البدنجان هو ان انحنا نفكر نفسنا عرب بجد. Gwash (مناقشه) 15:53، 25 ابريل 2009 (يو تى سى)

سعادة لا توصف

أنا سعيد بهذا "الإنشقاق"، الناتج عن الحثالة المصرية التي تؤكد أنهم "من صلب فرعون وهامان" وعنادهم وانفصالهم عن بقية العرب. إن جماعة الأقباط التي تظن أنها تحترم اللغات وغيرها تؤكد بهذا أن قناعها قد سقط. تحملوا العواقب التي تبنونها بأيديكم. واحذفوا هذه كما حذفتم غيرها. --نقاش المستخدم:89.189.73.76 8:28، 30 ابريل 2009 (UTC)

  • مش الاول تعرفنا اي فرعون من الفراعين تقصد؟! ويطلع مين عم هامان ده كمان :)، انا فاهمه طبعا خلفيتك الثقافيه بتاعت فرعون وهامان واللى عدى البحر ولا اتبلش...يا ترى تعرفه؟! :) --Partofwhole (مناقشه) 08:42، 30 ابريل 2009 (يو تى سى)
  • عيش انت بس فى " الإنشقاقات " و فرعون و هامان و حل عن المصريين! Samsam22 (مناقشه) 11:03، 30 ابريل 2009 (يو تى سى)
  • لم أكن أعرف أن أهل مصر يعرفون العربية! عجيبة. ظننت أنكم تعرفون المصرية. مشكلتكم هي أن التعليق (المكتوب بالعربية أعلاه) قد رديتم على جزء منه وليس الكل هذا دليل على أنكم لا تجدون جوابا لما تفعلونه.
  • سؤال أخر، هل رفض ويكيبديا لويكي قبطي دفعكم لاتخاذ ويكي مصري كي تثبتوا قوميتكم؟ وهل العربية هي اللغة التي تنبغي أن تكون "الأضحية" انتقاما من ويكيبديا؟ أعطوني جوابا. ولو قامت ويكيبديا بإنشاء ويكي قبطي أنا متأكد أن هذه "الموسوعة/ نكتة" ستترك على ما هي عليه. --نقاش المستخدم:82.114.160.36 07:29، 1 مايو 2009 (UTC)
  • ده لإن رؤيتك قايمه على أساس غلط ، و هى إن الموسوعه دى بيكتب فيها المسيحيين بس. الموسوعه دى بيكتب فيها مصريين من كل الفئات الموجوده فى مصر. Samsam22 (مناقشه) 13:50، 1 مايو 2009 (يو تى سى)
  • والله مش عارف اقلك اه, بس تعليقك ده اسبتلي اكتر انحنا لازم نبعد عن ثقافة القبيليه و الطائفيه الملت "بقية العرب".. Gwash 03:42، 2 مايو 2009 (يو تى سى)
  • أنتم تتصرفون كالصهاينة، دُمرت بلادهم قبل 2000 سنة ويريدوها مجددا بعد أن فنت حضارتهم، وأنتم الآن تتصرفون مثلهم لقد فنت حضارة "الفراعنة" منذ الآف السنين وأنتم تريدون ن تحييوها بطريقة مثيرة للشفقة. إن كنتم تريدون حضارتكم فمن الأفضل لكم أن تتكلموا بالمصرية القديمة وتكتبوا الهيروغليفية لا أن تجعلوا العربية كبش فداء. --نقاش المستخدم:82.114.160.36 06:49، 2 مايو 2009 (UTC)
  • اللى انتهى هو ثقافة مصر الفرعونيه ( الدين و اللغه ) لكن حضارة مصر عمرها ما انتهت. حضارة مصر بوتقه لكل الثقافات اللى عاشت فيها. المصريين ، مش انت و لا غيرك ، اللى يقرر أى لغه يستعملوها و أى ثقافه يفتخروا بيها. عصر التدخل فى شئون المصريين انتهى. Samsam22 (مناقشه) 15:47، 2 مايو 2009 (يو تى سى)
  • اولاً, مفيش اي دليل تاريخي او اثرى على وجود "الحضاره الاسرائيليه" غير فالكتب السماويه التلاته (حاجه زي "فرعون" كده), و الكلام ده من ٣٠٠٠ سنه مش ٢٠٠٠ سنه زى مبتقول, فالمقابل التاريخ المصري اغلبه مكتوب سواء فكتب التاريخ او على الأثار المصريه. ثانياً, لغة المصريين اخنلفت مع اختلاف العصر و الدوله الحاكمه و ده طبيعي في اي مكان فالعالم, المصريين دلوقتى بيتكلموا المصريه الحديثه (الى جزء كبير منها جي من العربيه, مش عيب). ثالثاً, محدش هيقولنا نكتب ازاي (سواء من خارج او داخل مصر) في ناس بتحب تقرى و تكتب باللغه البيتكلموا بيها و ده جزء من الحريه الثقافيه (الى شبه منعدمه فالشرق الاوسط). سلام.. Gwash 17:04، 2 مايو 2009 (يو تى سى)
  • أن تتصرفوا بحية ثقافية هذا شيء مقبول؛ لكن لا يحب أن يكون على حساب الأخرين. --نقاش المستخدم:82.114.160.36 17:39، 3 مايو 2009 (UTC)
  • ياريت تقلنا على حساب مين بالظبط؟ Gwash (مناقشه) 17:56، 3 مايو 2009 (يو تى سى)
  • هو ايه اللى على حساب الآخرين؟ هههههه هو إحنا بنسرق اللؤمه من بؤءك و بناكلها؟ ده لو انت السادئ, العكس صحيح. --Mahmudmasri (مناقشه) 11:54، 12 مايو 2009 (يو تى سى)
  • هل تظن حقا أنها أنتهت؟ لقد بدأ توا، وسينتهي بخسارة أحدنا. وما أدراك أنك مصريٌ أصل وفصل ولست عربيا؟ هل فكرت في ذلك؟ إن كنت تظن أنها انتهت فأنت أغبى من موسوعتك عديمة الأساسات. --نقاش المستخدم:82.114.160.36 17:03، 2 مايو 2009 (UTC)
  • حتى لو منتهاش, كل مصرى معتز بثقفته و حريته هايحاول ينهيه, و ممكن ارهنك مين الهيخسر فالاخر. و بعديين اغلب المصريين هم من اصل مصري صرف, و حتى المش من اصل مصري مجرد تبنيهم للثقافه المصريه يخليهم مصريين (معندناش قبيليه), و فكرني باخر مره عملنا حاجه عجبت العرب؟ لو كان اخركم انكم تحجبوا كام ممثله ولا مغنيه يبقى انتوا خسرتوا خلاص. Gwash 17:32، 2 مايو 2009 (يو تى سى)

En français

لماذا هناك ويكبيديا بالمصري?

نحن نحاول أن نعلم هنا...لكن لا يردون عليك ردا سليماً. أنا لدي احتمال: هو أنهم لا يجيدون العربية وإملائها لذلك قاموا بفعلها تحت شعارات زائفة. --نقاش المستخدم:82.114.160.36 17:39، 3 مايو 2009 (UTC)

فرنساوى: Est-ce nécessiare de créer un autre wikipédia de celui en arabe Une question à la quelle il faudra refléchir

--Anas1712 (مناقشه) 17:23، 2 مايو 2009 (يو تى سى)

  • النُسخه دى من موسوعة ويكيبيديا اسمها ويكيبيديا مصرى علشان لغة النُسخه دى هى المصرى
  • ويكيبيديا مصرى بتتكتب بالمصرى مش بأى لغه تانيه, لإن المصرى هى اللغه الاقرب للمصريين كلهم
  • اللغه المصرى لغه مفهومه, بيتكلمها ملايين و معترف بيها فى العالم , و رمز للمصريين فعلا فى الكلام, و فيه فى مصر ناس تحب تكتب بيها, و هى أول لغه بيتعلمها المصريين من ابهاتهم و امهاتهم قبل ما يوصلو سن الخمس سنين و ما بيحتاجوش دروس في قواعدها و لا فى صرفها و لا نحوها لإنها الاقرب ليهم من كل اللغات و بتعبر بسهوله عن مشاعر اللى بيتكلمها, و متأهّله لويكيبيديا و ويكشينارى
  • اللغه المصرى لغه سهله و بسيطه و متطوره و زى اى لغه عايشه, بتتطور كل يوم و تطورها نابع من الناس
  • الاعتراضات على ويكيبيديا مصرى هى هى و المعترضين بيكررو الأسئله و يقولو و يعيدو, و اللى يقولوه يعيدوه و يقولوه تانى, و يردّو على نفسيهم و يرجعو يقولو و يعيدو, و اللى يقولوه يعيدوه و يقولوه تانى
  • اترد على الأسئله المتكرره و على الاعتراضات هنا و هنا و هنا و هنا و هنا و هنا و هنا و هنا
  • احسن رد على الاسئله المتكرره هو حيادية و موضوعية ويكيبيديا مصرى و ويكشينارى مصرى و استمرارهم بنجاح
Merci beaucoup pour votre message, ceci est écrit dans la langue des Egyptiens.

Ghaly (مناقشه) 05:04، 4 مايو 2009 (يو تى سى)

أنا رديت فعلاً

الرد بتاعي هنا تحت عنوان الرد بالمنطق

http://arz.wikipedia.org/wiki/%D9%86%D9%82%D8%A7%D8%B4:%D9%88%D9%8A%D9%83%D9%8A%D8%A8%D9%8A%D8%AF%D9%8A%D8%A7_%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%89:_%D8%B7%D8%B1%D9%8A%D9%82%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D9%83%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D9%87#.D8.A7.D9.84.D8.B1.D8.AF_.D8.A8.D8.A7.D9.84.D9.85.D9.86.D8.B7.D9.82

ياريت تدخلوا وتشوفوه وتردوا عليه

وبالنسبة للإخوة العرب اللي بيتكلمو عن العنطازية المصرية وما إلي ذلك أحب أقولكم إن اللي عمل الهبل اللي إسمه اللغة المصرية الحديثة ده قلة قليلة بتحاول تفرق بينا وياريت نكون أكبر من الكلام العبيط بتاعهم ده ونحاورهم علي قد عقلهم عشان كده إنتو بتساعدوهم إنهم ينشرو البغضاء بين العرب وهو ده المطلوب إثباته منهم نقاش المستخدم:Kokorase 00:29، 17 مايو 2009 (UTC)


بلاش تستخدموا كلام انجليزي مش انتوا بتقولو ان لازم يكون مصري بلاش كلمة يوزر وحجات تانية نقاش المستخدم:76.68.34.253 23:41، 20 مايو 2009 (UTC)

نقول تانى

  • إحنا بنستعمل الكلام الشايع و المستخدم أكتر. --Mahmudmasri (مناقشه) 00:13، 26 مايو 2009 (يو تى سى)

because you are wrong my friends

ها انتم مرة اخرى تدخلون نقاشات و تواجهون اسئلة لا تعرفون الرد عليها وذلك يعود لكونكم مخطئين يا اصدقائي.--المترجم الوافي (مناقشه) 11:30، 28 مايو 2009 (يو تى سى)

هذه ضربة مدوية

بسم الله الرحمن الرحيم

الحقيقة الواضحة الجلية أن من يدعو إلى خراب اللغة العربية لغة القرآن الكريم

أنه أقرب إلى الحماقة من الرشد والأمثلة على ذلك كثيرة ومنها:

1- محاولة كتابة اللغة العربية بأحرف وأرقام لاتينية.

2- تشجيع الإنقسامات و اللهجات الحديثة في اللغة العربية الفصحى.

3- تفضيل اللغات الأخرى والدعوة إلى تعلمها لغير حاجة.

الإعتزاز يكون بالإسلام ثم بالعروبة ثم بالعرق وليس العكس ولا يكون لأحدٍ أن يعتز بالجاهلية أو الفرعونية. نقاش المستخدم:88.213.21.184 12:02، 29 مايو 2009 (UTC)

  • شوف انت وجهة نظرك قايمه على اساس دينى. الدين على عينا و راسنا لكن هنا الموسوعه دى ما لهاش دعوه بالدين و ما بتروجش لأديان أو لجاهليه دى موسوعه عن معارف و معلومات. Samsam22 (مناقشه) 14:56، 29 مايو 2009 (يو تى سى)
  • الاعتاز باللغة لاعلاقة له بالدين لان اللغة هي كينونة الانسان. انا من؟. اي شخص لا يعتز بلغته يكون نكرة وتافه (وآسف لهذا التشبيه) و اللغة العربية كما قلت هي جزء من كينونة الانسان الناطق بها حتى ولو لم يكن عربياً.

الخلاصة:

  1. الاعتزاز باللغة العربية ليس بالضرورة سببه ديني.
  2. من لايعتز بلغته نكرة وتافه.
  3. الموسوعة هذه تدمر العربية والوقوف ضدها بالوسائل المشروعة هو جزء من الدفاع عن العربية.
  4. ليس من حقكم التحدث بإسم ما يقارب 80 مليون مواطن مصري لأنكم جزء من كل وعلى مايبدو انكم الجزء القليل والقليل جدا وهذا واضح من عدد المصريين المشاركين بها وعددهم بالنسخة العربية.--المترجم الوافي (مناقشه) 16:05، 29 مايو 2009 (يو تى سى)
  • شوف يا مترجم يا وافى انا قلت لك قبل كده انت خلفيتك مختلفه و بتتكلم من منطلقات مش موجوده عندنا فى مصر. و الله كانوا عاملين فى الجزيره برنامج من كام يوم و واحد عراقى قال ان عندكم كل واحد بيتكلم على اساس خلفيته. و مش معقول يا راجل شوية صفحات تدمر لغه عمرها قرون. هون عن نفسك. :) Samsam22 (مناقشه) 16:17، 29 مايو 2009 (يو تى سى)
  • انا اعترف في العراق قد فشت مثل هذه الامور بعد الاحتلال الذي سينتهي بعد ثلاث سنوات ، لكن لا اعلم مادخل هذا هل تنكر معارضة عدد هائل من المستخدمين المصريين لهذه الموسوعة لا اعلم مادخل الخلفيات العرقية والدينية بهذا انا لم اقل ان عرقا او طائفة قد عارضتها، وان قلت فيما سبق كلاماً عن علاقة الدين وانت اردفت بانكم سأمتم الصبغة الدينية الاسلامية للموسوعة العربية وكلامي كان عن المؤيدين وليس المعارضين.

والامر الآخر لاتزايد في هذه الامور هل تريد ان اعطيك عناوين لمنتديات يتبادل بها روادها الشتائم والسباب على اساس عرقي وديني ولكل بلد عربي. وأخيراً نعم بامكان صفحات تدمير اعظم لغة لأنها تؤسس لشي خاطئ وهو الدعوة لترك العربية وتبني العامية وهذا تدمير للعربية--المترجم الوافي (مناقشه) 20:26، 29 مايو 2009 (يو تى سى)

  • بأقولك خلفيتك الثقافيه غير خلفية المصريين ده كلام عادى لا فيه شتيمه و لا عرق و لا دين. و احنا زى مانت عارف مالناش لا فى دين و لا فى سياسه. و الموسوعه دى مش من اختصاصتها المواضيع دى. و شكراً على اهتمامك بالموضوع. Samsam22 (مناقشه) 20:40، 29 مايو 2009 (يو تى سى)
  • تعجبني طريقتك في المراوغة سأقول لك شيئ وانصرف انا اتمنى ان تسود الوحدة الوطنية في كل البلاد العربية لكنها ليست كذلك. ولازال عرضي قائم باعطائك عناوين المنتديات التي يتبادل روادها الشتائم على اسس عرقية ودينية. وللمرة المليون اقولها انا لم اقول ان عرقا محدد يعارض هذه الموسوعة ولكني قلت أن غالبية المصريين عارضو هذه الموسوعة بغض النظر عن انتمائاتهم الدينية والعرقية وانت من قال انه من اسباب ابتعادنا عن الموسوعة العربية ودعمنا لهذه الموسوعة هو الصبغة الاسلامية للموسوعة العربية. تحاتي لك--المترجم الوافي (مناقشه) 09:39، 30 مايو 2009 (يو تى سى)

اللغة المصرية تهريج

فى البداية أريد أن أقول أنى مصرى وأتحدث العامية فى حياتى اليومية،ولكن أريد أن أقول أن ما يحدث فى هذه الويكيبديا المصرية إنما هو "تهريج"و تضييع للوقت,أى لغة مصرية تتحدثون عنها.إن هذه اللغة المصرية إنما هى لهجة مشتقة من العربية نفس الألفاظ وتراكيب الجمل،مع بعض الألفاظ الفرنسية التى نشرتها فرنسا أثناء الحملة الفرنسية،وقليلاً من الألفاظ الإنجليزية التى تتزايد الآن يوماً بعد يوم. إذن فأين هى اللغة المصرية التى تزعمونها؟!،وأين هى اللغة المصرية المستقلة التى تتحدثون عنها؟!.وإن مثل هذه الأفكار هى أفكار عدائية فى محاولة لإزالة الثقافة العربية البسيطة -الآن-. غير أنه عند دخل الإسلام بلاد الغرب والأندلس - عن طريق مصر - إنتشرت اللغة العربية بين البلاد المفتوحة وأصبحت لغة رسمية لهم أيضاً وهذا دليل على تأثير العربية لهم وعلى فصاحتها وجمالها فلم نحاول أن ننكر الواقع ؟!وأن مصر عربية وأن نقوم بزيادة المقالات العربية وتدعيمها وتصحيح ما بها من أخطاء بدلاً من أن نقوم بإعادة كتابة هذه المقالات بطريقة مختلفة قليلاً ليقرأه نفس الأشخاص فلا تكون منه فائدة واحدة وإنما هو هباءٌ وتضييعٌ للوقت. وأريد أن أقول أن قيام أمة موحدة على أساس دين الإسلام واللغة العربية والأصل العربى المشترك هو الهدف الذى يجب أن نبحث عنه لنحقق حضارة حقيقية تقوم على أساس من الواقع. وأخيراً أريد أن أقول شيئاً ها أنا قد كتبت ما كتبت باللغة العربية وأن من يدعون لقيام اللغة المصرية سوف يقرأونه ويفهمونه وغيرهم فما الحاجة الى كتابة هذا الكلام بطريقة أخرى لفهمه الناس أنفسهم لا يزيدون وربما يقلون فأنا أظن أن إعادة كتابته مرة أخرى ليس هو إلا تضييع للوقت. مع العلم أنى مصرى ولكنى أفخر بكونى عربى أستطيع أن أتكلم اللغة العربية. نقاش المستخدم:41.235.187.180 22:27، 3 يونيه 2009 (UTC)

  • ما تفتخر حد منعك ؟ Samsam22 (مناقشه) 22:30، 3 يونيه 2009 (يو تى سى)
  • ها أنت تفهم العربية جيداً فلما تدعى الغباء وانها لغة غير مفهومة؟ نقاش المستخدم:41.235.187.180 14:18، 4 يونيه 2009 (UTC)
  • و بافهم انجليزى و فرنساوى كمان Samsam22 (مناقشه) 14:24، 4 يونيه 2009 (يو تى سى)
  • أريد أن أسألك سؤالاً لم أنت متحمس هكذا للويكيبيديا المصرى؟ وما هى ثمارها من وجهة نظرك؟ نقاش المستخدم:41.235.187.180 21:22، 4 يونيه 2009 (UTC)
  • فى الوقت اللى عمال تضيعه فى الالحاح و القيل و القال روح اكتب مقاله فى الموسوعه العربيه باللغه اللى انت بتحبها فتنفع الناس. و شكراً على اهتمامك بالموضوعSamsam22 (مناقشه) 22:03، 4 يونيه 2009 (يو تى سى)
  • لم ألق منك رداً مقنعاً قط وعموماً أنت حر فى رأيك وكفى أن يكون لك رأى. نقاش المستخدم:41.235.187.180 13:31، 5 يونيه 2009 (UTC)

ما هذا الانفصال الغبي ؟!؟!

مشروع ويكيبيديا مصري مشروع خطير لأنه سوف يؤدي الى انقسام العرب فيصبح لكل دولة عربية ويكيبيديا خاصة بها، وتهمل الويكيبيديا العربية، اللهجة المصرية احدى اللهجات العربية وليست لغة قائمة بذاتها، هذا غباء من المؤسس والمؤيدين لها، يجب أن تلغى هذه الويكيبيديا المصرية، وينضم المصريون إلى اخوانهم العرب في انشاء الموسوعة العربية الواحدة، وعدم تقسيم ويكيبيديا العربية إلى 22 ويكيبيديا، فتصبح اللهجات العربية لغات وتهمل اللغة العربية الأم.

Symbol oppose vote.svg ضد أنا ضد هذه الموسوعة وهذا الانقسام الغبي وهذا التهريج ولعب الأولاد.

Symbol support vote.svg مع أنا مع إلغاء ويكيبيديا مصري وتطوير ويكيبيديا العربية. نقاش المستخدم:Robin12hk 11:52، 8 يونيه 2009 (UTC)

بالتوفيق

خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ المسلمين الغير عرب يتمنون ان تكون لغتهم الام هي العربية والعرب ما شاء الله يحاربون لغتهم الام اقدم لغة متواجدة حتى الان

تحملوا ماذا سيحصل بكم وبالويكبيديا الخاصة بكم

Ok?

المسلمون مبتدأ مرفوع و علامة رفعه الواو و النون ، اما OK ؟ اللى فى نهاية المداخله بتاعة حضرتك بصراحه مالقتلهاش موقع من الاعراب يمكن تفيدنا بعلمك و تعلمنا هل هى حال منصوبه و علامه نصبها الفتحه و لا لأ ؟--Ramsis II (مناقشه) 14:13، 8 يونيه 2009 (يو تى سى)

انا اتكلم بلهجة عامية كي تفهمها يا مصري ولكن الظاهر انك تعرف العربية اكثر من المصرية :d نقاش المستخدم:87.238.131.54 07:06، 9 يونيه 2009 (UTC)

لك رد بعد ما كتبت ما قبل هذا ؟ نقاش المستخدم:77.245.5.95 11:58، 10 يونيه 2009

نسيت شي

معذرة نسيت شي وهو ان الولد المصري الذي لغته الام مصري يولد وهو متعلم العربية لان امهات الشعب المصري تعلم العربية ابناءها فبطونهم او ان الشعب المصري يولد ومن ثم يتعلم لغتان بنفس الوقت

هذا ان كان هناك لغة مصرية كما تدعون نقاش المستخدم:80.90.169.192 13:51، 8 يونيه 2009 (UTC)

شيئ بتكتب بالهمزه على نبره مش بالياء و فبطونهم بتكتب كدا فى بطونهم او بالاحرى فى بطونهن لأن الضمير هنا يعود على اسم إن الأمهات و هو جمع مؤنث ، فى (و من و عن و إلى ) من حروف الجر التى لا تتصل بالمجرور على العكس من الباء و الكاف و اللام التى تتصل بالمجرور الذى يليها. تحياتى--Ramsis II (مناقشه) 14:22، 8 يونيه 2009 (يو تى سى)
  • مترجم وافى : بتقول

لأني أعلم هناك عنصرية وكره للغة العربية والعرب في النسخة العربية فكما تعلمون كان هناك صراع في الموسوعة العربية البعض كان يريد تسمية العرب بالمحتلين والغزاة فتوقعت ان يقوم هؤلاء بإنشاء موسوعة مؤدلجة تحث على كره العرب.نقاش المستخدم:المترجم الوافي

  • لو بصيت فى موضوع مناقشة الموضوع ده فى الويكيبيديا العربى حا تلاقى ان انا اللى اتصديت ليه لما قعدوا يناقشوا موضوع فتح أو غزو و الكلام الفاضى ده. و عندك الصفحه هناك روح اقراها. الموسوعه هنا ما بتحثش على كره حد و مالهاش دعوه لا بدين و لا بسياسه و لا عنصر. مجرد موسوعه بالمصرى لا اكثر و لا اقل. و على فكره وقت الصراع فى الموسوعه العربيه بخصوص موضوع غزو أو فتح كانت الموسوعه المصريه موجوده و ده ينفى مزاعمك . شوف ما تجرجرناش لمشاكل الموسوعه العربيه اللى بنعمل كل وسعنا عشان نتجنبها هنا ، و زى ما انت عارف الموسوعه العربيه بتتهم بإنها منحازه لطوايف معينه و فيه كلام كتير فى الموضوع ده ، و انا قلت للاخوه هناك يخلوا بالهم ان الموسوعه العربيه ما تتحولش لساحة معارك دينيه و ايديولوجيه و الاخوه هناك بيعملوا كل جهد للحيلوله دون ذلك لكن مهمتهم صعبه. اللى عايز اقوله ما تحاولش نقل مشاكل الموسوعه العربيه هنا لإن مش عايزين نقع فى نفس الغلطه ، و الكل هنا مرحب بيهم سواء مصريين أو عرب و دايماًاقول لما يشتكى حد من حاجه انها موسوعه مفتوحه و ممكن يغير المعلومه اللى شايفها غلط بنفسه . Samsam22 (مناقشه) 17:26، 8 يونيه 2009 (يو تى سى)

انتو كده بتشنقو نفسكم في جيتو انتو كده بتحطو نفسكم في جيتو

==

اي واحد دارس لغات بجد و من غير تضليل و اي متخصص في علم اللغة العام يعرف ايه هي مكانة اللغة العربية و ياريت بلاش الكلام عن فرعون و هامان اللغة العربية كانت لغة ابوجهل بردو نحوو صرف اللغة العربية الفصحى يوضح ان اللغة العربية الفصحى هي بالفعل لغة علمية اد ايه كان منظر الصفحة مضحك و يفتقد المصداقية و الشكل العلمي المحترم و اد ايه فرق السما من الارض بين موضوع الاهرام بالفصحى و بالمصري (ال دلوقتي ماتقول دلوئتي احسن ) بالنسبة للمسلمين الغير عرب اتقان اللغة العربية الفصحى مش ضروري لكن اللي بيتكلمها و متعلمها و فاهمها بالفعل هو انسان محظوظ جدا العربية الفصحى نعمة و المثل يقول اللي يكرهها هههههههه ربنا يشفيه العربية كأي لغة قديمة و مستمرة عبارة عن مستويات كتيرة و منها البسيطة زي الانجليزية البسيطة بردو اللي مش عاجبه الفصحى يروح يكتب باللاتيني اللي هو مشتق اصلا من السامية يعني ح يلف يلف و يرجع للعربي براحته بقى بقى كويس و كده مصري مش يمني تعرف ايه عن مخطوطات سبأ و معن ؟ ماحدش قالك اصلا ان المصرية القديمة لغة افرو اسيوية ؟ اللي بيحتج بعدم فهم اللهجات العربية الاخرى يبقى مايخرجش من محافظته الا بالباسبور مين بيفهم الصعايدة و لا انتو صدقتو التلافاظيووون بكرة ييجي اللي يكتب بالمصري البيئة و ح يقولو هو ده المصري الحقيقي اكتبو براحتكم اوي و خليكم في الجيتو اللي انتم عيشتو نفسكم فيه و احنا ح نقرا و تضحك و نطور الويكيبيديا العربية انشاء الله The Queen Tiger نقاش المستخدم:The Queen Tiger 04:50، 9 يونيه 2009 (UTC)

هل تركب الحمار إذا توافر عندك جمل؟

إذا أردت أن تصل إلى هدفك بسرعة فبالتأكيد ستلجأ إلى الوسيلة الأسرع و الأحسن. لو كان شخص ما في عجلة من أمره و ركب الحمار بالرغم من تواجد جمل، فتفسيره الوحيد لي أنه يجهل و لا يقدر قدرات الجمل أصلاً. عندما يترك المصريين اللغة العربية و يفضلون عنها المصرية، فتفسيره الوحيد لي أنهم لا يقدرون بلاغة اللسان العربي. أتسبدلون الذي هو أدنى بالذي هو خير؟ نقاش المستخدم:89.61.117.176 21:44، 11 يونيه 2009 (UTC)

  • تشبيهات غريبه فى بدايات القرن الواحد و العشرين. Samsam22 (مناقشه) 23:53، 11 يونيه 2009 (يو تى سى)

ارشيف دى صفحة أرشيف فيها مناقشات قديمه. ماتعدلش محتويات الصفحه دى لو عايز تبتدى مناقشه جديده، لو سمحت روح على الصفحه الاصليه.