ويكيبيديا:صالون المناقشه/ارشيف 4

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث

1 - 2 - 3 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12



ارشيف دى صفحة أرشيف فيها مناقشات قديمه. ماتعدلش محتويات الصفحه دى لو عايز تبتدى مناقشه جديده، لو سمحت روح على الصفحه الاصليه.


اختراع عجيب

مع احترامي لكل القائمين علي الموقع والمشاركين فيه ولكنها اسخف واتفه فكره اراها في حياتي منذ متي والمصريه لغه؟!!! لايوجد شيء اسمه اللغه المصريه انها لهجه مثلها مثل السوريه واللبنانيه والتونسيه والعراقيه وغيرها ولكن زالت دهشتي عند قراءة اسماء المحررين فوجدت اغلبها اسماء لاقباط خيل لهم الشيطان انهم يستطيعون انتشال مصر من هويتها العربيه الاسلاميه كما قال الكاتب الذي طالب بتغيير اسم جمهورية مصر العربيه الي جمهورية مصر المصريه!!! وصدقا انا لا اعرف كيف وصل التدني بموقع ويكيبديا للموافقه علي انشاء مثل هذه المهزله!! طبعا انا مصري فخور بمصريتي مثلكم ولكني عربي ايضا فخور بعروبتي واسلامي واذا سمحنا بمثل هذه المهزله ان تستمر فغدا ستخرج ويكيبيديا سوري ولبناني واردني وفلسطيني وغيرها بل ستخرج ويكيبيديا صعيدي وفلاحي وبدوي وسكندري , يامسلمين اتقوا الله في لغة القران فهذا القسم قسم تبشيري فمنهم من يريد خلق لغه جديده هي في الواقع عدم فهي لهجه عاميه مبتذله ومنهم من ذهب الي حد اسئصال الحرف العربي من الاساس من لهجه اساسا محرفه من العربيه الفصحي واستبدالها بحروف لاتينيه كأنها اللغه التركيه!! او الالبانيه مثلا او البوسنيه فما الفائده من مثل هذا التشتت والتشرذم فاذا كنا بمجملنا كعرب لانستتطيع ان ننافس فهل وحدنا كمصريين سننافس في ويكيبيديا؟!!!! انا لست ضد الكتابه باللهجه العاميه المصريه التي استخدمها كثيرا في الكتابه وفي الردود ولكني ضد ان تكون واجهة موقع كامل كانها لغة مستقله ولذلك انا لا اتوقع ان تستمر مثل هذه المهزله فتره طويله من الزمن وفي النهايه اقول للمسلمين اتقوا الله في لغتكم اسمي لغات العالم

نقاش المستخدم:Egy spike

  • موضوع المصري ده حسب علمي إتناقش بالتفصيل قبل كده. بس برضه لي كام ملحوظه على كلام ورد في اللي قلته. طبعاً أول حاجه أحب أوضح لك إن مصر فيها مسلمين و مسيحيين و طبيعي إن الواحد يلاقي أسماء لمسيحيين و أسماء لمسلمين في أي مجال له علاقه بمصر. و لو فيه بوذيين و هندوس في مصر كت برضه حاتلاقيهم. ده شئ طبيعي و عكس كده مش طبيعي. و بعدين انت دخلت الشيطان في الموضوع مع اننا في القرن الواحد و العشرين، و تألق الشيطان و العفاريت وحشر نفسهم في أمور البشر وكل صغيرة و كبيرة كان في عصور الظلام و طبعاً الناس كات أياميها برضة معذورة لإن العلم و التفكير الحر ما كانوش معروفين أياميها فكانوا بيفسروا الحاجات بالشكل ده. العلم مالهوش لغة معينة و توصيله للناس بيتم بأي لغة. و بصراحة مش فاهم إيه دخل الدين في الموضوع. الموسوعة دي موسوعة معلومات عامة مش موسوعة دينيه. أه الموسوعه فعلاً تبشيريه بس بتبشر بالعلم و الثقافه و التمدن. و بعدين الإبتذال اللي بتقول عنه بيحصل في أي لغه لإن الركاكه و الإبتذال إسلوب في الكتابه مش مختص بلغه معينه، و اللي بيبتذل في الكتابه باللغه العربية بيبتذل في أي حاجة بيكتبها بأى لغة. الموسوعه المصريه مكمله للموسوعه العربيه مش ضدها زي ما أنت متصور لإن دي موسوعة معلومات مش موسوعه لغويه أو دينية. عارف في عصور الظلام قبل ما الغرب ما ينهض و يتقدم كان فيه لغتين في كل بلد، اللغه اللاتينيه و اللغه المحليه. لغة الكتابه و الدين كات اللاتينيه و لغة " الإبتذال " كات اللغه المحليه، و كان قسسه الكنايس أياميها بيحاربوا الكتابه باللغات المحليه و اللي كان بيعمل كده كانوا بيتهموه بالهرطقه و بيقولوا الشيطان وزه و خيل له. و أديني يا سيدي بأقولك قسسه الكنايس عشان تفهم إننا بنبشر بالعلم و التنوير مش بديانات. و فضل الحال على كده لغاية ما قدرت أوروبا تنهض و تتقدم و بقت اللغات المحليه ( لغات الشعوب ) بتستعمل في الكتابه و حلت محل اللغه اللاتينيه وده ما شتتش شعوب أوروبا لكن بالعكس وحدها. قبل كده كات أوروبا عايشه في حروب و صراعات. ده لإن دعاة الغلو اللغوي كانوا هما نفسهم دعاة القهر و الإستبداد و الحروب و الصراعات. Samsam22 (مناقشه) 14:09، 3 فبراير 2009 (UTC)

إلى السفلة المشرفين على هذه اللغة القميئة:

لن أناقش أصولكم و توجهاتكم، فربكم المسيحي القواد غني عن التعريف. ما يثير الحنق حقا أن جماعة أمثالكم (ممن تعتبر الأحذية كنوزا لجانبهم) يريدون أن يعيدوا تعريف "اللغة" بكل قذارة و وقاحة و جهل. لن أناقش أهدافك الواضحة، فكلنا نعرف من هو الذي يقف خلف معارضة عروبة مصر، و من هو الذي يريد أن يحول مصر لخلافة مسيحية، علما أن أجداده السفلة قد وفدوا لمصر العربية المسلمة لاجئين بالأمد القريب. لقد قرأت لهذا المدعو غالي، و أكتشفت به شخصا غبيا حتى إنقطاع النفس، و هو ظاهرة غير غريبة في العالم العربي، إلا أن الغريب بابن العاهرة هذا أنه يتصنع الثقافة، و هو يقارن العربية الفصحى الحيّة باللاتينية التي فرضا فرضا على الأوربيين. شتان بين اللغتان و ظروفهما أيها الغبي. و قسما، سأجد من يحاسبكم بمصر يا كلاب.نقاش المستخدم:Philosopher777

  • ايه الكلام البذيء ده ! مش عارف أقولك إيه. بس بصراحه كمسلم بأعتذر لكل المسيحيين و لكل القرأ من ديانات تانيه و لكل الناس المتحضره. و طبعا كمان للمسلمين اللي أظن إن الألفاظ دي ما تشرفهمش. عزائي إن الكاتب مش مصري. Samsam22 (مناقشه) 22:42، 13 فبراير 2009 (UTC)
  • انا ما حبيتش امسح الكلام السخيف و التهديد الاخرق عشان يتنيه شاهد ع الاضطهاد اللى بيتعرض له المصريين من الاشقاء العرب الكلام اللى كتبه الاستاذ العراقى اللى لاجئ فى المانيا و بيهدد مصريين احرار بمحاسبتهم فى مصر على ايد مصريين احرار اسياد فى بلادهم و بره بلادهم، انا باضم صوتى لساسام و باعتذر لاستاذنا غالى عن الصفاقه بتاعة الشخص الاجوف اللى كتب الكلام الهايف فوق و بقوله انا احنا كلنا غالى و مصر كلها غالى و بندافع عنه و عن كل حاجه بيمثلها و كل قيمه ساميه بيتلف حوليها المصريين الشرفاء و المثقفين زيه.غالى هو انا و هو كل يوزر تانى بيشارك هنا..ببساطه كلنا غالى..--Ramsis II (مناقشه) 13:15، 14 فبراير 2009 (UTC)
  • خليه ما تمسحهوش عشان يبقى مثل عن الإنحطاط و الإنحدار . قولى عزائى انه مش مصرى كان نابع من ثقتى إن الكلام و الألفاظ البذيئه دى مش ممكن تصدر عن مصرى، و لا حتى عن مصرى من قاع المجتمع. و دلوقتى انا إرتحت، و الالفاظ دى باعتبرها تعبير عن ثقافة اللى كتبها مش ثقافتنا. و المضحك انه بيدافع عن حاجه هو جاهل فيها، يدل على كده ان اللى كتبه مليان غلطات املائيه و نحويه. و اتمنى انه يورينى مقاله علميه واحده كتبها فى الويكيبيديا العربيه أو فى أى مكان ، تبين انه شخص متعلم مثقف يحق ليه ان يكون له رأى فى امور ثقافيه. Samsam22 (مناقشه) 17:39، 14 فبراير 2009 (UTC)
  • أنا كمان كمسلم أحب أعتذر عن الكلام اللى صدر من الأخ العراقى... هو بس من غضبه و نرفزته ماقدرش يتحكم فى أعصابه... وأنا عاذره، لكن ألومه على السباب اللى لا يمكن يصدر من شخص مسلم أبدا... لكن فى نفس الوقت، أنا عايز أعترض على كلامك يا رمسيس... مفيش اضطهاد للمصريين من العرب على الإطلاق... بلاش إشاعات لو سمحتوا... أنا تعاملت مع عرب كتير، و سافرت دول عربية... العرب زى كل الناس... فيه منهم الوحش و الحلو، المحترم والغير محترم، المحايد و العنصرى... لكن مفيش حاجة اسمها "اضطهاد العرب للمصريين"... طبعا ده بعيداً عن إعتراضى التام على موضوع ويكيبدييا مصرى... و المقالات اللى مليانة أخطاء إملائية و كلام مالوش أى معنى أو لازمة... زى "و على حدودها من الشمال الساحل الجنوبي الشرقي بتاع البحر المتوسط" ... انتو عايزين تحطوا أى كلام مصرى فى أى سياق عشان يختلف مع اللغة العربية... بس عشان تثبتوا إنكو مختلفين... أنا عمرى فى حياتى ما قلت "و على حدودها من الشمال الساحل الجنوبي الشرقي بتاع البحر المتوسط" ... دايما بقول "حدود مصر، من الشرق البحر الأحمر، من الغرب ليبيا..." و هكذا... انتو بقى لازم تحطوا كلمة "كده" و "بتاع" فى أى جملة و خلاص... عشان تقولوا غن اللهجة المصرية دى لغة... طبعا أنا حبيت أقول إن أنا كمصرى (وكل الناس اللى اكتشفوا الموضوع ده، اللى أنا اكتشفته بالصدفة البحتة) معترضين تماما على اللغة المصرية اللى لا ليها قواعد ولا أسس ولا مرجعية ولا الهوا... عكس اللغة العربية الجميلة المحفوظة للأبد بلا تغيير ولا تحريف بالقرآن الكريم... و ليها قواعد و مرجعية و أسس و تاريخ... أنا ماليش دعوة بالأسباب اللى خليتكو تعملوا لغة مصرية... دى حاجة ترجعلكو... بس أنا أهو بقول إن أنا مصرى ابن مصرى و بتكلم فى بلدى اللهجة المصرية و بحب وبعشق اللهجة المصرية... بس معترض إعتراض تاااام على إنها تبقى لغة رسمية وأتمنى إن الموضوع ده تبقى هوجة و تخلص على خير زى كل المحاولات اللى قبل كده... أنا طبعا بتكلم بالمصرى معاكو عشان تفهمونى... لكن زى مانتو واخدين بالكو... مفيش قواعد ولا حاجة فى الكلام... مجرد لهجة بنتكلمها كلنا... كمصريين...--dra3b (مناقشه) 13:15، 27 فبراير 2009 (UTC)
  • شكراً على رأيك، بس موضوع الغلطات الإملائيه و غيره موجود فى الموسوعه بكل اللغات. و روح اقرا كام مقاله فى الموسوعة العربيه حا تشوف حجم الغلطات النحويه و الإملائيه و التركيبيه. يعنى الموضوع مش مقصور على الموسوعه المصريه بس. و هى موسوعه مفتوحه زى ما أنت عارف و ممكن أى واحد يشوف غلطات يصححها. ما اعرفش ايه المعترضين تمامأ اللى بتقول عليهم . كل مصرى بيفتخر بمصر و لغتها و تاريخها و ثقافتها . مش معنى اننا بنكتب بالمصرى اننا فى فى حالة عداء مع العرب. الموضوع مالهوش دعوه لا بدين و لا بجنس. و احب اضيف ان اراء الناس بتختلف و ده شىء كويس فى حد ذاته و بص مصر نفسها كان فيها العقاد و سلامه موسى ده له رأى و ده له رأى. Samsam22 (مناقشه) 12:10، 27 فبراير 2009 (يو تى سى)
  • طبعا الاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية... بس المشكلة إن اللغة اللى بنتكلمها دى عربى... بدليل إنك لو رحت تونس ولا الإمارات ولا سوريا ولا لبنان ولا عمان ولا قطر ولا العراق ولا ليبيا و كلمتهم باللغة (أو اللهجة بمعنى أصح) اللى احنا بنتكلم بيها دلوقتى دى... كلهم هايفهموك بنسبة 100% أو على الأقل 95% ... و ده الاختلاف الطبيعى بين اللهجات... مصر دولة تنتمى للوطن العربى، و فيها الجامعة العربية، و كلنا بنتكلم عربى... مش عشان عندنا كام كلمة غريبة على اللغة العربية زى كلمة "بتاع" و "أوضة" و"فلوس" و"كده" (اللى أصلها "هكذا" من اللغة العربية) و "اللى" (اللى أصلها "الذى" باللغة العربية) يبقى نعمل بيهم لغة... لكن باقى الكلام كله عربى... كمعنى و نحو وإملاء... كله عربى... طب هاقولك كام كلمة باللغة العربية... ترجمهملى باللغة المصرية لو سمحت... بما إنهم لغتين مختلفتين...

إله... رسول... نبى... أرض... نجم... كوكب... شمس... قمر... بحر... نهر... بيت... باب... إنسان... بنت... ولد... ابن... كتاب... صفحة... حيوان... سحاب... مكان... زمان... اسم... كلمة... حرف... سطر... عين... شعر... ساعة... قطة... كلب... حمار... زرافة... فيل... ديك... كتكوت... حصان... أسد... حوت... سمكة... جنيه... قرش... شارع... رمل... تراب... جزيرة... فاكهة... جزر... خيار... طماطم... تفاح... رمان... موز... عنب... زيتون... تين... شجرة... نخلة... أحمر... أخضر... أبيض... أزرق... أصفر... كفاية ولا أقولك كمان؟؟؟ :-)

مش كلمة شبه الكلمة... ولا متحرفة منها... لأ دى نفس الكلمة بالظبط... وانتا عارف إن أكتر من 70% من الكلام اللى بنقوله... هو أصلا لغة عربية... بعيدا عن التحريفات البسيطة اللى فرضتها اللهجة المصرية اللى تأثرت بالاحتلالات المتوالية... مش عشان شيلنا الهمزة من "صحراء" خليناها "صحرا" و من "سماء" خليناها "سما" و بننطق القاف كـ"همزة" والذال كـ"دال" وزوّدنا كام كلمة مسروقين من لغات تانية زى "بسكلتة" و"أوضه" و بنحط حرف الـ"باء" بدل الهمزة قبل الفعل المضارع (أحبك - بحبك) يبقى اخترعنا لغة جديدة... دى اسمها لهجة... هو ده أصلا تعريف كلمة لهجة... وشكرا على سعة صدرك للمناقشة...--196.205.74.153 (مناقشه) 23:55، 27 فبراير 2009 (UTC)

  • أهلاً .. هما بيفهمونا اكمنهم بيشوفوا افلامنا و ثقافتنا هى السايده. لكن احنا ما نفهمهمش الا اذا اتكلموا لغتنا او بالفصحى اللى اتعلمناها فى المدارس مش فى بيوتنا. اللغات الاوربيه مليانه كلمات متشابهه لكن مش معنى كده انها نفس اللغات. اللغه مش كلمات بس . على أى حال سواء كات لغه أو لهجه أو سميها زى ما تسميها دى اللغه اللى اختارها ناس عشان يكتبوا بيها هنا لناس يحبوا يقروا بيها، جايز ما تعجبكش لكن بتعجب غيرك. و لا ايه. مش عايز ادخل فى مناقشه مش حا تجيب نتيجه. بس نسيت اقولك كمان ان كتير من الكلمات اللى انت قلتها فوق موجوده فى لغات تانيه مش فى العربى بس :) Samsam22 (مناقشه) 23:09، 27 فبراير 2009 (يو تى سى)

إقتراح

  • منع رفع الملفات نهائيا ضمن المشروع و إستعمال ملفات كومنز أسوة بالعديد من المشاريع الاخرى. كون مبدأ الاستعمال العادل مخالف لترخيص جنو. --صوت للبتراء (مناقشه) 04:00، 3 فبراير 2009 (UTC)

?!

Is this for real? نقاش المستخدم:77.31.235.129

أهلا بتراء. قرأت عن رخصة جنو، لكن هل فعلا استخدام صور تحت بند الاستعمال العادل مخالف؟ "النصوص في ويكيبيديا كلها مرخصة تحت رخصة جنو للوثائق الحرة" وهذا لا يشمل بطبيعة الحال المقال ككل. عندما آخذ المقال ككل لأوزعه علي الالتزام بكل شروط ترخيص على حدة. من فضلك صححي إذا كنت مخطئا.--OsamaK (مناقشه) 19:39، 16 فبراير 2009 (UTC)

Wikipedia:Babel

First, I'm sorry to speak in English and I can't speak Masri. Babel templates system is the system which indicates users' language skill, It was first introduced in Wikimedia Commons. I'd like to ask to translate en:Wikipedia:Babel and to import hundreds of babel templates. This system will help communicating with other users. Best regards.--Kwj2772 (مناقشه) 15:28، 8 فبراير 2009 (UTC)

التدوير

  • مشكلة التدوير اتحلت خلاص.--Ghaly (مناقشه) 17:01، 9 فبراير 2009 (UTC)

Portals

  • Sorry for writing in English , but I would like to start a namespace for portals , and I will file a bug for that if you approve it , at the moments the portals come as a normal page , not a portal , please vote and if you agree I will file the bug.--Ghaly (مناقشه) 18:06، 9 فبراير 2009 (UTC)
  • Symbol support vote.svg مع Please file the Bug --Ramsis II (مناقشه) 21:55، 9 فبراير 2009 (UTC)
  • I have submitted the bug

ترشيح اداريين

    • الترشيح اللى شغال دلوقتى هايتقفل يوم 10 فبراير.Ghaly (مناقشه) 12:00، 30 يناير 2009 (UTC)

عشان نبقى فاهمين شغلانة كل واحد!

  • هل مسموح إن واحد مش إدارى هنا يبعت للـ ناس قالب الترحيب؟ ولا دى من خصوصيات الإداريين بس؟ Mahmudmasri (مناقشه) 21:19، 10 فبراير 2009 (UTC)
  • اى يوزر هنا ممكن يبعت للـناس قالب الترحيب.--Ghaly (مناقشه) 10:41، 11 فبراير 2009 (UTC)
  • مش معنى ده ان اى يوزر هنا ممكن ينسخ كلام القالب و يحطه لأن القالب بيتغير كل شويه.--Ghaly (مناقشه) 18:14، 11 فبراير 2009 (UTC)

نتايج ترشيح اداريين

Results of elections:

  • بيروقراطين----Ghaly
  • سيسوبات
  1. -------Ghaly
  2. ----Ramsis II
  3. ----Mahmudmasri
  • Elections for Check user will continue , as the number of votes did not reach 25 yet. I will be informing the stewards on meta for election results to be recognised.Ghaly (مناقشه) 10:53، 11 فبراير 2009 (UTC)
  • التلات سيسوبات اتوافق عليهم فى ميتا.--Ghaly (مناقشه) 13:41، 14 فبراير 2009 (UTC)
  • كمان البيروقراط اتوافق عليه فى ميتا.--Ghaly (مناقشه) 11:04، 17 فبراير 2009 (UTC)

A critique of dialects

Hello all: I am Akram Ayache a lebanese and a student in the american university of beirut. I am writing in english because it is easier so excuse me. Now allow me to state the following points. first what we agree on:

  • The arabic language in its current form is a disaster
  • Arabic has became almost inexistent as a worldwide language or a language of scince: no arab country except syria teaches university level science courses in arabic
  • Masri as well as lebanese khaliji and maghribi are de facto languages of these places
  • adopting such languages as official languages will boost the countries' litracy rates and will increase unity among its people, it will also make them independant of the Arab league which we all agree is becoming more and more useless.
  • Arabic has several dialects which are: Levantine Khaliji Masri and Maghrebi, these are divided to accents such as lebanese and sub-accents such as northern lebanon arabic, and in fact i believe every arab-speaking person has his own dialect
  • the only difference between dialect as I stated above and language is organization, so if egypt adopts Masri dialect as official and organizes its grammar and spelling it becomes a language, but in its current form it is a dialect
  • the arab ruling parties are very neglegant of arabic language reforms

Now these are the points that we may agree on:

  • Arabic after reforms can become a nice language capable of survival
  • by reforms i mean shifting to the roman alphabet and changing a lot of the grammar and vocabulary so that almost everyone becomes capable of understanding it
  • if arabic becomes a strong language it will boost the unity among arabs and it will become the world's next most influential language after english

Now these are what we do not agree on: modern arabic to masri is like latin to italian but imagine the whole european union speaking one unified language modern latin lets say) imagine how strong it would be

  • if we believe in our language arabic that is, we can make it one of the world's strongest languages
  • the ideology behind masri and lebanese is not satanic as someone said it is mere political since after the failure of the arab league in international politics the failure of its language has risen. it is due to people thinking that arabs failed and not egyptians or lebanese and so we ought to become far from the idea of pan-arabism - which i am not a fan of - and to the idea of pan egyptianism or ultranationalism!

So bottom line my solution is the following: REFORM ARABIC LANGUAGE AND YOU CAN GET A LANGUAGE AS STRONG AS ENGLISH INTRODUCE MASRI AND YOUR LANGUAGE WILL BE AS STRONG AS ITALIAN: KNOWN TO ALL ITALIANS AND FORIEGN TO THE REST OF THE WORLD

arabs or masri lebnaneses maghrebi or any name you may choose our failure is not becuase what we are called but becuse of who we are and changing the label will do no good

NOTE: PLEASE reply to my note - even in masri i understand it and PLEASE be scientific in your reply PLEASE email me and we can continue this debate i can be reached by aka21@aub.edu.lb

مع السلامة نقاش المستخدم:78.108.170.40

  • كلام معقول و بيعكس العقليه اللبنانيه المتفتحه. بس أظن إن وحدة اللغة عمرها ما كانت و سيلة للوحدة السياسيه و الإقتصاديه. دليل ذلك عندك في التاريخ و الواقع. بلاد أوروبا كانت بتتكلم باللاتينى لكن ما كانتش متحده و كانت فى حروب بين بعضها. بعد ما اتخلت أوروبا عن اللاتينى و بقت كل بلد فيها بتتكلم لغتها المحليه حصل الإتحاد السياسى و الإقتصادى . المشكله مش فى اللغه لكن فى درجة الرقى السياسى و الإجتماعى و الثقافى. لما تطور الدول فى منطقة الشرق الأوسط حا تتحد و تتعاون بغض النظر عن اللغه اللى بتتكلمها كل بلد. من جهة تانيه ما أظنش إن إحنا هنا بنكتب بدوافع سياسيه أو دينيه لإن مجال الموسوعه كتابة معلومات بس. بصراحه لما بأكتب مقاله تاريخيه أو عن كاتب مشهور ما بأفكرش فى الجامعة العربيه:) بإختصار إحنا مصريين بنكتب بالمصرى للمصريين. تحياتي Samsam22 (مناقشه) 06:26، 14 فبراير 2009 (UTC)

بصراحة أود كعربي أن أشكركم على هذه الفكرة, ليس فقط إثبات للعالم على عروبتكم بل أيضا إثبات للعالم عن المستوى الثقافي في بلد الأزهر الذي قام بتخريج عظماء بل و عباقرة من العرب, لقد كان مرحّب بكم في القسم العربي كيفما كنتم كمواطنين عرب و لكن ما هو ذنب مثقفيكم فقد شملتموهم في هذا الهراء, أجل هذا هراء فإن كنتم قد سمعتم بلغة مصرية فلعلها لغة الفراعنة, ندفع دمائنا و أموالنا و أرواحنا لنثبّت عروبتنا على خلاف أدياننا و طوائفنا, أعتقد أن الدافع و راء هذا القسم هو فقط حس الفكاهة و أتمنى إن يكون كذلك, و ما يعيبنا أنه تحت أكبر موسوعة مؤسسة من قبل طرف غير عربي, و أود التعليق أيضا على كلام الأخ اللبناني الذي من خلال كلامه دل عن استيائه من اللغة العربية, أقول له من شدة معرفتي باللغة الإنجليزية التي فضلت أنت الرد عن طريقها, أكثر من 20 كلمة يجب مراجعتها إملائيا في نصك.

أشكركم و أتمنى أن تتقبلوا رأيي بشفافية. كــــــرم البعينـي الجمهوريـــــة العــــــــربية الـســــورية نقاش المستخدم:86.96.226.16

This IP is for a computer located in Dubai City not in Syria, and you are the same person who claims he is from Lebanon (directly under this sentence), since you both have the same IP 86.96.226.16
213.175.169.250

To all Arabs and the descendents of the Phoenicians,

This message is intended to my patriot who wrote in the English Language which he is proud of it. Unfortunately I am ashamed to mention from now on that I am a graduate of The American University of Beirut noting the essential and basic grammar as well spelling mistakes contented in his full text. It seems that he is new to the language and so much enthusiastic of learning it being the typical Lebo language for loud PM life. We are Lebanese, true we are, and we are proud of our identity being part of all the neighbors and brothers around “MEN ELMO7EE6 ELA ALKHALEEJ”.

أعود لاصلي و أذكركم بلغتي و لغتكم سابقا (من نكر أصله لا أصل له), و هذا يشمل جميع القائمين على صفحة كهذه. لقد ضحى لبنان بمئات الآلاف من الشهداء من أجل الحرية, السيادة و الإستقلال مع الحفاظ على الهوية العربية. آلاف الكتب العربية انتشرت في أنحاء العالم كان منبعها لبنان العربي, و الكثير الكثير... ولكن هذا لن يفيدكم إذ انها لا تروي التفاهات.

تقبلو مني كلماتي فقط.

سامر.ش - رأس بيروت - بيروت - لبنان --نقاش المستخدم:86.96.226.16

This IP is for a computer located in Dubai City not in Lebanon, and you are the same person who claims he is from syria (see up), since you both have the same IP 86.96.226.16
--نقاش المستخدم:213.175.169.250

أنا من لبنان، أحب أن أعبر عن وجهة نظري في النقاش الذي بدأ به "أكرم" من لبنان، وذلك من خلال سردها في عددة نقاط:

- أنا أكتب باللغة العربية الفصحى (Standard Arabic) لأنها اللغة المكتوبة التي يفهمها الجميع هنا، بغض النظر عن أنه لا أحد فينا يتكلم هذه اللغة في حياته اليومية (أو أغلب حياتنا على الأقل)، و هذا لا يعبر عن مناصرتي للغة العربية الفصحى.

-اللغة الأم (Mother Tongue) هي ما نتكلمه في حياتنا اليومية، هي التي نفكر بها، هي التي نحلم بها أحلامنا، هي ما نتكلمه بسلاسة دون أي تفكير أو بحث عن مرادف مناسب، اللغة الأم هي ما نحب أن يشرح لنا المدرس المحاضرة بها، أو صاحب العمل ما يريده من خلالها، اللغة الأم هي ما نتكلم به مع الناس، و نكتبه في المنتديات و غرف الدردشة، اللغة الأم هي ما نرسله بالرسائل القصيرة (sms)، هي ما نشاهده في المسلسلات و الأفلام، اللغة الأم بجملة واحدة هي أسهل لغة عندنا للتواصل، و التفكير، و الفهم.

-من هنا ليقف كل شخص يسمي نفسه بالعربي، و يفكر ما هي اللغة (و أصر على كلمة "لغة" و ليس "لهجة") التي هي بمثابة لغته الأم؟ اللبناني، الفلسطيني، السوري، و الأردني سيجد أنه يتكلم اللغة الشامية. و المصري يتكلم المصرية. و كذلك يمكن تقسيم ما يسمى بالعالم العربي إلى عوالم (لا أقصد أي مقصد سياسي، أقصد عوالم لغوية)، فالمصري، الشامي، الحجازي، الخليجي...... وغيرها، وكل منها يتفرع للهجات (المصري: فوارق بين لهجة العريش و القاهرة.....) (الشامي: فوارق بين الحلبي و الدمشقي و البيروتي....).

-يرد علي البعض ويقول هذه لهجات للغة الفصحى، الجواب هو لا، هذه لغات، والحقيقة التقارب فيما بينها أكثر من تقاربها مع الفصحى. المعيار الأساس للتصنيف اللغات و اللهجات هو كمية المفردات المشتركة و لفظها و طريقة صياغة الجمل (أو ما يسمى بالقواعد). لأعطي مثلا، وأنا لبناني: لبناني ------ فصحى

                              تخت                 سرير  
                              راح                 ذهب
                              إيجا                جاء
                              شو بدك؟             ماذا تريد
                              كيفك؟ منيح          كيف حالك؟ جيد
                              شو عم تعمل؟         ماذا تفعل؟
                              تغدى                تناول الفطور
                              عم يحضر             يشاهد
                              عم يإرى            إنه يقرأ

- السبب الرئيسي الذي يجعل البعض يخاف من ما تناولته في الأعلى، هو الدين الإسلامي (القرأن تحديدا) فالبعض (الأغلب على وجه الدقة) في العالم العربي (الدول التي تعتبر الفصحى لغة رسمية) يؤمن بأن اللغة الفصحى هي اللغة المقدسة (مع أن القرأن بذاته ليس مكتوب بالفصحى)، هذا ليس عذرا، فكل الدول العربية تحكمها أنظمة لا دينية (باستثناء السعودية)، فلماذا تتقاعس هذه الأنظمة عن دخول الحداثة.

-أنا من عائلة مسلمة، ولا أشعر أن اللغات المحكية إن نظمت وصارت مكتوبة (مصري حاليا، أو شامي كما أتمنى بالمستقبل، أو غيرها...) تخالف الدين أبدا، وحتى لو كانت، فنحن نعيش في أنظمة علمانية لا تطبق الشريعة (باستثناء السعودية)، فلماذا العلمنة في القشور فقط، ولا علمنة أو حداثة في الصميم كاللغة و الأحوال الشخصية (الزواج و طلاق و إرث ...).

- لأنتقل للنتيجة (أعتقد أن فكرتي في الأعلى قد وصلت): على الدول (حكومات، مجتمع مدني، شباب جامعي الذي أعول عليه كثيرا) البدإ بمشروع تنظيم اللغات، الشاميين والمصريين وغيرهم.... عليهم تنظيم لغاتهم لتكتب باللاتيني و تزاد الأحرف الناقصة [لست مضطرا لأكتب هكذا(keef 7alak, kent 3am, 2eza)]،

-لماذا اللاتينية؟ لأنها الأحرف الأسهل و الأكثر تتطورا،و مناسبة للتواصل بالإنترنت و النقال......

- أحب أن أذكر في شيئ مضحك حدث معي منذ أسابيع: تأسست مجموعة في "Facebook" لمناهضة استخدام الحرف اللاتيني في التشات، دخلت المجموعة و رأيت مشهدا مضحكا، عشرات المنتسبين يباركون المجموعة عبر التعليق (تأيدا لها)ولكن باستخدام اللغة المحكية (اللبناني بلهجته اللبانية.....) وبأحرف لاتينية!!!

- نهايتا: اللغة الفصحى ليست لغة أحد(لنتوقف عن تسميتها بالعربية، لأن كلمة عربي تثير حساسية البعض، الذي يعتقد أن دمه و حمضه النووي هو عربي، والحقيقة لا يوجد من تعريف لمن هو العربي)، الفصحى قديمة جدا، معيقة للتطور، غير محكية. الفصحة، هي لغة ميتة لأن لا ألسن تتحدث بها.

أما الغة المحكية (لنتوقف عن منادتها بالعامية) فهي محكية، حية، سلسة مفهومة، متطورة، مجدية إقتصاديا (تكاليف ونتائج تعلم الفصحى كارثية على الطلاب، لأنها تعيق تقدمهم العلمي والمعرفي)، و أخيرا قام الشباب بتحويلها إلى مكتوبة باستخدام الإنترنت... و الأهم في كل ذلك أن اللغة المحكية (شامي، مصري، خليجي، مغربي.....) غير مقدسة يمكن تعديلها و تطويرها كما كل اللغات في العالم.

- أخيرا بالتوفيق للموسوعة المصرية، أتمنى أن أرى الموسوعة الشامية [ حيث سيستفاد من تجربتكم (: ]، وكذلك أتمنى أن تحولوا الموسوعة إلى أحرف لاتينية (أعتقد أن كل الأخوة المصريين هنا قد قاموا بالتشات يوما باستخدام msn أو yahoo، لذلك الكل يعرف لغة الإنترنت المصرية، يمكنكم إستخدامها و تطويرها و وضع قوانين لها لتصبح شبه رسمية).

-أعتذر عن ذكر إسمي أو بريدي لأسباب شخصية، وأعتقد أن لي كامل الحرية في ذلك، وشكرا. نقاش المستخدم:77.42.137.222

ترشيح سيسوبات كمان

  • رايكو ايه? انا شايف سامسام و فادى ممكن يستفيدو فادى يفيدو لو بقو سيسوبات , ترشيح سيسوبات و بيروقراطيين لويكيبيديا مصرى ممكن فى اى وقت فى صفحة ويكيبيديا:اداريين/ترشيح. --Ghaly (مناقشه) 15:21، 17 فبراير 2009 (UTC)
  • و سنوسيرت ، راجل نشيط و مساهم م الوزن التقيل--Ramsis II (مناقشه) 17:28، 17 فبراير 2009 (UTC)
  • لو وافقتو, التلاته ممكن يكونو سيسوبات ,ترشيح فادى سيسوب ممكن يتضاف ,تصويت التشييك على اليوزرات لسه مستمر لحد الاصوات ما توصل 25 او اكتر --Ghaly (مناقشه) 12:02، 19 فبراير 2009 (يو تى سى)
  • بعد اذنكم من النهارده سامسام هايبقى سيسوب. فادى و سنوسيرت الاسبوع الجاى .Ghaly (مناقشه) 21:06، 20 فبراير 2009 (يو تى سى)
  • فادى و سنوسيرت مش نشطين دلوقتى, رأيكو ايه?----Ghaly (مناقشه) 09:55، 1 مارس 2009 (يو تى سى)

افهموا

انا مصري و انت عندك حق انا مش عارف ايه الهبل الي هم عملوة ده وفي ناس تقلك علشان العربي ممل وصعب وناس تقول علشان نسهل علي الامميين القراءه اصل عوزنهم يتثقفوا هم الاميين اصلا بيعرفوا يقراءه

سبحان الله نقاش المستخدم:76.68.26.129

  • القصد إنك أما تتعلم تكتب اللغه اللى بتتكلمها, حيبقى أسهل من أما تتعلم لغه تانيه عشان تكتب. --Mahmudmasri (مناقشه) 05:30، 23 فبراير 2009 (يو تى سى)

ليه اللينك للصفحات العربية بتنحدف من ويكيبيديا مصري؟

لاحظت يا شباب إن أكتر المقالات الموجودة في ويكيبيديا مصري حاطين فيها لينكات للنسخ التانية لنفس المقال بكل اللغات.. ما عدا اللغة العربية.

هل وضع اللينك للنسخ العربية من المقالات في ويكيبيديا مصري ممنوع؟

شكرا للجميع. --نقاش المستخدم:Jaberm

  • اهلا و سهلا بيك يا جابر و عايزينك تكتب لنا مقالات حلوه عن الامارات و اهل الامارات زى اللى كتبتهم عن دبى و نادى الوصل. مين قال ان لينكات الويكيبيديا العربى ممنوعه؟ ادينى مثال على الموضوع دا كدا!!!انا بس حبيت اأكد لك ان لينكات اللغات التانيه دى بتتحط اوتوماتيكى عن طريق الروبوتات و ماحد ش يقدر يمنع لغه معينه سواء هنا فى فى اى مشروع من مشاريع الويكيبيديا و اذا لاقيت حاجه تانيه مش مظبوطه ياريت تبلغنا و ماتترددش.شكرا ليك مره تانيه--Ramsis II (مناقشه) 12:47، 23 فبراير 2009 (يو تى سى)

ويكيبيديا مصرى

انا امبارح كان اول مرة اشوف موضوع ويكيبيديا مصر مع انى من رواد ويكيبيديا بصفة عامة و بصفة خاصة ويكيبيديا English لان ويكيبيديا عربى للاسف مش بيبقى فيها كم معلومات مناسب للحاجات الى بدور عليها على كل حال امبارح لاقيت ويكيبيديا مصرى و افتكرت ان فى غلطة و لكن لما دخلت و لاقيت فعلا مكتوبة باللغة العامية استغربت اوى حتى لما جيت ادخل انهارده لاقيت انى ناسى الباسوورد بتاعتى و عملت استرجاع لاقيت حتى الميل المبعوت مكتوب مصرى

و كاتبين 

ه واحد(غالبا انت، من عنوان الاى بى 62.240.106.50) طلب باسورد جديده لـويكيبيديا ). فى باسورد مؤقتة لليوزر "Hatem.ahmed" اتعملت و و اتظبطت لـ "********". لو هوه دا اللى إنت عايزه، لازم تسجل دخولك و تختار باسورد جديده دلوقتي. الباسورد المؤقته بتاعتك ح تنتهى صلاحيتها فى خلال 7 ايام. اما لو كان فى حد تانى هوه اللى عمل الطلب ده، أو انك افتكرت الباسورد بتاعتك، وخلاص مش عايز تغيرها، ممكن تتجاهل الرساله دى وتستمر فى استخدام الباسورد القديمة بتاعتك.

يعنى اللغة المكتوبة بيها ركيكة اوى لدرجة انى جبت صحابى و فرجتهم عليها و قعدنا نضحك انا مش هاهاجم صحاب الفكرة لان كل واحد حر فى افكاره بس هاقول حاجه واحده بس فى American English و فى British English و فى Australian و و و وو و كل شعب من دول بيتكلم بطريقته الخاصة و لكن مظنش انهم ممكن يعملوا ويكيبيديا American English وواحده UK English و هكذا لان مينفعش لان دى مقالات علمية و ادبية و فلسفية مش موقع سياحى ولا موقع ترويجى للغة او موقع حريات عامة و غالبا هاتلاقى كلهم مركزين فى ويكيبيديا واحده بغض النظر جنسيته ايه عشان تفضل ويكيبيديا انجليزى هى المرجع الاول و صاحبت اكتر مقالات ماهو فى ويكيبيديا المانى بس مفيش ويكيبيديا المانى المانيا وويكيبيديا المانى سويسرا ووكيبيديا المانى النمسا مهم كلهم بيتكلموا المانى بس انا احب صحاب فكرة ويكيبيديا مصرى يسالوهم ليه معملوش زينا ؟ هل عشان احنا عندنا حريات اكتر؟ ولا عشان احنا دماغنا احسن من دماغهم ؟ولا اهه اى حاجه وخلاص ويكيبيديا مصرى زى ماللاسف تلت تربع بلدنا ماشية اهه اى حاجه و خلاص انا فعلا ضدد الفكرة و ضد كمان المقالة الجميلة دى الى لاقتكم كاتبينها

الهوية المصرية، معروفة لكل المصريين لا هيا افريقية لان المصريين اصلا مش سود بالرغم من اختلاف لون بشرة شعب مصر دلوئتى. بس دا جيه من اختلاط المصريين مع الشعوب التانية زى "النوبيين" و "الاسيويين" و "اليونانيين" و "الاوربيين" و "العرب" و دا حصل بسبب الغزوات والحروب و الاحتلالات اللى جت على مصر، ولا هيا قبطية لان المصريين ف الاساس مش مسيحيين دا حصل بعد احتلال اوروبا لمصر "البيزنطيين" ولا هيا عربية لان دا كمان حصل بعد الغزو الاسلامى "العرب" علينا على ايد "عمرو ابن العاص" يعنى م الاخر المصريين مصريين مش اى حاجة تانية [2],, والمصريون اُمة, بيشترك أعضاءها فى ميراث حضارى وثقافى ودينى وأخلاقى ولغوى متميز[3]. الهوية المصرية بترتبط بوادى النيل بالذات[4] و إتبنـّىٰ "التيار الإصلاحى فى الحزب الوطنى لمنظومة قيمية" بتتركّز علىٰ مركزية الهوية المصرية, مجموعة من المثقفين المصريين طرحو قضية الهوية المصرية و عروبة مصر للنقاش[5].

الدكتور حواس كتب مقالة بعنوان " توت عنخ أمون ما كنش أسود" و صرح فيها تصريح مهم جداً, و دا نصّهُ " المصريين ما هماش عرب و كمان ما هماش افارقة على الرغم من وقوع مصر حغرافيا فى قارة افريقيا "[1]. و بكدا بيكون لخص وجهة نظرهُ فى موضوع هوية مصر.

اولا احنا مش مصريين ده مبدئيا و مش فراعنة ولا عرب ولا بيزنطيين ولا افارقة ولا كل الكلام ده لان حاليا بعد التطور الهائل فى وسائل المواصلات من القرن ال 18 و مبقاش فى حاجه اسمها عرق نقى حتى الهنود الحمر اختفوا بفضل البندقية بتاعت رعاة البقر و بفضل انهم انصهروا و اتجوزوا فا موضوع ان حد يكتب كلام كده بجد بيفقد ويكيبيديا عربى كلها على بعضها اى مصداقية لان مين الى كتب المقال ده؟؟ درس ايه ولا بيشتغل ايه و جابها منين؟؟؟ و بعدين اكن مثلا اننا ننتمى للعرب ده عار و اننا ننتمى لافريقيا ده مصيبة ! ازاى يعنى و بعدين موضوع المقالة دى دكتور زاهى حواس اظن انه بيقصد الفراعنة مش احنا يا جماعة :Dاحنا مش فراعنة ...دول ناس عاشوا و انقرضوا لان لو احنا كنا فراعنة مكنش ده بقى حالنا او حالى او حال صحاب فكرة ويكيبيديا مصرى انا عن نفسى لو اتخيرت هاختار ويكيبيديا عربى لان فى ناس فى الخليج و فى الشام و فى افريقيا من الدول العربية مثقفين للدرجة الكافية انهم يكتبوا و فى ناس مكرثة نفسها اصلا للكتابة فى ويكيبيديا مش شايف اى لازمة لموضوع ويكيبيديا مصرى كافكرة اصلا و مش عارف عملتوها ليه لان كلنا عارفين ان دى مش لغة :D و الى يقول انها لغة يبقى مش عارف انها مش لغة و دى مشكلته انه مبيقراش كتب و بجد انا لما بحب اضحك بفتحها يكفى الايميل الى بيتبعت

ده بدل مانحاول نترجم المقالات من انجليزى لعربى عملنا واحده تانية مصرى طيب على كده محتاجين ناس تترجم من عربى لمصرى بقى و نعمل زى الاتراك و نغير الحروف العربى و نخليها انجليزى

عزائى فعلا انها مش حاجه رسمية لان بجد عيب اوى اوى اوى الى يتبراء من اصله و يعمل فيها اجنبى ببرنيطه

مع كامل احترامى لصحاب الفكرة و القائمين على ويكيبيديا مصرى بس يا جماعة دى افشل فكرة شفتها فى حياتى انا عندى 23 سنة عمرى ماشفت فكرة افشل من دى بصراحة و اتمنى كمان انها تفشل و تتقفل لان العالم كله دلوقتى بيحاول يقرب من بعضه و احنا الحمد لله بعيد عن بعض فى كل حاجه حتى المصريين نفسهم كل واحد بقى بيكره التانى سواق الميكروباص بيكره الحكومة و بيكره الزباين الزباين بتكره بعض و بتكره السواقين و بتكره الحكومة يعنى مش بتوع الخليج ولا اى بنى ادم بيتكلم عربى هو الى جايبنا ورى كمصريين احنا كشعب فعلا محتاجين حاجات كتيرة عشان نرقى بنفسنا و مش عن طريق اننا ننفصل عن اصلنا لان شئت ام ابيت ان فى حد من جدودك كان حاجه من التلاته ( يا عربى جى من الجزيرة العربية - يا اوربى - يا تركى ) و لكن فراعنة هههههههه اظن احنا كبرنا على الكلام ده لان العيل الصغير فى ابتدائى عارف ان الفراعنة انتهوا من زماااان :) احنا عرب سواء مسلمين او مسيحين او يهود

و اتمنى محدش ياخد كلامى على محمل شخصى انا فعلا مش ضدد حد فيكم و لكن ضد الفكرة نفسها

لو كانت ويكيبديا قبطى و الله كان يبقى احسن على الاقل اهه لغة المسيحيين من اهل مصر و لكن دى فعلا اغرب و اتفه فكرة شفتها مع احترامى صحابها لانهم اكيد كان عندهم دواعى محدش يعرفها غيرهم

--نقاش المستخدم:Hatem.ahmed

اضافة اخيرة

حبيت بس اعمل اضافة اخيرة قبل مالغى اشتراكى معاكم

و احب اوضح شوية حقائق للناس صحاب الفكرة : "اللهحة المصرية" مش لغة و لكن هى لهجة للغة العربية زيها زى اللهجة السعودية و الاماراتية الخ "الشعب المصرى" لا هو فرعونى ولا هو عربى نقى ولا هو اوربى ولا هو تركى هو خليط و الى عنده كلام تانى يقوله و دى مش محتاجه حتى قراءة لان حتى اشكالنا مش شبه بعض "هل احنا عرب ؟"الغالبية السحقى من الشعب المصرى الان تنحدر من اصول عربية من الجزيرة و البعض من اصول اوربية و تركية و خلافه و مش هاتفرق اصولنا فين حتى لو طلعت اصولنا امريكية مظنش هاتفرق مع حد فى حاجه و لكن المتفق عليه اننا شعب مخلط انا اكتشفت مؤخرا ان جدى الاكبر من نيجيريا و هاطالب ويكيبديا تعملى الوكيبديا المصرى النيجيرى العربى ( عشان انا مبتكلمش نيجيرى لحد ماتعملها يعنى ) بجد ده هزار و فعلا الفكرة نفسها انا حبتها مش عشان استفيد منها معرفة لان اساس الفكرة فاسد و بايظ فا استحالة يكون فى مقالات نافعة فى اى حاجه ايا كانت و لكن هازور الموقع من هنا و رايح عشان اضحك و الله مش اكتر لان فعلا لهجتنا المصرية لما بيتكتب بيها بتبقى مضحكة جداا اتحدى بقى صاحب الفكرة انه يكون شغال فى شركة و يراسل شركة تانية و يكتب باللهجة دى:D لو هو عمل كده و بيراسل الشركات التانية باللهجة دى يبقى حلال عليه يكمل الفكرة و لكن هاتلاقيه بيكتب يا لغة عربية فصحى يا انجليزية و بكده يبقى هو برضه بيرجع للغة الى هو بيقول انها مش لغته و انها لغة ميته عشان ياكل عيش و فى كل الاحوال اللغة العربية اساسا مش محتاجه لا انا ولا صحاب الفكرة ولا الى بيتكلموا بيها انهم يثبتوا ولائهم ليها يكفى انها مكتوب بيها القراءن و حتى الانجيل انا على حد علمى نسخ الانجلي المكتوبة بالعربى اكتر بكتيير من المكتوبة بالقبطى و مش عربى مصرى يا جماعة ده لغة عربية فصحى برضه

ربنا يهديكم سواء كنتم مسيحيين او مسلمين لكن افكاركم مهجنة و غريبة الصراحة و قريبا افتتاح ويكيبديا النيجيرى المصرى العربى ده حتى فى لهجة اهل اسكندرية طيب الناس هناك برضه يعملولهم ويكيبديا و بتوع طنطا بقى و هاتبقى حوسة :D ربنا يخليكم طول مافى افكار كده عندنا طول ماحنا هانفضل فعلا عن جدارة دولة العالم التالت الى كانت و هاتفضل عالم تالت.

--نقاش المستخدم:Hatem.ahmed

مستخدم:دوووودي

  • عشان ماحدش يفتكر إنهُ أنا. بقولها من دلوقتى.. أنا ماعرفش عنهُ أى حاجه, و مش أنا --Mahmudmasri (مناقشه) 04:16، 25 فبراير 2009 (يو تى سى)

المقالة المختارة

  • ياريت نجدده بس الاول لازم نختار مقاله تانيه و عشان كدا لازم نصوت على المقالات المترشحه فى الوقت الحالى:
ارشيف دى صفحة أرشيف فيها مناقشات قديمه. ماتعدلش محتويات الصفحه دى لو عايز تبتدى مناقشه جديده، لو سمحت روح على الصفحه الاصليه.
ويكيبيديا:صالون المناقشه