نقاش المستخدم:Ali Said

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث

--Ramsis II ١٨:٢٥، ٣٠ نوفمبر ٢٠٠٨ (UTC)we respect your choice as we hope you will respect ours

Totally I respect it[تعديل]

السلام عليكم يا رمسيس، أنا طبعا بحترم الويكيبيديا المصرية و فكرتها عجباني كمان؛ بس في نقتطين من وجهة نظري مهمين جدا. أول نقطة أن العرب كلهم لازم يوحدو جهودهم في حاجة واحدة بس على الأقل -طبعا انت فاهم- عشان تطلع حاجة جامدة و كويسة، و كمان من النقطة دي في نقطة يتخاف منها، كل بلد تطلع بالويكي بتاعتها و العملية تبقى مش مقدور عليها و في الأساس ويكي العربية مش قد كده. فحكاية التوحيد دي جامدة جدا، أنا مصري على فكرة و طبعا لازم أفرح بالموضوع ده، بس في لغات كتيير زي الأسبانية مع إن عدد متحدثوها كتير بس معدهمومش نقطة التوحيد اللي عندنا في العربية عشان عندهم في بلدان كتيير كل واحد بيتكلم بطريقته و معندهمش قاعدة موحدة زي اللغة العربية.

النقطة التانية الخوف من الهياس المصري الشديد و خصوصا في المواضيع العلمية -مش لايقة خالص-.

شكرا على التعليق، ومنتظر ردك

Ali Said ١٨:٤٢، ٣٠ نوفمبر ٢٠٠٨ (UTC)

  • و عليكم السلام يا علي،انا متشكر على اهتمامك بالويكيبيديا المصري و على رسالتك ليا و انا متفهم تماما وجهة نظرك بس اسمحلي اختلف معاها و ابينلك وجهة نظري انا كمان.
  1. ح ابتدي النقطة التانية بتاعة الهياس او التهييس في المواضيع العلمية: دي مشكلة ممكن تقابلها في كل لغات العالم و انا خلفيتي علمية و درست بالانجليزي و بلاقي صعوبه كبيره في فهم المواضيع العلمية بالعربي تعرف ايه هوه الخدج او الزرق او اليخضور او الكهيروب؟ هما على التوالي الاطفال المبتسرين ( preterm babies) و الحقنة في الوريد )intravenous infusion( و الكلوروفيل و المصطلح الاخراني هو الاليكترون. يعني انا شايف في المواضيع العلميه كله بيهيس سوا هنا او هناك والزمن هو احسن حكم و هو اللي بيحكم على مصطلح مستحدث بالموت السريع او الموت البطيء او بيديله طولة العمر.
  2. النقطة التانية بتاعة الوحدة العربية اللي ما بيغلبها غلاب و العمل العربي المشترك فدا كلام سياسي ماهوش علمي او موضوعي و مش مكانه هنا في الويكيبيديا المحايدة و اللي لازم توفر المعلومة للي طالبها بلغة سهلة و مفهومة و ببلاش ة بحرية في التعبير من غير شعارات سياسية ممكن تكون بتمثلك اهم حاجة في حياتك و بتمثل لواحد تاني و لا حاجة. الموضوع اللي بيجمعنا كلنا هو مصريتنا و لغتنا و ثقافتنا و عاداتنا المشتركة و هو دا اللي بيقربنا من بعضينا. و مرة اخيرة لبك كل احترامي و تقديري.--Ramsis II ١٩:٠٨، ٣٠ نوفمبر ٢٠٠٨ (UTC)

focus[تعديل]

شكرا لسرعة الإستجابة و لتفهم الموضوع، أنا بس في نقط شكلي مكنتش موضحها كويس

  1. بالنسبة للتوحيد و الوحدة أنا كنت مبقصدش الوحدة السياسية و لا الكلام ده لأنه زي مانت قولت الكلام ده مش موضوعي و كلنا عارفين تفاصيله كويس، أنا كنت بقصد التوحيد اللغوي بمعنلى أن يكون في فورمة موحدة للغة العربية غير قابلة لحدوث تشتيت بسبب إختلاف اللهجات.لأن أثناء ويكيمانيا 2008 لغات كتيير زي الاسباني كانو بيعانو أن الأرجنتين ليها طريقة و البرتغال ليها طريقة و هكذا، و ناقشوا أيضا كيفية معالجة و توحيد الكتابة على ويكيبيديا العربية و كانوا خايفين جدا من تضارب المعاني بسبب إختلاف اللهجات " من هنا جيا وجهة نظري".
  2. بالنسبة لموضوع العلمية أنا كنت بقصد الشرح العلمي نفسة " على ما أظن مش لايق بالعامية"، و مكنتش أقصد التعريب العجيب للمصطلحات " انا طبعا ضده بشدة"؛ و في ويكيبيديا العربية في مناقشات كتيير حول موضوع كيفية كتابة المصطلحات،و بتقترب كتير من أنهم يكتبو المصطلحات دي زي ماهي بتتنطق بالإنجيزي.

شكرا مجددا

Ali Said ٢٠:٠٧، ٣٠ نوفمبر ٢٠٠٨ (UTC)

سوري هخش ف النقاش مع ان مليش فيه... انا عايز اضيف على كلامك يا رمسيس يا رمسيس ان فيه مصطلحات عربية دي ملهاش بديل في العربي غير بالالفاظ الغريبة دي. --Fadywalker ٢٠:٤٩، ٣٠ نوفمبر ٢٠٠٨ (UTC)


التوحيد و الوحدة دي مصطلحات كمان سياسية ماهياش واقعية و لا موضوعية، هل فرض الانجليز على الامريكان انهم يكتبو colour من غير u او يقدر الامريكان يفرضو على الانجليز يكتبو Civilization بال z مش بال S ؟ اللغه اتفاق بين مجموعه بشريه معينه و ماهياش بتتفرض و تتغصب و ما ينفعش تتوحد لان دا ضد طبيعة اللغة اللي هي كائن حي بيتطور و بينمو و بيتغير و كمان احيانا بيموت.كل مجمعات اللغة العربية في مصر و دمشق و غيرها من العواصم (العربية)بتحاول من اكتر من ستين سنه انهم يوحدو اللغة العربية و هما في عالم و الشعوب اللي بيتكلمو باسمها في عالم تاني. انا ما بحبش اخوض في مواضيع سياسية لانها ليها اول و مالهاش اخر. انا بس عايز اقولك ان توحيد اللغة هو ضد طبيعة اللغة ذاتها المتغيرة باستمرار.اما بالنسبه للموضوع الكلام العلمي اللي مش لايق على العاميه فاحب ااكدلك انا اساتذه الكيميا و الفيزيا و الجيولويجا في كل مدارس مصر من شمالها لجنوبها ما بيشرحوش العلوم إلا باللغة المصرية (العامية اذا حبيت) لان هي دي الاسرع في التواصل و الاسهل على لسانهم و الاقرب للوصول بالمعلومة العلمية للفهم الطالب.احنا بس متعودين نسمعها و نتكلمها بس مش متعودين نكتبها و نقراها و هو دا سبب الصدمه اللي كلنا بنحس بيها اول مان نشوف كلام علمي مكتوب بالمصري....الموضوع كله موضوع تعود مش اكتر و دا اللي حاولنا نعمله هو كتابة العلوم باللغة الاقرب لينا كلنا و اللي بنتعلمها من ابهاتنا و امهاتنا قبل ما نوصل سن الخمس سنين و ما بنحتاجش دروس في قواعدها و لا في صرفها و لا نحوها لانها الاقرب لينا من كل اللغات.احترامي و تقديري--Ramsis II ٢٢:١٢، ٣٠ نوفمبر ٢٠٠٨ (UTC)

سوري للتدخل بس احب الفت انتباهك لنقطتين

  • اللغة العربية بتتنطق بلهجات مختلفة بس بتتكتب بطريقة واحدة وهي الفصحي . لو بصيت على الكتب والمجلات في مصر حتلاقي ان اغلبها مكتوب بالفصحي مش العامية , لو بصيت على الكتب المدرسية حتلاقيها كلها مكتوبة بالفصحي برغم ان المدرسين بيشرحوا بالعامية . باختصار جايز تكون الغة العربية متفرقة في الكلام بس متوحدة في الكتابة وانت بعملك ويكيبيديا المصري بتفرقها.
  • جايز تكون المصري هي لغة 70 مليون عربي بس لغتهم في النطق مش في الكتابة وبالتالي فالمصريين متعودين ينطقوها فلما يشفوها مكتوبة مش هيفهموها بسهولة ذي الفصحي. (Lucy cheung ١٦:٥٧، ١٣ ديسمبر ٢٠٠٨ (UTC))

كل سنه و انت و الاسره و مصر كلها طيبيبن[تعديل]

--Ramsis II ٠٤:١٤، ٨ ديسمبر ٢٠٠٨ (UTC)

عيب[تعديل]

السلام عليكم

انت بتقول اننا بنسهل علي الناس انهوم يفهموا المصري لان العربي صعب

اولا ما هو الفرق بين المصري والعربي

العربية هي لغة ولغتنا جميعنا ولكن المصرية هي لهجة مثل اي لهجة موجودة في اي بلد في العالم

يعني احنا بدل ما نخلي الغة العربية هي الاكبر من ناحية المواضيع نروح نعمل اللغة المصرية

انا طبعا مفتخر ان المصري موجود بين اللغات لاني مصري

ولكن الفكرة اراها مضيعه للوقت

يعني مثلا في بلد مثل امريكا

الناس بتكلم Slang ومعناها اللغة العميية

هل لقتهم عملوا وكي بيديا بتعم English(Slang)

وطلاقي المهندسيين ودكترة بيكلموا formal لان هذا يدل علي انه رجل مثقف

وفي البلاد ده بهتموا اللغة الاساسية بتاعتهم لدرجة ان معظمهم بيسقط في الجامعة

لكن عندنا الانجليزي منتشر اية لدرجة ان في بعض بلاد الخليج بيكلمة انجليزي لانهم بيعتبروة نوع من الثقافة والتكبر

وفي الختام بقلكم اهتموا بلغتكم العربية

وشكرا --نقاش المستخدم:76.68.26.129