ميجاس

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره

ميجاس ( ) ("الفتات" بالانجليزية ) هو طبق تقليدى من العيش القديم و مكونات تانيه فى المأكولات الاسبانية والبرتغالية. أصل الميجاس على ايد الرعاة ، و ليه شعبية كبيرة فى كل أنحاء شبه الجزيرة الأيبيرية ، و هيا وجبة الافطار النموذجية للصيادين فى مونتيرياس فى جنوب اسبانيا. [1] [2][3] يتم استخدام نفس الاسم لطبق مختلف من الذرة أو دقيق التورتيلا فى المطبخ المكسيكى والتكس مكس .

ميجاس ايبيرى[تعديل]

ميجاس اسبانى[تعديل]

ميجاس طبق تقليدى فى المطبخ الاسبانى . كان فى الأصل طبق فطار يستخدم بقايا العيش أو التورتة . يتم تقديم ميجاس كطبق أول على الغداء أو العشاء فى المطاعم فى اسبانيا .

الميغا الأندلسية، تقدم فى الغالب مع بيضة مقلية فى الأعلى

تختلف مكونات الميجاس عبر مقاطعات اسبانيا. فى اكستريمادورا ، يشمل الطبق ده العيش القديم المنقوع فى الماء والثوم والفلفل الحلو وزيت الزيتون.[4][5] فى تيرويل ، اراجون ، يشمل الميجاس الكوريزو ولحم الخنزير المقدد، و فى الغالب يتقدم مع العنب .[6] فى لا مانشا ، ميجاس مانشيجاس اكتر تفصيل يستخدم بشكل أساسى نفس المكونات زى اراجون ميجاس.[7] فى جرانادا ، ألميريا ومورسيا ، فى جنوب شرق اسبانيا، يشبه الميجاس كسكس شمال افريقيا ، باستخدام الدقيق والماء، لكن بدون عيش. تشتمل الاستعدادات فى العاده على مجموعة متنوعة من المكونات، بما فيها الأسماك. فى الغالب الميجاس الأندلسى بيتتاكل مع السردين على شكل تابا، على شكل فتات العيش المقلي. فى بعض الأماكن، الميجاس بيتتاكل فى صباح ماتانزا ( جزارة ) ويتم تقديمه مع الشوربه بما فيها الدم الرائب والكبد والكلى ومخلفاتها التانيه، ويتم تناوله تقليدى مباشرة بعد ذبح خنزير أو خروف أو ماعز. فى الغالب يتم طبخ ميجاس على موقد مفتوح أو على الفحم. فى ألميريا ، يعد الميجاس طبق أساسى عند هطول الأمطار، لكن السبب لسه موضع نقاش كبير.[8]

ميجاس برتغالى[تعديل]

ألينتيجان ميجاس

ميجاس كمان طبق تقليدى فى المطبخ البرتغالى . فى العاده ما يتم صنعه من بقايا العيش، اما عيش القمح المرتبط تقليدى بمنطقة ألينتيخو فى جنوب پورتوجال ، أو عيش الذرة زى ما هو مستخدم فى بيرا . فى ألينتيخو ممكن كمان صنع ميجاس بالبطاطس ( ميجاس دى باتاتا ) بدل العيش. يعتبر الثوم وزيت الزيتون من المكونات دايما. فى العاده ما يتم تضمين المكونات التانيه زى مرقات لحم الخنزير ، والهليون البري، والطماطم ، والتوابل زى معجون الفلفل الأحمر والكزبرة الطازجة فى ألينتيخو، فى الوقت نفسه تشتمل المكونات التانيه فى بيرا فى العاده على قطع الكرنب المطبوخ على طريقة كالدو فيردى ، والفاصوليا المطبوخة (بينتو، البازلاء اللى ليها العين السوداء أو الفاصوليا )، و أحيان الأرز المطبوخ.

ميجاس أمريكا الشمالية[تعديل]

ميجاس مكسيكى[تعديل]

ميجاس تكس مكس

فى مناطق مختلفة من المكسيك ، ميجاس هو طبق افطار تقليدى يتكون من رقائق تورتيلا الذرة المقرمشة والمفتتة، اللى تضاف ليها لتكوين خليط التورتيلا المقلى بالبيض المخفوق. يستخدم ده المستحضر عيش تورتيلا الذرة المتصلب المتبقى من الوجبات السابقة. تشيلاكويلز هيا وجبة مماثلة مع رقائق التورتيلا المقلية الكاملة والصلصة، حيث يضاف البيض أو الدجاج وقت عملية الطهي. الاتنين وجبات افطار دسمة وغير مكلفة للطبقة العاملة.

مكسيكو سيتى ميجاس[تعديل]

لدى مكسيكو سيتى كمان نسختها الخاصة من الميغا. انه شوربه الثوم اللى يتم تكثيفه بشرائح بوليلوس (عيش) قديم. فى العاده ما يتم نكهة سيقان لحم الخنزير وعظام لحم الخنزير والابازوت والأوريجانو و أنواع مختلفة من الفلفل المجفف. تضاف فى العاده بيضة نيئة لكل طبق عند تقديمها ويتم طهيها ببطء بواسطة الشوربه الدافئ، على مثال شوربه قطرة البيض . انه طبق منتشر اوى فى الفونداس حول وسط مدينة مكسيكو سيتي، و بالخصوص فى تيبيتو .[9]

ميجا تكس مكس[تعديل]

هناك كمان نوع Tex-Mex من الميغا المكسيكية. يتضمن كده مكونات اضافية، زى البصل المقطع، شرائح الفلفل الحار، مكعبات الطماطم الطازجة، أو الجبن ، و الكتير من التوابل والبهارات (مثل الصلصة أو البيكو دى جالو ). الاختلاف الشائع التانى هو اضافة الكوريزو للمكونات القياسية. يتم تقديم ميجاس فى العاده مع الفاصوليا المقلية ، ويمكن استخدام رقائق الذرة أو الدقيق لتغليف كل المكونات فى سندويشات التاكو . تاخد سندويشات التاكو للافطار ميجاس بشعبية كبيرة فى تكساس.فى بعض المناطق، ممكن تم تناوله تقليدى فى الصوم الكبير .[10]

شوف كمان[تعديل]

  • أكواكوتا
  • شيلاكويلز ، طبق مكسيكى آخر يعتمد على طبخ التورتيلا
  • فيت فيت أو التنوب – طبق افطار حار فى اثيوبيا واريتريا مصنوع من العيش المسطح المبشور والزبدة المصفاة
  • غاشاس
  • عيش فرنساوى محمص
  • كوثو باروتا ، طبق مشابه لحد ما منتشر فى ولاية تاميل نادو بجنوب الهند وفى المناطق الناطقة باللغة التاميلية فى سريلانكا .
  • قائمة الأطباق البرتغالية
  • ماتساه بري ، طبق فطار أشكنازى مشابه لحد ما يتم استخدام الماتزوه بدل التورتيلا
  • بانزانيلا
  • ساندويتشات دى ميجا ، شطائر أرجنتينية ، منها ميجا تشير لالعيش عديم القشرة
  • التاكو
  • تورتا دى جازباتشو

مصادر[تعديل]

  1. Sánchez Garrido 2013.
  2. Verdeja, Marcelo (February 14, 2009). "El precio de una montería". ABC. Retrieved November 22, 2021.
  3. García, José Antonio (January 26, 2010). "Jabalíes de todo filo". La Opinión de Zamora. Retrieved November 22, 2021.
  4. Migas extremeñas
  5. "Migas de Cáceres". Archived from the original on 2014-02-17. Retrieved 2009-01-29.
  6. Migas de Teruel Archived 2009-02-24 at the Wayback Machine
  7. "Migas manchegas". Archived from the original on 2012-11-03. Retrieved 2009-01-29.
  8. "Migas de Harina" (in الإسبانية). 7 November 2011. Retrieved 2013-03-24.
  9. "Migas del Tepito gourmet - Filemón Alonso Miranda - Urbanitas 14 de diciembre de 2008". Archived from the original on 2012-11-04. Retrieved 2023-09-05.
  10. "Amaya's Migas". Archived from the original on 2011-05-22. Retrieved 2010-02-21.

لينكات برانيه[تعديل]

قالب:Mexican cuisine