مكدونيوس

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
مكدونيوس
معلومات شخصيه
مواطنه
امبراطوريه بيزنطيه   تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
الحياه العمليه
المهنه قس   تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
اللغات المحكيه او المكتوبه لغه يونانى قديم   تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات
بداية فترة العمل 342  تعديل قيمة خاصية فترة الشغل (البدايه) (P2031) في ويكي بيانات
تهم
التهم هرطقه   تعديل قيمة خاصية أدين بتهمة (P1399) في ويكي بيانات

مقدونيوس بطريرك القسطنطينيه Macedonius I of Constantinople رفعه الآريوسيين لكرسى القسطنطينيه (سنة 342) مفتكرين انه واحد منهم, لانه كان بيجدّف على الروح القدس, بس عزلوه لانه ما بيحتملش انكار الوهيه الابن".

مقدونيوس هوا مؤسس بدعه التروبيك, و ممكن داه بسبب ان اعوانه انضمو للمجدفين بعد خلع مقدونيوس عن عرش القسطنطينيه, مؤرخين اللاهوت اللى يتعرفوش الكتير عن جماعه التروبيك و معتقداتهم, بس بيعتقدو بان المتطرفين منهم ما اكتفوش بانكار الوهيه الروح القدس و انما رفضو كمان مساواة الابن و الآب فى الجوهر.

انكر "مقدونيوس" و اللى بسببه انعقد المجمع المسكونى هناك, الوهية الروح القدس و ما نكرش الوهيه السيد المسيح, و انحكم عليه و على تعليمه الهرطوقى فى المجمع المسكونى التانى بالقسطنطينيه 381 م.

كان مقدونيوس استند لانجيل يوحنا فى قول السيد المسيح عن الروح القدس "لانه لا يتكلم من نفسهلكن كل ما يسمع يتكلم به ويخبركم بامور آتيه" (يو 16: 13) "ذاك يمجدنى لانه ياخذ مما لى ويخبركم" (يو 16: 14). فقال مقدونيوس ان الروح القدس اقل من الابن لانه ياخذ مما للابن (يو 16 : 14,15), ولانه لا يتكلم من نفسه (يو16 : 13), ولانه يشهد للابن بناءً على ما قاله السيد المسيح: "ومتى جه المعزى اللى سارسله انا اليكم.. فهو يشهد لى" (يو 15 : 26). وكمان لانه يُرسل من الآب ومن الابن. يُرسَل من الآب : "واما المعزى الروح القدس اللى سيرسله الآب باسمى فهو يعلمكم كل شيء" (يو 14 : 26).

اريوسى فى البدايه[تعديل]

كان من الاريوسيين اللى اتمكنو بنفوذهم عند قسطنس يرسموه بطريرك لكرسى القسطنطينيه سنة 343, فدخل المدينه مع الجنود و اتحط بدل البطريرك المعزول بولس و ثار شغب بين المؤمنين و الاريوسيين, اتقتل فيه كتير, و كان مقدونيوس بيضطهد اتباع بولس البطريرك الشرعى المعزول و انقال انه ارسل فخنقه, و بعدين غضب عليه قسطنس لانه نقل جثمان ابوه قنسطنطين الاول من مدفن لتانى فامر بطرده من كرسيه سنة 360 م.

عدو الروح القدس[تعديل]

لو كان بطريرك ما كانش يعرف الا تعليم اريوس و لما اتعزل كان عاوز يكون مبتدع بدعه جديده, و كان المبتدعين اللى سبقوه انكروا لاهوت الآب و لاهوت الابن, كان عاوز ينكر لاهوت الروح القدس فادعى ان الروح القدس عمل الهى منتشر فى الكون و مش باقنوم متميز عن الآب و الابن, و اعتبره انه مخلوق بيشبه الملايكه برتبه اسمى منهم, اخد يبث ضلاله فى كتيرين و كان اتنفى لمكان اسمه بيلى فشاخ هناك و مات و بدعته استمرت بعد موته, و كان اخص القايمين بنشرها تلميذه مارانتينو اسقف نيقوميديه و امتدت بدعته فى اديره كتيره للرهبان و انتشرت فى تراقيا و بيثينيه و كان العامه بيدعو اتباع مقدونيوس "اعداء الروح القدس".

لما رجع البابا اثناسيوس الرسولى من منفاه لكرسيه سنة 362 عقد مجمع بالاسكندريه شجب فيه البدعه و تبعه بعض الاساقفه فشجبوها, و لما وصل خبرها لمسامع الامبراطور ثيؤدوسيوس امر بعقد مجمع القسطنطينيه سنة 381 اجتمع فيه 150 اسقف فحكمو على مقدونيوس و قضى المجمع بسلطانه على تلك البدعه.

المكدونيه[تعديل]

اتسمت الهرطقه المكدونيه باسم مكدونيوس و هوا واحد من اساقفه القسطنطينيه. اللى انتخب فى سنة 342 و بيقول فى ده ثاودوريتوس ان الآريوسيين رفعو مكدونيوس لكرسى القسطنطينيه مفتكرين انه منهم لانه كان بيجدف زيهم على الروح القدس بقوله انه مخلوق بس طردوه لانه ما احتملش انكار لاهوت الابن و عزل نهائياًمن الآريوسيين سنة 360, و يبدوا انه ما كانش ليه دور كبير فى الهرطقه اللى بتحمل اسمه, فما فيش اى اثر لتسمية محاربين الروح القدس باسمه قبل سنة 380 و كانو معروفين باسم pneumatomaques يعنى محاربين لاهوت الروح القدس,. ما نعرفش نعرف علاقته و مسؤوليته بالهرطقه و بيقول البعض انه على اثر عزل مكدونيوس من كرسى القسطنطينيه رفض قسم من مسيحيين القسطنطينيه بخلفه افذكيوس, فاطلق عليهم اسم المكدونيين و امتد الاسم لاصحاب الهرطقه و كانو باغلبهم موجودين فى المنطقه.

التروبيك[تعديل]

التروبيك (Tropici) - (Pneumatomachi) او (Macedonians) نسبه لـ مكدونيوس هيا فئه حاربت لاهوت الروح القدس, ظهرت فى مصر و يبدو ان حركتهم مصريه محليه.

كانو فى الاول محاربين عقيده نيقيه المتعلقه بلاهوت الابن بعدين انفصلو عنهم فى سنة 358 و بقو ينكرو لاهوت الروح القدس.

ما كانوش كتيرين ولا ناجحين و عمل القديس اثناسيوس الكبير على القضاء على عقيدتهم, فعقد مجمع محلى سنة 362 و حكم عليهم محرما اللى بيقولو بان الروح القدس مخلوق و مفصول عن جوهر المسيح و سماهم "التروبيك" فى رسائله لسيرابيون اسقف قويس نسبه لكلمه يونانيه معناها اللعب على الالفاظ و تفسير الآيات بغير موضعها, و لولا رسايل القديس مكناش عرفنا اسمهم.

المجامع المسكونيه السبعه  
مجمع نيقيا الاول - مجمع القسطنطينيه الاول - مجمع افسس - مجمع خلقدونيا - مجمع القسطنطينيه الثانى - مجمع القسطنطينيه الثالث - مجمع نيقيه الثانى