مجمع افسس التانى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
مجمع افسس التانى

المكان افسوس   تعديل قيمة خاصية المكان (P276) في ويكي بيانات
الموضوع مونوفيزيه   تعديل قيمة خاصية الموضوع الرئيس (P921) في ويكي بيانات
بتاريخ 449  تعديل قيمة خاصية بتاريخ (P585) في ويكي بيانات
تبعه مجمع خلقدونيا   تعديل قيمة خاصية تبعه (P156) في ويكي بيانات

خريطة
إحداثيات 37°56′42″N 27°20′21″E / 37.945°N 27.33916667°E / 37.945; 27.33916667   تعديل قيمة خاصية الإحداثيات (P625) في ويكي بيانات

حسب الكنائس المشرقيّة (القبطيّة والأرمنيّة والسريانيّة) المجامع المسكونيه الاربعه هي; مجمع نيقية, مجمع القسطنطينيه الاول, مجمع افسس، مجمع أفسس التانى.

وحسب الكنيستين الرومانيّة والبيزنطيّة يعتبر مجمع خلقيدونيا هو المجمع المسكونى الرابع و واحد من المجامع المسكونيه السبعه.

البابا ديوسقورس[تعديل]

البابا ديوسقورس[25] هو بطل مجمع أفسس التانى 449م اللي اتعقد بسـبب بدعـة أوطاخـي ضـد الناسوت. حكم علي البابا ديسقورس بعدها ظلما فى مجمع خلقيدونيا سـنة 451م ومات فى المنفي.[1]

عقد المجمع[تعديل]

اتعقد المجمع سنة 449م واقتنع الإمبراطور ثيؤدوسيوس الثاني بعقد مجمع وطلب من ديسقورس أن يمارس سلطته فى المجمع كرئيس، وطلب من يوبيناليوس أسقف أورشليم وتلاسيوس أسقف قيصرية كبادوكيا أن يكونا رئيسين شريكين معه. كان اوطيخا رئيس دير فى القسطنطينية يضم اكتر من 300 راهب و إعاد مجمع أفسس التانى اعتبار أوطيخا

عقد المجمع الجلسة الاولانىى فى 8 أغسطس سنة 449م، وحضره 150 أسقف برئاسة البابا ديسقوروس وبحضور الأسقف يوليوس ممثل بابا روما، وجيوفينال أسقف أورشليم، ودمنوس أسقف أنطاكيا وفلافيان بطريرك القسطنطينية. وبعد استعراض وقائع مجمع افسس الاولانى 431م، ومجمع القسطنطينية المكانى 448م، وقراءة اعتراف مكتوب لأوطيخا بالإيمان الأرثوذكسى قدّمهلالمجمع .

حكم المجمع[تعديل]

بعد الاستماعلآراء الحاضرين؛ حكم المجمع بإدانة وعزل فلافيان بطريرك القسطنطينية ويوسابيوس أسقف دوروليم وبتبرئة أوطيخا و إعادتهلرتبته الكهنوتية. كمان حكم المجمع بحرم وعزل هيباس أسقف الرها وثيئودوريت أسقف قورش وتانيين.

  1. مجمع أفسس الثانى ما انعقدش بناء علا طلب البابا ديوسقورس، وماكانش فيه بينه و بين الملوك رسايل مسبقة فى الشأن دا. دا معناه أن القديس ديوسقورس ما كانش عايز مصالح شخصيًه خطط لها.
  2. لم يصف الخطاب الإمبراطوري القديس ديوسقورس ب بطولات تكريم أكتر من غيره. ده يعنى عدم وجود اتفاقات مسبقة بين الإمبراطور والقديس ديوسقورس.
  3. تكشف الرسائل الملوكية عن وجود اضطرابات لاهوتية متزايدة فى إيبارشية القسطنطينية. كان طلب الإمبراطور من القديس ديسقورس هو الإسراع لوضع حد للمتاعب اللاهوتية. ده وممالازممراعاته أن ديسقورس لم يعلن عن صيغة إيمان جديدة،لكن كان يسعى للمحافظة على الصيغة التقليدية للإيمان الكنسي.
  4. أُخذت القرارات بالتصويت، ولم نسمع أن أسقف من الحاضرين احتج أو انسحب من المجمع (غير فلابيانوس ويوسابيوس عند إصدار الحكم).
  5. فى الكلمة الافتتاحية اللى ألقاها يوبيناليوس الأورشليمي، وصف لاون أسقف روما بـ "القديس"، "محب الله"، وادا لدومنوس أسقف إنطاكية لقب "محب الله"...هذه ال بطولات تكشف عن روح المجمع.
  6. لما سأل لاون أسقف روما إمبراطور الغرب فالنتينوس وأمه وأخته بولشاريا للتوسط عند ثيؤدوسيوس التانى ليعقد مجمع آخر بعت الأخير رسالة يمتدح فيها مجمع أفسس بأن خوف الرب كان يحكمه، وأن أعضاءه تمسكوا بالإيمان الحق وقوانين الآباء، وأنه قد فحص الأمر بنفسه وهو راضٍ.
  7. فى الرسالة الملوكية فى افتتاح المجمع أعلن الإمبراطور منعه ثيؤدورت أسقف قورش من الحضور بسبب الآلام اللى يعانيها المؤمنون، لحد اللى فى القرى، من النساطرة. فى الواقع ماكانش ديسقورس عنيفلكن النساطرة كما شهد الإمبراطور نفسه بذلك.
  8. لم ينطق القديس ديوسقورس لحد اللحظة الأخيرة من انعقاد المجمع بكلمة ضد روما، فى الوقت نفسه لاون فى رسائله يشيرلبابانا القديس ديسقورس بأنه "السفاح المصري" و"معلم أخطاء الشيطان" والباذل بقوة جهده لبث التجاديف وسط اخوته. وسنرى كيف أن أناطوليوس أسقف القسطنطينية وغيره قد رفضوا نَسْب الهرطقة للبابا الإسكندري.
  9. من الطبيعي أن ينسب النساطرة العنف للبابا الإسكندري ليخفوا سلوكهم العنيف فى مجمع القسطنطينية كما شهد الإمبراطور ثيؤدوسيوس التانى و كمان سلوكهم القاسي مع أوطيخا وأعوانه، و كتب أوطيخا فى التماسه للأساقفة أنه [أكد وقت محاكمته رغبته فى إتباعه ما قد صمموا عليه، لكن فلابيانوس رفض الالتماس، كما اعترض على العنف اللى استخدم ضده فى المجمع وما بعد المجمع بواسطة العامة]. ونحن نعلم أن فلابيانوس قد حرم كتير من قادة الرهبان لأنهم سندوا أوطيخا ضد الثنائية النسطورية.
  10. إعادة اعتبار أوطيخا ماكانش غلط ديسقورس أن المجمع أعاد اعتبار أوطيخا، وذلك للأسباب الآتية: أ. كتب لاون أسقف رومالبولشاريا قائل بأن أوطيخا انزلق فى الهرطقة عن جهل منه، إن تاب فليعامل حسن. ب. أعلن أوطيخا عبارات أرثوذكسية مثل قوله: [فإنه هو نفسه، كلمة الله، نزل من السماء بلا جسد، صار جسدًا من ذات جسد العذراء بدون ما يتغير أو يتحول، بطريقة هو نفسه يعلمها ويريدها. وهو الإله الكامل قبل الدهور هو بعينه صار إنسان كامل [2]

مصادر[تعديل]

المجامع المسكونيه الاربعه  
مجمع نيقية مجمع نيقيا - مجمع القسطنطينيه الاول - مجمع افسس - مجمع افسس التانى