عبد الحكيم عامر

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث
عبد الحكيم عامر
عبد الحكيم عامر.jpg
 

معلومات شخصيه
اسم الولاده (بالعربى: محمد عبد الحكيم علي عامر تعديل قيمة خاصية الاسم عند الولادة (P1477) في ويكي بيانات
الميلاد 11 ديسمبر 1919[1]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات


اسطال[2]  تعديل قيمة خاصية مكان الولاده (P19) في ويكي بيانات

الوفاة 14 سبتمبر 1967 (48 سنة)[1]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات


القاهره  تعديل قيمة خاصية مكان الموت (P20) في ويكي بيانات

مكان الدفن القاهره  تعديل قيمة خاصية مكان الدفن (P119) في ويكي بيانات
مواطنه
Flag of Egypt.svg
مصر  تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
الزوج/الزوجه برلنتى عبد الحميد (1964–14 سبتمبر 1967)[3]  تعديل قيمة خاصية متجوزه من (P26) في ويكي بيانات
مناصب
نائب رئيس الجمهوريه فى مصر   تعديل قيمة خاصية المنصب (P39) في ويكي بيانات
في المنصب
7 مارس 1958  – 1 اكتوبر 1965 
الحياه العمليه
المدرسه الام الكلية الحربيه المصريه  تعديل قيمة خاصية اتعلم فى (P69) في ويكي بيانات
المهنه سياسى  تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
اللغه الام اللغه المصريه الحديثه  تعديل قيمة خاصية اللغة الام (P103) في ويكي بيانات
اللغات المحكيه او المكتوبه لغه عربى،  واللغه المصريه الحديثه  تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات
الخدمة العسكرية
الفرع الجيش المصرى  تعديل قيمة خاصية الفرع العسكري (P241) في ويكي بيانات
المعارك والحروب حرب 48،  والعدوان الثلاثى،  وحرب اليمن،  وحرب 67  تعديل قيمة خاصية الصراع (P607) في ويكي بيانات
عبد الحكيم عامر

المشير عبد الحكيم عامر (11 ديسمبر 1918 - 14 سبتمبر 1967) كان وزير الحربيه فى مصر , واحد من الظباط الاحرار من مواليد سمالوط (المنيا). عبد الحكيم عامر شارك مع الجيش المصرى فى حرب 48 و فى انقلاب 23 يوليه و قاد الجيش المصرى فى حرب السويس (1956) و فى حرب اليمن (1962 - 1967) و فى حرب 1967.

عبد الحكيم و تنظيم الظباط الاحرار[تعديل]

كان عبد الحكيم عامر واحد من الظباط اللى عاملين تنظيم جوا الجيش و مسميين نفسهم الظباط الاحرار و اللى شاركو بعدين فى انقلاب 52 و كان معروف عن عبد الحكيم عامر علاقته كانت قويه مع جمال عبد الناصر واللى بدات لما كانو الاتنين فى كلية الحقوق فكان جمال عبد الناصر و عبد الحكيم عامر زمايل فى كلية الحقوق الا انه بسبب صعوبة دراسة القانون وكلية الحقوق فمااتوفقوش فى مجال دراسة القانون - ممكن ده يفسر عداء جمال عبد الناصر لما استولى على السلطه للقانونيين - فده خلى عبد الحكيم عامر يقدم فى الكليه الحربيه و لانه كان ابن اخت حيدر باشا فاتوسط لدخول جمال عبد الناصر للكليه الحربيه و بالفعل دخلو الاتنين الكليه الحربيه سنتها وكان عبد الناصر اتقدم للكليه الحربيه فى السنه اللى قبليها الاانه ما اتقبلش , الاانه مع كون عبد الحكيم عامر ابن اخت محمد حيدر باشا ( اللى ينطبق عليه المثل بتاع جزاء سنمار ) فده ساعدهم هما الاتنين فى دخول الكليه الحربيه وقتها.

عبد الحكيم عامر و الجيش[تعديل]

ارتبط اسم عبد الحكيم عامر جدا بالجيش, و ده لانه مس وزارة الحربيه لفتره دخلت فيها مصر فى حروب كتير زى حرب 56 , حرب اليمن , حرب 67 , و غيرها من الحروب اللى دخلها الجيش المصرى فى دول فى افريقيا و غيرها.

عبد الحكيم عامر و حرب 67[تعديل]

من اكتر الاحدث اللى ارتبطت جدا باسم عبد الحكيم عامر حرب 67 و الذى مات (سواء انتحار او قتل) بعدها و بسببها و اللى حملته الاداره وقتها نتيجة الهزيمه اللى اتعرض ليها الجيش المصرى

لينكات خارجيه[تعديل]

  1. أ ب مُعرِّف موسوعة بريتانيكا على الإنترنت (EBID): https://www.britannica.com/biography/Abd-al-Hakim-Amir — باسم: Abd al Hakim Amir — تاريخ الاطلاع: 9 اكتوبر 2017 — العنوان : Encyclopædia Britannica
  2. https://books.google.de/books?id=bCJXAAAAMAAJ&q
  3. عبد الحكيم عامر — تاريخ النشر: 19 نوفمبر 2005