سميره عبد العزيز

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
سميرة عبد العزيز
 

معلومات شخصيه
الميلاد 5 مايو 1935 (1935-05-05) (العمر خطأ لوا في وحدة:Age على السطر 669: attempt to call local 'Date' (a nil value). سنة)


الأسكندرية، مصر

الجنسيه  مصر
الزوج محفوظ عبد الرحمن
الحياه العمليه
المهنه ممثله   تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
اللغه الام اللغه المصريه الحديثه   تعديل قيمة خاصية اللغة الام (P103) في ويكي بيانات
اللغات المحكيه او المكتوبه عربى ،  واللغه المصريه الحديثه   تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات
المواقع
السينما.كوم صفحتها على موقع السينما

سميره عبد العزيز (5 مايو 1935 -), ممثله مصريه. ابتدت فى اذاعه الأسكندريه, معاها بكالريوس تجاره و بكالريوس فنون مسرحيه, متجوزه الكاتب محفوظ عبد الرحمن.

بدايتها[تعديل]

خدت على بكالوريوس التجاره من جامعه الاسكندريه و بعدها على بكالوريوس الفنون المسرحيه من أكاديميه الفنون. مثلت فى عروض الفرق الجامعيه و نالت كأس التفوق فى التمثيل من الرئيس جمال عبد الناصر , و اشتغلت بفرقه الاسكندريه المسرحيه بجانب المسرح الجامعى.

التحقت بالمسرح القومى و اشتركت فى كتير من المسرحيات أهمها: وطنى عكا - قولوا لعين الشمس - صلاح الدين الأيوبى - بعد ما يموت الملك - حبيبتى شامينا - الزفاف- ايزيس - أنطونيو و كليوباترا - رجل فى القلعه- 28 سبتمبر.

و فى دار الأوبرا المصريه: ايقاع الأجيال- باحلم يا مصر

و فى المسرح التجريبي: ترنيمه- مخده الكحل, اللى نالت الجايزه الكبرى فى المهرجان التجريبى و مهرجانات قرطاج و سراييفو و مارسيليا.

أهم الأعمال التليفزيونيه[تعديل]

من مسرحيات الأدب العالمى: مركب بلا صياد- الحيوانات الزجاجيه- 24 ساعه فى حياه امرأه- أم مثاليه- الخاتم. و من المسلسلات: عنتره- ليله سقوط غرناطه- الفرسان يغمدون سيوفهم- ليله مصرع المتنبي- السندباد- الكتابه على لحم يحترق- افواه وارانب- ساعه ولد الهدى- لما يختنق الحب- فرط الرمان- لعبه القريه- ضمير أبله حكمت-امام الدعاه- بوابه الحلواني- أم كلثوم- الامام الترمذي- القضاء فى الاسلام-القاصرات

قال الفيلسوف[تعديل]

ليها فى الاذاعه برنامج يومى هو" قال الفيلسوف" يذاع من سنه 1975 و لحد اليوم, و هوه أقدم برنامج مستمر يذاع بالاذاعات العربيه لحد اليوم.

مثلت للسينما[تعديل]

اعدام قاضى - لا بأمر الولاد - الرايه الحمرا - القتل اللذيذ - كفر الجنون - حليم. - ميكانو.

الجوايز[تعديل]

خدت جايزه التمثيل الأولى من التليفزيون عن دورها فى "أم مثاليه" و جايزه التفوق من اتحاد الاذاعات العربيه عن برنامج عن اللغه العربيه و جايزه الالتزام فى استفتاء جريده الجمهوريه, اختيرت سنه 1993 أحسن ممثله اذاعيه,و اخدت جايزه الابداع مرتين من مهرجان الاذاعه و التليفزيون و على الميكروفون الذهبى من البرنامج السنه بالاذاعه. شاركت فى معظم احتفالات الليالى المحمديه و احتفالات المرأه و المكتبات

من أعمالها[تعديل]

مسلسلات[تعديل]

أفلام[تعديل]

مسسرحيات[تعديل]

تانيه[تعديل]

  • خليل الله:2015-مسلسل
  • كليم الله:2013-رسوم متحركه-يوكابد (أم موسى)/من العبيد التائهين فى الصحراء (الجزء2))
  • بطل من الصعيد:2013-رسوم متحركه
  • أم العريف:1992-فوازير
  • عمو فؤاد ويا الأجداد:1983-فوازير

مسلسل اذاعى[تعديل]

سهره تلفزيونيه[تعديل]

مصادر[تعديل]