سعاد نصر

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث
سعاد نصر
Suad Nasr.jpg
سعاد نصر سنة 2005.

معلومات شخصيه
اسم الولاده سعاد نصر عبد العزيز[1]
الميلاد 26 ديسمبر 1953  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات


القاهره  تعديل قيمة خاصية مكان الولاده (P19) في ويكي بيانات

الوفاة 5 يناير 2007 (54 سنة)  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات


القاهره  تعديل قيمة خاصية مكان الموت (P20) في ويكي بيانات

مواطنه
Flag of Egypt.svg
مصر  تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
الديانه الإسلام
الزوج
ابناء
الحياه العمليه
المهنه ممثله  تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
اللغه الام اللغه المصريه الحديثه  تعديل قيمة خاصية اللغة الام (P103) في ويكي بيانات
اللغات المحكيه او المكتوبه لغه عربى،  واللغه المصريه الحديثه  تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات
سنوات النشاط 1971 - 2005
الجوايز
المواقع
IMDB صفحتها على IMDB  تعديل قيمة خاصية مُعرِّف قاعدة بيانات الأفلام على الإنترنت (IMDb) (P345) في ويكي بيانات
السينما.كوم صفحتها على موقع السينما

سعاد نصر (26 ديسمبر 1953 ميلاديًّا، [2]/ 5 يناير 2007 ميلاديًّاممثلة مصرية زادت شهرتها بدور شخصية "مايسة" اللي لعبته في مسلسل "يوميات ونيس" بأجزائه الخمسة الأولانية اللي ابتدأت سنة 1994.

حياتها[تعديل]

اتولدت في 26 ديسمبر سنة 1953 في حي شبرا بالقاهرة، وكانت عايزة تبقى صحفية، بس كان قدرها إنها تدمل المعهد العالي للفنون المسرحية اللي اتخرجت منه سنة 1975.

مشهد تراجيدي في قصة "ياسين وبهية"، عملته خلال مشروع تخرجها، هو اللي ولدها كفنانة تقدر تعمل أداء بشكل محترف.

كان أول ظهور ليها في مسرحية "عائلة ضبش" لصاحب الفضل الأول عليها على قولها في مقابلة من المقابلات الصحفية، سمير العصفوري، وكان أول ظهور مسجل ليها في سنة 1971 لما شاركت ساعة دراستها في مسرحية "ياسين ولدي" اللي كانت من إخراج مكتشفها للكوميديا كرم مطاوع، اللي لقى فيها فنانة كوميدية على عكس ما كانت فاكرة، إنها ما تنفعش غير في التراجيديا. شاركت في بداية مشوارها في أعمال كتيرة ، ومنها فيلم "شقة في وسط البلدومسلسل "الشاطئ المهجورومسرحية "انتهى الدرس يا غبي" سنة 1975، فتنوعت أدوارها ما بين السينما والتلفزيون والمسرح، وكانت ليها بصمة في كل طريق.

في سنة 1982، كانت انطلاقتها الحقيقية من خلال مشاركتها في فيلم "الغيرة القاتلةوفيلم "حدوتة مصرية". توالت بعدها الأدوار السينمائية اللي كان من أبرزها دورها في فيلم "هنا القاهرة" اللي حطها في فئة نجمات الكوميديا في مصر من خلال أدائها البسيط لشخضية الصعيدية اللي رايحة مع مع جوزها للقاهرة، واللي لعب دور شخصيته الفنان محمد صبحي. أبدعت في المسرح بعد مشاركته مسرحية "الهمجي" عام 1985، ومسرحية "عائلة ونيس سنة 1997". شاركته كمان في اتنين من أنجح المسلسلات التلفزيونية الكوميدية العربية، وهما مسلسل "رحلة المليون" سنة 1984، ومسلسل "يوميات ونيس" بأجزائه الخمسة الأولانية اللي اتبدت سنة 1994، وحقق دور شخصية "مايسة" اللي لعبته نجاح جماهيري فظيع، حتى هي قالت في بعض المقابلات الصحفية إن المعجبين بينادونها "ماما مايسة". اشتغلت تاني مع المخرج يوسف شاهين في فيلم "إسكندرية نيو يورك" سنة 2004، وبعدها شاركت في آخر أعمالها، وهو فيلم "الحياة منتهى اللذة" سنة 2005.

حياتها الأسرية[تعديل]

اتجوزت في حياتها مرتين. الأولانية كانت من الفنان أحمد عبد الوارث[3]، وخلفت منه بنت اسمها فيروز وولد اسمه طارق، بس الجوازة وقفت، واتقال على شان الطرفين أدركوا إنهم مختلفين في الطباع، والتانية كانت من مهندس البترول محمد عبد المنعم اللي كملت معاه مشوار حياتها الخاص.[3]

وفاتها[تعديل]

خضعت لعملية شفط الدهون في أحد مستشفيات القاهرة، ودخلت في غيبوبة فضلت سنة كاملة بعد ما خدت جرعة مخدر على شان العملية. كان آخر كلامها قبل وفاتها: "ربي إذا بعثت فيّ الروح، فابعثها طاهرة، وإذا توفيتني، فتوفني مع الأبرار." في تصريح منسوب لجوزها الثاني، مهندس البترول محمد عبد المنعم، وقال كمان حسب بعض الصحف إنها فاقت من غيبوبتها لخمس دقايق تقريبًا، ووصته بدفنها بسرعة لو اتوفت، وإن أهلها يفضلوا لساعة تقريبًا عند قبرها على شان يدعوا لها. وبيتقال إن بنتها فيروز شاهدة على حادثة تانية، وهي رؤيتها اللي بيتقال برده إنها تنبأت بوفاتها منها. واتوفت بعدها يوم 5 يناير سنة 2007 سايبة وراها ميراث جميل من الأعمال وحب كبير في قلوب اللي حبوها.

في محنة مرضها، حصلت اتهامات من الصحافة لدكتور التخدير المسؤول عن العملية، واتحكم عليه بالسجن تلات سنين مع الشغل، وبكفالة خمس آلاف جنيه لإيقاف التنفيذ، بس التهمة اتشالت في النهاية.

أعمالها[تعديل]

من الأفلام[تعديل]

من المسلسلات[تعديل]

من السهرات التلفزيونية[تعديل]

من المسرحيات[تعديل]

من المسلسلات الإذاعية[تعديل]

الجوايز[تعديل]

وصلات برانية[تعديل]

  • سعاد نصر على موقع قاعدة بيانات الأفلام على الإنترنت - IMDb (الإنجليزية)
  • سعاد نصر على موقع قاعدة بيانات الأفلام المصريه (العربية)

مصادر[تعديل]

  1. وفاة الفنانة المصرية سعاد نصر، جريدة الشرق الأوسط، دخل في 21 ديسمبر 2012 Archived 4 May 2020[Date mismatch] at the Wayback Machine. [وصله مكسوره]
  2. نجل الفنانة سعاد نصر: ٢٦ / ١٢ هو عيد ميلاد ماما وليس ١٢ / ٣ (in العربية), retrieved 2021-03-16
  3. أ ب زوج سعاد نصر السابق يتهم زوجها الحالي بالتواطؤ على غيبوبتها، العربية نت، دخل في 21 ديسمبر 2012 Archived 20 August 2017[Date mismatch] at the Wayback Machine.
  4. Empty citation (help)
  5. Empty citation (help)


سعاد نصر على مواقع التواصل الاجتماعى