اميره امير

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اميره امير
 

معلومات شخصيه
تاريخ الميلاد 17 يناير 1920  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات
تاريخ الوفاة 5 ابريل 1968 (48 سنة)  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات
مواطنه
مصر  تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
الزوج كمال سليم  تعديل قيمة خاصية متجوزه من (P26) في ويكي بيانات
الحياه العمليه
المهنه ممثله،  وممثلة افلام  تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
اللغه الام عربى  تعديل قيمة خاصية اللغة الام (P103) في ويكي بيانات
اللغات المحكيه او المكتوبه عربى  تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات
المواقع
IMDB صفحتها على IMDB  تعديل قيمة خاصية مُعرِّف قاعدة بيانات الأفلام على الإنترنت (IMDb) (P345) في ويكي بيانات
السينما.كوم صفحتها على السينما.كوم  تعديل قيمة خاصية معرف السينما.كوم للأشخاص (P3136) في ويكي بيانات

اميرة امير (17 يناير 1920 - 5 ابريل 1968)، ممثلة مصرية. اسمها الحقيقى سعديه عبد الرحمن ابو العلا.

سعديه سمعت ان الفنانه عزيزه امير بتبحث عن ممثلات لفيلم جديد.. ذهبت ليها و هناك شافها المخرج نيازى مصطفى اللى اعجب بيها و اعطاها اسم اميره امير.. و اشاعت بين الناس انها ابنه عزيزه امير .. قصة أميرة أمير قصة أميرة أمير اللى ظهرت بعد وفاتها باكتر من 50 سنه ... هل تزوّجت نجلها بالخطأ؟

تحت عنوان "حماة #نيللى كريم... #أميرة أمير الفنانة اللى اتجوزت ابنها بالخطأ"، نجحت شوية قنوات عبر "يوتيوب" فى جذب المشاهدين لها، وتفاعلهم مع دى الرواية، بملايين المشاهدات والآلاف من التعليقات، بسبب دى الحكايه الغريبة.

الحكايه المتداولة تروى أن هناك #فنانة مصرية تُدعى أميرة أمير، عاشت حياة مأساوية فى الصغر ما اضطرها للزواج من عمدة قريتها و أنجبت منه طفل لكن هربت لالقاهرة بحثاً عن الشهرة والفن وتركت نجلها صغيراً، فتمر ال سنين وتسافر لأميركا، وتلتقى شاباً يصغرها فى السن واتجوزته و كانت الصدمة بعد اكتشافها أنه نجلها، وتموت من صدمتها.

من المؤكد أن دى الحكايه ستاخد باهتمام كبير وانتشار عبر مواقع التواصل الاجتماعي، دون غيرها من القصص لما بيها من حدث مثير، لكن كانت من وحى خيال واحد من "اليوتيوبر"، ولا تمت للواقع بصلة.

"النهار" قابلت الإعلامية القديرة عصامة غرام شيبا، بنت الفنانة أميرة أمير، من طليقها المطرب اللبنانى الكبير غرام شيبا، لتروى لنا تفاصيل دى الرواية الوهمية وكيف تعاملت معها، ففتحت قلبها وحدثتنا عن ذكريات والديها، ومدى تأثير دى الحكايه الوهمية فى أسرتها:

  • بداية جواز غرام شيبا من أميرة أمير

"والدى مطرب وملحن لبنانى شهير، اشتغل فى الإذاعة اللبنانية و إذاعة الشرق الاقرب فى يافا، بعدين جه لمصر أنتج ومثل ولحن 3 أفلام، بعدين قابل والدتى وتم الجواز و أنتجت أمى فيلم "الكل يغني"، بطولة مشتركة مع والدي، لكن انفصلا بسبب رغبة والدى فى الهجرة لأميركا، لكن كانت مرتبطة بأسرتها فى مصر".

  • أميرة أمير... واحده من رائدات السينما فى مصر والوطن العربي

ذكرت عصامة غرام شيبا أنّ والدتها تعتبر واحده من رائدات السينما فى مصر، هيا الابنة الروحية للمنتجة عزيزة أمير، اللى لقبت بأم السينما المصرية، ومن شدة ارتباطهما، الكثير اعتقد أن والدتى هيا بنت عزيزة أمير، لكن تبنتها فنى و أعطتها اسمها الفنى بس. والمعلومة الموجودة عبر "ويكيبديا" بأنّ والدتى بنت عزيزة أمير مش صحيحةً.

  • الشائعة انتشرت من سنةين ورجعت للظهور بعد مسلسل نيللى كريم

هذه الحكايه الوهمية ابتدت فى الانتشار مع بداية تألق الفنانة نيللى كريم، إنها اتجوزت فى سن الـ 17 من شقيقى الأصغر و هو الجواز الاولانى لها، وروت فى الكتير من اللقاءات أنّ حماتها الفنانة أميرة أمير، ومن هنا ابتدا اسمها يتداول وتنتشر الشائعات حولها، واستغلال اسم نيللي، فى التربح من الحكايه المفبركة حول والدتي.

  • قناة على "يوتيوب" مصدر شائعة جواز أميرة أمير من نجلها

"عرفنا مصدر دى الحكايه المأساوية هيا قناة عبر "يوتيوب" بعنوان "طيف الحب"، وما كانتش والدتى أولى ضحاياها فى خلق القصص الوهمية عن فنانى الزمن الجميل، نظراً لعدم وجود تسجيلات موثقة عن حياتهم، واستغلت ده جيداً وابتدت تخلق قصصاً وهمية، وبدأ باقى القنوات تتداول دى الحكايه دون التأكد من صحتها، أو التواصل مع العيله للتحقق منها، وبالفعل تواصلنا مع عدد من أصحاب دى القنوات للتوقف عن نشرها، لكن البعض استجاب والتانى لم يستجب، لأنها حققت لهم مكاسب باهظة من بعد أرقام المشاهدين والمتابعين لهذه القصة".

  • اغتيال معنوياتأثرت به العيله

"ما حدث لوالدتى بعد رحيلها باكتر من خمسين سنه ما هو إلا اغتيال معنوي، علشان الخوض فى أعراض الناس مش سهلاً، و أسرتها بالكاملاتأثرت بذلك، لأننا نعيش على ذكراها وبصمتها الفنية، وكونها واحدة من رائدات السينما فى مصر، وسعينا لتصحيح دى الحكايه المفبركة وتواصلنا مع أصحاب قنوات عبر "يوتيوب"، و أكدو لنا أنهم تناقلوها عن قناة شهيرة".

  • لابد من تدخل المسؤولين بعد تهديد تاريخ القوى الناعمة فى مصر

عصامة غرام شيبا، ذكرت فى حديثها أن ما يحدث من المؤكد أنه هايكون له تأثير سلبى على القوى الناعمة فى مصر، ومحو إنجازاتهم الفنية بخلق دى القصص الوهمية والنيل من شرفهم، فلا بدّ من ملاحقة أصحاب دى القنوات اللى تتربح من بعد ذلك، علشان والدتى مش الأولى،لكن هناك الكثير و بالتحديد من الفنانيناللى لا يمتلكون تسجيلات موثقة عن حياتهم.

  • توفيت فى لبنان هيا على ذمة لواء بالجيش المصري

"الحكايه المفبركة والمأخوذة من رواية إغريقية اللى فيها يحب الابن والدته، ذكرت أن والدتى توفيت بأميركا بعد علمها بزواج ابنها، لكن توفيت ب واحد من مستشفيات لبنان سنة 1968، نتيجة إصابتها بالتهاب رئوي، و كانت حينها على ذمة إبراهيم فايز صبري، والد أميرة وبهاء طليق نيللى كريم، وتم نقلها لالقاهرة لدفنها بمدافن العيله"

  • نعى فى الجريدة الرسمية للدولة موثق باسم أبنائها

ما يثبت فبركة دى الحكايه غير الأخلاقية، هو النعى المنشور فى جريدة "الأهرام" اللى تم ذكر فيه اسم زوجها و أبنائها و أفراد أسرتها جميعهم، كما أن هناك عدداً كبيراً من الصحف اللبنانية نعتها كمان باعتبارها واحد من رموز السينما المصرية، و مرات سابقة لمطرب لبنانى كبير.

حياتها[تعديل]

اتولدت فى 17 يناير 1920 بضاحية مصر الجديدة ابتدت الفن مع المخرج كمال سليم لما قدمها فى فيلم حنان وبعدها اتجوزته، وتوقفت عن التمثيل ، سافرت الى امريكا سنة 1949 واتجوزت هناك، واشتغلت فى التلفزيون الامريكى فكانت بتقوم باعداد تمثيليات قصيرة و كانت تعود الى مصر بين فترة والتانيه للعمل.

أعجب المخرج كمال سليم بأميرة أمير، فأسند ليها دورين مهمين فى فيلميه حنان وليلة الجمعة سنة 1944، بعدين تزوجها وجعلها بطلة فيلمه قصة غرام سنة 1945، ومات كمال سليم فجأة، فأكمل تلميذة محمد عبد الجواد اخراج الفيلم. وتزوج أميرة أمير كمان ، و أخرج ليها فيلمين هما: الدنيا بخير مع ابراهيم حمودة ورجوع طاقية الاخفاء مع بشاره واكيم، وحدث خلاف بينهما فطلقها محمد عبد الجواد وتزوج من الراقصة حكمت فهمى.

واتجوزت أميرة أمير من المطرب الأردنى غرام شيمة سنة 1947 و أنجبت منه ابنتها، وبعدها انفصلت عنه فى سنة 1949. وسافرت الى امريكا الأمريكية، فتعرفت هناك على مهاجر أرمنى من أصل مصرى فاتجوزته، واستمرت معه 3 سنين فساعدها لكى ترقص على مسارح برودواى ولاس ڤيجاس ، وبعدها انفصلت عنه ورجعت الى مصر، وعملت فى فيلم جحيم الغيرة مع كمال الشناوى بعدها تعاقدت مع فرقة مزيكا للسفر فى رحلة فنية فى بعض الدول الأوربية استغرفت 3 أشهر فعملت فى برامج التلفزيون ورجعت بعدها وقررت البقاء نهائيا فى مصر واشتركت عند بداية ارسال التلفزيون المصرى فى بعض البرامج. فقدمت برنامجى بعد الستار والبيانو الأبيض وبعدها اتجوزت من ظابط بالجيش برتبة مقدم وتوفت فى ابريل 1968.

فيلموجرافيا[تعديل]

تمثيل (13)

تحت سماء المدينة 1961 - فيلم منى

الله معنا 1955 - فيلم

المستهترة 1953 - فيلم

جحيم الغيرة 1953 - فيلم ثريا

دكتور بالعافية 1953 - فيلم

الكل يغني 1947 - فيلم

الدنيا بخير 1946 - فيلم

المغنى المجهول 1946 - فيلم محاسن عاصم

رجوع طاقية الإخفاء 1946 - فيلم

قصة غرام 1945 - فيلم هدى

ليلة الجمعة 1945 - فيلم اميرة مرات انور

ابنتي 1944 - فيلم هدى

حنان 1944 - فيلم ليلى حسن قناوي