زكى رستم

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
زكى رستم
 

معلومات شخصيه
اسم الولاده (بالعربى: محمد زكي محرم محمود رستم تعديل قيمة خاصية الاسم عند الولادة (P1477) في ويكي بيانات
الميلاد 5 مارس 1903  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات


القاهره  تعديل قيمة خاصية مكان الولاده (P19) في ويكي بيانات

تاريخ الوفاة 15 فبراير 1972 (69 سنة)[1]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات
مواطنه
مصر  تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
الحياه العمليه
المهنه ممثل،  وممثل افلام  تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
اللغه الام عربى  تعديل قيمة خاصية اللغة الام (P103) في ويكي بيانات
اللغات المحكيه او المكتوبه عربى  تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات
المواقع
IMDB صفحته على IMDB  تعديل قيمة خاصية مُعرِّف قاعدة بيانات الأفلام على الإنترنت (IMDb) (P345) في ويكي بيانات
السينما.كوم صفحته على السينما.كوم  تعديل قيمة خاصية معرف السينما.كوم للأشخاص (P3136) في ويكي بيانات
زكى رستم

زكى محرم محمود رستم ( القاهره ، 25 مارس 1903 - القاهره ، 15 فبراير 1972 ) ممثل مصرى موهوب بيعتبر من أهم ممثلين السينما المصريه. برع فى تجسيد شخصية الباشا القوى او الاب الحنين

زكى رستم كان من عيله ارستقراطيه عريقه و ابوه و جده كانو باشاوات و ابوه كان وزير فى عهد الخديوى اسماعيل. اتولد زكى رستم فى القاهرة سنة 1903 فى حى الحلميه فى قصر كان بيملكه جده محمود باشا رستم

بالرغم من ابدعاته السينيمائيه لكن كان ميال للعزله و ما اتجوزش

هو عم المذيعة التلفزيونية المشهوره فى الستينات ليلى رستم

حبه للتمثيل[تعديل]

ابتدت يهوى التمثيل لما كان طالب فى البكالوريا سنه 1924 ومن هناأبتدت علاقة جامده بينه وبين بعض فنانين المسرح فى الوقت ده ومنهم الممثل عبدالوارث عسر

انضم لفرقة جورج ابيض سنة 1924 و بعدين لفرقة رمسيس ، و فى سنة 1935 انضم للفرقه القوميه

عن حياته[تعديل]

ممثل مصري عريق من أهم الوجوه في السينما المصرية، اعتبره العديد من النقاد العالميين أحد أكثر الفنانين موهبًة في الشرق والعالم. ولد فى حي (الحلمية) بالقاهرة لعائلة أرستقراطية راقية وكان والده وجده من باشوات مصر. وقد ولد فى قصر كان يملكه جدّه اللواء (محمود باشا رستم) أحد رجال الجيش المصري البارزين، وكان والده (محمود بك رستم) من كبار ملاك الأراضي الزراعية ومن أعضاء الحزب الوطنى وصديقًا شخصيا لمصطفى كامل. توفي والده وهو مايزال بعد صبيًا، وتكفل به صديق والده (مصطفى بك نجيب) والد الفنان (سليمان بك نجيب) اللي ظل من اصدقاء (زكي رستم) القليلين طيلة حياته، الأمر الذي أتاح له تكوين علاقات مع بعض فناني المسرح في ذلك الحين -ومنهم الفنان (عبدالوارث عسر).

مارس الرياضة من وهو صغير ومارس رياضة رفع الأثقال وحصل على بطولتها سنة 1923 قبل شهادة البكالوريا. بدأت هوايته فى التمثيل وهو طالب فى البكالوريا سنة 1924 حين أعجب به (جورج أبيض) وضمه الى فرقته.

كان من المفترض أن يستكمل دراسته لكلية الحقوق طبقا للتقليد السائد فى العائلات الارستقراطية الذي يُلزِم أبنائها باستكمال دراستهم الجامعية، ولكنه رفض دراسة الحقوق، وأخبر والدته برغبته في أن يكون ممثلًا. الأمر الذي رفضته بشدة وخيرته بين حياته كفنان وبين استكمال حياته معهم واختار هو الفن وانتقل الى (عمارة يعقوبيان) بوسط القاهرة بمنطقة (وسط البلد) حيث عاش لبقية حياته. تسبب هذا باصابة والدته بالشلل حزنًا على اختيار ابنها وهو الأمر الذي كان له أثر كبير عليه لبقية حياته.

بعدها انتقل لفرقة رمسيس سنة 1925 مع (احمد علام) اللي أسند اليه أدوارا رئيسية ولفرق (فاطمه رشدى) و(عزيز عيد) المسرحية ثم أخيرًا للفرقة القومية سنة 1935. ميعاده مع السينما كان ببدايتها الأولى مع السينما الصامتة بفيلم زينب سنة 1930. ثم شارك في أول فيلم مصري ناطق وهو (الوردة البيضاء) سنة 1932، وتوالت أعماله السينمائية لثلاثين سنه متتالية بلا توقف حتى بداية الستينات.

في مشواره السينمائي اتعرف بتنوع أدواره فمن أدوار الباشا الأرستقراطي الى الأب الحنون الى المعلم في سوق الخضار الى الفتوة الى الموظف الى المحامي الى الزوج القاسي، وكانت أدوار الشر المتميزة هي بصمته وما عرف بتأديته بشكل بالغ التميز. عُرف بتقمص شخصياته تقمصًا كاملًا وتدقيقه في أدق تفاصيلها من الملبس حتى معايشة الجو أثناء التصوير بكل تفاصيله الأمر الذي بدأه مبكرًا جدًا منذ بدايته في فرقة (جورج ابيض). ومن أدواره اللى تركت بصمة واضحة في السينما المصرية داخل هذا الاطار أدواره في أفلام (رصيف نمرة خمسة)، (الفتوة) و(نهر الحب). موهبته التمثيلية اقترن بها ميله الى العزلة الشديدة وقلة اصدقائه فلم يكن له اصدقاء تقريبًا من الوسط الفني أو خارجه وكانت علاقته بزملائه تنتهي بانتهاء التصوير ولم يتزوج طول حياته. في أوائل الستينات بدأ سمعه يضعف شيئًا فشيئًا حتى فقد سمعه تمامًا الأمر الذي أجبره ذلك على ترك عمله ونشاطه وعاش في شقته بوسط القاهرة فى عمارة يعقوبيان مع كلبه وخادمه حتى نهاية حياته.

توفي بأزمة قلبية عام 1972 عن عمر تمانيه والستين.

أعماله[تعديل]

أهم مسرحياته[تعديل]

  • كرسى الاعتراف
  • مجنون ليلى
  • الوطن
  • مصرع كليوبترا
  • تحت سماء أسبنيا
  • الشيطانه
  • اليتيمه
  • الطاغيه
  • الهمالايا

اوسمه[تعديل]

وسام الفنون سنه 1962

شوف[تعديل]

  1. وصلة : nm0744601  — تاريخ الاطلاع: 20 اكتوبر 2019