سلطه قضائيه

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
سلطه قضائيه
مؤسسه   تعديل قيمة خاصية واحد من (P31) في ويكي بيانات
 

مبنى محاكم قانون الكومنولث فى ميلبورن ، وموقع فروع ميلبورن للمحكمة الفيدرالية الأسترالية ، والمحكمة الفيدرالية الأسترالية ، ومحكمة العيله الأسترالية ، و جلسات المحكمة العليا الأسترالية العرضية

السلطة القضائية (المعروفة كمان باسم النظام القضائي ، والسلطة القضائية ، والسلطة القضائية ، والسلطة القضائية ، والمحكمة أو النظام القضائي ) هيا نظام المحاكم اللى يفصل فى النزاعات/الخلافات القانونية ويفسر القانون ويدافع عنه ويطبقه فى القضايا القانونية.

معنى[تعديل]

القضاء هو نظام المحاكم اللى يفسر القانون ويدافع عنه ويطبقه باسم الدولة . ويمكن كمان اعتبار السلطة القضائية يعتبر آلية لحل النزاعات. حسب مبدأ الفصل بين السلطات ، لا تضع السلطة القضائية عموم قانون تشريعى (وهى مسؤولية السلطة التشريعية ) أو تطبق القانون (وهى مسؤولية السلطة التنفيذية )،لكن تفسر القانون وتدافع عنه وتطبقه على الأشخاص. وقائع كل حالة. بس، فى بعض البلاد، تضع السلطة القضائية القانون العام .

تتمتع السلطة القضائية فى كتير من الولايات القضائية بسلطة تغيير القوانين منفىعملية المرا بيره القضائية . يجوز للمحاكم اللى تتمتع بسلطة المرا بيره القضائية إلغاء قوانين وقواعد الدولة لما تجدها غير متوافقة مع قاعدة أعلى، زى التشريعات الأولية أو أحكام الدستور أو المعاهدات أو القانون الدولى . يشكل القضاة قوة حاسمة لتفسير وتنفيذ الدستور، و علشان كده فى دول القانون العام تقوم بإنشاء مجموعة القانون الدستوري.

تاريخ[تعديل]

هذه نظرة عامة اكتر عمومية عن تطور القضاء والأنظمة القضائية على مدار التاريخ.

القضاء الرومانى[تعديل]

القانون الرومانى القديم (650-264 قبل الميلاد)[تعديل]

الجزء الاكتر أهمية كان Ius Civile (اللاتينية تعنى "القانون المدني"). يتكون ده من Mos Maiorum (باللاتينية تعنى "طريق الأجداد") و Leges (باللاتينية تعنى "القوانين"). كان Mos Maiorum قواعد سلوك مبنية على الأعراف الاجتماعية اللى أنشأها أسلافه على مر السنين. فى الفترة ما بين 451-449 قبل الميلاد، تمت كتابة موس مايوروم فى الجداول الاثنى عشر .[1] L' كانت قواعد وضعها القادة، أول الملوك، بعدين المجلس الشعبيفىالجمهورية. فى دى السنين الأولى، كانت العملية القانونية تتألف من مرحلتين. المرحلة الأولى، فى إيورى ، كانت العملية القضائية. يمكن للمرء أن يذهب لرئيس النظام القضائى (فى البداية الكهنة علشان القانون كان جزء من الدين) اللى سينظر فى القواعد المطبقة على القضية. ويمكن مساعدة الأطراف فى القضية على ايد القانونيين. ومن بعدين تبدأ المرحلة التانيه وهي أبوود يوديسيم . سيتم عرض القضية على القضاة، وهم مواطنين رومانيون عاديون بأعداد متفاوتة. ما كانتش هناك حاجة للخبرة حيث تم بالفعل اختيار القواعد المعمول بها. سيكون عليهم بس الحكم على القضية.

قانون رومانى قبل الكلاسيكى (264-27 قبل الميلاد)[تعديل]

كان التغيير الاكتر أهمية فى الفترة دى هو التحول من الكاهن لالقاضى كرئيس للنظام القضائي. سيصدر البريتور كمان مرسوم يعلن فيه عن قوانين أو مبادئ جديدة للسنة اللى تم انتخابه فيها. يُعرف المرسوم ده كمان باسم القانون البريتوري.

المبدأ (27 ق.م – 284 م)[تعديل]

عهد الزعامة هو الجزء الاولانى من الإمبراطورية الرومانية، اللى ابتدت فى عهد اغسطس . معروفه الفتره دى الزمنية كمان باسم "العصر الكلاسيكى للقانون الروماني". فى ده العصر، بقا مرسوم البريتور يُعرف دلوقتى باسم edictum perpetuum ، هيا مراسيم جمعها هادريان فى مرسوم واحد. كمان ، ظهرت عملية قضائية جديدة: cognitio extraordinaria (وتعنى باللاتينية "العملية الاستثبعيده").[2] جه ده لالوجود بسبب سخاء الإمبراطورية. و مرت دى العملية بمرحلة واحدة بس، حيث اتعرض القضية على قاض محترف كان يمثل الإمبراطور. و كان الاستئناف ممكنا لالرئيس المباشر.

خلال الفترة الزمنية دى ، ابتدا الخبراء القانونيون فى الظهور. درسو القانون و كانو مستشارين للإمبراطور. سُمح لهم بتقديم المشورة القانونية نيابة عن الإمبراطور.[3]

كوربوس يوريس سيفيليس ، 1607

السيطرة (284–565 م)[تعديل]

يُعرف العصر ده كمان باسم "عصر ما بعد الكلاسيكية للقانون الروماني". كان الحدث القانونى الاكتر أهميةفىدى الفتره هو تدوين جستنيانوس: Corpus Iuris Civilis . ده فيه كل القانون الروماني. كان مجموعة من أعمال الخبراء القانونيين والتعليق عليها، ومجموعة من القوانين الجديدة. يتكون Corpus Iuris Civilis من 4 أجزاء:

  1. المؤسسات : كانت دى مقدمة وملخص للقانون الروماني.
  2. Digesta/Pandectae : كانت دى مجموعة المراسيم.
  3. المخطوطة : فيها كل قوانين الأباطرة.
  4. Novellae : فيها كل القوانين الجديدة اللى تم إنشاؤها.

العصور الوسطى[تعديل]

فى أواخر العصور الوسطى، ابتدا التعليم فى النمو. اقتصر التعليم الاولانى على الأديرة، لكنه توسع ليشمل الكاتدرائيات والمدارس فى المدينة فى القرن الحداشر، ده وصل فى النهاية لإنشاء الجامعات. كان للجامعات خمس كليات: الآداب، الطب، اللاهوت، القانون الكنسى والقانون المدني ، أو القانون المدني. القانون الكنسي، أو القانون الكنسي، هو قوانين وضعها البابا، رأس الكنيسة الرومانية الكاثوليكية. و كان الشكل الأخير يسمى كمان القانون العلماني، أو القانون الروماني. كان يعتمد بشكل أساسى على Corpus Iuris Civilis ، اللى أعيد اكتشافه سنة 1070. كان القانون الرومانى يستخدم بشكل أساسى فى الشؤون "الدنيوية"، فى الوقت نفسه كان القانون الكنسى يستخدم فى المسائل المتعلقة بالكنيسة. الفترة اللى ابتدت فى القرن الحداشر مع اكتشاف Corpus Iuris Civilis تسمى كمان الفترة المدرسية ، اللى ممكن تقسيمها لالمدرسية المبكرة والمتأخرة. ويتميز بالاهتمام المتجدد بالنصوص القديمة.

القانون المدني[تعديل]

المدرسة المبكرة (1070–1263)[تعديل]

إعادة اكتشاف Digesta من Corpus Iuris Civilis اتسبب فى قيام جامعة بولونيا ببدء تدريس القانون الروماني. طُلب من الأساتذة فى الجامعة البحث فى القوانين الرومانية و تقديم المشورة للإمبراطور والبابا بخصوص بالقوانين القديمة. أدى ده لقيام Glossators بترجمة و إعادة إنشاء Corpus Iuris Civilis و إنشاء أدبيات حوله:

  • Glossae : ترجمات القوانين الرومانية القديمة
  • ملخصات : ملخصات
  • بروكارديكا : جمل قصيرة جعلت القوانين القديمة أسهل فى التذكر، هيا نوع من التذكير
  • Quaestio Disputata ( كذا وغير ): طريقة جدلية للبحث عن الحجة ودحضها.

كتب Accursius كتاب Glossa Ordinaria سنة 1263، منهى بكده المدارس المدرسية المبكرة.

المدارس المتأخرة (1263–1453)[تعديل]

كان خلفاء المسرد هم بعد المسرد أو المعلقين. نظرو للموضوع بطريقة منطقية ومنهجية من كتابة التعليقات مع النصوص و الأطروحات و المجمعات ، و هيا نصائح مقدمة حسب القانون الرومانى القديم.[4]

القانون الكنسى[تعديل]

جراتيان
المدرسة المبكرة (1070–1234)[تعديل]

يعرف القانون الكنسى بعض أشكال القوانين: القوانين ، والقرارات اللى تتخذها المجالس، والمرسوم ، والقرارات اللى يتخذها الباباوات. ابتدا الراهب جراتيان، و هو واحد من الممارسين المشهورين، فى تنظيم كل قوانين الكنيسة، اللى معروفه دلوقتى باسم Decretum Gratiani ، أو ببساطة باسم Decretum . و هو يشكل الجزء الاولانى من مجموعة النصوص القانونية الستة، اللى بقت معروفهمع بعضباسم Corpus Juris Canonici . تم استخدامه على ايد القانونيين فى الكنيسة الرومانية الكاثوليكية لحد عيد العنصرة (19 مايو) 1918، لما حصل قانون القانون الكنسي المنقح ( Codex Iuris Canonici ) اللى أصدره البابا بنديكتوس الخمستاشر فى 27 مايو 1917 على القوة القانونية.[5]

المدارس المتأخرة (1234–1453)[تعديل]

بدأ Decretalists ، زى بعد معجم Ius Civile ، فى كتابة الأطروحات والتعليقات والنصائح مع النصوص.

كومونة إيوس[تعديل]

فى حوالى القرن الخمستاشر ، ابتدت عملية الاستقبال والتثاقف مع كلا القانونين. كان المنتج النهائى معروف باسم Ius Commune . كان مزيج من القانون الكنسي، اللى يمثل القواعد والمبادئ المشتركة، والقانون الروماني، اللى كان يمثل القواعد والمصطلحات الفعلية. و كان ذلك يعنى إنشاء المزيد من النصوص والكتب القانونية وطريقة اكتر منهجية لمتابعة العملية القانونية. وفى العملية القانونية الجديدة، كان الاستئناف ممكنا. هاتكون العملية تحقيقية جزئى، حيث يقوم القاضى بالتحقيق بنشاط فى كل الأدلة المعروضة عليه، لكن كمان عدائية جزئى، يكون الطرفين مسؤول عن العثور على الأدلة لإقناع القاضي.

بعد الثورة الفرنسية ، توقف المشرعون عن تفسير القانون على ايد القضاة، و كانت الهيئة التشريعية هيا الهيئة الوحيدة المسموح ليها بتفسير القانون؛ تم إلغاء ده الحظر بعدين حسب قانون نابليون .[6]

وظايف القضاء فى النظم القانونية المختلفة[تعديل]

فى الولايات القضائية اللى تطبق القانون العام، تفسر المحاكم القانون؛ وده يشمل الدساتير والقوانين واللوائح. كما أنهم يضعون القانون (لكن بمعنى محدود، يقتصر على حقائق حالات معينة) بناء على السوابق القضائية السابقة فى المجالات اللى لم تضع فيها السلطة التشريعية قانون. على سبيل المثال، لا يشتق الضرر الناجم عن الإهمال من القانون التشريعى فى معظم الولايات القضائية اللى تطبق القانون العام. يشير مصطلح القانون العام لده النوع من القانون. تشكل قرارات القانون العام سابقة لازم على كل المحاكم اتباعها. و يسمى ده ساعات فحص القرار .

وظايف خاصة بكل بلد[تعديل]

فى نظام المحاكم فى امريكا ، تعتبر المحكمة العليا هيا السلطة النهائية فى تفسير الدستور الفيدرالى وجميع القوانين واللوائح المنشأة بموجبه، فضل عن دستورية قوانين الولايات المختلفة؛ فى نظام المحاكم الفيدرالية الامريكانيه ، تتم محاكمة القضايا الفيدرالية فى المحاكم الابتدائية ، المعروفة باسم محاكم المقاطعات الامريكانيه ، بعدها محاكم الاستئناف بعدين المحكمة العليا. محاكم الولاية ، اللى تنظر فى 98% من الدعاوى القضائية ، [7] ممكن يكون ليها أسماء و تنظيمات مختلفة؛ ممكن أن تسمى المحاكم الابتدائية "محاكم الاستئناف العام"، أو محاكم الاستئناف، أو "المحاكم العليا" أو "محاكم الكومنولث".[8] يبدأ النظام القضائي، سواء كان على مستوى الولاية أو الاتحادي، بمحكمة ابتدائية، و الاستئناف قدام محكمة الاستئناف، بعدين ينتهى عند محكمة الملاذ الأخير.[9]

فى فرنسا ، السلطة النهائية فى تفسير القانون هيا مجلس الدولة فى القضايا الإدارية، ومحكمة النقض فى القضايا المدنية والجبعيده. فى جمهورية الصين الشعبية ، السلطة النهائية فى تفسير القانون هيا المجلس الوطنى لنواب الشعب .

بلاد تانيه زى الأرجنتين عندها أنظمة مختلطة تشمل المحاكم الابتدائية ومحاكم الاستئناف ومحكمة النقض (للقانون الجنائي) والمحكمة العليا. فى ده النظام، تكون المحكمة العليا دايما هيا السلطة النهائية، لكن القضايا الجبعيده ليها أربع مراحل، أى اكتر من القانون المدنى بمرحلة واحدة. ويجلس فى المحكمة ما مجموعه تسعة قضاة. تم تغيير ده الرقم كذا مره.

الأنظمة القضائية حسب البلد[تعديل]

اليابان[تعديل]

عملية اختيار القضاة فى اليابان أطول واكتر صرامةو ده هيا عليه فى بلاد مختلفة، زى الولايات المتحدة والمكسيك .[10] وياتعيين القضاة المساعدين من دول اللى أكملوا تدريبهم فى معهد التدريب والبحث القانونى الموجود فى واكو . بمجرد تعيين القضاة المساعدين، قد لا يكونون مؤهلين للعمل لوحدهم إلا بعد ما يقضوا خمس سنين فى الخدمة، ويتم تعيينهم على ايد المحكمة العليا فى اليابان . ويشترط للقضاة عشر سنين من الخبرة فى الشؤون العملية، كمدعى عام أو محامٍ ممارس. فيه فى السلطة القضائية اليابانية المحكمة العليا، وثمانى محاكم عليا، وخمسين محكمة محلية، وخمسين محكمة عيله، و 438 محكمة جزئية.[11][12]

المكسيك[تعديل]

ياتعيين قضاة المحكمة العليا المكسيكية على ايد رئيس المكسيك ، بعدين تتم الموافقة عليهم على ايد مجلس الشيوخ المكسيكى للعمل لفترة مدى الحياة. وياتعيين القضاة التانيين على ايد المحكمة العليا ويعملون لمدة ست سنين . تتكون المحاكم الفيدرالية من 11 وزير من المحكمة العليا، و 32 محكمة دايرة، و 98 محكمة محلية. المحكمة العليا فى المكسيك فى مدينة مكسيكو . لازم تتراوح أعمار قضاة المحكمة العليا بين 35 و 65 سنه ويكونو حاصلين على شهادة فى القانونفىالسنين الخمس السابقة لترشيحهم.[13]

امريكا[تعديل]

ياتعيين قضاة المحكمة العليا للولايات المتحدة على ايد رئيس امريكا ويوافق عليهم مجلس الشيوخ الأمريكى . يخدم قضاة المحكمة العليا مدى الحياة أو لحد التقاعد. المحكمة العليا فى واشنطن العاصمة. يتكون نظام المحاكم الفيدرالية فى امريكا من 94 منطقة قضائية فيدرالية . يتم بعد كده تقسيم المقاطعات الـ 94 لاثنتى عشرة دايرة إقليمية. فيه فى امريكا خمسة أنواع مختلفة من المحاكم اللى تعتبر تابعة للمحكمة العليا: محاكم الإفلاس بالولايات المتحدة ، ومحكمة الاستئناف للدايرة الفيدرالية بالولايات المتحدة ، ومحكمة التجارة الدولية بالولايات المتحدة ، ومحاكم الاستئناف بالولايات المتحدة ، ومحكمة المقاطعات بالولايات المتحدة المحاكم .[14][15]

محاكم الهجرة مش جزء من السلطة القضائية؛ قضاة الهجرة هم موظفون فى المكتب التنفيذى لمرا بيره الهجرة ، و هو جزء من وزارة العدل الامريكانيه فى السلطة التنفيذية.

تتمتع كل ولاية ومنطقة و إقليم مأهول كمان بنظام محاكم خاص بيها يعمل ضمن الإطار القانونى للولاية القضائية المعنية، ويكون مسؤول عن النظر فى القضايا المتعلقة بقانون الولاية والإقليم . كل دى الولايات القضائية عندها كمان محاكم عليا خاصة بيها (أو يسواها) اللى تعمل يعتبر أعلى محاكم قانونية ضمن ولاياتها القضائية.

شوف كمان[تعديل]

  • مقعد (القانون)
  • المحكمة العليا
  • الفساد السياسي
  • استقلال القضاء
  • مرا بيره قضائية
  • حكم وفقا للقانون الأعلى
  • قواعد القانون

مصادر[تعديل]

  1. Crawford, M.H. 'Twelve Tables' in Simon Hornblower, Antony Spawforth, and Esther Eidinow (eds.) Oxford Classical Dictionary (4th ed.)
  2. "Roman Legal Procedure". Encyclopaedia Britannica. 3 May 2019.
  3. "The Oxford Handbook of Roman Law and Society". Oxford Handbooks Online: 153. 2 November 2016. doi:10.1093/oxfordhb/9780198728689.001.0001. ISBN 9780198728689.
  4. Skyrms, J.F. (1980). "Commentators on The Roman Law". Books at Iowa. no. 32: 3–14. doi:10.17077/0006-7474.1414. {{cite journal}}: |volume= has extra text (help)
  5. Benedict XV, Pope, doi:10.1163/1877-5888_rpp_sim_01749
  6. Cappelletti, Mauro et al. The Italian Legal System, p. 150 (Stanford University Press 1967).
  7. American Bar Association (2004). How the Legal System Works: The Structure of the Court System, State and Federal Courts Archived 16 يوليه 2010 at the Wayback Machine. In ABA Family Legal Guide.
  8. The American Legal System Archived 13 فبراير 2010 at the Wayback Machine.
  9. Public Services Department. "Introduction to the Courth system" (PDF). Syracuse University College of Law. Archived from the original (PDF) on 27 July 2011.
  10. Grider, Alisa. "How the Judicial System Works Around The World". Archived from the original on 19 October 2014. Retrieved 23 May 2006.
  11. Mosleh, Peter. "Japan's Judiciary". Southern Methodist University. Archived from the original on 26 May 2013. Retrieved 20 April 2013.
  12. "The Japanese Judicial System". Archived from the original on 16 January 2013. Retrieved 20 April 2013.
  13. "Mexico-Judicial Legislative". Archived from the original on 19 June 2013. Retrieved 20 April 2013.
  14. "The Judicial Branch". whitehouse.gov. Retrieved 20 April 2013.
  15. "Federal Courts". Archived from the original on 22 April 2013. Retrieved 20 April 2013.

لينكات برانيه[تعديل]

  • Media related to Judiciaries at Wikimedia Commons
  • Quotations related to Judiciary at Wikiquote
  • The dictionary definition of judiciary at Wiktionary simphiwe mthembu @ustalkedsimphiwe on ig

قالب:Lawقالب:Separation of powersخطأ: لا توجد وحدة بهذا الاسم "World topic".