القانون الدولى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث
البيريكو جينتيلى هو ابو القانون الدولى

القانون الدولى بيتقسم لنوعين من القوانين هما: قانون دولى عام, و قانون دولى خاص. القانون الدولى العام هوا شبه القانون الداخلى فى مبادئ و قواعد كتير زى العموميه و التجريد. و القانون الدولى العام بيكون بالنسبه للدول زى القانون الداخلى بالنسبه للافراد. ولكن بيختلف القانون الدولى عن القانون الداخلى فى حاجات كتير زى. ان مافيش سلطه معينه هيا اللى بتحط القوانين الدوليه و ده عشان مبدأ سيادة الدول. بيختلف كمان عن القانون الداخلى فى ان العرف الدولى مهم جدا فى مجال القانون الدولى بخلاف القانون الداخلى اللى بيكون العرف فى الغالب دوره محدود جدا الا فى استثناءات قليله. القانون الدولى العام من فروع القانون العام. القانون الدولى الخاص .هوا اللى بينظم العلاقه بين الناس اللى بيكونو من جنسيات مختلفة

القوانين الدولية قسمين: عام وخاص[تعديل]

  • القانون الدولي العام: عبارة عن قواعد وتنظيمات تنظم العلاقات بين الدول في حالتي السلم والحرب، وبينها وبين المنظمات الدولية.

ومن الأمثلة : قوانين منظمة الأمم المتحدة، ومعاهدة جنيف، والقوانين والأنظمة اللى تصدر من الدول كدول مجلس التعاون الخليجي، واللي تكون الدولة طرفاً فيها، لا الأفراد.

  • القانون الدولي الخاص: هو القانون اللى ينظم العلاقات بين الأفراد ذات العنصر الأجنبي بشكل يؤمن لهم الطمأنينة في معاملاتهم وروابطهم المتكونة على صعيد المجتمع الدولي ويعمل على احترام مبدأ سيادة الدولة على إقليمها.

ويشمل عدة موضوعات، زى الجنسية، والموطن وتنازع الاختصاص القضائي الدولي.