نور الشريف

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير
نور الشريف

London, October 2007
إلاسم وقت الميلاد نور الشريف
28 ابريل 1946 (1946-04-28) (العمر 68 سنة)
القاهره, مصر
المهنه ممثل
سنين الشغل 1965 - لدلوقتى
زوج/ه بوسى (1972 - 2006)

نور الشريف (بالميلاد: محمد جابر محمد عبدالله) 27 ابريل 1946, حى السيده زينب القاهرة، مصر ممثل مصرى له تاريخ فى السينما المصرية والإنتاج التلفزيوني المصري الحديث. كمان له عدة مساهمات فى المسرح برضة. أسرته من الطبقة العاملة. واتجوز الممثلة بوسى وفضل جوازهم لمدة طويلة وبعدين اتطلقوا سنة 2006، وليهم بنتين هما ساره و مى. وبيتقال أن المياه بدأت تعود لمجاريها بينهم.[1][2]

التمثيل[تعديل]

اسمه الحقيقى الكامل "محمد جابر محمد عبدالله" من والدين مصريين. أخد دبلوم المعهد العالى للفنون المسرحيه بتقدير "امتياز" وكان الأول على دفعته عام 1967. بدأ التمثيل في المدرسه فانضم إلى فريق التمثيل بها وكمان كان لعيب في أشبال كرة القدم بنادى الزمالك ولكنه مكملش مشواره مع كرة القدم بسبب حبه للتمثيل الذى راحله عن طريق الفنان سعد أردش اللى رشحه للعمل معاه فأداله دورا صغيرا في مسرحيه "الشوارع الخلفيه" وبعدين اختاره المخرج "كمال عيد" عشان يمثل في مسرحيه روميو وجولييت. وأثناء بروفات المسرحيه تعرف على عادل امام اللى قدمه بدوره للمخرج حسن الإمام ويظهر في فيلم قصر الشوق ويحصل عن دوره على شهاده تقدير فكانت أول جائزة يحصل عليها في حياته الفنيه.

تألق نور الشريف بعدها في عده أدوار متميزة في السينما المصرية رشحته ليصبح أحد نجومها المميزيين.

من أفلامه الجديدة فيلم اختفاء جعفر المصرى العام 1999 ثم العاشقان الذى قام فيه بالتمثيل والإخراج. ثم فيلم عمارة يعقوبيان[3]

كمان اتألق الفنان أيضا في التليفزيون المصرى من خلال مسلسله الأشهر لن أعيش في جلباب أبى وأيضا عائلة الحاج متولي وعدة مسلسلات تاريخية أهمها هارون الرشيد و عمر بن عبدالعزيز.

حصل على العديد من الجوائز وشهادات التقدير منها "جايزة أحسن ممثل" عن دوره في فيلم ليله ساخنة وعلى جائزه مهرجان نيودلهى عن فيلم سواق الأتوبيس.

عمل فيلم ليلة البيبي دول [4] عام 2007 دوشة كبيرة في عالم السينما العربية عشان نور الشريف عمل دور مسجون في سجن أبو غريب العراقي. وكمان في الواقع أدى دوره عاريا تحت التعذيب. ودخل السجن عشان مراسل مصري قدر يصور مجزرة من مجازر التي عملتها القوات الأمريكية ضد المدنيين العراقيين. واللقطات دي مظهرتش في تاريخ السينما العربية قبل كدة، ومن الناس من أكبر شجاعته على أداء مثل هذا الدور وبمثل هذه الصورة من الواقعية، ولكن استهجنه البعض لظهوره عاريا تماما.

[5] [6]

أعماله[تعديل]

أفلام[تعديل]

مسلسلات[تعديل]

مسرحيات[تعديل]

  • القدس في يوم آخر
  • ياغولة عينك حمرا
  • الأميرة والصعلوك

مصادر[تعديل]