احمد رمزى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير
احمد رمزى1.jpg

احمد رمزى (اتولد في مدينة الإسكندرية عروس البحر الأبيض المتوسط فى 23 مارس 1930 - 28 سبتمبر 2012 ), ممثل مصرى, أبوه كان طبيب مصرى و أمه اسكتلنديه, اتعلم في مدرسة الأورمان ومنها لكلية فيكتوريا و بعدها دخل كلية التجارة, لكنه مكملش تعليمه بيها بعد ماكتشفته السينما و الرياضة.

  • اشتهر بأدوار الشاب الوسيم الشقى خفيف الضل فى افلام كتيره ناجحه وبارزة في تاريخ السينما المصريه.
  • ليه أخ واحد, الدكتور حسن بيومي, اللى اشتغل زى ابوه, وبيمارس الطب في لندن.
  • رمزي له بنتيين و ولد, تزوج فى اول حياته من السيده هدايت و خلف منها ولاده و انفصل عنهاو اتجوز بعدين الفنانة نجوى فؤاد بس سابها بعد فتره و استقر مع مراته الايطالية التى اتجوزها فى سنة 1970 لحد دلوقتى.

بدايته[تعديل]

كان صاحب عمر الشريف اللي كان هاوى سينما و ده اللي طلع فكرة التمثيل لاحمد رمزى, كان هناك لقاء بين رمزى و عمر في جروبى وسط البلد بالمخرج يوسف شاهين وكان ده سنه 1954, لما أسند " شاهين " البطولة التانية لعمر الشريف في فيلم شيطان الصحراء راح معاهم رمزى و عمل كواحد من عمال التصوير حتى يكون قريب من معشوقته السينما .

وفي ليلة كان رمزى جالس فيها في صالة البلياردو زي عادته لما شافه المخرج حلمى حليم ولاحظ سلوكه و تعبيراته فعرض عليه الشغل معاه في السينما و كانت أول بطولة له في فيلم أيامنا الحلوة سنه 1955 البطولة كانت مع صديقه عمر الشريف و الوجه الجديد وقتها عبد الحليم حافظ وانطلق أحمد رمزى بعدها في الفن.

من أعماله[تعديل]

احمد رمزى.jpg

قط الصحراء

Wiki letter w.svg الصفحه دى فيها تقاوى مقاله. و انت ممكن تساعد ويكيپيديا مصرى علشان تكبرها.