متحف جاير اندرسون

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
متحف جاير اندرسون
 

التأسيس 1945  تعديل قيمة خاصية البدايه (P571) في ويكي بيانات
البلد
مصر   تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
التقسيم الادارى محافظة القاهره   تعديل قيمة خاصية بتقع فى التقسيم الادارى (P131) في ويكي بيانات
المكان القاهره   تعديل قيمة خاصية المكان (P276) في ويكي بيانات
رمز جيونيمز 8630310  تعديل قيمة خاصية مُعرِّف الأسماء الأرضية (GeoNames) (P1566) في ويكي بيانات
الموقع الرسمى الموقع الرسمى (عربى )  تعديل قيمة خاصية الويبسايت الرسمى (P856) في ويكي بيانات
إحداثيات: 30°01′42″N 31°15′03″E / 30.0284°N 31.2507°E / 30.0284; 31.2507   تعديل قيمة خاصية الإحداثيات (P625) في ويكي بيانات
[[تصنيف: غلط فى قوالب ويكى بيانات|]]
خريطة
The Gayer-Anderson Museum
The Egyptian roof terrace of the Gayer-Anderson Museum
المكانCairo, Egypt
النوعart museum

بيت الكريتلية أو بيت الكريدلية أو الجريدلية أو سبيل ومنزل محمد بن الحاج سالم الجزار أو حالى متحف جاير أندرسون. يتكون المتحف من بيتين هم بيت محمد بن الحاج سالم وبيت السيدة آمنة بنت سالم وتم الربط بينهم بممر (قنطرة) ويعد البيتان من الآثار الإسلامية النادرة والثمينة وتنتمى لالعصر المملوكى و العثمانى. ويقع بيت الكريتلية فى واحد من أعرق شوارع القاهرة القديمة شارع وميدان احمد بن طولون فى حى السيده زينب.

جاير أندرسون[تعديل]

اتولد جاير أندرسون (en: Gayer Anderson) فى بريطانيا سنة 1881م, وعمل طبيب فى الجيش الإنجليزى و كان من الظباط اللى خدموا فى الجيش الإنجليزى والجيش المصرى فى وادى النيل. استقر أندرسون بمصر اللى حبًّا ٬ت سنة 1908م, واعتير أندرسون مصر وطنة الثاني, فذكر فى مذكراتة المحفوظة بمتحف فيكتوريا والبرت بلندن "مصر احب الأرض لقلبى علشان كده لم أفارقها لأنى قضيت بيها أسعد أيامى من مولدي" و كان أندرسون مهتم بالأثار من العصور المختلفة وخصوصاً الفن الإسلامى فقام بتجميع مجموعات نادرة تعرض حالى فى المتحف.

البيت الاولانى[تعديل]

من إنشاء المعلم عبد القادر الحداد سنة 1540 و هو المعروف باسم بيت آمنة بنت سالم ونسب ليها البيت حيث إنها آخر من امتلكته اللى يظن أنها من عيله أصحاب البيت الثاني.

البيت التانى[تعديل]

بناه واحد من أعيان القاهرة و هو محمد بن الحاج سالك بن جلمام سنة 1631م وتعاقبت الأسر الثرية على سكنة لحد سكنتة سيدة من جزيرة كريت, فعرف من ساعتها ببيت الكريتلية.

تاريخ[تعديل]

ساءت حالة البيتين على مر السنين وكاد أن يتم هدمهما وقت مشروع التوسع حول جامع أحمد ابن طولون فى تلاتينات القرن العشرين (1930-1935م) فسارعت لجنة حفظ الآثار العربية بترميم و إصلاح البيتين ليصبحا من أبدع الأمثلة القائمة على طراز العمارة فى العصر العثماني. سنة 1935م تقدم الميجور جاير أندرسون الى كان من الظباط الإنجليز فى مصر بطلب الى لجنة حفظ الآثار العربية بأن يسكن فى البيتين و أن يقوم بتاثيثهما على الطراز الإسلامى العربى ويعرض فيهما مجموعتة الأثرية من مقتنيات أثرية إسلامية وحتى فرعونية و أسيوية على ان يصبح ده الأثاث ومجموعتة من الآثار ملكاً للشعب المصرى بعد وفاتة أو حين يغادر مصر نهائى فوافقت اللحنة, وبالفعل لم يدخر جهد فى تنظيم البيتين ولم يبخل بصرف المال على شراء الآثاث والمتحف من البيوت الآثرية ومن أسواق العاديات فى مصر و غيرها من القطع الفنية اللى تنتمى للعصور الإسلامية. منها صناعات عربية, ومن الصين, و فارس, و القوقاز, ومن آسيا الصغرى و الشرق الاقصى, وده علاوة على بعض التحف من اوروبا. وما ان توفى أندرسون حتى نفذت الوصية و آ ل البيتين وما فيهما لمصلحة الآثار العربية اللى جعلت منها متحف باسم جاير أندرسون.

معرض صور[تعديل]

مصادر[تعديل]

  1. محمود أحمد، "دليل موجز لأشهر الآثار العربية بالقاهرة"، طبعة 1938، 229 صفحة، المطبعة الأميرية.
  2. مصطفى محمد نبيل، "دراسة تحليلية للعمارة الداخلية والأثاث لبيت الكريدلية و أثرها على التصميم الداخلى والأثاث فى المدن الجديدة"، طبعة 2002، 511 صفحة، كلية الفنون التطبيقية - جامعة حلوان.
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: