متحف قصر عابدين

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الصفحه دى ممكن تحتاج تتويك علشان تبقا حسب معايير ويكيپيديا كمان يمكن الصفحه مافيهاش لينكات لصفحات تانيه, حاول تضيف فيها لينكات لصفحات تانيه متعلقه بيها او تحسين تنسيق الصفحه.

متحف قصر عابدين

[[تصنيف: غلط فى قوالب ويكى بيانات|]]

متحف قصر عابدين هوا متحف فى قصر عابدين فى القاهره، مصر يحوى اربع متاحف مختلفة:

متحف الأسلحة[تعديل]

واحد من اكبر المتاحف ثراءً، اهتم به ولاد  و أحفاد الخديوى اسماعيل، وحافظوا عليه، وينقسم لقسمين:
  • الأول: قسم الأسلحة البيضاء: تلك الأسلحة النادرة اللى أخرجتها أيدى صناع مهره من بلاد العالم الإسلامى و أوروبا، من عصور مختلفة ومنها "السيوف، والخناجر، و أدوات صيد، والدروع، والتروس، والخوذات، وسيوف مبارزه "شيش"، بعضها ذو مقبض وغمد من الذهب أو الفضة، أو مقابض من العاج، كما استخدم التطعيم بالماس والياقوت والزمرد والمرجان.... و غيرها من الأحجار الكريمة ومن أمثلة دى المقتنيات " سيف للسلطان العثمانى سليم الاولانى ق الـ 16، وسيوف وخناجر خاصة بمحمد على باشا ق الـ 19، وسيف نابليون بونابرت، وخنجر خاص بالقائد الألمانى "روميل" ق الـ 20.
  • التانى :قسم الأسلحة النارية:يعرض ده القسم مجموعات من الأسلحة النارية المختلفة حسب التنوع والندرة و أساليب الصناعة والطراز، ويبدأ ده القسم بقاعة لعرض الأسلحة الشراكية "الخداعية"، هيا مجموعة بنادق أو سلاح "شيش" نفذت على شكل عصىو ده يتوكأ عليها، ومجموعة من المسدسات، والبنادق اللى كان يتم اشعالها بواسطة الكبريت ويعرف ده السلاح باسم " ماتش لوك"، والمعروضات تعود للقرن الــ17و الــ18، الــ19، و زخرف الصانع دى الأسلحة اما بالتطعيم بالأحجار الكريمة، او التكفيت بالذهب والفضة على قبضة السلاح ، و وصل إبداع الصانع الى تنفيذ مناظر صيد على قبضة السلاح منفذه بأسلوب التفريغ ،مثال أسلحة عليها اسم محمد على وتانيه تخص نابليون بونابرت.

ساحة المدافع[تعديل]

عباره عن ساحة عرض مكشوف، معروض بيها مدافع من طرز مختلفة، بعضها صنع فى مصر فى عهد محمد على وخلفائه ويرجع صُنعها للقرن الـ 19، منها مجموعة مدافع "هاون" بجانب مدافع الحصون ومدافع الميدان.

متحف الأوسمة والنياشين[تعديل]

  • قسم المقتنيات الملكية:

بده القسم مقتنيات وتحف متنوعة، زى سيف مرصع بالأحجار الكريمة وزخارف منفذه بالمينا الملونة ويعرف باسم " سيف التتويج" حيث كان يتم به تتويج أباطر روسيا، و هو مصنوع فى المانيا واشتره الملك " فاروق" من واحد من المزادات العالمية.، كما يعرض طاقم " كمر" لحمل طلقات الرصاص، و هو مصنوع من الجلد المحلى بالذهب المشغول، أهداه الملك "عبد العزيز آل سعود" لالملك "فاروق".

  • قسم الأوسمة والنياشين والميداليات:

يضم مجموعات رائعة من الأوسمة والنياشين والميداليات. بعضها صنع فى مصر واغلبها مصنوع فى اوروبا و أسيا وافريقيا والأمريكيتين. و أغلب دى الأوسمة والنياشين تمنح لمن يؤدون للبلاد خدمات جليلة تميزاً لهم عن غيرهم، كما إنها تمنح للملوك والرؤساء والشخصيات اللى ليها مواقف تخدم قضايا الوطن.

متحف الفضيات[تعديل]

مخصص للحفاظ على مقتنيات العيله المالكة المصنوعة من الذهب والفضة والكريستال والبلور الملون، هيا أدوات و أوانى وتحف تستخدم فى تناول الأطعمة والمشروبات، و الهدايا القيمة اللى كانت تُقدم من الوفود الأجنبية والطبقات العليا.

متحف الوثائق التاريخية[تعديل]

أحـدث الـمـتـاحـف اللى اُفـتـتـحـت جوه القـصـر، فـقـد تم افـتـتاحـه فى 2004، وفيه شوية وثائق تاريخية هامة من عهد "محمد على باشا" وحتى الملك فاروق الاولانى آخر ملوك مصر.

  • أهم الاحداث التاريخية اللى شهدها قصر عابدين:

شهد قصر عابدين الكتير والكتير من الاحداث التاريخية الهامة فى تاريخ مصر، زى حفل افتتاح قناة السويس، والمواجهة الشهيرة بين أحمد عرابى والخديوى سنة 1881م، وتحول مصر من الملكية لالجمهورية سنة 1952م، كما خطب الرئيس عبد الناصر من شرفة القصر اكتر من مرة لحد سنة 1958 اتجه ناصر لقصر القبة ليحكم منه.

صور[تعديل]

فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن:

لينكات برانيه[تعديل]

  • المقال ده مش مرتبط بويكى داتا

مصادر[تعديل]


متحف قصر عابدين على مواقع التواصل الاجتماعى