عجايب الدنيا السبعه

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير
هرم خوفو من عجايب الدنيا اللي اتحدت الزمن
  • الهرم الاكبر - مصر : بناه الملك خوفو حوالي 2700 قبل الميلاد وده أكبر هرم في مصر و موجود في الجيزه جنب أهرامات خفرع و منقرع. مبني على حوالي 12 فدان و إرتفاعه دلوقتي 137,18 متر ( كان زمان146,52 متر ). استعمل في بنائه 521.000 .2 متر مكعب من الحجر الجيري. كات له كسوه خارجيه من الحجاره. مدخله من الجهه البحريه، و جواه ممرات و أودتين للدفن. واحده للملك و واحده للملكه.
  • فنار اسكندريه - مصر : إتبنى على جزيرة فاروس في مدخل المينا الشرقيه بتاعة إسكندرية فى عهد بطليموس التاني ( حوالي 280 قبل الميلاد ). الفنار كان متكون من اربع ادوار : الاول مربع، و التاني متمن، و التالت مدور فوقيه لمبه كبيره محطوطه على تلت عواميد شايله قبه عليها تمثال ضخم بيرجح كان لإله البحور " بوسيدون ". الفنار كان طوله بتاع 120 متر وكان مبني من الحجر الجيري و عواميده كات جرانيت و حتت منه كات متزينه بالرخام و البرونز. فضل الفنار يؤدي وظيفته لغاية ما العرب إحتلوا مصر سنة (642) و إتوالت الكوارث لغاية ما اتلاشى خالص في القرن 14 بعد زلزال كبير.
عجايب الدنيا السبعه
  • تمثال زيوس - كان في اليونان على جبال اوليمبوس. نحته المثال اليونانى فيدياس و عمل جسمه من العاج و عبايته من الدهب. كان طوله 13 متر.
  • تمثال رودس - كان في جزيرة رودس : كان تمثال ضخم للاله هيليوس اللي حرر رودس من الملك المقدوني ديمتريوس الاول. اتعمل سنة 300 قبل الميلاد واتدمر في زلزال كبير سنة 224 قبل الميلاد.
  • معبد ديانا : كان في افسوس. بناه الايونيين في فتره طويله مدتها 220 سنه. كان طوله 122 متر و عرضه 61 متر. الإمبراطور الروماني نيرون خربه و القوطييين دمروه سنة 262.
  • أسوار بابل - كات في المنطقهاللي إسمها عراق دلوقتي : بناها الملك نبوخذنصر حوالي سنة 600 قبل الميلاد عشان يحمي بيها المدينه. مبنيه من الحجر و علوها بتاع 102 متر. كات عمل هندسي فريد.
  • حدايق بابل المعلقه بتحل محل أسوار بابل و بتتنسب لسميراميس. و بيتقال إن نبوخذنصر بناها عشان يفرح بيها زوجه من زوجاته. كات بتتكون من فراندات مبنيه فوق بعض قايمه على عواميد ضخمه و كات الميه بتوصلها بإنتظام عشان تروي اشجارها و نباتاتها.
  • ضريح هالكارناسوس - كان في هالكارناسوس على شط بحر إيجه : بنته أرتميسيا سنة 354 قبل الميلاد عشان تخلد ذكرى جوزها ماوسولوس ملك كاريا. كان طوله 90 متر . التمثال اللي كان عليه فضل قاعد لغاية القرن الرابع. الأتراك دمروه بالكامل في العصور الوسطى.
Commons-logo.svg
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن:
عجايب الدنيا السبعه