منظمة سبتمبر الاسود

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره

منظمة سبتمبر الأسود ( BSO ) ( Arabic: منظمة أيلول الأسود‎ ) منظمة فلسطينية مسلحة اتأسست سنة 1970. و لجانب أعمال تانيه، كانت مسؤولة عن اغتيال رئيس الوزرا الأردنى وصفى التل ، ومذبحة ميونيخ اللى تم فيها اختطاف وقتل 11 رياضى و مسؤول إسرائيلى، و مقتل شرطى ألمانى غربى عام 1972 . الألعاب الأولمبية الصيفية فى ميونيخ، الحدث الاكتر شهرة. و وصلت دى الهجمات لإنشاء أو تخصص قوات دائمة لمكافحة الإرهاب فى الكتير من الدول الأوروبية.

أصل[تعديل]

فيلم إخبارى عن أحداث 1970

اسم المجموعة مشتق من صراع سبتمبر الأسود اللى ابتدا فى 16 سبتمبر 1970، لما أعلن العاهل الأردنى الملك حسين الحكم العسكرى رد على الفدائيين اللى حاولو يستولو على مملكته -و ده اتسبب فى مقتل و طرد الآلاف من المقاتلين الفلسطينيين من الأردن. ابتدت منظمة BSO كخلية صغيرة من رجال فتح العازمين على الانتقام من الملك حسين والقوات المسلحة الأردنية . وانضم كمان مجندون من الجبهة الشعبية لتحرير فلسطين والصاعقة ومجموعات تانيه.

فى البداية، كان معظم أعضائها منشقين جوه فتح وكانو مقربين من أبو على إياد ، قائد قوات فتح فى شمال الاردن اللى واصل قتال الجيش الأردنى بعد انسحاب قيادة منظمة التحرير الفلسطينية. اتقتل على ايد القوات الأردنية فى 23 يوليو/تموز 1971، واتقال أنه تم إعدامه [1] وزعموا أن رئيس الوزرا الأردنى ساعتها ، وصفى التل ، كان مسؤول شخصى عن تعذيبه ووفاته.[2]

هيكل المجموعة[تعديل]

فيه خلاف بين المؤرخين والصحفيين والمصادر الأولية حول طبيعة منظمة دعم البلد ومدى سيطرة فتح ، فصيل منظمة التحرير الفلسطينية اللى كان يسيطر عليه ساعتها ياسر عرفات .

فى كتابه " بلا وطن" كتب صلاح خلف ( أبو إياد )، مدير أمن عرفات و واحد من مؤسسى حركة فتح، أن: "أيلول الأسود ماكانش تنظيماً إرهابى،لكن كان وحدة رديفة لحركة المقاومة، فى الوقت اللى كانت فيه وماقدرتش الأخيرة من تحقيق إمكاناتها العسكرية والسياسية بشكل كامل، و كان أعضاء المنظمة ينفون دايما أى علاقة بين تنظيمهم وفتح أو منظمة التحرير الفلسطينية.

كان الإنكار الموصوف فى ادعاء أبو إياد متبادل: حسب مقالة سنة 1972 فى جورنال الدستور الأردنية، قال محمد داود رجوع، المعروف كمان باسم أبو داود ، و هو عميل فى منظمة BSO وعضو كبير سابق فى منظمة التحرير الفلسطينية، للبوليس الأردنية: "مافيش "منظمة زى أيلول الأسود. فتح تعلن عن عملياتها تحت ده الاسم لحد لا تظهر فتح كمنفذ مباشر للعملية". يظهر ان وثيقة مارس 1973 الصادرة سنة 1981 من وزارة الخارجية الامريكانيه تؤكد أن فتح هيا المنظمة الأم لأيلول الأسود.[3] حسب جون ك. كولى ، يمثل BSO "قطيعة تامة مع الأساليب التشغيلية والتنظيمية القديمة للفدائيين . كان أعضاؤها يعملو فى خلايا محكمة الإغلاق مكونة من 4 رجال و ستات أو أكثر. و إبقاء أعضاء كل خلية جاهلين عمد". من الخلايا التانيه. و كانت القيادة تمارس من الخارج عن طريق وسطاء ، رغم عدم وجود قيادة مركزية.

شوف كمان[تعديل]

مصادر[تعديل]

  1. Quandt, Jabber and Lesch, p. 141.
  2. Amos, 1980, p. 222.
  3. "U.S. State Department Documents PLO-سبتمبر الاسود Link (March 1973) – Jewish Virtual Library". Retrieved 16 December 2014.
  • بار زوهار، م. ، هابر إى . البحث عن الأمير الأحمر: مطاردة إسرائيل المتواصلة لواحد من أخطر الإرهابيين العرب و أكثرهم مطلوبين فى العالم . مطبعة ليونز، 2002،ISBN 1-58574-739-4 .
  • كولي، جى كى : المسيرة الخضراء، سبتمبر الأسود: قصة العرب الفلسطينيين . فرانك كاس وشركاه المحدودة، 1973،ISBN 0-7146-2987-1 .
  • جوناس، ج. الانتقام . كتب بانتام، 1985.
  • خلف، س. (أبو إياد). عديمى الجنسية .
  • موريس، ب .: الضحايا الصالحون: تاريخ الصراع العربى الصهيوني، 1881-2001 . كتب عتيقة، 2001.
  • رجوع، دكتوراه فى الطب (أبو داود). مذكرات إرهابى فلسطيني .

قراية متعمقة[تعديل]

لينكات برانيه[تعديل]

قالب:Fatah