مقاطعة سانتا كروز، ارجنتين

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
مقاطعة سانتا كروز، ارجنتين
 

مقاطعة سانتا كروز، ارجنتين
مقاطعة سانتا كروز، ارجنتين
علم
مقاطعة سانتا كروز، ارجنتين
مقاطعة سانتا كروز، ارجنتين
شعار
 

البلد
ارجنتين [1]  تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
التقسيم الادارى ارجنتين   تعديل قيمة خاصية بتقع فى التقسيم الادارى (P131) في ويكي بيانات
الارض و السكان
احداثيات 48°49′26″S 69°48′54″W / 48.823888888889°S 69.815°W / -48.823888888889; -69.815   تعديل قيمة خاصية الإحداثيات (P625) في ويكي بيانات[2]
اعلى قمه جبل مونت سان لورينزو   تعديل قيمة خاصية اعلى قمه (P610) في ويكي بيانات
المساحه
عاصمه ريو جاليجوس   تعديل قيمة خاصية العاصمة (P36) في ويكي بيانات
التعداد السكانى
الحكم
رئيس الحكومة اليسيا كيرتشنير (10 ديسمبر 2015–)  تعديل قيمة خاصية رئيس الحكومه (P6) في ويكي بيانات
التأسيس والسيادة
تاريخ التأسيس 1955  تعديل قيمة خاصية البدايه (P571) في ويكي بيانات
بيانات تانيه
الموقع الرسمى الموقع الرسمى  تعديل قيمة خاصية الويبسايت الرسمى (P856) في ويكي بيانات
[[تصنيف: غلط فى قوالب ويكى بيانات|]]
خريطة

مقاطعة سانتا كروز ( Spanish: Provincia de Santa Cruz , "الصليب المقدس") هيا مقاطعة فى الأرجنتين ، و فى الجزء الجنوبى من البلاد، فى باتاغونيا . يحدها مقاطعة تشوبوت من الشمال، وتشيلى من الغرب والجنوب، وساحل المحيط الاطلنطى من الشرق. سانتا كروز هيا تانى اكبر مقاطعة فى البلاد (بعد مقاطعة بوينس آيرس )، والأقل كثافة سكانية فى البر الرئيسى للأرجنتين.

السكان الأصليون للمقاطعة هم قبيلة تيهويلتش ، اللى احتفظوا باستقلالهم لحد أواخر القرن التسعتاشر رغم الاستكشاف الأوروبى من القرن الستاشر . بعد وقت قصير من غزو الصحراء فى سبعينيات القرن التسعتاشر، تم تنظيم المنطقة تحت اسم إقليم سانتا كروز، اللى اتسما على اسم عاصمتها الأصلية فى بويرتو سانتا كروز . نقلت العاصمة لريو جاليجوس سنة 1888 وبقيت هناك من كده الحين. جه المهاجرون من مختلف البلاد الأوروبية لالمنطقة فى أواخر القرن التسعتاشر و أوائل القرن العشرين خلال اندفاع الذهب . بقت سانتا كروز واحده من مقاطعات الأرجنتين سنة 1957.

تاريخ[تعديل]

فن الحبر المغرة فى كويفا دى لاس مانوس ، سانتا كروز. تم صنعها بواسطة شعب تولدينس اللى اختفى من فترة طويلة، [3] و عمرها من 13000 ل9000 سنة.

سكن Tehuelches دى الأراضى قبل وصول الاستعمار الإسبانى . سنة 1520 وصل فرديناند ماجلان لللى يتعرف الايام دى بخليج سان جوليان . و بعد 15 سنه ، اكتشف مارتن دى ألكازابا المنطقة القريبة من نهر شيكو، اللى سماها اسم نهر جاليجوس . بسبب هجمات القراصنة البريطانيين ، و بعد زيارة فرانسيس دريك سنة 1578، بعت الإسبان بيدرو سارمينتو دى جامبوا لتحصين مضيق ماجلان ورسم خرائط له ومنع الوصول لالمواقع الإسبانية فى المحيط الهادى .فى نص القرن التمنتاشر، استقر اليسوعيون فى المنطقة، و أنشأوا بعض البعثات . لما اتعمل النيابة الملكية على ريو دى لا بلاتا سنة 1776، بقت المنطقة تحت حكم بوينس آيرس . أسس أنطونيو دى بيدما نويفا كولونيا قرب بويرتو ديسيدو وفلوريدابلانكا دلوقتى قرب بويرتو سان جوليان ، والاتنين قفلهما بعد كده على ايد فايسروى فيرتيز.

بين 1825 و 1836، كان فيه سلسلة من الاستكشافات للمناطق، بما فيها استكشاف تشارلز داروين سنة 1834. سنة 1860، أنشأ القائد لويس بيدرابوينا قاعدة فى جزيرة إيسلا بافون فى مصب نهر بويرتو ديسيدو. سنة 1878 اتعمل حكومة باتاغونيا ، ورأس مالها فييدما ، لكن بعد ست سنين تم تقسيمها لكيانات أصغر، مع إعلان الإقليم حكومة سانتا كروز الوطنية ، وعاصمتها مدينة سانتا كروز. سنة 1901 تم نقل العاصمة لموقعها الحالى فى مدينة ريو جاليجوس . فى بداية القرن العشرين، ابتدت هجرة أوروبية كبيرة بالوصول لالمنطقة غير المأهولة بالتقريب ؛ و كان الأسبان والألمان والبريطانيين والسلاف هم الاكتر عدد بينهم. جاؤوا بشكل أساسى هرب من الصراعات المتزايدة فى الحرب العالمية الأولى ، و انجذبوا لصناعة الصوف فى المنطقة. كانت بداية الحرب تعنى انخفاض حادًا فى كمية الصادرات،و ده اتسبب فى أزمة اقتصادية خطيرة فى سانتا كروز.

مشهد من فيلم La Patagonia Rebelde . عن الإضراب المحلى المشؤوم سنة 1922، تم إنتاج ملحمة سنة 1974 بتشجيع من حاكم سانتا كروز.

نمت مُثُل التقدمية ، اللى جلبها المهاجرون الإسبان، بين العمال اللى قرروا الإضراب سنة 1922، وقت عملهم فى بيئة سانتا كروز القاسية وفى ظل ظروف غير إنسانية فى كثير من الأحيان. تم قمع الإضراب بشدة وقسوة على ايد الحكومة، وبلغت ذروتها فى أحداث باتاغونيا تراجيكا ("باتاغونيا المأساوية")، و إعدام العشرات من المضربين. سنة 1944، اتعمل منطقة كومودورو ريفادافيا العسكرية ، اللى شملت الجزء الشمالى من حكومة سانتا كروز الوطنية والجزء الجنوبى من مقاطعة تشوبوت . واستمر ده الاختصاص لحد إلغاء التدابير سنة 1955. حصلت منطقة سانتا كروز على وضع المقاطعة سنة 1957. سنة 1973، انتخب الناخبين فى سانتا كروز خورخى سيبرنيك ، و هو بيرونى . مدافع عن حقوق العمال، عمل الحاكم سيبرنيك مع صانع الأفلام أوزفالدو باير لإنتاج فيلم La Patagonia Rebelde ("التمرد فى باتاغونيا")، و هو فيلم درامى وثائقى عن إضراب عمال مزرعة الأغنام المشؤوم سنة 1922. ولده السبب، اتسجن الحاكم سيبرنيك بعد انقلاب مارس 1976.[4]

نيستور وكريستينا كيرشنر ( فى الوسط ) فى مؤتمر مع زملاتهما المشرعين فى منطقة باتاغونيا .

جلبت الرجوع لالديمقراطية فى الأرجنتين سنة 1983 قيادة جديدة، معظمها من الشباب، لالمناصب المنتخبة فى سانتا كروز، ومن بينهم محامٍ محلى معروف اسمه نيستور كيرشنر ، تم انتخابه فى ذلك العام لعضوية مجلس مدينة ريو جاليجوس . انتخب عمدة سنة 1987 وحاكم سنة 1991، وساعد كيرشنر فى التفاوض على دفع 535 مليون دولار أمريكى لمقاطعته بعد خصخصة شركة البترول المملوكة للدولة واى بى إف سنة 1993. نال كيرشنر الثناء على إدارته الدقيقة للأموال، وتم انتخابه رئيس للأرجنتين فى ابريل 2003، بعد انسحاب كارلوس منعم من جولة الإعادة اللى كان من المتوقع أن يكسب بيها كيرشنر بسهولة. ترأس اكتر من 4 سنين من التوسع بلغ مجموعها 42٪ (احسن أداء للاقتصاد الأرجنتينى من ثمانينات القرن التسعتاشر)، [5] Pres. و كان كيرشنر يوجه الصرف غير المسبوق نحو الأشغال العامة (و بالخصوص تلك الموجودة فى إقليمه، كما جرت العادة بالنسبة لرؤساء الأرجنتين).

تُظهر دى الخريطة القسمين "أ" و"ب" من اتفاقية سنة 1998 بين الأرجنتين وتشيلي.

فى المقاطعة نزاع حدودى مع تشيلى فى حقل الجليد الجنوبى باتاغونيا ، [6][7] سنة 1898 تم تحديد الحدود ولم يتم الاعتراض عليها خلال قرار التحكيم سنة 1902 لجبال الأنديز اللى حدد معظم الحدود على أراضى المقاطعة دلوقتى . اتفق الخبيران فرانسيسكو باكاسيو مورينو من الأرجنتين ودييجو باروس أرانا من تشيلى على الحدود بين جبل فيتز روى وسيرو داوديت .[8] لكن الحدود ابتدت موضع تساؤل على ايد الأرجنتين بعد كده و ده اتسبب فى بدء النزاع بين البلدين. سنة 1998 تم الاتفاق على إعادة رسم الحدود، و لسه الجزء الواقع بين جبل فيتز روى وسيرو مورالون معلق لحد يومنا ده، [9] لكن تم رسم حدود جديدة بين سيرو مورالون وسيرو دوديت .فى القرن العشرين، كان بين البلدين نزاع آخر حول بحيرة ديل ديزيرتو اللى تم حله لصالح الأرجنتين سنة 1994 وبلغ ذروته سنة 1965 لما اتقتل الملازم هيرنان ميرينو كوريا على ايد قوات الدرك الأرجنتينية .

جغرافيا[تعديل]

المناظر الطبيعية الباتاغونية اللى تعصف بيها الرياح فى سانتا كروز.

المقاطعة تنقسم منطقتين متميزتين: جبال الأنديز فى الغرب والهضاب فى الوسط والشرق.[10] فيه فى جبال الأنديز الكتير من البحيرات زى بحيرة بوينس آيرس (2240 كم 2 ، 881 كم 2 فى الأرجنتين)، بحيرة كارديل (460 كم 2 )، بحيرة فيدما (1082 كم 2 ) بحيرة أرجنتينو (1560 كم 2بحيرة بويريدون ، بحيرة بلغرانو وبحيرة سان مارتن (1013 كم 2 ).[10] واحده من خصائص منطقة الأنديز هيا وجود حقل جليدى باتاغونيا الجنوبى اللى يغطى الجزء الوسطانى من جبال الأنديز.[10] من المركز لساحل المحيط الاطلنطى فى الشرق، تهيمن الهضاب على المناظر الطبيعية.[10] تتكون دى الهضاب من صخور البازلت اللى تحدث فى تسلسل متدرج.[11] تنتمى الهضاب لأعمار مختلفة، حيث أقدمها - من عصر النيوجين والباليوجين - على ارتفاعات أعلى من هضاب ونتوءات الحمم البركانية فى العصر البليستوسينى والهولوسينى .[11] توجد جيوب معزولة من التلال والمنخفضات جوه دى المنطقة.[10] فى غران باجو دى سان جوليان ، لاجونا ديل كاربون على عمق 105 أمتار تحت مستوى سطح البحر، هيا أدنى نقطة فى نصفى الكرة الغربى والجنوبي.[10] أما على ساحل المحيط الاطلنطى فتتميز بالمنحدرات.[10]

الهيدروغرافيا[تعديل]

الأنهار الرئيسية فى المقاطعة هيا نهر ديسيدو ( Spanish: Río Deseado )، نهر شيكو ( Spanish: Río Chicoنهر سانتا كروز ( Spanish: Río Santa Cruz ) ، نهر كويج ( Spanish: Río Coig ) ونهر جاليجوس ( Spanish: Río Gallegos ).[10] تنبع كل دى الأنهار من جبال الأنديز بعدين تصب فى البحيرات قبل ما تتحرك شرق لتصب فى المحيط الاطلنطى.[10]

مناخ[تعديل]

خريطة مناخ كوبن سانتا كروز، الأرجنتين

تحجب جبال الأنديز معظم الأنظمة القدامية القادمة، ونتيجة لذلك، معظم هطول الأمطار يقع فى الجانب الغربى من الجبال، مع انخفاض هطول الأمطار بسرعة باتجاه الشرق.[12] نتيجة لذلك، باستثناء الأجزاء الغربية من المقاطعة حيث تتساقط الأمطار بغزارة و تحت تأثير اكبر من المحيط الهادى، معظم اماكن المقاطعة يكون جاف .[12] على عكس نصف الكرة الشمالى حيث توجد كتل أرضية كبيرة تسمح بدرجات حرارة باردة، الجبهات الباردة ، اللى تنشأ فى العاده من الجنوب الغربى وتتحرك نحو الشمال الشرقي، يخففها المحيط الهادى ،و ده يؤدى لدرجات حرارة باردة أقل كثافة.[12] زى ما هو الحال فى معظم مناطق باتاغونيا ، يتميز مناخ المقاطعة بهبوب رياح غربية قوية،و ده يعزز كمان عملية التبخر .[12] وبشكل عام الأجزاء الجنوبية من المحافظة اكتر برودة من الأجزاء الشمالية.

درجات الحرارة[تعديل]

متوسط درجات الحرارة فى المقاطعة بارد نسبى بالنسبة لخط العرض بسبب تيار فوكلاند البارد.[12] أقصى الساحل الشمالى الشرقى هو المنطقة الاكتر اعتدال لحد بعيد، حيث تتراوح درجات الحرارة السنوية حوالى 8 to 9 °C (46.4 to 48.2 °F) مع درجات حرارة داخلية 1 درجة مئوية ل2 درجة مئوية أقل.[12] وتوجد أبرد درجات الحرارة فى الأجزاء الجنوبية من المحافظة بمتوسط سنوى قدره 6 °C (42.8 °F) رغم أنه فى الأجزاء الغربية من المقاطعة اللى على ارتفاعات أعلى، ممكن أن يكون المتوسط أقل من 5 °C (41.0 °F) وحتى أقل من 0 °C (32.0 °F) على أعلى الارتفاعات.[12] وفى الصيف تتراوح درجات الحرارة المتوسطة بين 16 °C (60.8 °F) فى الشمال لحوالى 12 °C (53.6 °F) فى الجنوب. بس، ممكن أن توصل درجات الحرارة ل35 °C (95.0 °F) فى كل اماكن المحافظة باستثناء أعلى الارتفاعات.[12] الشتاء بارد فى كل اماكن المحافظة، مع درجات حرارة موحدة اكتر من فصل الصيف. متوسط درجات الحرارة فى يوليه 4 °C (39.2 °F) فى الشمال ل2 °C (35.6 °F) فى الأجزاء الجنوبية.[12] ممكن أن تنخفض درجات الحرارة لأقل من −20 °C (−4.0 °F) فى الداخل فى الوقت نفسه على الساحل، نادر ما تنخفض لأقل من −15 °C (5.0 °F) .[12]

اقتصاد[تعديل]

سفينة علوم المحيطات ARA Puerto Deseado

تتمتع سانتا كروز، ذات عدد السكان الصغير والغنية بالموارد الطبيعية، بواحد من اكتر الاقتصادات ازدهار فى الأرجنتين من فترة طويلة. و اتقدر إنتاجها سنة 2006 بمبلغ 3.3 مليار دولار أمريكى أو دخل الفرد 16.553 دولار أمريكى.[13] سنة 2011، كان عند سانتا كروز أعلى دخل للفرد فى الأرجنتين، 36.550 دولار أمريكى. اقتصادها، باستثناء اقتصاد نيوكوين ، هو الأقل تنوع فى البلاد. ييجى نصف إنتاجها بالكامل من القطاع الاستخراجى (البترول والغاز والتعدين)، حيث إنتاجها السنوى 4.5 مليون متر مكعب من النفط و 3 ملايين متر مكعب من الغاز ، خاصة فى مناطق استخراج بيكو ترونكادو وكانيادون سيكو وسيرو ريدوندو. مرافق. ساهم منجم Cerro Negro التابع لشركة Gold Corp. فى السنين الأخيرة فى نمو عدد سكان سانتا كروز من خلال عمليات تعدين الذهب ودعم التعليم العام المحلى والقطاع الخاص.[14]

إنتاج الفحم فى ريو توربيو ، منجم الفحم النشط الوحيد فى الأرجنتين، حوالى مليون متر مكعب كل سنه. يشمل التعدين الذهب ( منجم سيرو فانجارديا ) والطين والجبس والملح و غيرها.أما النشاط الإنتاجى التانى الاكتر أهمية فهو النشاط المرتبط بالأغنام . تعتبر سانتا كروز، اللى إنتاجها 7 ملايين رأس، تانى اكبر منتج للصوف واللحوم بعد مقاطعة تشوبوت، ومعظمها مخصص للتصدير. انتعشت تربية الأغنام سنة 2002 مع انخفاض قيمة البيزو وزيادة الطلب العالمى على الصوف (بقيادة الصين والاتحاد الأوروبي). و لسه هناك القليل من الاستثمار فى المسالخ الجديدة (بالخصوص فى ريو جاليجوس)، وغالباً ما تكون هناك قيود تتعلق بالصحة النباتية على تصدير لحوم الأغنام. تشمل الثروة الحيوانية كمان أعدادًا صغيرة من الماشية ، وبأعداد أقل الخنازير والحصنه.

الصيد البحري، وتصنيعه بعدين فى موانئ الصيد فى بويرتو ديسيدو، وبويرتو سان جوليان، وبويرتو سانتا كروز، وريو جاليجوس ينتج الجمبرى ، والحبار ، والنازلى ، وعشرات تانيه. يتم تجميد معظم الإنتاج وتصديره.

هناك القليل من الزراعة بسبب طبيعة التربة القاحلة. هناك صناعة أخشاب صغيرة تغذيها الغابات والأشجار المزروعة، ويعتبر خشب اللينجا الاكتر استغلال.

السياحة[تعديل]

البحيرة الأرجنتينية قرب إل كالافاتى .

الوجهة الاكتر زيارة فى سانتا كروز هيا منتزه لوس جلاسياريس الوطنى وعدد من الأنهار الجليدية أشهرها نهر بيريتو مورينو الجليدى . فيه قرب مدينة إل كالافاتى مطار يربط المنطقة ببوينس آيرس وتريليو .

نهر بيريتو مورينو الجليدى قرب إلكالافاتى . لحد وقت قريب، كان النهر الجليدى الوحيد من نوعه فى العالم اللى كان لسه يتوسع.

على بعد 600 كيلومتر شمال إل تشالتين، عبر الطريق الترابى روتا 40 ، يسمح كويفا دى لاس مانوس قرب بلدة بيريتو مورينو لعدد قليل من السياح اللى يغامرون بهذه النقطة برؤية اللوحات الجدارية اللى تعود لعصور قبل التاريخ فى الكهوف القريبة من نهر بينتوراس . و نادر ما تتم زيارة منتزه بيريتو مورينو الوطنى وبحيراته الواقعة شمال لوس جلاسياريس. مع الرحلات، هناك رياضات تانيه تمارس على الجانب الغربى من المقاطعة هيا رياضة صيد الأسماك وركوب الرمث وتسلق الجبال. فى الشرق، يتبع الطريق الوطنى 3 ساحل المحيط الاطلنطى ، حيث تربط الاوتوبيسات المدن الساحلية، وتنقل الركاب جنوب لتييرا ديل فويغو وشمال لمقاطعة تشوبوت وبوينس آيرس . الأماكن الاكتر زيارة هيا مدن ريو جاليجوس والغابة المتحجرة للنصب التذكارى الوطنى Bosques Petrificados وانخفاض لاجونا ديل كاربون قرب بويرتو سان جوليان .

حكومة[تعديل]

حكومة المقاطعة تنقسم 3 فروع: السلطة التنفيذية، ويرأسها حاكم منتخب شعبى، و هو اللى يعين مجلس الوزراء؛ التشريعية ؛ والسلطة القضائية وعلى رأسها المحكمة العليا.

الانقسام السياسى[تعديل]

إدارات سانتا كروز وعواصمها.

وتنقسم المحافظة 7 اقسام ا:

القسم (العاصمة)

  1. كوربين آيكى ( بورتو سانتا كروز )
  2. قسم ديسيدو ( بويرتو ديسيدو )
  3. جوير آيكى ( ريو جاليجوس )
  4. لاجو أرجنتينو ( الكالافاتى )
  5. لاغو بوينس آيرس ( بيريتو مورينو )
  6. ماجالانيس ( بورتو سان جوليان )
  7. ريو شيكو ( جوبيرنادور جريجوريس )

رياضات[تعديل]

Boxing Club de Río Gallegos هو الفريق الوحيد اللى يتنافس فى الدوريات الوطنية. يلعب النادى الايام دى فى Torneo Federal B ، الدرجة الرابعة الإقليمية فى نظام الدورى الأرجنتينى لكرة القدم . وفى موسم 2015 وصل لالمرحلة الثانية.

شوف كمان[تعديل]

مصادر[تعديل]

  1. مُعرِّف مكان في موقع "أرش إنفورم" (archINFORM): https://www.archinform.net/ort/8599.htm — تاريخ الاطلاع: 6 اغسطس 2018
  2.   تعديل قيمة خاصية مُعرِّف علاقة على خريطة الشَّارع المَفتُوحة (OSM) (P402) في ويكي بيانات {{cite web}}: Empty citation (help)
  3. Orquera, Luis Abel (1987). "Advances in the Archaeology of the Pampa and Patagonia". Journal of World Prehistory. 1 (4): 333–413. doi:10.1007/BF00974880. ISSN 0892-7537. JSTOR 25800531.
  4. Cepernic Archived 2009-06-07 at the Wayback Machine
  5. Statistical Abstract of Latin America.
  6. Karen I. Manzano Iturra (2019). "SOUTHERN ICE FIELDS. CONTROVERSIES ABOUT THE CHILEAN–ARGENTINIAN FRONTIER (1990-2012)". Revista "Política y Estrategia". 134. Within the neighborhood borders, Chile and Argentina have held several border disagreements, most of which have been settled by the end of the 20th century. From this perspective stands out Southern Ice Fields (Chile) or Continental Ice (Argentina), which have one of the most important water reserves in the southern hemisphere, since its glaciers feed a number of bodies of water in Patagonia. However, their discussion prompted diplomatic negotiations in the 1990s, to delimit the section of each country, which was settled by the 1998 Agreement. This article aims to analyze the discussions generated around Southern Ice Fields between 1990 and 2012, framed in a strong bilateral relationship that has progressed the points of agreement between the two countries, but has failed to delimit definitely this point, which can be crucial in the freshwater conversations of the future.
  7. Nicolás Vivar (October 21, 2020). "Chile y Argentina: Un conflicto histórico en Campos de Hielo Sur" (in الإسبانية). Glaciares Chilenos. Retrieved 18 January 2023.
  8. Juan Ipinza (April 26, 2021). "El Campo de Hielo Patagónico Sur ¿es mejor un mal arreglo que un buen juicio" (in الإسبانية). Infodefensa. Retrieved 28 November 2023.
  9. Orellana, Pía (September 2, 2020). "El límite en Campo de Hielo Patagónico Sur: Un problema incómodo pendiente" (in الإسبانية). El Líbero. Retrieved 18 January 2023.
  10. أ ب ت ث ج ح خ د ذ "Fisonomía Provincial: Relieve e Hidrografía" (in الإسبانية). Gobierno de la Provincia de Santa Cruz. Archived from the original on 22 September 2014. Retrieved 21 April 2018. المرجع غلط: وسم <ref> غير صالح؛ الاسم "relieve" معرف أكثر من مرة بمحتويات مختلفة.
  11. أ ب Mazzoni, Elizabeth; Rabassa, Jorge (2010). "Inventario y clasificación de manifestaciones basálticas de Patagonia mediante imágenes satelitales y SIG, Provincia de Santa Cruz" [Inventory and classification of basaltic occurrences of Patagonia based on satellite images and G.I.S, province of Santa Cruz] (PDF). Revista de la Asociación Geológica Argentina (in الإسبانية). 66 (4): 608–618.
  12. أ ب ت ث ج ح خ د ذ ر "Provincia de Santa Cruz–Clima Y Metéorologia" (in الإسبانية). Secretaria de Mineria de la Nacion (Argentina). Archived from the original on April 16, 2015. Retrieved June 17, 2014. المرجع غلط: وسم <ref> غير صالح؛ الاسم "IRN" معرف أكثر من مرة بمحتويات مختلفة.
  13. "El déficit consolidado de las provincias rondará los $11.500 millones este año" (in الإسبانية). Instituto Argentino para el Desarrollo de las Economías Regionales. Retrieved 10 July 2015.
  14. "Gold Corp. Cerro Negro - Environment Stewarship" (PDF). goldcorp.com. 2014. Retrieved 2013-10-30.

لينكات برانيه[تعديل]

قالب:Departments Santa Cruzقالب:Provinces of Argentina