انتقل إلى المحتوى

سوشى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
سوشى
 

المنشأ
اليابان   تعديل قيمة خاصية بلد المنشأ (P495) في ويكي بيانات
المواد رز   تعديل قيمة خاصية المواد المستخدمة (P186) في ويكي بيانات
قطع من السوشى مع لحم التونة

السوشى Sushi هو اكل يابانى شهير. يصنع السوشى فى المطبخ اليابانى من الرز المخلل مع تغطيته بشرائح سمك نيئه مستطيله منزوعة الجلد أو يلف الرز حول حشوات مختلفه من المأكولات البحريه أو الخضروات او الفطور أو بيض السمك أو اللحوم الحمراء وتغلف اللفافه بورقه رفيعه من الأعشاب البحريه للتماسك و إضفاء نكهة تانيه. و تكون حشوة أو غطاء رز السوشى نيئ، كالأسماك وبيوضها، أو مطبوخ أو مفروم. يؤكل السوشى عاده مع صلصة مركبة من معجون جذور نبات الواسابى وصلصة فول الصويا.

فى الغالب يخلط الناس، بره اليابان، فى فهم السوشى بأنه كرة رز متغطيه بالسمك أو بأنه السمك النيء بحد ذاته، فى الوقت نفسه السمك النيء بس يعرف فى المطبخ اليابانى باسم الساشيمى.

لفائف سوشى بحشوات من المأكولات البحرية والخضروات

الأنواع[تعديل]

المكون الأساسى فى كل أنواع السوشى هو رز السوشى (باليابانية: شاري). تستخدم الكثير من أنواع الحشوات والتغطيات والتوابل، وتتباين الطريقة اللى تمزج بيها كل تلك المكونات. ويمكن أن تركب المكونات بطرق مختلفة تقليدية أو حديثة مبتكرة.

أنواع السوشى
  • النيجرى سوشى (يعنى السوشى المصنوع يدوى، أو القطعتين). يُشاهد فى المطاعم كالنوع التقليدى للسوشي، ويتألف من كومة صغيرة مستطيلة من رز السوشى تضغط بالكفين مع رشة واسابى وتُغطى بشيء من التغطيات المستعملة عاده ومن ثمّ تلفّ المجموعة بشريط من من الأعشاب البحرية.

ويمكن أن يصنع النيجرى سوشى بشكل دوائر، باليد كمان، من رز السوشى تلف الحشوة وحول الرز ورقة نوري، ويدعى ده التعديل بالـ: جونكان سوشي.

  • ماكى سوشى (يعنى اللفافه). تصنع بشكل اسطوانى وتلفّ بالـنورى (الأعشاب البحرية) وتوضع فيها خلطة رز السوشى والمكونات التانيه، لكن ممكن أن توجد أحيان ملفوفه ببيض مقلي. تقطع الـماكى سوشى فى العاده ل6-8 قطع وتشكل بالترتيب. منها تعديلات كثيرة لكل منها اسم مختلف مثل: فوتوماكى (لفائف كبيرة)، هوسوماكى (لفائف رقيقة)، أوروماكي (لفائف بالمقلوب، الرز بالخارج والنورى بالداخل)، تيماكي (لفائف يدويه)، إنراى سوشى (سوشى محشو).
  • أوشى سوشى (يعنى السوشى المضغوط). يصنع فى قوالب خشبيه بتعبئة دى القوالب الصغيرة بالمواد بالترتيب بوضع التغطية بالأسفل لتغطية رز السوشى بالمقلوب ويضغط القالب بعدين يُقلب ويُفتح ويُقطّع بحجم لقمة.
  • جيراشى (يعنى السوشى المبعثر). وعاء من خلطة من رز السوشى مع المكونات التانيه. تؤكل بكثرة فى اليابان لسهولة تحضيرها. تتباين مكوناتها حسب المنطقه وتؤكل خصوصا فى عيد العرايس اللى يحتفل به اليابانيون فى شهر آذار.
  • نارى سوشى (السوشى الناضج). و هو الشكل القديم من السوشى والمصنوع من السمكّ المخمّر، حيث يُحشى السمك منزوع الجلد والأحشاء بالملح بعدين يوضع فى براميل خشبية ويُغطى بالملح ثانية ثمّ يُضغط بأوزان كبيرة تحت غطاء البرميل. تبقى لحوم الأسماك فى الملح بين عشرة أيام لشهر بعدين تُنقع بالماء ربع ساعة لساعة. بعدها، توضع فى براميل بطبقات سمك-رز مبخر بارد. ده المزيج يغطى جزئيا ويُضغط بأثقال التخليل. يتم التخلص من الماء الناضح طيل فترة الكبس المستمرة لستة أشهر. بعد كل ذلك، ممكن أن يؤكل ده الكبيس مباشرة ويبقى صالحا للأكل ستة شهور أو أكثر.

صور[تعديل]

سوشی چوماکی