ساشيمى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
ساشيمى
 

المنشأ
اليابان   تعديل قيمة خاصية بلد المنشأ (P495) في ويكي بيانات
المواد سمك   تعديل قيمة خاصية المواد المستخدمة (P186) في ويكي بيانات
طبق من الساشيمي.

الساشيمى باليابانى: 刺身 وتعنى حرفيًّا: الجسد المثقوب هو طبق مأكولات يابانيه يتكون بشكل رئيسى من مأكولات بحريه نيئة مقطعة على شرائح رقيقة، تقدم فى العاده مع صلصه زى صلصة الصويا مع معجون الواسابيى أو الزنجبيل.[1][2][3] يتراوح حجم القطع بين 2 ل4 سم، بسماكة حوالى 0.5 سم. يعد طبق الساشيمى من اهم الأطباق فى الوجبات الرسميه، ومن الممكن أن يكون فى بعض الأحيان الطبق الرئيسى فى الوجبه. لا يعتبر الساشيمى نوع من السوشى، مع أنهم يقدمان مع بعض أحيانا. يتكون طبق الساشيمى أحيانا من ثمار البحر، و يضع اليابانيون لحم الأخطبوط فى الساشيمي، ومن المتبع عندهم فى زى دى الحالة طبخ لحم الأخطبوط، وهناك نوع من الساشيمى اقل شيوعا يتكون من اللحم النيء بس. يُعتقد أن الاسم ساشيمى أطلق على ده الطعام لأنّ العادة كانت تقضى أن يوضع ذيل السمكه فوق اللحم المقطع كى يعرف من يتناول الطّبق نوع السّمك اللى يرغب بأكله.

أنواع الساشيمى[تعديل]

من أشهر لحوم الأسماك الّتى تدخُل فى طبق الساشيمي:

شوف[تعديل]

صور[تعديل]

مصادر[تعديل]

  1. "Illness-Causing Fish Parasites (Worms)" (PDF). BC Centre for Disease Control. July 2008. Archived from the original (PDF) on 23 سبتمبر 2015. Retrieved 2010-04-27. {{cite web}}: Unknown parameter |deadurl= ignored (help)
  2. "Sushi". Archived from the original on 09 فبراير 2017. Retrieved 12 April 2016. {{cite web}}: Check date values in: |archivedate= (help)
  3. Japanese regulation document Archived 2018-07-08 at the Wayback Machine