الجماليه (حي)

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
(تحويل من حى الجماليه)
الجماليه (حي)
البلد
مصر  تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
التقسيم الادارى محافظة القاهره  تعديل قيمة خاصية بتقع فى التقسيم الادارى (P131) في ويكي بيانات
الارض و السكان
احداثيات 30°03′04″N 31°15′53″E / 30.05105°N 31.26486°E / 30.05105; 31.26486  تعديل قيمة خاصية الإحداثيات (P625) في ويكي بيانات
التعداد السكانى
الحكم
التأسيس والسيادة
[[تصنيف: غلط فى قوالب ويكى بيانات|]]
خريطة
خان الخليلى من اشهر شياخات حى الجماليه

حى الجماليه بيتمتع بشهره تاريخيه و عالميه لإن بيعتبر مجمع تراث القاهره من ساعة ما اتبنت. فيه الازهر ، و جامع الحاكم بأمر الله ، و الجامع الأقمر و غيرها ، و فيه اسوار القاهره ، و بواباتها ، و المدارس الأيوبيه و المملوكيه ، و خان الخليلى ، و الصاغه ، و النحاسين.

بيتقال ان التسميه بتتنسب للامير " جمال الدين محمود الاستادار " من عهد المماليك البرجيه بعد ما بنى فى الحى مدرسه سنة 1409 و كانت من أعظم مدارس القاهره. مساحة الحى العريق ده حوالى 2.5 % من مساحة القاهره الحاليه. من الشرق بيحده جبل المقطم اللى كان فوقه قلعة الجبل مقر إقامة و حكم سلاطين مصر ، و من الشمال حى الوايلى و الظاهر ، و من الغرب احياء باب الشعريه و الموسكى ، و من الجنوب حى الدرب الاحمر.

بيضم حى الجماليه 18 شياخه أهمها شياخة الجماليه و برقوق و قايتباى و البندقدار و المنصوريه و الدراسه و العطوف و قصر الشوق و الخواص و باب الفتوح و خان الخليلى و الخرنفش و بين السورين.

بيحد حى الجماليه التاريخي من الشرق شارع المعز لدين الله ومنطقة بين القصرين، ومن الشمال والغرب ابواب القاهره ، الفتوح و النصر ، وجزء من السور الفاطمى، ومن الجنوب شارع االازهر، فى العصر الفاطمى المنطقه دى كانت حوالى خمس القاهره و كانت فيها قصور الخلافه الفاطميه و ملحقاتها و بعد نهاية الدوله الفاطميه سنة 1171 على ايد صلاح الدين الأيوبي اتدهور حال القصر الفاطمى و بقى بيسكن فى اجزاء منه عامة الناس وأسس الامير جهاركس الخليلى، و ده كان امير من احد امرا الدوله المملوكيه فى عهد السلطان الظاهر برقوق ، خان الخليلى سنة 1382 على أنقاض ترب الخلفا الفاطميين فى مصر التي اتعرفت باسم " تربة الزعفران "، وكانت على الجزء الجنوبى من قصر الخلافة الفاطمى.

فى سنة 1409، الامير جمال الدين يوسف الأستادار حل الوقفيات فى منطقة رحبة باب العيد و بنى مدرسه ، و من بعده سكنت عامة الشعب فى المنطقه فظهرت فيه الزقايق اللى اتشعبت مع مرور الايام و ظهر حى الجمالية.

شوف كمان : احياء القاهره

المراجع

  • المقريزي : المواعظ و الاعتبار بذكر الخطط و الاثار، مطبعة الادب، القاهرة 1968.
  • حسن الرزاز : عواصم مصر ، دار الشعب، القاهرة 1995
  • حسن حافظ :"حي الجمالية"..مجمع تراث القاهرة الاسلامي يزدهر مجددا.جريدة الجريدة الكويتية عدد 22/12/2009

سبب التسميه

الحته دى من الصفحه دى فاضيه, ساعد ف كتابتها.

مشاهير الحى

الحته دى من الصفحه دى فاضيه, ساعد ف كتابتها.

شوف كمان

احياء القاهره القديمه واصل اسمائها