الخلفاوى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الخلفاوى
البلد
مصر  تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
الارض و السكان
الحكم
التأسيس والسيادة
[[تصنيف: غلط فى قوالب ويكى بيانات|]]

حى الخلفاوى حى من احياء شمال القاهره ,و هوا من واحد من احدث المناطق بشبرا و اتسمى الخلفاوى نسبه لشارع محمد الخلفاوى اللى اتسمى نسبه للشيخ محمد الخلفاوى اللى كان واحد من كبار علماء الازهر اللى وقفو ضد الخديوى توفيق وفت الثوره العرابيه.

بيتكون الحى من عده مناطق أهمها (أبو وافيه, أبراج أغاخان ) و هيا ارقى مناطق شبرا بين كورنيش النيل للغرب و شارع شبرا للشرق, ارض جرابديان فى الحهه المقابله من شارع شبرا امام ابراج اغاخان و اللى اتسميت نسبه لواحد من الأرمن و اللى كان بيملك مرسم هناك.

و ارض أغاخان كانت حتى السبعينات عباره عن اراضى زراعيه و مقابر للسيارات الخرده, و ما كانش الكورنيش هناك بيضم مبان غير قصر مهجور, حتى بدأ العمران يزحف هناك بشده ببناء أبراج شاهقه فخمه مع بدايه التمانينات.

و بتضم المنطقه نادى الجاليه اليونانيه بالمنطقه و اللى تم ضمه بعد التأميم لشركه اسكو للمنسوجات و اسمو حاليا باسمها و تم الاستعانه بواحد من الأبنيه قدام النادى تكون مقر للنقابه العامه لعمال الغزل و النسيج بمصر حتى دلوقتى)

زمان كانت بتقطع الخلفاوى ترعه بتصل من النيل لشارع احمد حلمى, بتحمل اسم ترعه اللىرو, و مكانها دلوقتى شارع معمل الالبان الشهير اللى بقى جزء من المحور المرورى اللى بيربط شبرا بمدينه نصر عبر الزاويه الحمراء و الحدائق.

و الخلفاوى فيه مستشفى معهد ناصر و هيا من اكبر مستشفيات القاهره.

لينكات برانيه[تعديل]

مصادر[تعديل]


الخلفاوى على مواقع التواصل الاجتماعى


مشاهير الحى[تعديل]

الحته دى من الصفحه دى فاضيه, ساعد ف كتابتها.

شوف كمان[تعديل]

احياء القاهره القديمه واصل اسمائها

الصفحه دى فيها تقاوى مقاله, و انت ممكن تساعد ويكيپيديا مصرى علشان تكبرها.