تاريخ مصر العلويه

يتيمه
من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الصفحه دى يتيمه, حاول تضيفلها مقالات متعلقه لينكات فى صفحات تانيه متعلقه بيها.


تاريخ مصر العلويه

البلد
مصر   تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
المؤسس محمد على باشا
البدايه 1805
انتهت سنة 1952

السلطنه العربيه المصريه فى عهد عيله محمد على هو وصف للفترة التاريخية لحكم الاسره العلويه لمصر ما بين 1805 و 1953.

محمد على واسرته[تعديل]

وافق الباب العالى علي تعيين محمد علي والى على مصر سنة 1805. وبواسطة 10 آلاف جندي ألباني خلص مصر من المماليك. كمان استطاع الحرب سبع سنين من سنين 1811 فى الجزيرة العربية لإخماد ثورة الوهابيين بالحجاز علشان مساندة السلطان بالآستانة. واستهدف محمد علي تبديل القوات الألبانية بالسودانيين بعد مدبحة القلعه حيث فرّت فلولهم للجنوب وأسسوا عام 1811 دولة فى دنقله بشمال السودان لتجارة العبيد. وده ما جعل محمد علي يغزو السودان لمطاردة المماليك. ويعد محمد على باشا من اعظم الملوك والحكام اللى حكموا مصر على مر تاريخها، فمن توليه الحكم سنة 1805 عمل على تحديث كافه قطاعات الدولة بدءا من الزراعة وصولا ل الصناعة والتجارة.

كان نظام حكم محمد على استبدادي بعض الشيء لكن الإصلاحات اللى قام بيها تغفر له كثيرا من خطاياه و بالخصوص مدبحة القلعه، ونفي و إلقاء القبض على كثير من الرموز الوطنية المصرية.

الاحتلال البريطانى[تعديل]

سيطر الإنجليز على القاهرة، وادعى الإنجليز بأن الاحتلال هو احتلال مؤقت وسوف ينتهي أمده بعد تنظيم الشؤون المصرية، ولم تقم انجلترا بإلحاق مصر ليها علشان مثل دى الخطوة كانت ستؤدي ل نشوب أزمة دولية خاصة مع فرنسا، وكانت قناة السويس تشكل واحد من محاور الخلاف الإنجليزي الفرنسي، لكن فضلت مصر تعتبر رسميا جزءا يعود للسلطنة العثمانيه. حاول الإنجليز الدخول ولاحتلال عبر الإسكندرية وحدث ذلك ادعاء منهم إن مصر و بالخصوص العرابين يقومون بالتحصينات وغلق أبواب السفن والبوارج قدام السفن الأوربية وسفنهم ومن هنا قاموا بضرب الإسكندرية رغم عقد فرنسا لمؤتمر الآستانة اللى أقروا فيه بأن لا يحق لأي دولة الانفراد أو القيام بشيء دون مشاورة باقي الدول الأوربية فأدرك مندوب انجلترا ما يحوى إليه المؤتمر فأضاف عبارة إلا إذا حدث ما يؤدى ل ذلك. وبتلك الثغرة استطاعوا أن ينفردوا بمصر دون اعتراض.

لكن عرابي أقام التحصينات فى كفر الدوار وحاول الإنجليز اكتر من مرة الدخول عبر كفر الدوار ولكنهم لم يستطيعوا وفكر عرابي بأنهم قد يفكروا فى عبور البحر المتوسط ودخول مصر عبر قناة السويس من مدينة بورسعيد وأمر عرابي ديلسيبس بردم القناة ولكنه رفض وقال إنه على الحياد لكن ما توقعه عرابي حدث و سمح ديلسبس للإنجليز عبور قناة السويس ولما علم عرابي بكده قام بنقل التحصينات من كفر الدوار ل التل الكبير لكن التحصينات كانت سريعة واستطاع الإنجليز دى المرة هزيمة عرابي فى موقعة التل الكبير ودخول مصر بعدين الاحتلال سنة 1882.

الحكام[تعديل]

حكم 11 من عيله محمد علي باشا، هم ابراهيم باشا وعباس باشا الاولانى وسعيد باشا والخديوي إسماعيل والخديوي توفيق والخديوي عباس حلمي التانى والسلطان حسين كامل والسلطان أحمد فؤاد الاولانى اللى أعلن نفسه ملك سنة 1922 و الملك فاروق الاولانى اللى تم خلعه سنة 1952 و تولية ابنه أحمد فؤاد التانى وتم خلعه كمان و إعلان الجمهورية سنة 1953.

المقال دا حلقة في سلسلة عن تاريخ مصر
مصر قبل التاريخ من 6000 ق م لحد 3100 ق م
مصر الفرعونية من 3100 ق م لحد 525 ق م
مصر الاخمينية من 525 ق م لحد 332 ق م
مصر البطلمية من 332 ق م لحد 30 ق م
مصر الرومانية من 30 ق م لحد 200 م
مصر القبطية من 200 م لحد 639 م
مصرالاسلامية من 639 م لحد 1250 م
مصرالمملوكية من 1250 م لحد 1517 م
مصر العثمانية من 1517 م لحد 1805 م
مصر العلويه 1805 م لحد 1952 م
مصر الحديثة من 1952 م لحد دلوقتى
المصريين

ابراهيم باشا[تعديل]

بعد معاهدة لندن وفقد محمد علي باشا كل البلاد اللى خضعها لحكمه أُصيب بالجنون فاصبح إبراهيم باشا وصي على أبيه وتولّى حكم البلاد بدلا من والده سنة 1848 و لكنه لم يحكم اللا بضعة أشهر .

عباس باشا الاول[تعديل]

اتولى الحكم من بعد وفاة إبراهيم باشا سنة 1854 و كان من عيوب عصره أنه قام بإغلاق المدارس والمصانع ومنع البعثات الأجنبية ومن مميزات عصره إنشاء السكك الحديدية.

سعيد باشا[تعديل]

تولّى الحكم من سنة 1854 ل سنة 1863 و هو اللى أوقع مصر فى الديون وتسبب فى التدخل الأجنبي فقد استدان لأول مرة سنة 1862 و قد وافق على مشروع قناة السويس وشروطها المجحفه.

الغى الجزيه عن الاقباط واصلح حال الفلاحين والغى ديونهم وقرر المعاشات لموظفين الدوله.

الخديوى اسماعيل[تعديل]

تولًى الحكم من سنة 1863 ل سنة 1879 و كان فى عصره ازدادت الديون وزاد التدخل الأجنبي كان مجلس شورى النواب فى عصره و اهتم بالجيش إهتماما كبيرا فقد بعت بعثة من خيرة ظباط الجيش ل فرنسا وأحضر بعثة حربية فرنسية من لتنظيم المدارس الحربية المصرية وتولّى بعض الظباط الفرنسيين نظارة بعض المدارس الحربية فى البداية وأصدر صحيفتان للشئون العسكرية وجدد الإسطول البحري وأعاد النشاط ل ترسانة الإسكندرية وجدد المدرسة البحرية واتسعت رقعة مصر فى عهده فقد خضع لحكمه الصومال وأرتيريا مما أدى خوف الدول الأوروبية وتدخلها فى حكم مصر فتم إرسال بعثة كييف واضطر إسماعيل لإنشاء صندوق الدين وظهر تدخل انجلترا وفرنسا اكتر فأنشأ المراقبة الثنائية و وصل التدخل ل أن أمرت فرنسا وانجلترا السلطان العثماني خلع إسماعيل سنة 1879 و تولية ابنه توفيق و تم ذلك بإرسال السلطان فرمان لخلع إسماعيل.

الخديوى توفيق[تعديل]

تولًى الحكم من سنة 1879 ل 1892 و قد حصلت الثورة العرابية سنة 1881 فى عهده وانتهت الثورة بدخول الإنجليز مصر سنة 1882 و ذلك لتواطؤ الخديوي مع الاحتلال ولأن عرابي اطمأن لفرديناد ديليسبس ولم يؤمن قناة السويس وأنهت ثورته بهزيمة الجيش المصر فى التل الكبير.

الخديوي عباس حلمى التانى[تعديل]

تولّى الحكم من سنة 1892 ل أن تم خلعه فى سنة 1914 كان مع المقاومة الشعبية فى بداية الأمر وبدأ مجلس شورى القوانين يهتم بالأمور السياسية فى عهده وأقال مصطفى فهمى باشا وتعيين حسين فخرى باشا دون الرجوع ل اللورد كرومر فاعترض على ذلك اللورد كرومر وأخبر حكومته فى لندن فاضطر أن يكلف رياض باشا والإيعاز بحسين فخري بطلب الاستقالة بعد كده مال ل الوفاق مع الإنجليز على حساب المقاومه.

السلطان حسين كامل[تعديل]

لم يتولى اللا تلات سنين وقت الحرب العالميه الاولى.

السلطان أحمد فؤاد الأول[تعديل]

اتولى حكم مصر بعد وفاة اخوه من 1917 ل سنة 1936 و تم استقلال مصر صوريّا فى عهده سنة 1922 و دخول مصر فى المرحلة الديموقراطية وتم تكوين دستور 1923 اللى يسمح للملك بحل البرلمان دون أي شروط ولكنه احتوى على مميزات كتيرة منها الحريات والمساواة بين المصريين حرمة البيوت والمليكة وفصل السلطات الثلاث و رفع لقب السلطان من سنة 1922 ل ملك.

الملك فاروق[تعديل]

تولًى حكم مصر سنة 1936 ل أن استقال من حكم مصر سنة 1952 تم فى عهده معاهدة 1936 اللى يعطي المزيد من استقلالية مصر و إلغاء الامتيازات الأجنبية وانتهاء احتلال مصر عسكريا مع استمرار قوات الاحتلال فى بعض المناطق لكن حصلت الحرب العالميه التانيه ولم يستطيع الملك التمتع بتلك الامتيازات وتم حصار قصره من الدبابات الإنجليزية ليتولى مصطفى النحاس الوزارة وفي سنة 1952 بعد حريق القاهرة حصلت ثورة 23 يوليو وانتهى عهد مصر العلوية.

الملك احمد فؤاد التانى[تعديل]

لم يتولَى حكم مصر اللا أقل من سنه بشكل صوري وكان رضيع من فى مجلس وصاية .

الحركة الوطنيه[تعديل]

بعد قمع انتفاضة عرابي بفترة، ابتدا نشاط الوطنيين أمثال محمد عبده ومحمد فريد ومصطفى كامل.

شوف[تعديل]

المصادر[تعديل]

شوف كمان[تعديل]

فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: